Det finns flera sätt att ta reda på om din chef är dålig på sitt jobb.
Det finns flera sätt att ta reda på om din chef är dålig på sitt jobb. - Foto: Lise Åserud & Anders Wiklund/TT

Så vet du att du har en dålig chef – det måste du ha koll på

Dagligen går en stor del av befolkningen till jobbet. Viktigt är då att du trivs på arbetsplatsen. Dock finns risken att du kanske inte klickar med chefen – då finns flera signaler du bör ha koll på för att veta om din chef är dålig på sitt jobb.


Varje dag går miljontals svenskar till arbetet för att utföra sitt dagsverk. Vissa trivs som fisken i vattnet medan andra kanske rentav vantrivs på arbetsplatsen. 

Oavsett vad du identifierar dig med så är det alltid en fördel att ha en bra chef till hands.

Byta jobb? Här är Sveriges mest attraktiva arbetsplatser 2024

10 punkter: Så vet du om du har en dålig chef

Att gå till arbetet och uppleva en god stämning och bra arbetsmiljö är viktigt för trivseln. En person som är viktig för att detta fungerar är chefen, som inte bara bör vara en chef utan även en god ledare.

Dock finns risken till att fel person rekryterats till en chefsposition. Akademikerförbundet SSR listar tio punkter, som var och en kan räcka för att din chef ska misslyckas i sitt jobb. Och även om det är ovanligt att en person i chefsposition uppfyller alla punkter, så är det viktigt att miljön på arbetet är god. 

Då kan du få 58 000 kronor om du blir uppsagd

Att ha en bra chef, som även är en bra ledare, är viktigt för dig och din arbetsplats. Foto: Anders Wiklund/TT
  1. Din chef saknar energi och entusiasm.
  2. Din chef godtar en sämre prestationer och sätter lägre mål för att resultat ska framstå som bra.
  3. Saknar en tydlig vision och inriktning. Det kan saknas en uppfattning om mål och hur ni ska nå dem. Det kan även saknas en oförmåga att kommunicera med medarbetarna.
  4. Kör sitt eget race och är inte en lagspelare. Din chef föredrar att agera självständigt istället för att utveckla relationer och insatser med kollegorna.
  5. Din chef lever inte som hen lär. 
  6. Din chef bidrar inte till utveckling och det finns inga lärdomar att lära av misstag på arbetsplatsen.
  7. Din chef har inte förmågan att leda till förändring. Hen kan vara rädd för det som är nytt och tar inte in förslag från andra.
  8. Din chef utvecklar inte dig och medarbetarna.
  9. Din chef saknar social kompetens eller har en bristfällig sådan. Hen kan upplevas som oförskämd och okänslig.
  10. Omdömet leder till att dåliga beslut tas. Din chef kan fatta snabba beslut utan att tänka efter vilket riskerar att skapa sprickor i relationerna.

Här kan du läsa fler nyheter från Nyheter24:

Dålig arbetsmiljö på jobbet? Då måste du göra det här

Arbetslös? Så lyckas du på intervjun – med 3 enkla knep

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!