Här är Unicefs känga mot Facebooklikes

Svenskar gillar mycket på Facebook men bryr sig egentligen inte. Det är slutsatsen i en ny undersökning som lett fram till Unicefs nya annons: "Gilla oss på Facebook, så vaccinerar vi noll barn mot polio".


STOCKHOLM. Det kan vara lätt att trycka "gilla" på en Facebookgrupp. Men svårare att faktiskt stödja en aktivitet eller verksamhet som behöver stöd.

Nu tar FN-organet Unicefs svenska gren ställning mot "slacktivismen" på nätet. I en ny annons går det att läsa: "Gilla oss på Facebook, så vaccinerar vi noll barn mot polio". Budskapet följs av texten "inget ont om likes, men vaccin kostar pengar" och en beskrivning om hur man donerar.

– Vi uppskattar alla som gillar oss på Facebook och de är viktiga för oss. Men för att vi ska kunna köpa vaccin till behövande barn måste vi ha pengar. Man kan inte jämföra ekonomiskt stöd med en like eller retweet – det går inte att köpa vaccin för likes, säger Petra Hallebrant, kommunikationschef på Unicef Sverige, i ett pressmeddelande.

"Vill trycka like på kampanjen men det blir lite fel"

Även på Youtube har Unicef lagt upp ett klipp om kampanjen, där en pojke bland annat säger "mot sommaren har Unicef 200 000 likes på Facebook, så då klarar vi oss nog".


Bakgrunden är en ny undersökning gjord av Yougov som visar att två av tre svenskar gillat något på Facebook som de egentligen inte brytt sig om. 26 procent av de tillfrågade gillar något på Facebook för att visa stöd och nästan var femte tycker att det är ett bra sätt att stödja en hjälporganisation.

Unicefs initiativ har hyllats på sociala medier under onsdagen och torsdagen.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!