I Finansinspektionens konsumentskyddsrapport varnar myndigheten nu för företag som säljer olämpliga produkter.
I Finansinspektionens konsumentskyddsrapport varnar myndigheten nu för företag som säljer olämpliga produkter. - Foto: Annika Byrde & Fredrik Sandberg/TT

Kunderna varnas för företagens dyra tjänster: "Brister"

Den statliga myndigheten Finansinspektionen har i en ny rapport gått ut och varnat privatpersoner och konsumenter från företags olämpliga och dyra produkter.


Fakta: Finansinspektionen

1991 slogs tidigare Försäkringsinspektionen och Bankinspektionen samman och bildade Finansinspektionen.

Den statliga myndigheten har i uppgift att övervaka finansmarknaden för att bidra till en hållbar utveckling där det finansiella systemet har ett gott konsumentskydd.

De ansvarar för att sätta upp regler för företagen och kontrollerar att de följer dem.

Källa: Finansinspektionen

Det finns vissa saker vi människor inte klarar oss utan, andra saker som är mer eller mindre nödvändiga och vissa saker vi helt enkelt inte behöver. 

Dyra lån? Så får du pengarna att räcka till

Barnfamiljer har utgifter på upp till 30 000 i månaden

Under 2024 har de svenska hushållen fått se utgifterna öka markant, oavsett om du är ensamboende eller inte. 

Enligt Konsumentverkets beräkning bör ensamboende spendera omkring 9 500 kronor i månaden under 2024. 

En barnfamilj å andra sidan bör enligt den statliga myndigheten räkna med levnadskostnader på mellan 25 000-30 000 kronor i månaden under året. Utgifterna omfattar till stor del hushållen, där allt från hyra, räntekostnader, amortering, försäkring och el ingår.

Då kan ditt swishande ställa till problem: "En björntjänst"

Under 2024 väntas utgifterna ligga på tiotusentals kronor för en barnfamilj. Bilden är en genrebild. Foto: Martina Holmberg / TT

Finansinspektionen varnar konsumenter

Den 8 maj släppte Finansinspektionen sin konsumentskyddsrapport för 2024 och där visar det sig att man varnar privatpersoner för de företag som säljer olämpliga produkter, framför allt spar- och försäkringsprodukter, som spär på utgifterna.

Anledningen till myndighetens hårdföra ton är då det på den svenska marknaden finns flera försäkringsprodukter och tjänster som erbjuds till privatpersoner, som dels är dyra men även komplexa. 

Dessutom har företagen enligt lag skyldighet att endast erbjuda försäkringsprodukter som motsvarar köparens behov. Istället ser man en trend i att företag säljer till konsumenter som helt enkelt inte är i behov av det de betalar för. 

”Många produktförsäkringar säljs genom så kallade sidoverksamma försäkringsförmedlare utan eget tillstånd, till exempel elektronikkedjor. Förmedlaren får då betalt från försäkringsföretaget. Detta kan leda till att konsumenten erbjuds en produktförsäkring som hen inte behöver”, skriver de i rapporten. 

Konsumentverket varnar kunder för företaget: ”Det är viktigt”

Finansinspektionen: "Företag brister i detta"

Enligt Konsumenternas är en produktförsäkring något som kan ge dig ersättning om din produkt eller vara skadas av en oförutsedd händelse som till exempel inbrott. 

Det kan gälla allt från försäkringar på din nyinköpta tv till mobiltelefonen.

Finansinspektionen anser att konsumentskyddet behöver stärkas så att privatpersoner inte riskerar att luras eller köpa något de inte förstår att de inte behöver.

– En del företag brister i detta arbete. Vi har i många år lyft problemet med att konsumenter erbjuds direkt olämpliga produkter som inte ger värde för pengarna, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen i pressmeddelandet.

Karin och Johan sparar 30 000 i månaden: "Inga fancy jobb"

Finansinspektionen varnar konsumenter för försäkringsbolag i sin nya konsumentskyddsrapport. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT


/
/