Korforbud
300 000 bilar riskerar permanent körförbud - Foto: Volvo/Transportstyrelsen

Myndigheten: 300 000 bilar riskerar körförbud när 3G stängs

När 2G- och 3G-nätverken stängs ner kommer uppkopplade säkerhetssystem i många bilar att sluta fungera. Nu bekräftar Transportstyrelsen att detta kan leda till körförbud för runt 300 000 bilar.


De gamla 2G- och 3G-standarderna för mobilnät håller på att stängas ner av operatörerna, och detta kommer att leda till att många bilar förlorar sina uppkopplade tjänster.

Bilägare kommer exempelvis tappa möjligheten att styra sin motorvärmare via mobilen. Än värre är att det uppkopplade SOS-systemet eCall kommer att slås ut på många bilar, vilket tänder en varningslampa.

Är bilen registrerad efter april 2018 måste systemet fungera på besiktningen – annars blir det körförbud.

Läs mer: Därför var Saab ett dåligt bilmärke – enligt GM-chefen

Körförbud för brist som inte kan åtgärdas

Branschorganisationen Mobility Sweden har tidigare tonat ner problemet, och sagt att man jobbar på en lösning för att undvika att drabbade bilar slipper körförbud.

Enligt Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen, kan det emellertid bli ett stort problem för ägarna av de cirka 300 000 fordon som har registrerats sedan 2018 med det berörda eCall-systemet.

– I det här fallet får man ett problem i att den här bristen inte går att åtgärda. Även om man underkänner fordonet och det så småningom kan få körförbud går det ändå inte att laga bristen. Fordonet kan inte blir bra igen, säger han till Sveriges Radio Ekot.

Läs mer: Polisen bekymrade: Allt färre bötfälls i svenska fartkameror

Jobbar på en lösning

Mobility Sweden hävdar emellertid att man inte har sett några tecken på att ett ej fungerande eCall-system skulle leda till körförbud.

Branschorganisationen har också föreslagit att man inte ska kontrollera eCall-funktionen på bilar registrerade innan januari 2026.

Enligt Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen är det inte omöjligt för Sverige att rent teoretiskt ta bort eCall-kravet vid besiktning. Kravet är en del av en EU-lagstiftning, och det pågår i dagsläget diskussioner för att hitta en lösning.

Nedstängningen av 2G- och 3G-näten väntas fullbordas först vid slutet av 2025.  

– Så vi har lite tid på oss, säger Anders Gunneriusson till Ekot.

Läs mer: Elbil tappade 400 000 kronor i värde – på ett år

Läs mer: Så vet du vilken sida tanklocket sitter på – enkla knepet

Bil