Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Presenterar: Ett exempel på dålig kundservice

En kolumn kan handla om precis vad som helst. Det här är Gabriella Lahti och hennes kolumn vecka 6.


Gabriella Lahti

Gabriella Lahti är nyhetschef på Nyheter24.se

Följ henne på twitter@gabriellalahti   

Läs hennes kolumn vecka 5  

Följ hennes blogg   

Eller följ henne på instagram 

En sak jag älskar med USA är att många företag sätter kunden först i struliga situationer. Om exempelvis en produkt gått sönder försöker de vända det dåliga till någonting bra, exempelvis genom att ta hand om kunden lite extra väl. Detta gäller allt från Target till Tiffany & Co. 

Man kan säga att svenska Ellos gör det motsatta.

Jag beställde en steghylla från Ellos och fick den levererad till dörren. 

Trevligt, tänkte jag tills jag öppnade paketet och såg att båda hyllbenen hade gått sönder - ungefär som en okokt pasta - i flera bitar. 

Hur detta hade gått till var oklart. Men hyllan hade levererats i ett trasigt tillstånd.

Störande, tänkte jag och lade ner mina grejer i flyttkartongen igen.

Jag ringde till Ellos och bad om en ny steghylla. 

– Kan gubben som levererar den nya hyllan hämta upp den trasiga också, frågade jag fast svaret ändå skulle vara självklart.

 "Självklart", skulle Ellos svara. 

– Nej, den får du skicka tillbaka från ditt närmsta ombud, sade Ellos i luren. 

Har jag förstått detta rätt? 

Jag får en hylla, jag menar en trasig hylla, levererad till dörren. Den levererades till min dörr för den är så tung. 

Hyllan är som sagt trasig och tung, och om jag vill ha en ny hylla utan att behöva betala för två måste jag bära denna trasiga hylla som alltså är sjukt tung (och trasig) till ett ombud och därifrån skicka tillbaka den trasiga hyllan till Ellos.

– Ja, men du visste ju inte att du skulle få den levererad till dörren, det står inte med någonstans i våra leveransvillkor, poängterade Ellos.

Ah, alltså räknas det inte. 

– Varför levererades den till min dörr då? frågade jag.

– Inte vet jag, svarade Ellos.

Detta var berättelsen om den trasiga hyllan och ett exempel på dålig service. 

Så, kära Ellos, tappar man kunder inom loppet av ett vingslag. 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Ica-chefens svar på kundernas hårda kritik mot nya varan: ”Våga prova”

Misstänkt anstiftare till Farstamord efterlyst

Polisen har gått ut med en internationell efterlysning efter en man som misstänks ha legat bakom dödsskjutningarna i Farsta i södra Stockholm den 10 juni förra året, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Örkelljunga: Polisen rapporterar om brand

"Det brinner i en villa i Eket.", skriver polisen på sin hemsida.

Max duckar kritik – skyller på kunderna: "Vi tror inte att folk.."

1 timme sedan
En ny lag som trädde i kraft 1 januari 2024 har satt den svenska hamburgerkedjan Max i knipa. Men själva menar Max att det beror på kunderna.

Flera gripna i Tadzjikistan för Moskvadåd

1 timme sedan
Flera personer i Tadzjikistan uppges ha blivit gripna misstänkta för inblandning i förra veckans terrorattack i Moskva.

Polisen rapporterar om rattfylleri, Lund

2 timmar sedan
"En person blir misstänkt för rattfylleri efter kontroll.", skriver polisen på sin hemsida.