Enligt forskaren så har han inte duschat på 12 år.
Enligt forskaren så har han inte duschat på 12 år. - Foto: TT
Istället har han använt sig av en egentillverkad spray.
Istället har han använt sig av en egentillverkad spray. - Foto: TT
Detta eftersom han säger att det finns fördelar med att inte duscha.
Detta eftersom han säger att det finns fördelar med att inte duscha. - Foto: TT

Forskaren: Du borde sluta duscha för din hälsas skull

Får du panik om du inte duschar varje dag? Då kanske du borde tänka om, för antagligen duschar du alldeles, alldeles för ofta.

Enligt vissa forskare så duschar vi alldeles för mycket, och forskning har även tidigare visat att det kan skada mikroorganismer som bor på vår hud. Att duscha för ofta kan till och med påverka din hud och sättet din kropp fungerar på, skriver IFL Science.

I en undersökning gjord på en stam i Amazonas så framkom det att de hade en mycket rikare variation av mikroorganismer på kroppen, i munnen och i ansiktet. Vilket alltså indikerar att det är bra att dra ner på duschandet.

Men vissa forskare tar det ett steg längre och säger att det kan vara en bra idé att sluta duscha över huvud taget. Forskaren Dan Whitlock från MIT säger att han inte duschat på tolv år.

Istället sprayar han sin kropp med en blandning av "goda" bakterier kallad Mother Dirt AO+ Mist som han själv uppfunnit. Bakterierna i blandningen återfinns naturligt i bland annat människors armhålor.

Bildkälla

Bakterierna påstås "äta upp" ammoniaken i vår svett. Skaparen säger att den verkar som en rengörare, deodorant, antiinflammatorisk- och immunsystems-booster.

Enligt forskaren skapar kroppen då själv en koloni av mikroorganismer som verkar på samma sätt som en dusch skulle göra.

Och en reporter för New York Times som träffat och pratat med Whitlock säger att hon inte märkte någon som helst skillnad i vare sig kroppsdoft eller utseende hos honom jämfört med en person som duschar normalt.

Men ännu finns ingen forskning som bekräftar teorin, främst på grund av att det är svårt att hitta en tillräckligt stor undersökningsgrupp som är villiga att sluta duscha under en längre tidsperiod. Istället är det mesta av resultatet bakom Whitlocks teori baserad på hans egna erfarenheter under åren, skriver IFL Science.

Nyheter24 har tidigare skrivit om hur ofta du borde duscha på en vecka och varför det finns en liten ficka i dina trosor.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

hur