Audi Q4 elbil
Gustaf Gripenlöf Karlberg har varit i Fryksås med Audi Q4 e-tron - Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg/Mitsubishi

Att åka till fjällen med elbil – vi testar nya Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron är en elbil som enklast kan beskrivas som en mer påkostad Volkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq. Nu har den uppdaterats med mer räckvidd och snabbare laddning. Gustaf Gripenlöf Karlberg har testat hur bilen fungerar på långfärd med en tur till Fryksås i Dalarna.


Att ta familjebilen till fjällen är ett högst normalt förehavande för många svenskar.

Kombinationen av långa sträckor, låga temperaturer och mycket packning kan dock innebära att en sådan resa blir ganska utmanande för många elbilar.

Även med en elbil med bra räckvidd och snabb laddning måste man lägga på någon extra timme i sin planering om man exempelvis ska köra från Stockholm till Åre.

Uppdaterad elbil och justerad rutt

När det var dags för årets fjällsemester bestämde jag mig för att se om det gick att minimera skillnaden i tid mellan en elbil och en fossilbil, utan att låta maximal räckvidd och laddhastighet totalt styra valet av bil.

Bilen jag landade i var uppdaterade Audi Q4 45 e-tron quattro, som med en användbar batterikapacitet på 77 kWh stoltserar med en räckvidd på goda 508 kilometer.

Q4 e-tron bjuder på klassiska Audi kvalitéer - Audin passar i ett snöigt landskap - Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Samtidigt bjuder bilen på klassiska Audi-kvaliteter som snygg design, bra byggkvalitet och fyrhjulsdrift, och ligger inte i toppen av märkets modellprogram i termer av pris.

Den viktigaste anpassningen av resan för att elbilen skulle fungera optimalt var att jag justerade resmålet. I stället för att kuska hela den drygt 60 mil långa sträckan till Åre föll valet på Fryksås i Dalarna, som ligger runt 33 mil från Stockholm.

En ovanligt skojfrisk Audi

Bland plattforms-syskonen Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4, och numera Ford Explorer, har Audin länge varit min favorit – tätt följd av Skodan.

Framför allt handlar det för mig om bilens unika karaktär, som är lite mer skojfrisk än övriga Audi-modeller. Ett exempel på detta är att den tunna ratten är närmast fyrkantig för att ge en bättre vy av mätarna, vilket påminner om Austin Allegro från 1970-talet.

Den kantiga ratten påminner om 70-talets Austin Allegro - Foto: Audi

Väljer man den något mer aerodynamiska Sportback-versionen med lägre tak har bilen också tydliga drag av Audi A2 – märkets högteknologiska småbil från runt millennieskiftet. Testbilen var dock inte en Sportback utan hade det högre suv-taket.

Läs även: Snart ska det bil dyrare att ta körkort: Här är nya priserna

Planering av laddstopp

Att ta sig 33 mil i en elbil som ska klara över 50 mil på en laddning borde inte vara en orimlig ambition – inte minst med bara två personer i bilen och utan en takbox monterad.

Låga temperaturer är emellertid elbilens värsta fiende, och när vi gav oss av från det nollgradiga Stockholm med ett batteri laddat till 90 procent visade räckviddsmätaren runt 35 mil.

Audin passar i ett snöigt landskap - Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Jag lät därför bilen planera in ett laddstopp längs vägen. Audis integrerade planering av laddstopp fungerar bra och är lätt att använda – i alla fall så länge man gillar de laddstopp som bilen föreslår.

De laddstopp som bilen föreslog rimmade emellertid dåligt med när vi ville äta lunch, och jag fick därför manuellt gå in och välja mitt laddstopp ur en lista.

Denna process hade kunnat gå smidigare. Listan visar bara upp avståndet till laddaren samt dess gatuadress. Det hade varit praktiskt att se ortsnamnet, kunna välja en laddstation längs rutten på kartan, eller att kunna sortera dem efter närliggande matställen.

Läs även: BMW skrotar klassiska modellnamn – efter över 50 år

Ett kvickt och smidigt laddstopp

För oss landade stoppet på Recharge-stationen vid McDonalds i Falun, där vi direkt fick en plats och kunde börja ladda.

Den viktigaste uppdateringen på nya Audi Q4 e-tron för våra ändamål är att den maximala laddhastigheten på de fyrhjulsdrivna modellerna har gått från 125 till 175 kW. Vi såg dock inte hastigheter högre än 110 kW, men det visade sig vara fullt tillräckligt för våra ändamål.

För en kortare fjälltur är räckvidden fullt tillräcklig - Audin passar i ett snöigt landskap - Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

När vi beställt mat, gått på toaletten och fått i oss lite mat – vilket gick på runt 20 minuter – hade vi fått 15 mils extra räckvidd. Detta var tillräckligt för att vi skulle nå vårt mål utan problem. Den extra tid som vi lade på att ladda var således närmast obefintlig.

Det kritiska i ekvationen var att det fanns laddning vid hotellet, vilket tillät oss att ladda fullt inför hemresan. Detta innebar att resan tillbaka till Stockholm gick precis lika smidigt som resan upp till fjällen, med två laddstopp på totalt cirka 20 minuter. 

Läs även: Biljätten svänger: Bygger om elbilar för bensindrift

En trevlig kompanjon till fjällen

Audi Q4 e-tron är en mycket trevlig bil på långfärd. Den är ingen sensation vad gäller körglädje, men den går tyst och stabilt med bra fjädringskomfort för biltypen. Fyrhjulsdriften ger också en extra säkerhet på utmanande vinterföre.

Jag kan dock tycka att man sitter lite för lågt, vilket gör att jag med mina dryga 190 centimeter lätt blir stel efter några timmar bakom ratten.

Bilens system styrs också fortfarande av för mycket touchknappar, även om bilen har fler fysiska reglage än andra elbilar på samma plattform. Att stänga av de säkerhetssystem som fungerar dåligt i snö och slask kräver exempelvis fortfarande ett evigt knackande på touchskärmen.

Q4 e-tron är en trevligt kompanjon på fjällresan - Audin passar i ett snöigt landskap - Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Vad gäller laddningen är det definitivt ett vinnande koncept att välja en skidort närmare hemstaden om man kör elbil. Med en bil med hyfsad räckvidd är dagens laddare så snabba att man då knappt märker av laddstoppen i termer av tid.

Huruvida man vill låta räckvidden diktera var man väljer att åka skidor är en annan fråga.

Det som fortfarande är ett problem är att laddarna fortfarande i många fall är för krångliga att använda, men det har jag ondgjort mig över mer utförligt i en tidigare text.

Läs även: Laddföretagens krångel saboterar för elbilarna

Betyg för Audi Q4 e-tron 4/5

Audi Q4 45 e-tron quattro (2023)
Motor: Elmotor på respektive axel, 286 hästkrafter, 545 newtonmeter.
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Batteri: 77 kWh (användbar kapacitet)
Räckvidd: 508 km (WLTP)
Vikt: 2 235 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4588/1865/1632 mm
Pris: 626 900 SEK

Bil