Reklam och reklam?

Vad är skillnaden mellan den reklam som Bella lägger upp för Flattered och den reklam Tyra blev dömd för?
Att Tyra skrev ”Köp nu”?
Är det den enda skillnaden? Eller är skillnaden att Tyras läsare är ute efter blod och Bellas läsare verkar gilla henne?

Skärmavbild 2016-02-21 kl. 18.42.23

7 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bella skriver ju allt som oftast (vad jag sett) ”Vi på LCC”, i inlägget du printscreenat står det ”vår egen sida”, Tyra skriver väl aldrig ut nåt sånt?

    Ingen tvekan att blogginlägg om LCC och Flattered är reklam och ska markeras på det sätt som Reklamombudsmannen ålägger Tyra.
    Isabella skriver:
    ”Och här är Flattereds sommar-ballerina “June” i canvas. Den kommer att kosta 799 kronor och säljs endast på vår egen sida. Jag längtar efter den gula nyansen!”
    Hon länkar också till Flattereds webbshop där man kan beställa och det utan att markera länken som adlink.
    Inslaget i övrigt innehåller ingen uppgift om att det är reklam eller samarbete.
    Detta blogginlägg är en klar parallell till Tyras Star Rider-inlägg och skulle också bli fällt av RO.
    Och: Tyra blev inte ”dömd” för sin reklam. Reklamombudsmannen kan bara hänvisa till att något strider mot Internationella handelskammarens regler för god sed i affärslivet.
    Till skillnad från Konsumentombudsmannen/Konsumentverket som är en myndighet saknar Reklamombudsmannen sanktionsmöjligheter t ex vite.

    Många bloggare som borde fällas isf. För att nämna några:
    Englas showroom – varannat inlägg innehåller adlinks eller är reklam – aldrig några länkar.
    Anna Kubel – skriver hela inlägg om exempelvis Ellos, och skriver aldrig att det är reklam.
    Keela – Skriver om någon festival utan att skriva att det är ett samarbete (men får läsare på sig, och ändrar texten sen… och låtsas som att det alltid stått ”i samarbete med”. snark)

      Ja det finns mycket att göra för att få ordning på detta.
      För fyra-fem år sen var reklam i bloggar inte så vanligt men idag finns det ju bloggar som i huvudsak innehåller reklam och väldigt lite ”riktigt” material som bloggaren skriver utan att få betalt.
      Marknadsförare pratar idag mycket om content marketing och hur man ska jobba med sociala medier för att nå målgrupper som traditionella reklamkanaler inte ”biter på”.
      Det har gjort att bloggare med många följare liksom instagrammare, twittrare och facebookare får många erbjudanden som de får svårt att säga nej till. Många tycker inte längre att det är värt besväret att göra ett personligt inlägg som inte innehåller någon form av reklam, sponsring eller samarbete.
      Det är inte mycket begärt att reklam ska markeras som reklam även i sociala medier. Visst, det förtar en del av reklamvärdet men läsarna/följarna vet att det förekommer reklam och misstänker ändå att det mesta är smygreklam om det inte framgår att det faktiskt rör sig om reklam.

    Men vad du tycker synd om Tyra jämt :D.

      Haha…nej, jag tycker inte det minsta synd om Tyra – däremot tycker jag att samma regler ska gälla för alla, oavsett vem du är.

    ”Bellas läsare verkar gilla henne”…
    Nja, de läsare som kommenterar negativt på Blondinbellas blogg censureras ju bort eftersom bloggen förmodereras. Jag har fått ganska många kommentarer strukna genom åren och de har absolut inte varit över anständighetens gräns.
    Visst, det finns säkert några hundra som är hänförda över Isabellas ”framgång” osv men det finns också massor med haters och t o m sådana som har drivit hatet väl långt.
    Varför skulle Isabella för övrigt behöva ha bomb- och bajsskydd på brevinkastet och överfallslarm vid sängen om hon är så omtyckt?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.