Det kommer inte som en överraskning, säger Michaela Forni.
1 av 2
Det kommer inte som en överraskning, säger Michaela Forni. - Foto: Gabriella Lahti
2 av 2
- Foto: Privat

Svenskt klädföretag motanmäls för sexistisk reklam – mot män

I maj kritiserade klädföretaget, byPM, American Apparel för deras sexistiska reklamer med en satirisk motreklam. Nu anmäls de för könsdiskriminering. – Det kommer inte som en överraskning utan känns logiskt, säger grundaren Michaela Forni till Nyheter24.


När det stormade som mest

Marknadschefen för American Apparel Ryan Holiday gick ut med ett uttalande och menade att allt var ett missförstånd.

SVERIGE. Klädjätten American Apparel säljer unisexkläder men presenterar sina plagg på två helt olika sätt på sin hemsida: männen är påklädda och kvinnorna avklädda. Flera foton är på gränsen till pornografiska där kvinnor ses i endast trosor.

Reklamen anmäldes till Reklamobudsmannen (RO) för diskriminerande reklam mot kvinnor, men anmälan gick aldrig vidare eftersom reklamen riktar sig mot sina amerikanska kunder.

Satirisk reklam som motreaktion

Det svenska klädföretaget, byPM, valde att göra en satirisk reklam som en reaktion mot klädjätten. På specifika bilder valde de att klä av den manliga modellen men lät kvinnan behålla kläderna. Därefter fick mannen posera på samma sätt som kvinnorna har fått göra i American Apparels reklambilder.

Men nu har byPM anmälts till Reklamombudsmannen för könsdiskriminerande reklam – mot män. Grundaren till märket, Michaela Forni, är lugn inför anmälningen.

– Det kommer inte som en överraskning utan känns logiskt. Om någon anmäler American Apparel för könsdiskriminerande reklam så finns ju risken att någon upplever vår reklam på samma sätt, säger Michaela Forni till Nyheter24.

Upplever inte reklamen som sexistisk

Den manliga modellen som poserade halvnaken och i utmanande poser, Petter Lindqvist, håller med om att en anmälan var i viss mån befogad med tanke på debatten som uppstod. Han upplever dock inte att reklamen på något sätt är könsdiskriminerande mot män.

– Vår reklam bygger på satir och är gjort som svar på en sexistisk annons för att belysa vad American Apparels bilder förmedlar, säger Petter Lindqvist till Nyheter24.

Känner du dig som ett sexobjekt när du framställs på det sättet som du gör i bilderna?

– Nej, men det var faktiskt mest roligt att göra det i och med syftet, så om någon har sett mig som ett sexobjekt hade det bara varit en oväntad bouns. Det var en rolig grej att göra och American Apparel var värda att få skit för sina bilder, säger Lindqvist. 

Tror du att ni kommer fällas för detta?

– Jag tror inte att vi blir fällda och blir vi det så blir det intressant att följa fallet, säger Forni.

Klädföretaget har fram till den 26 juni en möjlighet att svara på anmälningen och därefter kommer fallet att prövas. 

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Dödstalet stiger efter attacken mot Tjernihiv

Fortsatta anfall mot Gaza – 40 platser på en dag

I skuggan av den upptrappade konflikten mellan Israel och Iran fortsätter israelisk militär sina offensiver mot Gaza. Mellan måndagen och onsdagen dödades över 100 palestinier i Gaza, enligt FN:s humanitära organ Ocha.

Mugg återkallas – kan orsaka kvävning

En muminmugg återkallas eftersom den kan orsaka kvävning, skriver Konsumentverket.

Bunge ser krokig väg mot räntesänkning

Hon står fast vid bedömningen att styrräntan kan sänkas i maj eller juni. Men vägen är inte spikrak och hon konstaterar att det har hänt en del de senaste veckorna.

Investor: Konsumenter fortsatt pressade

Wallenbergsfärens maktbolag Investors justerade substansvärde uppgick till 915 miljarder kronor, en ökning med 12 procent under det första kvartalet. Det motsvarar 299 kronor per aktie.

Kinnevik redovisar minskat värde

Investmentbolaget Kinneviks substansvärde uppgick till 47,9 miljarder kronor under det första kvartalet. Det innebär en minskning med 14 procent från föregående kvartal.