Chefen hånade sin tidigare anställda på Facebook.
Chefen hånade sin tidigare anställda på Facebook. - Foto: Scanpix

Bloggade - fick sparken från McDonalds

Anställd på McDonalds i Örebro fick sparken efter att chefen på Facebook skrivit att han "småskrattade" åt hennes bloggande.


ÖREBRO. I bloggen framgick det med all önskvärd tydlighet att den unga tjejen inte var helt glad i sitt jobb på McDonalds. Det kostade henne jobbet. Och när hon blivit uppsagd skrattade chefen på sin Facebookprofil. Det skriver Nerikes Allehanda.

Nu ska snabbmatsjätten bli bättre på att informera unga anställda om vad som gäller.

I tisdags skrev McDonalds Örebros driftansvarige på sin Facebookprofil:

”Precis sagt upp en tjej som bloggade riktigt illa om sin arbetsplats ... inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt ... men nu småskrattar jag i vilket fall ... =0))”

– Ytterst olämpligt, är Malin Ackholts, Hotell- och restaurangfackets tredje ordförande, kommentar till NA.

Ackholt tycker att det är anmärkningsvärt att man som arbetsgivare agerar på det sättet, men understryker också att man som anställd har en lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare.

– Det betyder att om man är missnöjd med något på sin arbetsplats ska man först och främst tala med den som kan rätta till missförhållandet – nämligen arbetsgivaren. Om man känner att man inte klarar av det ensam kan man ta kontakt med facket för att få hjälp, säger Malin Ackholt till NA.

Normalt ska en uppsägning inte kunna gå till så här. Den måste prövas ordentligt först. Men tjejen som fått sparken kan inte räkna med att få tillbaka sitt jobb. Däremot lovar McDonalds att ändra sina rutiner vid anställningar.

– Vi anställer många unga människor och i fortsättningen kommer vi att upplysa om vad som gäller, till exempel att man ska upplysa arbetsgivaren om det är några problem, säger Magnus Pojen, ägare till McDonalds fyra restauranger i Örebro.
 

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!