Singapore Airlines-planet nödlandade i Thailand. Arkivbild.
Singapore Airlines-planet nödlandade i Thailand. Arkivbild. - Foto: Mark Baker/AP/TT

"Ovanligt med den här omfattningen"

Alla passagerare på Singapore Airlines-planet var inte fastspända i samband med turbulensolyckan, enligt vittnesmål. Enligt Transportstyrelsen finns det ingen känd koppling mellan flygplanstypen och liknande incidenter. Det är definitivt ovanligt att det blir den här omfattningen, säger sektionschef Staffan Söderberg.


En 73-årig brittisk man har bekräftats död efter att en Boeing 777-300ER tillhörande Singapore Airlines, på väg från London till Singapore, drabbats av kraftig turbulens. Planet föll drygt 1 800 meter i luften, från höjden 11 300 till 9 400, inom några minuter när det flög över Indiska oceanen.

Enligt thailändska medier har ytterligare en person omkommit på sjukhus efter planets nödlandning i Bangkok.

— Till 90 procent tror jag att det handlar om klarluftsturbulens. Men som alltid med flygolyckor så är det ofta inte en orsak utan flera. Ibland framkommer nya orsaker. Helt säker kan man inte vara förrän man har utrett det, säger Ohlsson till TT.

— Problemet med klarluftsturbulens är att den inte är synlig på radar och svår att förutsäga.

Ovanlig omfattning

Totalt befann sig 211 passagerare och 18 i besättningen på planet. Enligt nyhetsbyrån AFP skadades 71 personer i olyckan, sex av dem allvarligt.

Bilder från planet visar den oreda som uppstått efter att saker flugit runt. Vittnesmål gör gällande att alla passagerare inte var fastspända. Ohlsson är också övertygad om att så inte var fallet.

— Du måste vara fastspänd. Är du inte fastspänd hamnar du i taket och riskerar att bryta nacken. Andra vanliga skador är ben, armar och revben och att slå ut tänder. Det är ganska stora krafter och det hjälper inte att hålla i sig.

Transportstyrelsens sektionschef för sektionen för flygbolag, Staffan Söderberg, menar att klarluftsturbulens kan vara en möjlig förklaring till incidenten. Han känner inte till någon tidigare turbulensolycka där människor omkommer och ser ingen koppling mellan flygplanstypen och olyckan.

— Det är definitivt ovanligt att det blir den här omfattningen, säger han.

"Kan ha andra orsaker"

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll säger att det är svårt att uttala sig om det enskilda fallet när man ännu inte vet exakt vad som hänt. Enligt BBC så dog 73-åringen i en förmodad hjärtinfarkt.

— Att en passagerare dog kan ha helt andra orsaker. Det var kanske inte själva turbulensen som dödade personen utan situationen som framkallade ett hjärtstopp, eller något liknande, säger Hans Kjäll och fortsätter:

— Om man råkar ut för kraftig turbulens gäller det att spänna fast sig direkt och inte springa på toaletten eller någonting.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!