Fartkameror polisen
Allt färre bötfälls av svenska fartkameror - Foto: Oscar Olsson/TT

Polisen bekymrade: Allt färre bötfälls i svenska fartkameror

Antalet fortkörare som ertappas av svenska fartkameror minskade med 20 procent från 2021 till 2023. Hos polisen är man bekymrade över utvecklingen.


Trots att antalet fartkameror i Sverige har växt de senaste åren har antalet fortkörare som bötfälls minskat ordentligt, rapporterar SVT.

År 2021 bötfälldes runt 100 000 fortkörare som fångats på bild av fartkamerorna. År 2023 låg motsvarande siffra på runt 80 000 bötfällda fortkörare, vilket är en minskning på 20 procent.

Läs mer: Miljözonen i Stockholm nu klubbad – Moderaterna rasar

Främsta anledningen enligt polisen

Enligt polisen är den främsta anledningen till den drastiska minskningen inte att svenska bilister har saktat ner. Antalet fortkörare som fotas av någon av Sveriges 2 500 fartkameror ligger på runt 300 000.

Det handlar i stället om att allt färre av de som ertappas av fartkamerorna faktiskt bötfälls. Detta beror enligt polisen på resursbrist hos den avdelning som utreder fortkörningarna.

Läs mer: Därför var Saab ett dåligt bilmärke – enligt GM-chefen

Resursbrist för fartkamerorna

Det räcker nämligen inte med att konstatera att en specifik bil har kört för fort och sedan skicka en böter till ägaren, utan man måste också identifiera föraren. Det beror på att det är föraren och inte bilägaren som är ansvarig för fortkörningen.

I dagsläget sköts utredningsarbetet för samtliga Sveriges fartkameror av ungefär 60 personer stationerade i Kiruna.

– Den största bidragande faktorn är att man har i nuläget resursbrist, säger Björn Thunblad, samordnare Polisregion Öst, till SVT. 

Antalet fall för varje enskild utredare att hantera har ökat, och detta gör att de inte hinner med. 

Enligt Björn Thunblad har man budgeterat för mer personal inför nästa år.

Läs mer: Explosion på elbuss i Norge – en allvarligt skadad

Syftet med fartkameror är inte att bötfälla

Trots att lika många fortkörare inte bötfälls som tidigare menar Björn Thunblad ändå att fartkamerorna gör sitt jobb väl.

– Syftet är inte att bötfälla så mycket folk som möjligt utan att sänka medelhastigheten och det vet vi att de gör, förklarar han för SVT.

Enligt Trafikverket leder fartkamerorna årligen till 20 färre dödsfall och 70 färre allvarligt skadade på svenska vägar varje år.

Läs mer: Är elbilar framtiden? Allt fler svenskar negativt inställda

Bil