Kinesiska självkörning
Nio fortsätter att satsa i Europa - Foto: Nio

Kinesiska biltillverkaren ska utveckla självkörning i Berlin

Kinas spjutspets när det gäller elektrifierade elbilar, Nio, förstärker sin globala närvaro genom att öppna ett nytt utvecklingscentrum för självkörande teknik i Schönefeld utanför Berlin. Erik Punt har varit där för att se om det nya forskningscentret kan knäcka koden till autonoma transporter.


Regionen kring den tyska huvudstaden håller på att utvecklas till en ny internationell fordonsindustriell knutpunkt. Tesla har en stark närvaro genom sin för tillfället enda europeiska fabrik och nu är det kinesiska Nios tur med ett nytt teknologicenter specialiserat på autonom körning.

Knökfullt: Osålda elbilar svämmar över europeiska hamnar

Första av sitt slag

Den nya satsningen innebär att Nio förstärker sin närvaro i regionen, eftersom man har ett innovationscenter i Berlin sedan 2023. Dessutom finns ett designcenter i München sedan 2015. Det nya centret för utveckling av självkörande teknik är det första av sitt slag för Nio utanför Kina. 

Erik Punt har synat den nya Nio-anläggningen utanför Berlin - Foto: Nio

"Invigningen av vårt europeiska center för intelligent körteknologi i Berlin markerar en milstolpe i vår resa som ett ledande globalt premiummärke. Teknologier för intelligent körning är kärnan i vår verksamhet som en framstående pionjär inom smarta elfordon", sade Hui Zhang, vice vd för Nio. 

I samband med lanseringen av innovationscentret startar man även ett samarbete med det lokala universitetet TH Deggendorf. Samarbetet innebär bland annat att man kommer att sponsra deras Formula Student-team. 

Ska möta europeiska förväntningar

Arbetet på det nya utvecklingscentret leds av Mirko Reuter, senior chef för självkörande teknologi, som har en bakgrund hos Audi. Målet är att man ska utveckla och anpassa produkterna så att de matchar den europeiska marknadens förväntningar. 

Redan i dagsläget har dock Nio arbetat hårt med olika typer av system för självkörande teknologi och därför begav vi oss söderut mot Lausitzring för att testa hur systemen fungerar i verkligheten. 

”Nu färdas el längre” – Nios elbil kör 100 mil på en laddning

Stora R&D-satsningar

När Nio pratar om sin utveckling och framtid är det påtagligt att man satsar stort på att ta kontroll och utveckla nyckelteknologierna som krävs för framtidens fordon. Batteripaketet, elmotorn, styrenheterna för självkörande teknik och så vidare. Allt vill Nio utveckla själva. 

Nio är bäst känt för sina batteribytesstationer - Foto: Nio

På Lausitzring demonstrerade Nio hur beräkningssystemet Adam och sensorsystemet Aquila med integrerad LiDAR hanterar tuffa väderförhållanden. En vattensprutande Volkswagen ID.Buzz körde framför Nion men byter sedan fil varpå en stillastående bil aktiverar Nio-bilens automatiska nödbroms. 

LiDAR klarar tufft väder

Under alla försök klarar bilen av att genomföra en ordentlig inbromsning och i de flesta fallen undviks en kollision med dummybilen. Nio visar upp att man testat med modeller från flera konkurrenter men som saknar LiDAR och därför inte lyckas bromsa in för hindret. 

I situationer där väderförhållandena är bristfälliga blir det uppenbart att en kamerabaserad lösning för avancerade förarstödsystem kanske inte är tillräckligt, utan att LiDAR krävs. 

På Lausitzring fick vi även möjlighet att prova Nios autonoma parkeringsfunktion. Bilen skannar omgivningen och meddelar vilka alternativ som finns tillgängliga via skärmen i bilen. När ett eller flera alternativ dykt upp är det bara att trycka på skärmen så löser bilen hela manövern själv - lätt som en plätt. 

Nästan alla Tesla Cybertruck återkallas: Gaspedal kan lossna

Svårbländad

På vägen tillbaka från Lausitzring får vi möjlighet att låta Nio ET5 sträcka ut på Autobahn och här fungerar autopiloten föredömligt även i högre hastigheter. Visserligen var förhållandena perfekta så även ett system utan LiDAR hade antagligen fungerat bra. 

Självkörningen imponerade under demonstrationen - Foto: Nio

Dock kan man notera att LiDAR-systemet använder ljus som är mycket starkare än solljuset vilket medför att solen inte kan blända på samma sätt som när det gäller en kamera. 

Omfattande sensorsystem

Men det är inte bara LiDAR-systemet som står för datainsamlingen utan 32 andra sensorer bidrar. Däribland fem radarsensorer, allt för att skapa en så bra bild av verkligheten som möjligt. 

Nio arbetar frekvent med uppdatering av bilen OTA (Over The Air) för att tillföra nya funktioner. Att det här fungerar på ett smidigt sätt är till stor del tack vare Nios domänbaserade elektriska arkitektur. 

Genom att starta ytterligare ett utvecklingscenter i Berlin visar Nio att man är dedikerade till att anpassa och utveckla lösningar som tilltalar kunderna i Europa. För tillfället verkar Nio vara en av de tillverkare som lyckats tämja LiDAR-teknologin bäst och med nya ET9 kommer man att addera fler LiDAR-sensorer än tidigare. Vi ser fram emot att testa under svenska förhållanden för att se om Nio klarar av att hantera slask, salt och snö.

Förbud mot bilkörning på helgerna: Hotet från tyska ministern

Bil