Emanuel Karlsten.
1 av 3
Emanuel Karlsten. - Foto: Josefin Casteryd
Paul Ronge.
2 av 3
Paul Ronge.
3 av 3

"Företagen överskattar twitters betydelse"

NYHETER24 REPORTAGE DEL 3. Företagen letar upp besvikna twittrare - men vill vi ha deras hjälp eller bara uttrycka vårt missnöje med deras verksamhet?


"Människor ligger bakom revolutioner - inte twitter"

"Den svenska Twittereliten kallar de sig själva. De "retweetar" till sina svenska "followers" från kontoret i Stockholm som sedan hjälper den där 20-årige revolutionären utanför Tripoli. De skapar folkopinion heter det. Medborgarjournalistik sa någon annan. Den så kallade "twittereliten" hyllar varandras "tweets" och sprider sanningen om hur saker och ting egentligen står till. De diskuterar världsproblem. De "avslöjar" fel."

Ehsan Fadakar är chefredaktör på Nyheter24.

Läs hela blogginlägget här.

Karlsten, Ljungkvist och Ronge

Emanuel Karlsten är journalisten som även föreläser om sociala medier.

Magnus Ljungkvist är medborgarjournalisten vars avslöjande fick Maria Borelius att avgå som handelsminister. Numera är Ljungkvist vd för makthavare.se och pr-konsult.

Paul Ronge är medietränare, rådgivare och krishanterare med förflutet på bland annat Aftonbladet, Expressen och Rapport.

STOCKHOLM. Via iPhones styrs Sverige, ofta i affekt, av en supersmart och extremt otålig medieelit som kan fria eller fälla politiker, privatpersoner, varumärken och företag blixtsnabbt om de trampar det minsta snett. Antagligen en verklighetsbild få har på allvar men de stora och spridda diskussionerna huruvida det finns en twitterelit och vilka som i så fall utgör den har ibland tagit sig just så oerhörda proportioner.

Fler och fler företag lägger också allt mer tid på att finnas på plats i de sociala medierna och den som i dag skriver om ett företag blir ofta kontaktad av företaget som snabbt frågar om de kan hjälpa till med något. Frågan är om det är rätt plats och om det verkligen finns en så stor nytta i att lägga kraft på twitternärvaron?

Medierådgivaren Paul Ronge menar att många ängsligt tar twitters betydelse som kanal på för stort allvar.

- Det är väldigt överskattat och det gäller hela twitter. Vi är enormt liten minoritet med en extremt hög röst och företagen överskattar det, säger han till Nyheter24.

Journalisten Emanuel Karlsten, som själv skrivit en uppmärksammad text om twittereliten och bland annat föreläser om sociala mediers funktion, håller inte alls med.

- Nej, företagens närvaro är inte överskattad. Det finns ett genomslag, framför allt symboliskt. Man måste vara där konsumenten är. Eller åtminstone bara vara representerad där, på samma sätt som vi är det i telefonkatalogen, säger han.

Ett av de företag som fått mycket uppmärksamhet för sin twitternärvaro är SJ. I tågkaosens kölvatten har de fått oerhört mycket kritik just på twitter. De lägger mycket tid på att svara på frustrerade resenärers utfallstweets.

När det kommer till att förklara sin twitterverksamhet är företaget dock inte lika öppna. Nyheter24 får ett nej tack från SJ som förklarar att en artikel om sociala medier inte är "rätt sammanhang" för dem att medverka i "just nu".

– Vi känner att det inte passar just nu, säger Stina Kumlin, chef för digitala kanaler på SJ.

Ett annat företag som fått mycket skäll på twitter - och valt att avsätta resurser till att finnas på plats - är Com Hem.

– Vi lägger en och en halv heltidstjänst på sociala medier, säger Ola Eriksson, ansvarig för sociala medier på Com Hem, till Nyheter24.

Han säger att de vill vara där kunderna är och att det därför är rätt att lägga tid på twitter.

– Vi märkte att fler och fler skrev frågor och antingen kunde vi ignorera det eller inte. Vi valde det senare, säger han till Nyheter24 samtidigt som han konstaterar att man kanske inte når så många enbart via twitter:

– Vi har precis nått 5 000 följare så det är inte många jämfört med våran kundbas, men alla kunder är viktiga, oavsett hur de kontaktar oss.

Paul Ronge menar att twittrandet om företag inte påverkas särskilt mycket av att företaget svarar och att de kanske borde lägga tiden på annat.

- Jag hälsade på en vän på gränsen till Luxemburg och flög med SAS. Det gick åt helvete, jag förlorade bagage, tid, humör och annat och skrev en tweet om det. Inom en halvtimme hade en person ringt upp mig frågat hur de kunde hjälpa mig. Då sa jag till också dem att de överskattar twitter. Jag vill inte ha nåt från er, det handlar inte om det. Jag var bara en arg kund som inte ville flyga med dem.

Ola Eriksson på Com Hem säger att de försöker ha förståelse även för den typen av kunder.

- Då får man respektera det också. Vill inte folk ha vår hjälp ska de självklart slippa, säger han till Nyheter24.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

MP: Ett ödesval för klimatet och naturen

Dödstalet stiger efter attacken mot Tjernihiv

Minst 18 människor dödades i den ryska attacken mot staden Tjernihiv i norra Ukraina på onsdagen. Både Ryssland och Ukraina uppger att de hejdat drönarattacker under natten.

Fortsatta anfall mot Gaza – 40 platser på en dag

I skuggan av den upptrappade konflikten mellan Israel och Iran fortsätter israelisk militär sina offensiver mot Gaza. Mellan måndagen och onsdagen dödades över 100 palestinier i Gaza, enligt FN:s humanitära organ Ocha.

Mugg återkallas – kan orsaka kvävning

En muminmugg återkallas eftersom den kan orsaka kvävning, skriver Konsumentverket.

Bunge ser krokig väg mot räntesänkning

Hon står fast vid bedömningen att styrräntan kan sänkas i maj eller juni. Men vägen är inte spikrak och hon konstaterar att det har hänt en del de senaste veckorna.

Investor: Konsumenter fortsatt pressade

Wallenbergsfärens maktbolag Investors justerade substansvärde uppgick till 915 miljarder kronor, en ökning med 12 procent under det första kvartalet. Det motsvarar 299 kronor per aktie.