Snart kan astma vara ett minne blott.
Snart kan astma vara ett minne blott. - Foto: Montage/TT
Forskning har upptäckt att astma beror först och främst på en gen, inte på allergier. - Foto: TT
Astma beror på en gen som ökar enzymerna i kroppen, vilket innebär att muskler växer sig större och täpper till luftvägarna. - Foto: TT

Äntligen – snart kan det finnas ett botemedel mot astma

Ny forskning visar att astma inte alls beror på det man tidigare har trott. Nu kan de även hitta lösningen.

Om du någon gång har haft svårt att andas vet du hur jobbigt det är när luftrören är trånga.

Personer som lider av astma tvingas att ta mediciner för att må bättre – men det kan bara minska symtomen, aldrig ta bort sjukdomen.

Men snart kan det vara ett minne blott.

Forskning har nått ett genomslag och nu hoppas vetenskapsmän att de kan hitta ett botemedel som helt tar bort astma.

Forskare vid Southamptons universitet har nämligen upptäckt genen ADAM33 som kan vara det som orsakar astma, skriver brittiska Metro.

Genen får nämligen kroppen att producera fler enzymer, vilket hjälper kroppen att återbygga skadade muskler. För människor med astma innebär det dock att muskelvävnaden ökar vilket gör luftvägarna tajtare.

Man har tidigare trott att det orsakas av pollen, men nu tror forskarna att även om allergier inflammerar luftvägarna är det huvudsakligen genen som ligger bakom.

Forskningen är testad på både människor och möss med dammpartiklar, vilket brukar vara jobbigt för människor med astma.

De upptäckte då att när genen är avstängd har allergener mindre effekt, skriver Metro.

Nyheter24 har tidigare skrivit om rökning som kan förändra DNA och att e-cigaretter inte alls är nyttigare än vanlig tobak.