- Foto: Montage

Därför påverkas du av reklam – utan att kunna stoppa det

Reklam påverkar ditt undermedvetna, även när du glömt bort både budskap och bilder.


Visste du att du påverkas av reklam även om du glömt bort att du ens sett den eller aktivt ignorerat den? Det säger åtminstone Robert George Heath, professor vid Bath University, i The Conversation. Men hur funkar egentligen det här?

Skurken i dramat är det limbiska systemet. Eller skurk och skurk, det är ett väldigt praktiskt system att ha. Det är en del av din hjärna som ständigt är alert och som ständigt tar in information, mycket snabbare än vad du medvetet kan tänka.

Det är tack vara det limbiska systemet som du hoppar undan från bilen som håller på att köra över dig innan du egentligen har registrerat att den ens är där och att du drar undan handen från en varm platta innan det börjar göra ont. Rätt bra grejer, helt enkelt, men när det gäller reklam så jobbar denna utmärkta funktion lite emot oss.

Det ständigt vakna limbiska systemet plockar nämligen upp det känslomässiga budskapet i reklamfilmer oavsett om vi medvetet kollar in den eller inte. Och, vilket är det luriga, eftersom vi inte är medvetna om att det händer så är det svårt att värja sig mot det. När vi sedan står där och ska välja schampo eller vilken mobil vi ska köpa, så har vi redan en undermedveten bild av vilka känslor vi associerar med märket.

Det är detta emotionella band som styr vad vi köper, snarare än logiska argument. Men vi tror att vi gör ett informerat val, eftersom det känslomässiga band vi format ligger så djupt att vi inte ens minns dem. Det här gör att reklamer som inte direkt har något budskap utan bara förmedlar en känsla, kan visa sig vara mer effektiva än reklamer som ger ett bra erbjudande eller berättar hur bra en produkt är.

Så vad gör vi åt det här? Eftersom du inte har kontroll över ditt limbiska system så är det faktiskt inte så mycket att göra. Däremot är det väldigt bra att vara medveten om att du inte är så logisk som du tror och att det kan vara värt att tänka igenom varför du väljer som du gör. Men trots att det gör dig lite mer av en sucker, som påverkas av reklam, bör du ändå vara tacksam över att ditt limbiska system är vaket. Att bli påkörd av en bil är ju ändå värre än att köpa fel schampo.

Det verkar som att den vanliga förkylningen härstammar från kameler, och att det kan vara dåliga nyheter. Och ännu värre: Bananen kan vara borta om så lite som fem år.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Påverkas du av reklam?
Tack för din röst!