Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
1398
reaktioner idag

Senast

Svenska spel ska stötta svensk idrott – lägger sju gånger mer på reklam

Förra året la det statliga spelbolaget nästan 300 miljoner kronor mer på reklam än på ungdomsidrotten.

1 av 7

I fjol la Svenska spel 344 miljoner kronor på reklam. Det är sju gånger mer än spelbolaget lägger på ungdomsidrotten i Sverige varje år.

2 av 7

På Svenska spel tycker man dock att det inte riktigt går att jämföra de båda utgifterna.

3 av 7

"Att vi gör reklam är en förutsättning för att vi överhuvudtaget ska kunna synas på marknaden. Hade vi inte lagt 350 miljoner på reklam tror jag inte att vi hade kunnat avsätta 50 miljoner till ungdomsidrotten", säger Johan Söderkvist, pressinformatör på Svenska spel.

4 av 7

På spelbolagets hemsida finns en film från ett studioprogram som spelades in i samband med utdelandet av pengarna. I programmet medverkar bland annat hockeylegendarerna Peter Forsberg och Markus Näslund.

5 av 7

Johan Söderkvist kallar pengarna som Svenska spel ger till ungdomsidrotten varje år för "en jättesatsning".

6 av 7

Men han menar också att det skulle vara förödande för Svenska spel om de slutade att lägga så mycket pengar på reklam.

7 av 7

Varför Svenska spel väljer att lägga så mycket pengar på reklam menar Johan Söderkvist beror på att hela spelbranschen är reklamtung.

Med supernamn som hockeylegendarerna Peter Forsberg och Markus Näslund vill Svenska spel lyfta fram sin satsning på ungdomsidrotten. Varje år skänker spelbolaget 50 miljoner kronor för att stötta unga människor som idrottar. På sin hemsida skriver Svenska spel till och med att det bästa de vet – det är just idrott.

LÄS MER
Därför har spelapparna försvunnit från iPhone

Men nu kan Nyheter24 avslöja att det statliga spelbolaget i själva verket lägger nästan sju gånger mer pengar på reklam än på att stödja svenska ungdomar som idrottar. Närmare bestämt 344 miljoner kronor la spelbolaget på reklam under förra året, enligt siffror som Nyheter24 tagit del av.

LÄS MER
James lurades av Nordicbet – får inte tillbaka sina pengar

På Svenska spel tycker man dock att det inte riktigt går att jämföra de båda utgifterna.

– Att vi gör reklam är en förutsättning för att vi överhuvudtaget ska kunna synas på marknaden. Hade vi inte lagt 350 miljoner på reklam tror jag inte att vi hade kunnat avsätta 50 miljoner till ungdomsidrotten, säger Johan Söderkvist, pressinformatör på Svenska spel.

Bildkälla: TT Nyhetsbyrån

Johan Söderkvist kallar pengarna som Svenska spel ger till ungdomsidrotten varje år för "en jättesatsning". På spelbolagets hemsida finns en film från ett studioprogram som spelades in i samband med utdelandet av pengarna. I programmet medverkar bland annat hockeylegendarerna Peter Forsberg och Markus Näslund.

Bildkälla: Faksimil Svenska spel

Samtidigt lyfter Johan Söderkvist fram hur viktig också reklamen är för Svenska spel. Han menar att det skulle vara förödande för spelbolaget om de slutade att lägga så mycket pengar på det.

LÄS MER
Beviset: Därför ska du aldrig förlora ett vad

– Skulle vi sluta lägga pengar på reklam skulle vi sannolikt tappa marknadsandelar och kunder. På sikt skulle ungdomsidrotten bli lidande, säger han.

Bildkälla: Svenska spel

Varför Svenska spel väljer att lägga så mycket pengar på reklam menar Johan Söderkvist beror på att hela spelbranschen är reklamtung.

LÄS MER
Så ska Unibet förstöra Champions League-finalen – igen

– Det lades 3,2 miljarder kronor på reklam i hela branschen under förra året. Att vi lägger de här pengarna på reklam handlar om att vi måste berätta för våra kunder vilka produkter vi har. Det är en ganska stor peng, men om man tittar på helheten ser vi att vi står för en väldigt låg del av den totala investeringen, säger Johan Söderkvist.

Är det rimligt att Svenska spel lägger så mycket pengar på reklam?

KOMMENTARER

Innan du kommenterar: läs våra regler