Den nya upptäckten kan ha stor betydelse för cancerforskning.
Den nya upptäckten kan ha stor betydelse för cancerforskning. - Foto: Pixabay
Upptäckten kan innebära att cancerceller dör innan de sprider sig.
Upptäckten kan innebära att cancerceller dör innan de sprider sig. - Foto: Pixabay
Professor Malka Cohen-Armon vid Tel-Avivs universitet har lett forskningen.
Professor Malka Cohen-Armon vid Tel-Avivs universitet har lett forskningen. - Foto: Pixabay

Framsteg: Nytt sätt att behandla cancer – en dödsmekanism

Forskare vid Tel-Avivs universitet har upptäckt en ny metod för att låta cancerceller förstöra sig själva.

Cancercellen är en av fem beståndsdelar som utgör en cancertumör. Nu har forskare upptäckt ett nytt sätt att låta cellerna förstöra sig själva, något som kan påverka dagens cancerforskning rejält.

I en studie publicerad förra månaden i medicinjournalen Oncotarget, beskriver forskarna tre protein som är avgörande för att döda cancerceller som snabbt delar sig.

Mitos, eller celldelning, är normalt i kroppen. När celler delar sig gör de så för att ersätta döda celler. Cancerceller bildar dock snarare kluster av nybildade celler, det vill säga en tumör.

Det forskarna, med Professor Malka Cohen-Armon i spetsen, funnit är ett sätt att modifiera cellernas protein under själva mitosen. På så vis kan proteinet skapa en "dödsmekanism", som förhindrar att cancercellerna sprids.

Metoden kan, teoretiskt sett, nyttjas för att behandla aggressiva former av bukspottkörtel- samt bröstcancer, som vanlig kemoterapi i dagsläget inte klarar.

"Denna upptäckt påverkar den nuvarande cancerforskningen genom att identifiera en ny mekanism som fort dödar cancerceller, utan att påverka kroppens bra celler." berättar professorn enligt Indy100.

Känner du någon som drabbats av cancer?