Min nya knapp!

Från och med nu kommer jag inte uppmana er att anmäla smygreklam till Reklamombudsmannen utan nu siktar på direkt på Konsumentverket istället.
Så här ser den nya knappen ut.

25 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    ?

    Underbart!!

    Bra!

    Jättebra ?

    http://i.imgur.com/yK2fUPZ.png

    ”#magenblirstörreförvarjegraviditet”

    hur många gånger har hon då varit gravid sedan 21/5 med tanke på bilden på fb där det bara visas en enorm svank?!

    Gravidbesked 29/5, idag 31/5 och magen har växt i ett rasande tempo.

      Det ser ju ut som en rumpa på bilden, konstigt val av foto om man vill visa att magen vuxit.

        Ignorera övre kommentaren, glömde klicka på se hela bilden.

      Nyss var det ju en jäkla överraskning och nu är magen skitstor? Hon måste ju gått runt och försökt släppa världens brakare hur länge som helst om hon inte visste att hon var på smällen?

      Men alltså den där bilden postade hon på sin blogg den 22/4 tillsammans med följande inlägg:

      https://unvis.it/catrinhedlund.com/2017/04/22/det-ar-slut

      Så hon har ju vetat om sin graviditet sedan länge.

        Det har hon verkligen.
        Citat: På första bilden ser ni min bebisbula som är idag ca 1v old” och det skrivet 2017-04-22

        Camcam, grääääv! 🙂

      älskar hennes hashtag #magenblirstörreförvarjegraviditet eller vad det stod

    Jättebra initiativ!
    Influencers har visat total nonchalans när det gäller de fällningar som RON meddelat. Dessutom har Reklamombudsmannen snarare visat större intresse för de annonserande företagens möjligheter att marknadsföra sig än för konsumenternas intressen att få sakliga upplysningar om vad det är de utsätts för i sociala medier.
    Hoppas Konsumentverket tar itu med detta med smygreklam och inte gräver ner sig för länge i saneringen av hälsokost och kosttillskott (behövs också men inte enbart).

    Har nu mailat Konsumentverket om ett par bloggare, hoppas inte på får mycket men det är alltid en start. Uppmanar fler av er att göra detsamma om ni orkar! Om de får in tillräckligt många mail så kanske de tar tag i saken.

    Snälla camcam kan du inte förklara vad skillnaden är 🙂

      Skillnaden är att Konsumentverket är en statlig inrättning kan dra bloggare till domstol och utdöma straff medan Reklamombudsmannen är en stiftelse som mest pekar ut att de gjort fel och ger dem dålig publicitet. De kan alltså inte utdöma något straff förutom skämskudde.

        Brukar du anmäla själv eller du lägger bara upp det på bloggen? Spelar det nån roll för konsumentverket om det är en eller flera som anmäler?

          Ibland anmäler jag själv – oftast till alkoholgranskningsmannen då den anmälan är lite mer komplicerad jämfört med RO och något kanske inte så många gör. Sen mailade jag direkt med de på AGM.

            Ok, tack för svar 🙂

        Undrar när någon influencer senast skämdes över att ha blivit fälld av RON.
        Verkar som de snarare tar uppmärksamheten som en komplimang och fortsätter som om inget hänt.
        Och frågan är väl vad ett utslag i RON egentligen är. Det fungerar säkert på etablerade företag som är måna om sitt rykte och vill undvika dålig publicitet om de skulle bli ”fällda” för någon annons, kampanj eller vad det kan vara.
        Men influencers verkar tycka att de kan göra lite som de vill och att den som påpekar att de gör fel bara är avundsjuk eller allmänt dum i huvudet.
        Nej, det är bara Konsumentverket/KO och Marknadsdomstolen som kan få någon ordning i träsket.

          Jag tror – och hoppas – att KO använder ROs fällningar som underlag i kommande stämningar.

    Asså detta med reklam på bloggar, jag håller helt med på att det ska märkas ut.

    Men ibland är jag kluven i frågan. Jag menar Bella eller Hugo som har egna märken. Deras blogg handlarväl om deras liv och vardag, måste man då inte kunna skriva om sina jobb och vad man gör? Jag förstår att det är i syfte att marknadsföra sina produkter också. Men om dom inte skulle blogga om vad dom gjorde på dagarna så skulle ju bloggen bli ganska tom? Följer inte folk blondombella för att följa hennes liv? Och en del av hennes liv är ju hennes företag? Och då naturligt vad hon gör och skapar på jobbet?

    Jag förstår exakt vad ni menar med att det är reklam och hon handlandet bloggen för att göra reklam, men jag är kluven om jag alltid håller med om att det ska märkas ut när det är ens egna produkter och man samtidigt driver en blogg om ens liv och vardag.

      Fast lagen gäller alla. Oavsett vad vi tycker om den är det sjukt nonchalant att strunta i lagstiftningen och vägra märka ut reklam på korrekt sätt. Vill man inte märka ut reklamen kan man helt enkelt göra en bolagsblogg. Det vill inte Bella för hon hade med största sannolikhet inte tjänar lika mycket pengar på den. Lcc måste tillexempel inte märka ut reklam på sin Instagram om de gör reklam för lcc. Isabella ska däremot göra det.

        Jo precis lagen gäller alla, men det kan fortfarande vara intressant att diskutera ämnet.

        Lagstiftningen ligger långt efter när det kommer till reklam inom sociala medier och på andra aktiviteter som sker på internet.

        Jag själv tycker att man måste kunna prata om sig själv och sitt arbete på sin blogg utan att behöva märka ut reklam när det kommer till ens egna prudukter.

      Man måste skilja på det personliga och det kommersiella.
      Isabella Löwengrip är en influencer/bloggare som har en blogg som drivs av ett bolag som heter Löwengrip Invest. På den bloggen (plus andra sociala medier) blandar Isabella mellan sitt personliga liv och kommersiella budskap som gäller produkter och varumärken som hon marknadsför genom bolag som hon är delägare i.
      Isabella tycker naturligtvis att hon ska kunna berätta om sin vardag och sitt jobb vilket bl a går ut på att jobba med märken som LCC, Flattered och Style level. Men avsikten med detta är naturligtvis att marknadsföra produkterna varför det ska framgå att det rör sig om reklam.
      Reklamombudsmannen har hanterat denna problematik med ”egna märken” i flera utslag bl a angående Star rider/Tyra Sjöstedt men också när det gäller Isabella Löwengrip.

    Är man anonym när man anmäler eller kan alla se att det är jag som anmält?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.