Saab gör reklam för JAS Gripen: "See first - kill first".
1 av 3
Saab gör reklam för JAS Gripen: "See first - kill first". - Foto: Sören Andersson / SCANPIX
Koncernen gör reklamfilmer inspirerade av hollywoodfilmer med proffsig ljussättning och rockmusik.
2 av 3
Koncernen gör reklamfilmer inspirerade av hollywoodfilmer med proffsig ljussättning och rockmusik. - Foto: Lars Pehrson / SCANPIX
Saab AB:s koncernchef Håkan Buskhe vid ett JAS 39 Gripen.
3 av 3
Saab AB:s koncernchef Håkan Buskhe vid ett JAS 39 Gripen. - Foto: Lasse Hejdenberg / SCANPIX

Saab: "Se först - döda först"

Saab satsar på aggressiva ord och rockmusik i påkostade vapenreklamer.


"Marknadsföringen av stor betydelse"

Henrik Westander på PR-byrån Westander Publicitet & Påverkan som studerat marknadsföring inom vapenindustrin menar att marknadsföringen är av stor betydelse, samtidigt som han menar att företagen ofta bluffar.

– Jag tycker inte att man ska sälja vapen, men om man nu gör det så borde man säga vad det egentligen handlar om: människor, krig och död. Den dag de skriver det i sin marknadsföring skulle de tala sanning, men det gör man inte, säger han till Expressen.

Vapentillverkaren Saab marknadsför sina produkter på världsmarknaden genom att slänga sig med uttryck som "see first - kill first", ösa på med rockmusik och associera reklamerna till häftiga hollywoodfilmer.

"Hög dödsratio"

Flera gånger i månaden sprider Saab nya reklamfilmer via en egen kanal på YouTube. Men allt kommer inte med i reklamfilmerna utan en del information och uttryck hamnar i stället i försäljningsbroschyrer som delas ut vid kundbesök och på vapenmässor, skriver Expressen.

Exempelvis presenterades JAS 39 Gripen med sloganen "See first - Kill first" på en vapenmässa i Qatar i slutet på mars. Sloganen kombineras med information om att Gripen har en hög dödsratio. Pansarvärnsroboten Bill marknadsförs genom att ha ett "soft target mode" - vilket är ett läge för mjuka mål som exempelvis människor.

"Vet inte hur vi tänkte"

På Saabs informationsavdelning kan man inte riktigt förklara syftet med sina egna slogans.

– Jag vet faktiskt inte hur vi tänkte när vi använde de orden. Jag var inte med och gjorde den bedömningen eller tog det beslutet, säger Marie Karlsson på Saabs pressavdelning, till Expressen.

I fjol hade koncernen drygt 13 000 anställda och sålde produkter för 23,5 miljarder kronor. På informationsavdelningen menar man att även ett försvarsföretag måste marknadsföra sig och tycker inte att Saabs reklamer är mer anmärkningsvärda än andras.

– Vi är ju ändå ett försvars- och säkerhetsföretag som jobbar med försvarsrelaterade produkter. Vi använder oss av marknadsföringsbudskap som också andra företag gör. Vi måste ändå från Saabs sida anse att vi bedriver en god marknadsföring, säger Karlsson till Expressen.

 

Här är ett exempel på Saabs reklamfilmer:

/
JAS
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Techjätten vill inte släppa nya AI-tekniken fri

Två gripna på Arlanda – hade 270 000 kronor

Två män i 20- respektive 30-årsåldern har under lördagsförmiddagen gripits på Arlanda misstänkta för grovt penningtvättsbrott.

Ny abortlag kan få stöd i Norge

Det har varit osäkert om regeringens förslag till ändring i abortlagstiftningen i Norge kommer att få majoritet i stortinget. Men det krävs bara fem röster – och nu meddelar fem representanter från Fremskrittspartiet att de kommer att rösta för, skriver NRK.

Insekter invaderar – vissa blir sexgalna zombier

Miljarder insekter kommer snart att krypa upp ur underjorden i ett skräckfilmsliknande "svärmageddon". Vissa får en svampsjukdom som förvandlar dem till sexgalna zombieliknande varelser, enligt experter.

Butiker öppnar efter presidentlöfte i Uganda

Affärer i stora delar av Uganda öppnade på lördagen efter att ha varit stängda i fyra dagar i protest mot nya momslagar.

Polisen rapporterar om trafikolycka, Ängelholm

"En singelolycka med en personbil inträffar på E6 söder om Strövelstorp i riktning mot Ängelholm.", skriver polisen på sin hemsida.