I fjol la Svenska spel 344 miljoner kronor på reklam. Det är sju gånger mer än spelbolaget lägger på ungdomsidrotten i Sverige varje år.
1 av 7
I fjol la Svenska spel 344 miljoner kronor på reklam. Det är sju gånger mer än spelbolaget lägger på ungdomsidrotten i Sverige varje år. - Foto: TT Nyhetsbyrån / Svenska spel
På Svenska spel tycker man dock att det inte riktigt går att jämföra de båda utgifterna.
2 av 7
På Svenska spel tycker man dock att det inte riktigt går att jämföra de båda utgifterna. - Foto: Svenska spel
"Att vi gör reklam är en förutsättning för att vi överhuvudtaget ska kunna synas på marknaden. Hade vi inte lagt 350 miljoner på reklam tror jag inte att vi hade kunnat avsätta 50 miljoner till ungdomsidrotten", säger Johan Söderkvist, pressinformatör på Svenska spel.
3 av 7
"Att vi gör reklam är en förutsättning för att vi överhuvudtaget ska kunna synas på marknaden. Hade vi inte lagt 350 miljoner på reklam tror jag inte att vi hade kunnat avsätta 50 miljoner till ungdomsidrotten", säger Johan Söderkvist, pressinformatör på Svenska spel. - Foto: Svenska spel
På spelbolagets hemsida finns en film från ett studioprogram som spelades in i samband med utdelandet av pengarna. I programmet medverkar bland annat hockeylegendarerna Peter Forsberg och Markus Näslund.
4 av 7
På spelbolagets hemsida finns en film från ett studioprogram som spelades in i samband med utdelandet av pengarna. I programmet medverkar bland annat hockeylegendarerna Peter Forsberg och Markus Näslund. - Foto: Faksimil Svenska spel
Johan Söderkvist kallar pengarna som Svenska spel ger till ungdomsidrotten varje år för "en jättesatsning".
5 av 7
Johan Söderkvist kallar pengarna som Svenska spel ger till ungdomsidrotten varje år för "en jättesatsning". - Foto: TT Nyhetsbyrån
Men han menar också att det skulle vara förödande för Svenska spel om de slutade att lägga så mycket pengar på reklam.
6 av 7
Men han menar också att det skulle vara förödande för Svenska spel om de slutade att lägga så mycket pengar på reklam. - Foto: Svenska spel
Varför Svenska spel väljer att lägga så mycket pengar på reklam menar Johan Söderkvist beror på att hela spelbranschen är reklamtung.
7 av 7
Varför Svenska spel väljer att lägga så mycket pengar på reklam menar Johan Söderkvist beror på att hela spelbranschen är reklamtung. - Foto: Svenska spel

Svenska spel ska stötta svensk idrott – lägger sju gånger mer på reklam

Förra året la det statliga spelbolaget nästan 300 miljoner kronor mer på reklam än på ungdomsidrotten.


Med supernamn som hockeylegendarerna Peter Forsberg och Markus Näslund vill Svenska spel lyfta fram sin satsning på ungdomsidrotten. Varje år skänker spelbolaget 50 miljoner kronor för att stötta unga människor som idrottar. På sin hemsida skriver Svenska spel till och med att det bästa de vet – det är just idrott.

Men nu kan Nyheter24 avslöja att det statliga spelbolaget i själva verket lägger nästan sju gånger mer pengar på reklam än på att stödja svenska ungdomar som idrottar. Närmare bestämt 344 miljoner kronor la spelbolaget på reklam under förra året, enligt siffror som Nyheter24 tagit del av.

På Svenska spel tycker man dock att det inte riktigt går att jämföra de båda utgifterna.

– Att vi gör reklam är en förutsättning för att vi överhuvudtaget ska kunna synas på marknaden. Hade vi inte lagt 350 miljoner på reklam tror jag inte att vi hade kunnat avsätta 50 miljoner till ungdomsidrotten, säger Johan Söderkvist, pressinformatör på Svenska spel.

Bildkälla: TT Nyhetsbyrån

Johan Söderkvist kallar pengarna som Svenska spel ger till ungdomsidrotten varje år för "en jättesatsning". På spelbolagets hemsida finns en film från ett studioprogram som spelades in i samband med utdelandet av pengarna. I programmet medverkar bland annat hockeylegendarerna Peter Forsberg och Markus Näslund.

Bildkälla: Faksimil Svenska spel

Samtidigt lyfter Johan Söderkvist fram hur viktig också reklamen är för Svenska spel. Han menar att det skulle vara förödande för spelbolaget om de slutade att lägga så mycket pengar på det.

– Skulle vi sluta lägga pengar på reklam skulle vi sannolikt tappa marknadsandelar och kunder. På sikt skulle ungdomsidrotten bli lidande, säger han.

Bildkälla: Svenska spel

Varför Svenska spel väljer att lägga så mycket pengar på reklam menar Johan Söderkvist beror på att hela spelbranschen är reklamtung.

– Det lades 3,2 miljarder kronor på reklam i hela branschen under förra året. Att vi lägger de här pengarna på reklam handlar om att vi måste berätta för våra kunder vilka produkter vi har. Det är en ganska stor peng, men om man tittar på helheten ser vi att vi står för en väldigt låg del av den totala investeringen, säger Johan Söderkvist.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Är det rimligt att Svenska spel lägger så mycket pengar på reklam?
Tack för din röst!
Senaste nytt

FI: Banker dåliga på hållbart sparande

Ett år i fångenskap för amerikansk reporter

Wall Street Journals reporter Evan Gershkovich har suttit ett år i ryskt förvar. I veckan förlängdes hans häktning för femte gången. För familjen hemma i USA fortsätter mardrömmen.

Två åtalas för sju år gammalt mord

Våren 2017 sköts en man i 40-årsåldern ihjäl på en parkeringsplats i Uppsala. Nu åtalas två män för det sju år gamla mordet.

Även föräldrarna i ättiksfallet överklagar

Föräldrarna till den ättiksförgiftade flickan i Eslöv dömdes till åtta års fängelse. Båda har nu överklagat domen, enligt Lunds tingsrätt.

Börsen öppnar nedåt

Stockholmsbörsen inleder skärtorsdagens handel svagt nedåt. OMXS-index har efter fem minuter backat 0,1 procent.

Stort kärnkraftverk tar steg mot återaktivering

1 timme sedan
Den japanska kärnkraftsoperatören Tepco har begärt tillstånd för att börja lasta kärnbränsle vid kärnkraftverket i Kashiwazaki-Kariwa i ett steg mot en eventuell återaktivering, rapporterar internationella medier.