Skådespelare
Forskare säger nu att det är en myt att psykopater skulle vara intelligentare än andra. - Foto: Stella Pictures/Faksimil
Skådespelare
De kallar det för "Hannibal Lector-myten". - Foto: ©2014 PLANET PHOTOS, all rights reserved. / Stella Pictures

Forskare: Psykopater är inte så smarta som de verkar på film

Antalet filmer där skurken beskrivs som en supersmart psykopat är många, men nu menar forskare att det bara är en myt.

I många filmer spelas den riktigt vidriga skurken av en känslokall och supersmart psykopat, men nu påstår forskare att bilden av psykopater som extra intelligenta egentligen är fejk, skriver Independent.

Många har genom tiderna hört uttrycket: det "elaka geniet". Och flera gånger har väldigt framgångsrika personer så som VD:ar och politiker tillskrivits psykopatiska drag.

Men stämmer det verkligen att en avsaknad av empati innebär att en person är intelligent? Inte om man ska tro forskningsresultat från Cold Harbour Spring Laboratory.

Det finns såklart samband mellan dessa egenskaper och framgång, men inte med intelligens hävdar forskarna bakom studien. Forskare kallar denna missuppfattning för "Hannibal Lector-myten".

Bildkälla

Studien är en sammanställning av 97 uppsatser som avhandlar sambandet mellan intelligens och psykopati. Materialet omfattade 900 testpersoner och det visade sig att de personer som uppvisade ett större antal psykopatiska drag oftare fick lägre IQ än andra deltagare.

Men de föreslog också att det kan finnas andra aspekter av psykopati som skulle förklara varför det i allmänhetens ögon finns en syn på psykopater som intelligenta.

Forskarna påtalar dock att det måste forskas mer om "Hannibal Lector-myten" för att man med säkerhet ska kunna utesluta att ett sådant samband finns. Och för att allmänhetens bild av psykopater ska bli mer överensstämmande med verkligheten, skriver Independent.

Nyheter24 har tidigare skrivit om var i världens det finns flest sociopater (och Sverige ligger i farozonen) och fem frågor du kan ställa för att avslöja om någon är psykopat.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Tror du psykopater är smartare än andra?