Det verkar som att personer med ett visst utseende har mindre chans att ha långvariga förhållanden. - Foto: Pixabay
Så ser du och din partner ut såhär…
Så ser du och din partner ut såhär… - Foto: Pixabay
… om ni haft det lite knakigt på sistone kanske ni ligger illa till.
… om ni haft det lite knakigt på sistone kanske ni ligger illa till. - Foto: Pixabay

Forskare: Personer med det här utseendet är sämre i relationer

Ser du eller din pojkvän ut såhär har ert förhållande mindre chans att hålla, enligt forskare.

Ser du och din partner riktigt bra ut? Då är risken stor att ert förhållande inte kommer hålla.

Det har ett forskarteam kommit fram till efter att ha gjort fyra studier där de undersökte om vackra människor hade kortare förhållanden och fler skilsmässor, skriver Broadly.

De lät en grupp personer betygsätta gamla skolfoton från 70- och 80-talet utifrån hur attraktiva de ansåg att personen var. Forskarna kollade sedan upp om personerna på bilderna var singlar, gifta eller frånskilda.

De märkte då att de personer som var frånskilda även var de som oftare rankats som attraktiva. När forskarna gjorde ett andra experiment fick de ett liknande resultat.

Bildkälla

Den tredje studien gjordes på två testgrupper där hälften var i ett förhållande, och hälften inte. De fick sedan se en bild på en potentiell partner. Där märkte forskarna att de personer som ansågs vara mer attraktiva faktiskt visade mer intresse för det potentiella "bytet".

Det sista experimentet undersökte hur attraktiva personer såg på andra. Genom att låta en grupp människor se en serie bilder på mindre attraktiva personer fick forskarna försökspersonerna att känna sig mer attraktiva.

De ombads sedan att betygsätta andra personer utifrån attraktionsnivå. Det visade sig att testpersonerna rankade andra som mer attraktiva, när de själva kände sig attraktiva. Speciellt om de redan var missnöjda i sin nuvarande relation.

Bildkälla

Studiens författare drog slutsatsen att det helt enkelt verkar som fysiskt attraktiva personer är mer benägna att göra slut eftersom de är mindre villiga att lägga ner det jobb som krävs för att en relation ska hålla.

– Jag tror att ett attraktivt utseende ger en person fler alternativ när det kommer till relationer. Vilket kan göra det svårare att skydda relationen från utomstående hot. Att ha för många alternativ kan därför vara skadligt för en relation i längden, säger författaren till studien, rapporterar Broadly.

Nyheter24 har tidigare skrivit om hur du kan se om din partner döljer sina riktiga känslor och nio tecken på att du är tillsammans med en manipulativ person.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Har du en partner?