Hatstorm mot sminkföretag efter reklam – uppmuntrar självskada

Det populära sminkmärket lanserade en ny produkt som skapade stor kritikstorm, på grund av kopplingarna till självskadebeteende.


Efterfrågan på nya smink- och kosmetikaprodukter har fullständigt exploderat på senare år. För att sticka ut i mängden gäller det för tillverkarna att verkligen ta till sina bästa PR-knep.

Sminkmärket Urban Decay använder bland annat av produktnamn med sexuella undertoner, i stil med "Total perversion" och "Afterglow blush". Ett gammalt beprövat trick.

Men marknadsföringen av den senaste produktlanseringen Razor Sharp Eyeliner gick ett steg för långt.

Anledningen? Den smaklösa kopplingen till självskadebeteende.

[removed][removed]

Att använda sig av handleden för att visa upp färgpaletter för sminkprodukter är inget nytt. Men att göra det i kombination med en produkt som innehåller ordet rakblad kanske inte är det smartaste draget.

Det dröjde inte länge förrän deras kunder kokade av ilska i sociala medier.

[removed][removed]

[removed][removed]

[removed][removed]

[removed][removed]

En twittrare föreslog att Urban Decay borde skänka pengar till en förening för personer med självskadebeteende, som ett sätt att försöka rädda situationen något.

[removed][removed]

Efter stormen i bloggar och sociala medier gick Urban Decay ut med ett uttalande där de bemötte kritiken.

[removed][removed]

Men inlägget med den upprörande bilden låg fortfarande kvar på deras Instagramsida och på Twitter.

[removed][removed]

Efter fortsatt kritik från allmänheten, som kände att ursäkten inte kunde tas på allvar, så togs tillslut hela det kritiserade inlägget bort från företagets sociala medier-konton.

Nyheter24 har tidigare skrivit om en hårt kritiserad reklamfilm, som förmodligen är den mest rasistiska någonsin. Här kan du också läsa om hur Jönköping helt plötsligt togs över av mängder av porr i sociala medier.

Glöm inte att ladda ner vår app för fler nyheter.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med om kritiken mot företaget?
Tack för din röst!