Radiovågorna kommer från en galax långt, långt bort.
Radiovågorna kommer från en galax långt, långt bort. - Foto: Pixabay/TT
De varar bara i en tusendels sekund.
De varar bara i en tusendels sekund. - Foto: TT
Vilket gjort det svårt att spåra dem.
Vilket gjort det svårt att spåra dem. - Foto: TT
Men nu har astronomerna lyckats.
Men nu har astronomerna lyckats. - Foto: Pixabay

Forskare har fångat upp mystiska radiovågor – från en annan galax

Vågorna har förbryllat astronomer men nu har man lyckats hitta varifrån de kommer.

För tio år sedan upptäckte forskare de mystiska radiovågorna i rymden. Då visste de inte vad, eller vem, som orsakade dem eller varifrån de kom, skriver National Geographic och tidskriften Nature.

Vågorna är som små blixtar och varar bara i en tusendels sekund vilket gjort det väldigt svårt att spåra dem.

Men på onsdagen tillkännagav astronomerna att de lyckats. Genom ett globalt nätverk av teleskop så har man kunnat hitta varifrån de mystiska radiovågorna skickas ifrån.

Med hjälp av att de såg ett mönster i hur vågorna dök upp lyckades de spåra dem till en galax som ligger tre miljarder ljusår bort kallad FRB 121101.

Bildkälla: TT

Forskarna vet dock fortfarande inte vilken himlakropp det är som skapar vågorna. Men galaxen har ett svart hål i mitten som drar till sig allt i sin närhet med nästan ljusets hastighet vilket kan vara orsaken.

En annan teori är att det kan röra sig om stjärnskalv, då magnetfält från stjärnor sliter sig loss. Men forskarna säger att det inte går att säga att någon teori är starkare än den andra.

Och med tanke på hur olika radioglimtarna är så vet astronomerna inte ens om det rör sig om en helt annan sorts fenomen. Men det forskarna kan lära sig av den mystiska galaxen är mer om evolutionen. Eftersom de radiovågor som vi fångar upp idag egentligen skedde för flera miljoner år sedan, skriver National Geographic.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Tror du det finns liv i rymden?