Kvalitet vs kvantitet

AABA18C9-378B-4B75-AF11-3BE57D6C0DC4iphone_photo

Ännu en bloggare som gör reklam för Cetaphil. Först Glada Daniel, den Blue steele-Linda och nu Petra Tungården.
Jag har föreläst om just reklam på bloggar och välj en eller två att satsa på – inte så här. Det blir så uppenbart.

5 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Petra skriver i alla fall att ”Inlägget är i samarbete med Cetaphil” även om det står lite försiktigt längst ned i hennes recension av Cetaphil.
    Just recension är ett sätt för en bloggare att få reklamen att framstå som något slags objektivt test vilket det naturligtvis inte är då det bara är produkter från ett märke som ”testas”.
    Det är alltså en ”recension i samarbete med leverantören” vilket naturligtvis påverkar testarens omdöme och begränsar möjligheten att uttrycka negativa synpunkter.
    Objektiv recension? Tja här är några av Petras superlativer:
    Riktigt bra ansiktsborttagning
    Den här är grym
    En lättare bodylotion. Det bästa?
    Det här har helt klart varit min favorit
    Helt på riktigt den är grym

    Jag avskyr alla genomskinliga samarbeten. Fattar att det är en bra inkomst för bloggarna och att de skulle kunna sätta upp en betalvägg för sina läsare istället… Men nä tack

    Väldigt uppenbart!

    Ser nu att Tyra har ett ”samarbete” med Linas matkasse.
    Märkligt att Linas matkasse tror att bloggläsare är en intressant målgrupp som de inte når på annat sätt än genom sociala medier.
    Tidigare har vi bl a sett att Blondinbella samarbetar med Linas matkasse vilket väl inte är helt tokigt eftersom Odd verkar kunna skilja på en gurka och en falukorv.
    Men Tyra? Drottningen av skräpmat…
    Linas matkasse kan inte ha läst Tyras blogg det senaste året. Eller så är det någon konsult som har missat. Who knows.
    Men det verkar ändå som Tyra försöker göra sig förtjänt av reklampengarna och matkassarna för hon har av bilderna att döma ändå ansträngt sig att laga mat. ”Ugnsbakad torsk i vitvinssås med potatisstomp”.
    Vad är potatisstomp? Blev tvungen att googla det. Mycket händer medan jag tänker på annat tydligen.

    Detta är problemet med samarbeten och reklam i bloggvärlden imo. Youtubers har börjat tröttna på att folk klagar på sponsrade videos men jag tycker inte det är konstigt. Jag fattar hela grejen att dom behöver tjäna pengar på det dom gör och det köper jag. Men reklam ska göras på ett bra sätt också. När hela mitt flöde på youtube fylls med 10 st videos i samarbete med Fyndiq eller Mad lady så blir det lite genomskinligt. Och helt ärligt så köper jag inte när dom hyllar skitprylar från Fyndiq som finns på ebay för en tia. Nej, då är det väl inte så konstigt att man som tittare blir lite less på’t.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.