Jakob Dworsky och August Bard Bringéus.
1 av 4
Jakob Dworsky och August Bard Bringéus. - Foto: Pressbild
De gör t-shirts i 15 storlekar.
2 av 4
De gör t-shirts i 15 storlekar. - Foto: Pressbild
De tröttnade på att det var svårt att hitta tröjor som passar.
3 av 4
De tröttnade på att det var svårt att hitta tröjor som passar. - Foto: Pressbild
Svarta och vita.
4 av 4
Svarta och vita. - Foto: Pressbild

De tröttnade på t-shirts som inte passar – tog saken i egna händer

Lanserar Asket, t-shirten som kommer i fler och mer flexibla storlekar.


Vännerna Jakob Dworsky och August Bard Bringéus tog sin kandidatexamen från Handelshögskolan samtidigt. Efter några års arbetande kände de båda sug efter att göra något annat.

De tog en master i International Business och fortsatte därefter med en idé vars frö hade såtts ett antal år tidigare. I veckan lanserade de Asket – en renodlad e-butik för t-shirts i mängder av storlekar.


Det hela kom från en kombination av ett hål på marknaden och problem i det egna livet.

– Jakob som kom med idén från första början är lång och smal och föll alltid mellan storlekarna M och L. Vi började prata om det här för flera år sedan, och sen dess har vi slipat och förfinat idéer. Under tiden är det andra, liknande koncept som dykt upp, bland annat i USA, men vi är först i Sverige med att bara finnas online för att kunna pressa priset och ha ett bättre storlekssystem, berättar August för Nyheter24.


Jakob Dworsky och August Bard Bringéus

En standardmodell kostar 300 kronor. Totalt finns Askets tishor i 15 storlekar, från en vanligt extra small till en extra large, men med en lång och en kort variant till varje.

– Så är man lång och smal kan man gå för en lång variant i small eller medium, och vice versa.

Då Jakob och August båda var nyexaminerade till en början behövde de få in pengar för att sätta planerna i verket. Lösningen blev en kampanj på Kickstarter, en amerikansk plattform där människor, om de anser att en produkt är bra, kan skänka pengar för uppstarten.

– Det blev en grundbult i lanseringsstrategin. Mycket av ekonomiska skäl för att kunna starta produktionen, men också för att Kickstarter är ett perfekt forum för att validera ett koncept och bygga en kundgrupp.


Totalt fick de in omkring en halv miljon kronor från 600 så kallade backers. Sedan veckans lansering har folk hört av sig, både i och utanför Sverige.

– Jag har inte kollat exakta siffror, men det är ungefär fifty-fifty när det kommer till nya och återkommande besökare. Folk verkar nöjda. Sverige är hittills störst, sen kommer USA, Kanada och Australien, säger August.

Nu satsar de på att få snurr på affärerna, utvärdera konceptet ytterligare och sprida ordet världen över. Kanske blir det någon liknande uppstart framöver.

– Det finns flera spännande kategorier som har liknande problem, säger August.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Minskad orderingång för ABB

Tusentals evakueras efter vulkanutbrott

Ett vulkanutbrott i Indonesiens norra övärld har fått myndigheter att utfärda en tsunamivarning, evakuera byar och stänga en internationell flygplats.

Källor: Israel avbröt planer på Iranattacker

Israel uppges vid flera tillfällen de senaste dagarna ha förberett att sjösätta attacker som svar på Irans storskaliga anfall förra helgen. Men av olika skäl har man valt att inte gå vidare med planerna, enligt källuppgifter i flera amerikanska och israeliska medier.

Lyft för e-handeln efter svag period

I mars växte e-handeln med 1 procent jämfört med samma månad året innan, enligt siffror från Svensk handel. Totalt under årets första kvartal har e-handeln vuxit med 11 procent.

Oväntat stort vinstlyft för Nordea

Den Helsingforsbaserade storbanken Nordea slår till med ett oväntat stort vinstlyft i sin rapport för årets första kvartal. "Vi hade en stark inledning på året", säger vd Frank Vang-Jensen enligt ett pressmeddelande.

SMHI: Risk för extra besvärligt väglag

SMHI varnar för risk för "extra besvärligt väglag" under morgonen i mellersta Svealand och Götaland. Orsaken är att regn och snöfall väntas.