Lite spridda skurar från Berlin…

En ganska otippad och varierad samling influenciska människor har rest till Berlin för att möta våren och deras Instagramuppdateringar därifrån är lika spretiga som en vintertrött björk utan knoppar eller löv.
Jag undrar hur Resia – som står bakom resan – kom fram till att den absolut bästa kombinationen skulle vara en flickfotograf, en fd provokativ bloggare, en skådis, en deckarförfattare och lite annat smått och gott?
Jag roade mig med att kika lite på respektive influencers uppdateringar på Instagram och hur de valt att markera ut samarbetet? Är det via den inbyggda funktionen, högst upp i inlägget, på något annat innovativt sätt eller kanske inte alls??

Vad tror ni?
Svaret är: All of the above.
Absolut tydligast är Kissie och Bingo Rimér som använder sig av den inbyggda funktionen medan andra skriver det i texten. Ellen Bergström och Sofie Sarenbrant har däremot missat det helt och markerar inte samarbetet överhuvudtaget.
Jag tvivlar på att de blivit inbjuda med helt olika förutsättningar vilket skulle vara det enda som skulle kunna förklara detta.
Att Bingo och Kissie får betalt för att skriva om Berlin och Resia, medan Ellen är medbjuden på en pressresa utan krav på motprestation. Så skulle det givetvis kunna vara men det känns otroligt långsökt.
Ska influencandet bli ännu mer komplicerat än vad det redan är?
Jag spår kaos i framtiden i så fall.
KAOS, KAOS, KAOS och KO kommer behöva nyanställa!

Tack för tips!

38 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Sunkigt.

    Vad jag såg så var dessa två ej reklammarkerade från början alls, det var ju därför jag skrev en kommentar om det här på denna bloggen om hur bingo helt sket i att reklammarkera resias bjudresa…

      Det är ju också en taktik. De som ser inlägget först ser ej reklammarkeringen. Den läggs sedan till för att det ska vara rätt om man kollar bakåt i tiden.

        Precis, några dagar efteråt när de flesta redan sett det

    Angående en viss spridning i profiler/målgrupp tycker jag inte är konstigt, de tänker väl att de vill täcka fler segment, typ vi tar med bingo så når vår reklam fler män. Tycker det är konstigare när företag bjuder med ett gäng bloggare som verkar ha i princip samma följarskara/målgrupp, tänker typ forni & tungården. Känns som budskapet och trovärdigheten riskerar att urvattnas och det kan upplevas lite tjatigt. Men det beror väl såklart på vad kampanjen handlar, vilken produkt som marknadsförs och vad man vill uppnå.

    Orkar. Inte.

    Någon verkar också ha strösslat träningstights över Berlin-resenärerna ? eller så är det bara instagram-sjukan, som gör att man tvångsmässigt måste ha samma plagg som alla andra influencers.

      Dom är väl på en träningsresa? Och dom har fått likadana träningskläder ja, fast för det mesta har de haft på sig sina egna.

      Workout empire sponsrar. Ett ganska nytt märke.

    Men måste man skriva att det är ett samarbete även om man inte nämner bolaget på sin bild? Man ska väl inte behöva reklammarkera alla sina inlägg så fort man är på jobbresa och inte ens har någon reklam i inlägget ?

      De har ju skrivit att det är @resia i varenda text från de de var på Arlanda, klart son tusan det ska reklammarkeras när det är en fullt betald bjudresa i utbyte mot att de promotar Berlin och resia

    OT.
    Det här med att influensers set heeeelt annorlunda ut i rörligt format än vad de gör på stillbilder.
    Såg att Alice Stenlöf (hon som poddar med Bianca) har gjort ett jobb för något sminkmärke. Kände inte igen henne först, hon ser helt annorlunda ut än vad jag förväntade mig efter att bara ha sett henne på bild.
    Lika så med klonkis-Petra.

      Fast på stillbild ser man ju ofta annorlunda ut än i rörlig bild. På video kommer det fram så mycket fler vinklar och oftast blir det bättre kvalité när man filmar och bara en sån sak gör ju att man ser annorlunda ut. Och sen är det jätteskillnsd på mobilkameror och riktiga kameror. Jag ser helt annorlunda ut när jag blir fotad med systemkamera än om jag tar en selfie med min telefon. Man kan aldrig lita helt på bilder.

      Men Alice var med i wahlgrens värld och hon var supersöt 🙂 tyckte inte hon såg ”sämre” ut när hon blev filmad än på bild, om det är det du försökte antyda ?

        Alice ser ut som två helt olika människor med och utan smink.

          Ja, det gör hon verkligen!

        Jag försökte inte antyda någonting, det var ett konstaterande. Men fint av dig att antyda… zzZzZzz….

      Ja, hon ser helt annorlunda ut I rörlig bild. Det ser du också om du tittar på hennes youtube-kanal. Var det reklam för Maybelline?

      Alice posar på alla sina IGbilder och har ett helt annat utseende egentligen. Som natt och dag.

    Rent teoretiskt, om jag åker på konferens i Berlin med mitt jobb, borde det också märkas ut då? Tycker det blir krångligt när man försöker omvandla detta till en vanlig person som mig själv.. 🙂

      Du uppbär väl redan lön från arbetet under resan dvs arbetstiden? Eller har du så många läsare att du tjänar något extra på att nämna ditt jobbs namn?

      Att åka på konferens är väl ingen form av marknadsföring? När du lägger upp saker i sociala media när du får betalt (i pengar, saker eller resa) för att göra det, är det reklam och ska markeras som reklam eller samarbete. Nej, när du är på konferens med det jobb är inte det i närheten av att du reser för att göra reklam för något, ingen förväntar sig att du ska lägga upp bilder, ingen bryr sig om du låter bli, ingen måste få cred. Om Isabella Löwengrip eller någon i hennes bolag åker på konferens behöver inte de heller markera det som reklam eller samarbete heller. Om de inte fått resa/hotell från flygbolaget/resebolaget/hotellet i utbyte mot reklam. Samma regler för kända och okända. Jag tror man är väldigt medveten om när man gör reklam för något och inte. Jag har aldrig varit förvirrad över det i alla fall när jag fått resor eller rest i jobbet och funderat på om jag måste göra en reklammärkning på det.. Du kommer veta om du får ett erbjudande där du behöver göra en sån märkning. Om man har 500.000 följare eller 5 följare ändrar inte reglerna.

        Nej just det, såklart 🙂 Tack för svar!!

    Tycker inte det är tydligt när man reklammarkerar med instagrams egna funktion, eftersom det hamnar över bilden i flödet. Men det är såklart mycket bättre än att inte reklammarkera alls!

      Håller med, den märkningen är ju mkt mindre tydlig än om man skriver i början av den vanliga texten som hamnar under bilden?!

    Men Sara och Ellen skriver ju inget om resia? Enbart om Berlin. Varför ska det reklammarkeras?

    Tycker det är bra att man lyfter fram tex Berlin, tillskillnad från Dubai och andra skitländer. Usch.

      Dubai är inte ett land. Herregud när ska folk titta på en jävla karta.

    Ellen har svarat på en kommentar på Instagram nu att det är en pressresa

    Tål inte Ida. Lömsk och kändiskåt.

      Va?! Nu måste du berätta mer detaljer! Ida som verkar så snäll och glad?!

        Hon går över lik och behandlar tyvärr folk som skräp. Pratar om att kvinnor ska hålla varandra om ryggen. Skitsnack. Det ger ju bra med lajks.

      Är det Ida B Olsson som är kändiskåt och lömsk? Hon känns lite så fasktist. Hon har bloggen Workoutispassion,

    Kul att tyras syster är där jag älskar hennes böcker!

    Slump eller spons att även Hugo och Paula var i Berlin för några dagar sen?

      Måste vara spons! Vad dåligt av dom att inte märka ut. Stör mig så på att både Hugo och Paula ställer en clean här och där i sina bilder. Det är väl också reklam.

    Resia verkar ha nåt stort samarbete just nu med väldigt många olika typer av bloggare, influencers och pt-bloggare till just Berlin

      Hon strösslar kärlek och visdomsord som är lika djupa som väggcitat och vill ge sken av att hon är glad för det lilla i livet men smyger ständigt in bilder på deras svindyra bilar, designkläder, jättevilla mm. Tror allvarligt att hon och hennes familj enkom får isarna i Antarktis att smälta fortare pga deras eviga flygande

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.