Kanske inte ett jättebra uttryck att skämta med?

Ofta är det okunskap som gör att människor skämtsamt slänger sig med ord som kanske inte är alldeles passande.
Det här verkar vara ett sådant tillfälle, så varför raderar inte Dasha det när hon blir upplyst av en läsare att ordet hon använt inte riktigt lämpar sig i den kontext där hon stoppat in det?

Det är inte alltid så lätt.
Ibland känns det som att gå på minerad mark och jag har med största sannolikhet sagt fel på tok för många gånger, just pga av okunskap.
Jag sa under lång tid ”rullstolsbunden” istället för ”rullstolsburen”, men när jag informerades om att de som berörs vill att man benämner det på ett annat sätt så är det ju klart att man ändrar sig och anpassar sitt språkbruk, eller hur?
Taikon är från början ett romskt efternamn men har också använts som ett skällsord – läs mer om det här om du vill lära dig mer.

Förhoppningsvis kommer Dasha inte använda det igen, och kanske även kan informera sin kille om det olämpliga i språkbruket?

Tack för tips!

221 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Så hur skall man då adressera familjen Taikon?

    https://www.hitta.se/sök?vad=taikon

      HAHAHAHAHAHA??? Dom får faktiskt byta namn!

        Nej, det hoppas jag inte de gör! Hahahahah fan humor

          Det är ju därifrån benämningen kommer. Taikon är ett romerskt efternamn och de Taikons som finns är i 9 fall av 10 romer. Och det är inte för inte som namnet klingar illa hos vissa, det har funnits både en och två Taikons som stått för en del skit och fuffens (olagligheter).

            *romskt efternamn

            Finns en del svensson som gjort också…

              Givetvis. Men nu handlade ju inlägget om just familjen Taikon. Det ena behöver liksom inte utesluta det andra. ??‍♀️

            Men har hon inte läst Katitziböckerna? Katarina Taikon kämpade hela livet för att bryta stigmatiseringen av romer, så jävla lamt att skämta om en utsatt folkgrupp?

              Tror absolut INTE att alla läst Katitzi böckerna! En sån som jag ( född mitten på 70-talet ) fick läsa den i skolan..kanske gick som tv-serie också?
              Det var väl inte Dasha själv som sa taikon? Hon sa väl ”kaiko” eller uppfattade jag det fel?

            Taikon är ingen ”benämning”.
            Som någon skriver här så är Taikon ett Romskt efternamn.
            Om man säger att ”nu ska hela familjen Taikon åka iväg”, så är jag ganska säker på att det kommer ifrån att dom Romska familjerna från början bodde i sina husvagnar, dom hade inga lägenheter. Allt dom ägde fanns där.
            Så det blev väl en liknelse, när man åker iväg med mycket packning, att det liknade Taikon.

              Japp, det var så det uppstod, ”Taikon” är när man stoppar hela familjen med full packning i fordon och reser iväg. En liknelse med livsstilen hos de resande folken.

          Joanna, du är inte så smart va?

            Hm, enligt högskoleproven är jag inte ett dumhuvud iallafall ??

              Enligt det du skriver här är du ett dumhuvud.
              Tur för dig att följande fråga inte var med på hsp:
              ”Om en familjs namn gett upphov till ett rasistiskt öknamn är det då festligt att skoja om familjens namn?”
              Hade ställt till det ordentligt med dina resultat, men grattis att du kan läsa busstidtabeller och vet vem som är kulturminister!
              Nästa mål: bli en vettig människa!

                Man kan också upplysa folk om saker utan att vara otrevlig och kalla dem dumhuvud.

                  Joanna själv använde termen ’dumhuvud’, jag har aldrig kallat någon för detta. Borde ev satt citationstecken runt.

              Högskoleprovet säger väldigt lite om en människas intelligens och än mindre om social kompetens.

                Uppenbarligen.

                Jag skulle säga att HP säger enormt mkt om intelligensen. Du kan inte vara dum direkt för att lära dig matten på den nivå som krävs för att klara de frågorna på HP. Jag gick Matte C och klarade det ganska lätt på gymnasiet men tyckte HP:s matte var svår. Som exempel.

                  Högskoleprovets mattedel ska väl motsvara det som kallades matte A på min tid ?

            Men gud, vad är du för en människa? Vad har hon gjort dig?

    Gud så larvigt!

    Bildad människa.

    Cue to ännu ett Dasha-inlägg där kommentarerna kommer att handla om allt annat än Dasha. Samma sak varje gång, för att hon är så ointressant. Stackarn.

    Är det bara jag som börjat tröttna rejält på stämningen här bland kommentarerna?
    Under i princip varje inlägg blir folk otrevliga om någon avviker en millimeter från det majoriteten tycker, eller det man ”ska” tycka. Eller så måste folk bara på ett ”snyggt” sätt tala om hur korkad de tycker att någon är.

    För att ta några exempel;
    I förra i lägget blev någon dryg och otrevlig mot en annan som skrev en kommentar om att hen inte kände igen några av de som inlägget handlade om. ..why?

    Igår i öppet spår var det någon som bad om hjälp med en sak, varpå någon annan ger kritik tillsammans med en slå sig för pannan ??‍♀️emoji. TS svarade tack för kritiken, men menade att den kanske hade kunnat förmedlats på ett lite trevligare sätt. Kritiken svarade då på ungefär ”Jag var inte otrevlig? kan du inte ta kritik? Sluta va så känslig.” ”Snöflinga” osv.

    Varför måste folk tjaffsa? Uppriktigt nu, ta itu med det som stör er i era liv istället för att ta ut frustrationen på personer ni möter på nätet.

      Ja sen är det ju fegt att vara taskig mot någon man inte kan se i ögonen. Onödigt och fegt.

      Nej jag blir bara trött på folk som dig som ska skrivs romaner om hur de tröttnat på klimatet här inne. Om du tröttnat då varför är du hör idag igen??? Ta semester människa och återkom i höst eller inte alls om du inte gillar att hänga här med oss.

        Som sagt…

        Retoriken i ditt svar påminner om coola gänget på högstadiet som också tyckte att man kunde dra om det inte passade när man ifrågasatte deras elakheter.

          Snarare att jag trivs och blir sur på dig som vill ändra på min favoritplats.

          Är du kvar?

          Mossan och ehh: jag (anonym) är inte den som skrev som ”tröttnat”.

            Kan inte alla som tröttnat räcka upp en hand, alla som inte tröttnat kör grisen?

              ?

              ??‍♀️

      Men det verkar ju vara oerhört lätt att kränka folk här inne. Herregud, minsta lilla motstånd eller minsta lilla kritik så går folk i backen. Nästan som om man litet till mans går och väntar på att få bli kränkt så att man kan kränka tillbaka. Måste vara svårt att fungera på en normal arbetsplats, där kritik av olika slag är standard.

        Ja, i exemplet så bad ju personen om hjälp med en enkät som var ganska taffligt hoprafsad. När hen fick feedback på vad som inte funkade så var det kritiken det var fel på?

          Ja, enligt många var det fel att ge kritik på stavfel och brister i strukturen på enkäten. Det är ju att förminska människor, att inte våga säga något som inte ens på långt avstånd möjligen kanske eventuellt skulle kunna uppfattas som kritik. Det är ju inte direkt lilla Kalle eller Lisa två år som får skäll för att de ritar fult, det här är vuxna människor som ska fungera i samhället.

            Hoppas verkligen att lilla Kalle och Lisa två år inte får skäll att de ritar fult, finns väl ingen så ond och elak person som vill ta död på ett barns kreativitet. Har aldrig mött någon som skäller ut små barn för fula teckningar.

              Ha, ha, ha! Är du på riktigt?! Rolig är du i alla fall.

      @ Töttnat
      En av dem du nämner är nicket ”Ehh”, som brukar lägga förargliga kommentarer lite överallt i kommentarsfälteten. Se även denna tråd, 15:41. Det nicket spridder mycket skit här på bloggen och tillsammans med de 2 Anonyma försökte de trycka till Pluggarn i Öppet Spår.

      Så det blir att hålla utkik efter Ehh och kartlägga vilka kommentarer det skriver. Skapa en mapp: ”Ehhs sjuka kommentarer” och sedan är det bara att kopiera och klistra in där eller ta skärmdump på eländets skrivande.

        Ehh…

          Ja du. Nu har du fått ögonen på dig.

            Härligt, kanske kan bli en ”influenser” snart då?

          Härligt med en Copycat

        Nicket ”?” vill jag minnas, brukar inte heller ha trevlig ton alltid. Det kan också vara andra som använder det nicket. Det får bli en mapp där också för säkerhets skull.

          Jag skulle gärna vilja ha en mapp för ”Anonym”, för jädrans vilken tråkig ton den personen har ibland. Och vilken mängd kommentarer han/hon klarar av att producera dagarna i ända!

            Du är rolig, förstår jag. Annars finns det nog rätt många som heter Anonym. Svårt att systematiskt kartlägga dem.

          ?

        Nja, ”Anonym” din kompis ”Pluggaren” bad om feedback på sin undersäkning.
        När feedback kom var den inte guld och gröna skogar som ”Pluggaren” hade förväntat sig.

        Jag skrev då:
        -Vad var det som inte var konstruktivt i kritiken du fick?
        -Kan det var så att du har svårt att ta till dig konstruktiv kritik?

        Vet inte varför jag tar mig tid att skriva detta, finns så mycket annat att fokusera på en sådana lättkränkta individer som dig.

          Jag såg ditt svar i går och tyckte att det var relevanta frågor du ställde. Om man ber om feedback och sedan blir kränkt för att man får feedback, ja, då är det inte mycket att göra. Jag önskar Pluggaren och alla sekundär- och tertiärkränkta lycka till i livet.

          Att du tar dig tid att skriva, är nog för att du gillar att sprida skit. Du kan ju också fokusera på detta; … att fokusera på *än sådana lättkränkta individer som *du.

            Bra att du ger oss av din tid för att skriva meningsfulla inlägg. Tack!

              *Bra att dig ger vi av din tid*

                Bra att du lär dig korrekt meningsbyggnad. Sitt inte längst bak i klassrummet.

                  ?

              Nu är det jag igen (16:42). De andra Anonym 17:13 och 17:18 känns jag inte vid.
              Jo, lite språkundervisning kan nog inte skada. Alla i kommentarsfälten har ju inte svenska som första språk, vet du.

              Jag trodde inte att det var meningsfulla inlägg man skulle skriva på denna blogg. Fast skvaller kanske du tycker är meningsfullt. Vad jag då gör här? Ja, fan vet.

                Blev du litet kränkt?

                  Nä, lite kränkt. – *Lite menade du nog.

                    Nej. Både ”lite” och ”litet” är med i SAOL.

                      Ja,ja. Jag tittade inte i SAOL, utan här:

                      https://play.acast.com/s/katochkrankt

          Så du menar att slå sig för panna när man ger någon kritik (vilket ditt val av emoji ??‍♀️ fick illustrera att du gjorde), inte är otrevligt?
          Du ville bara väl med din kommentar?

          ”Ok” ?
          Du är rolig du.

            Jag använder aldrig emojis, så rikta din kritik till rätt person.

    Tänk om alla som reagerade på ”fel” som andra gör på nätet kunde vara lika trevliga som denne Sofia, ge upplysning på ett vänligt sätt utan att trycka ner, idiotförklara och raljera om hur många högskolepoäng folk har.
    Heja dig, Sofia.

      Om man tittar på merparten av kommentarerna här uppe så känns min kommentar som om jag slår in öppna dörrar ??‍♀️ Jeez, människor vad är det för fel på att vara lite trevliga mot varann?

    Fast nej, hade inte ändrat och raderat bara för att någon eller några tycker att det är kränkande.

      Oftast är det ju en helt utomstående person som blir sekundärkränkt också, i min erfarenhet.

        Eller som säger ifrån så att någon annan ska slippa bli kränkt, eller om man vill vända på det: så att personen som gjort ett misstag slipper kränka någon – för det vill man ju inte?

          Jag tycker hela den här kränkthetskulturen är otroligt överdriven och jag tillhör en minoritetsgrupp. Skulle någon bli sekundärkränkt och skynda till min undsättning pga något som detta inlägg handlar om skulle jag mest himla med ögonen.

            För mig är det tvärtom, jag blir tacksam när nån ryter ifrån å ”min grupps” vägnar. Är mörkhyad och tar mycket illa upp när folk använder nedsättande ord, men det är så svårt att själv säga ifrån eftersom man känner sig så liten. När någon använder ordet N…r t.ex som ju tas till för att kränka.

            Därför försöker jag också vara noga med att stå upp mot tex homofobi (är själv heterosexuell) och annat som drabbar andra grupper. Dumt att ”himla med ögonen” när någon ger sitt stöd…

              Men nu menar jag inte när någon är uppenbart elak eller nedvärderande och använder såna ord out of spite förstås. Utan typ när någon vit person skriker ”CA” när någon icke-japansk har på sig en kimono.

      Varför vill du kränka andra människor?

        Vill och vill. Blir någon kränkt av hur jag pratar så får det bli så.

          Det låter som en mycket sorglig inställning till omvärlden.

        Varför vill du själv kränka människor?

          Va?

      15:16 så du tycker det är okej att skriva N-ordet också? För det är samma princip. Väx upp och lär dig lite empati

        Ja det tycker jag. Tycker däremot inte att det är okej att kalla någon för det.

        Svenska Akademiens ordbok: ”Även om användning av ordet neger kan vara obetänksam bör den dock inte utan vidare stämplas som rasistisk.”

          Svenska akademien är ju kända för sin progressiva hållning…

            Man kan tycka vad man vill, det är ändå rikslikaren för det svenska språket.

              Fast SA bestämmer ju inte hur ett öknamn tas emot – de har liksom inte tf här. Om någon tar illa upp av ditt språkbruk så slår du dem i huvet med SAOL i tillägg?

                idi·­ot [‑o´t] substantiv ~en ~er
                1 ⟨åld.⟩ intellektuellt handikappad person
                2 ⟨vard.⟩ nu­mera person som bär sig dumt åt

    Så jävla töntigt!

    Madeleine Ilmrud har fått sin bebis! På tal om stor familj, för det är väl då det olämpliga uttrycket som inte ska användas oftast brukar användas?

      Vem är det? Är hon också rom?

        Gapskrattar!

      Hej Madeleine!

        Men snälla, kan ni inte sluta med dessa ”Hej …..!”
        Det är på riktigt boooooooooring

          Men vem bryr sig om att hon fått barn? Vem är hon?

            Prova googla om du är uppriktigt intresserad av vem hon är. Misstänker att du mest vill göra någon poäng.

              Poängen är att inget vet vem hon är = ointressant.

      Alltså… jag tycker det är så löjligt när folk kör med ”Hej NAMN” men nu är jag benägen att hålla med. I de senaste blogginläggen har ”någon” påtalat att den här Madeleine Ilmrud fått barn… ??‍♀️

      Och av alla kommentarer har jag förstått att det är det elfte barnet (?). Kanske därför ingen bryr sig. Så ointressant med de son gör karriär på att skaffa många barn. Känns helt plötsligt så ogenuint…

      Camcam, kan inte du kolla om kommentarerna kommer från samma IP-adress?

      Jag undrar lite över det där att det finns bild och intervju i tidningen, vem kontaktade den…???
      Ringer dom själva..eller ber dom någon vän kontakta tidningen?
      För det kom väl nästan ut före barnet..?

    Herregud vad fånigt. Taikon är inte något skällsord men en stor familj/släkt som bär efternamnet Taikon… Sagan om Katitzi är skriven av författaren Katarina Taikon. Jag tror inte att de som heter Taikon tar illa upp av hennes inlägg.

      Jo det är ett skällsord och ett familjenamn, det är ju därför folk reagerar!
      Jag reagerade på dashas inlägg och tyckte kommentaren var bra. För hon menade oplanerad, bullrig och jobbig och inte att hon hette Taikon.
      Fördomarna mot romer är så himla utbredda, mött dem i min i annars upplysta familj, mött dem på bibliotek jag jobbat på och inte minst i affärer.

      Fast många använder ordet rasistiskt/nedsättande. Stor zigenarfamilj/tattare/trash/taikon.
      Fattar heller inte. Om man blir upplyst att något man postat kan upplevas rasisitiskt, tar man väl bort det omedelbart. Eller?

        De enda jag har hört använda uttrycket ”familjen taikon” är för att beskriva en knasig familj. Kärleksfullt och humoristiskt.

          Absolut! det kan användas om familjer som är så där sköna och Wild and crazy, lite charmigt kaosartade. Men det används också om dysfunktionella familjer, missbruk, misshandel, brottslighet, taskig moral och ja du fattar….

            Ja, det är därför uttrycket blir problematiskt. Man tillskriver romer dessa egenskaper vilket är både grovt generaliserande och fördomsfullt.
            Sen kan naturligtvis var och en ha egna upplevelser som befäster fördomar men man ska ändå inte exponera dessa i form av uttryck likt det vi diskuterar. I synnerhet inte om man inte ens är medveten om vad det är man säger 🙁

          Knasig? Låter ju positivt

      Taikon används som skällsord. Jag hörde det ofta som barn, men tack och lov inte idag. Det är som med z-ordet. Att det också är ett efternamn är ingen ursäkt. Det handlar ju om hur man använder ordet/namnet. I det här fallet användes det ju inte som någons namn utan som ett nedlåtande uttryck.

        Kan man använda nedlåtande uttryck mot sig själv? Alltså på det sättet du just nu försöker hävda.

          Att använda ”Taikon” som annat än benämning på de som faktiskt heter Taikon är sprunget ur rasistiska försök att underminera och ogiltigförklara de politiska aktivister för romska rättigheter som bär det namnet. Så jo, det är sjukt kränkande att använda det ordet om sin ”knasiga familj” oavsett med hur mycket kärlek man säger det. Taikon är inget knasigt släkte, det är ett släkte fyllt av kamp och en politisk övertygelse om alla människors lika värde. De kämpade i enorm motvind för romers rättigheter, och blev ständigt förlöjligade och förminskade.

            Tack!

          Men snälla, det är ni svennebananer som får det här till något sekundärkränkt. Dasha är uppenbarligen ok med en middag där man klär på sig ”stereotypa” ryska roller/kläder/mat således ok med att man driver med det ”ryska” och kan ta det på rätt sätt. Jag är själv polska och kan driva med ytterligheter där med (magväska, mjukisar och sandaler – hej liksom!). Som grannar har jag både bulgarer, rumäner och asiater och vi driver ganska hårt med varandras ”så uppfattar svenskar oss”.

            ?‍♀️ Asiat här och tycker det är humoristiskt varje gång det blir ståhej i media över asiatiska nidbilder (”HERREGUD RASISM”) t.ex nu nyligen när Burger king eller vilka det var gjorde en kampanj där burgarna åts med pinnar… harmlöst? Men massa vita människor i min omgivning blev på riktigt upprörda å…asiaters vägnar? Why alltså

            jo men att driva med sig själv är inte samma sak som att man tycker det är härligt och roligt när andra driver med en.

            Polack med mjukisar och sandaler? Skulle snarare säga att nidbilden för polacker är prostituerade och svartjobbare. Är det något du skulle uppskatta att folk skämtade om?

              Svartjobbare håller jag med om finns i stor mån, prostituerade not so much polskor faktiskt. Men nej, jag blir inte sekundärkränkt.

    Önskar att få ett seriöst svar. Har frågat förr men fick då bara elaka svar kring varför jag ville benämna någons hudfärg över huvud taget. Så innan vill jag bara säga att jag i mitt arbete inom smink och hudvård pratar om hudtyper och färger. Så.

    Min fråga är alltså vad man ”ska” benämna mörk hy. Jag brukar säga mörkhyad men har läst här inne att det också är fel. Vad är det rätta?

      Ja, du får inte använda ett smack. Svart, mörkhyad osv är så kränkande ??‍♀️
      Jag använder båda orden iallafall.

        Bra att inte empati mäts på högskoleprovet!

          Är ovan oempatiskt?

      Jag upplever att rent beskrivande ord som svart och brun är okej. De orden har jag stött på på flera instakonton där det är creddigt att vara woke

        Ja, det är nog korrekt. Däremot inte att använda ordet färgad, då man i sånt fall utgår från att vita människor är regeln.

          gör man?

            Ja

            Ja. Människor som inte är vita = färgade, dvs är vit normen. En ska inte utgå från att vit är nån sorts default.

          Men poc betyder väl färgad person? Jag trodde folk kallades för pocs.

            Knepigt med amerikanska uttryck i ett svenskt kontext, men bland amerikaner används ”person/people of color” (alltså är poc både singular och plural, man säger aldrig pocs) som ett samlingsnamn för alla som inte är vita. Detta dels för att ”colored” historiskt har använts nedsättande (och specifikt om svarta), dels för att alternativ som ”minority” och ”non-white” relaterar poc till vita och av den anledningen uppfattas som nedlåtande. Det är dessutom en viktig nyansskillnad att en person of color ~har~ färg (personen är i fokus) och en colored person ~är~ färgad (färgen är i fokus).

          Alltså hur får du det till att vitt skulle vara norm bara för att man säger färgad. Det går verkligen inte ihop. Det är endast ett konstaterande, något har vitt och något har färg. Ingen preferens.

      Jag säger mörkhyad eller ljushyad om jag måste beskriva någons hudfärg.
      Säger sällan svart, brun, röd, gul, vit.
      Jag är inte vit för att jag är ljushyad, jag är mer grisfärgad

      Har svarta personer i min familj (ingifta). De säger själva – och vill bli benämnda – som ”svarta”. De kallar andra med ljusare hy än dem själva för mörkhyade. Så det är vad jag anpassat mig efter.

      De är iofs från engelskspråkiga karibiska länder och antar att det därför blev svarta efter engelskans ”black people”. Och hade jag sagt något annat istället hade de heller inte blivit kränkta. De tycker att det är ytterst märkligt med vita svenskars ängslighet angående sådant här.

      Använd färgkod! Ungefär som när du köper färg för att måla väggen.

        Smart! Och det skulle underlätta när polisen behöver gå ut med signalement! ”Den misstänkta gärningsmannen bedöms ligga någonstans mellan BR05 och BR07”

      Jag kallar mig själv mörkhyad (indiskt ursprung). När jag var liten sa mamma att jag var ”brun” och det vet jag andra adopterade som också säger. Har blivit kallad ”svart” men det känns fel, för min hud är inte svart, den är brun. Mitt hår är däremot svart, men inte kallar jag en vithyad person med rött hår för ”röd”, dvs man bedömer inte hårfärgen utan hudfärgen.

    Här användes det ju väldigt oskyldigt. Annars har man ju mer hört ’ ja vi hade så mycket grejer i bilen att man kunde tro det var fam taikon som körde’, typ. Alltså stökigt, oordning, inget positivt.

      Trodde alltid ”fullt i bilen som familjen Taikon” åsyftade till fullt med stöldgods i bilen? ?

        Mer som att det är trångt, med kanske nästan litet för många människor i bilen.

        På riktigt?
        Kan ju mer bero på att Romerna reste runt i bilar och husvagnar med allt dom ägde, för dom hade ingen annanstans att bo.

    Haha men snälla, vad får man faktiskt skämta om i dagsläget som inte kränker eller stör folk?

    I min familj har vi alltid skämtat om att vi är ”familjen taikon” och vi kommer fortsätta med det med. ?

      Jag har själv rätt så usel moral så ska inte komma med några pekpinnar. Men man ska veta om att det i grund och botten är ett rasistiskt uttryck som syftar på att den kändaste Svenska Romska familjen i Sverige (Taikon-familjen) var ”smuts”.
      Alkoholiserade, många barn, tjuvar, ovårdade, inte kan föra sig etc.
      Sen får du själv välja om du tycker att det är ett passande uttryck att föra vidare till nästa generationer.

      Du vet att du låter så här va?:
      ”Jag kränker medvetet folk från en redan utsatt minoritetsgrupp för det är viktigare för mig att kunna säga vad jag vill än att visa solidaritet med folk som utsätts för förtryck, rasism och fördomar på såväl individnivå som samhällelig. Att ändra mitt språkbruk är ändå kämpigare än att utsättas för rasism. Det kommer min familj fortsätta med. Jag kommer heller aldrig lämna 30-skylten för då kanske jag märker att världen är större än min navel.”

        ?

        Hahahha, för en del kanske det låter det så, sorgligt. ??‍♀️

          Du är ju sorglig.

          Avedonk beskrev väldigt bra hur man uppfattar dig. Tycker du ska ta till dig.

    Men jag kände en man som var rom och hette taikon i efternamn. Och han var stolt över det.❤

      Men då tilltalade du honom med hans namn med respekt, du använde inte hans namn som ett nedlåtande uttryck. Där ligger skillnaden.

        Är folk så här dumma? Att de inte fattar att det är helt ok att kalla någon vid sitt namn men inte ok att använda någons namn som ett skällsord och sparka neråt?

          Ja kommentarerna under detta inlägg får mig fundera om folk fått kollektivt solsting idag?

          Det är inte okej att skämta om andra människors intelligensnivå eller att kalla folk dumma! Personen eller personerna kan ha en kognitiv funktionsnedsättning.

            Att ha en kognitiv funktionsnedsättning behöver inte innebära att man också har en nedsatt begåvning

        Ja absolut för mej är alla människor.

      Det är väl klart man kan heta Taikon och vara stolt över det, men det gör det väl inte mer ok att andra använder namnet rasistiskt och nedsättande?

    Man blir ju fan mörkrädd av era kommentarer. Säger ni neger också eller? Det är INTE kul att skämta med ord som sårar andra. Romer har fått skit i flera hundra år, precis som judar och andra minoritetsgrupper. Att man fortsätter använda ord med bortförklaringen att man ”skojar bara”, och ”vi har alltid sagt så” är bara korkat och ignorant. Väx upp och lär er respektera andra människor!

    Tack Camilla för att du gjorde det här inlägget!

      Nej, jag säger inte n**** men du gör uppenbarligen det

        What?

          Ja, det var lite skämtsamt sagt men tycker inte att Ellen hade behövt skriva ut ordet (det är faktiskt väldigt känsligt). Skriv då istället n-ordet, n**** eller liknande

    På tal om att använda ord på ett felaktigt sätt.

    Ordet CP hör jag användas ganska ofta på ett olämpligt sätt.

    Min dotter har en hjärnskada vilket innebär Cerebral Pares eller CP som man oftast säger. Min dotter är inte CP utan hon har CP. CP är en motorisk nedsättning och det är individuellt hur påverkad man är av skadan. CP är ingen sjukdom utan det är en skada på hjärnan som inte går att reparera.

    Jag vill att alla ska tänka sig för innan man slänger ur sig ord som ”jag blev så CP-arg”, ”ditt jävla CP”, ”hur CP var inte det då??”. Vi är trötta på att höra detta ord användas av både vuxna och barn med en negativ innebörd. Tänk er för och be gärna om ursäkt om det slinker ut. Säg gärna även till andra som ni hör använder CP i fel sammanhang.

    För min dotters skull och andra som har CP!

      Använder alltså vuxna människor cp på det sättet? ?

      Jag har kanske levt under en sten men jag trodde inte att någon äldre än 15 gjorde det.

      Så illa att vuxna inte vet bättre.

        Tyvärr så används det ganska utbrett även av vuxna.

          CP, mongo/downie, efterbliven/utvecklingsstörd, retard… samt diverse missuppfattningar av vad bla en CP-skada faktiskt är. Och att autismspektrumstörning är lika med våldsam och aggressiv. Psykisk ohälsa som schizofreni ska vi inte ens gå in på. Vuxna människor lider något fruktansvärt av empatistörningar pga ovilja att använda sig av något så simpelt som wikipedia…

    Men hur skitnödiga har detta PK-Sverige blivit?!? Jisses…..

      Många går omkring och bara väntar på en anledning att känna sig kränkta, och då prata med Expressen eller Aftonbladet för att få sina 15 sekunder i berömmelsens ljus. Måste ha rätt fattiga liv.

    Hmm, Taikon är namnet på en konstskola i min hemstad, inte på grund av att det härstammar från romer utan för att det helt enkelt är förkortningar av orden taide (betyder konst på finska) och konst. Det är en tvåspråkig skola och därför gjorde man så. Har aldrig hört att det skulle vara ett skällsord. Hade aldrig ens hört ordet innan man döpte skolan till det.

      Det kanske inte finns en stor känd Romsk släkt i Finland som heter Taikon och därav inte heller olika uttryck med Taikon som används nedsättande. Det är kanske därför du inte har hört uttrycket tidigare?

    Då får man inte säga att man är en ”Svensson familj” heller eller?
    Det är ju något som har negativ klang för många, att vara mainstream, gå i foppatofflor och åka på campingsemester.

      Sätt dig och tänk på den jämförelsen en stund. Har inte polletten trillat ner sen så kan jag hjälpa dig att förstå varför din jämförelse inte fungerar. Lycka till.

        Aramis har alldeles rätt och nä, du kan inte hjälpa oss att förstå. Du är för idoktrinerad av att vara politiskt korrekt.

          *indoktrinerad

      Man kan få allting att var icke PK, vem kommer inte ihåg fjanteriet med Nogger Black, följt av hetsjakten på 88:an och sedan även på Iglo??

      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1bxE6/gbs-glassreklam-ar-rasistisk
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLPWyw/glassen-88an-ar-nazistisk

      Undrar hur många Svenssons som blir spottade på när de promenerar på gatan på samma sätt som romer blir ? Inte ok att sparka neråt eller bestämma hur en folkgrupp ska uppleva eller känna inför ngt som rör de själva.

        Promenera i centrum i Tensta, Rinkeby, Hjulsta, Hallonbergen en mysig sommarkväll så får du veta.

          men lol, som om du själv NÅGONSIN varit i rinkeby. det har jag och det är tämligen lugnt.

            Ja, jag har varit där, och jag kommer aldrig att åka ut dit igen om jag inte blir tvingad till det.

          Är svensk och har bott i Hallonbergen. Ingen har någonsin spottat på mig där, har bara blivit vänligt bemött. Testa så får du se!

        De är rätt så många om man läser om det senaste samhällsutvecklingen.

          Var ska man läsa någonstans?

            Allt du behöver veta finner du här. Bara vältaliga experter på både det ena och andra.

    Jag tyckte iofs det här var jättekul. Kan bero på värmeslag.

    Sedan när blev Svenssons en minoritetsgrupp utsatt för rasism? Hört talas om att sparka neråt?

      I vissa orter är ”Svensson”-folket en minoritetsgrupp som utsätts för rasism, men om det får man inte tala för det är inte PK.

        Icke. Systematisk rasism påverkar inte Svenssons. Jag kommer alltid ha det lättare i livet än någon som inte uppfattas som svensk eller inte har ett svenskklingande namn.

          Då kan ju alla i Sverige som utsätts för rasism jämföra med hur är i Nordkorea.

            *det är

      Hur många Svensson hittar du i Hjulstaområdet?

        Jag tror 15:54 menar ute i orten.

          Ja.

        Jag vet en och annan.

    Definitionen av Svenssons är att de har det rätt så bra, villa, Volvo och vovve. De är inte utsatta för rasism, ekonomiskt förtryck eller repression. Svennssons blir inte förföljda i butiker, fotade eller spottade på. Svenssons är ingen minoritetsgrupp.

    Du kan sparka uppåt men inte neråt. Vet du inte vad förtryck är? Prova skolan eller att prata med folk utanför din egen grupp.

      Ja man kan väl knappast jämföra ”att ha villa, Volvo, vovve och åka på husbilssemester med kärnfamiljen” med att ”ha bilen full i stöldgods, vara dysfunktionell och leva i misär”.

      Kära du, det finns många platser i Sverige där Svensson är en väldigt tydlig minoritetsgrupp som utsätts för rasism. Men det är det ingen som vill tala om, för då får man genast stämpeln i pannan för att framföra icke godkända synpunkter.

        Ja fast här inne är det ju ”Nu får man väl inte säga Svenssons heller!??!!?”

          Ha, ha! Sä rätt, så rätt.

        Vilka platser undrar jag? Misstänker att du själv inte bor på en sådan plats…

          Gör du?

          Nu är inte jag TS men jag bor på en sån plats

            Oj menade inte TS utan Anonym 16.08

        Är folk på riktigt nu?

    Tror det är lite av en generationsfråga. Yngre människor kanske inte vet om att det är namnet på en romsk släkt? De kanske tror att det är nåt namn från en film eller så. Själv är jag uppvuxen med böckerna om katitzi, och väl medveten om synen på romer som fanns/finns. Skulle aldrig använda det Uttrycket för att beskriva gulligt kaos i min familj.

    Ok, så då kan de åka hem till sitt land, påminn mig, vilket land är det nu igen?

      Det är nog Sverige, för de har väl blivit svenska medborgare

        Precis, för här värnar Sverige om att de ska kunna fortsätta leva som zigenare då det är deras ursprung…

        Men om de inte är svenska medborgare, utan medborgare i ett annat land?

        Det tror jag verkligen inte de har om vi nu talar om den grupp som reser runt och tar ströjobb och bor i tillfälliga bostäder. Man måste ha haft Sverige som sin officiella hemvist under en viss längre tid för att ens få ansöka, samt ha någon typ av giltig identifikation som styrker ens identitet. De har inte som kulturell tradition att registrera sig som boende i den kommun eller stad de tillfälligt är i. Antagligen för att de har dåliga erfarenheter av myndigheter hemifrån/bakåt i tiden.

      Om man inte har ett svenskt medborgarskap, inte ett svenskt pass, inte en svensk legitimation, än mindre ett svenskt personnummer, så tror jag att man har sin hemvist i ett annat land än Sverige. Men det kanske bara är jag.

        Vet du att de inte har det?

    ”Kaiko” som hon skriver att Douglas säger är väl det rätta ordet hon letar efter? Och att det är Dasha som säger fel och säger ”taiko”.

    ”Kaiko” har jag hört är lånat från finskan och är slang för konstig/knäpp ungefär.

      Kaiko låter rimligt. När jag och min familj packade bilen full för att åka på semester så jag till min Mamma att det kändes som om vi var familjen Pip-Larsson. varsågod Dasha. Ni kan låna liknelsen, känns som om den kan funka.

      Finns inget sånt ord i finskan, ”kaikkoa” är det som ligger närmast och det betyder försvinna och det passar ju inte in i sammanhanget. Var helt okunnig om detta så tack för upplysningen, om någon tar illa upp så borde man väl sluta använda ordet, men gissar att det kommer att självdö som så många andra olämpliga uttryck.

      Nej det tror jag inte. Det finns nämligen inget luftslott. IL blir kvar som delägare.

        Det finns inga slott heller. Mest luft.

    Cam, ta bort den här rasistiska kommentaren tack!

      Hon skriver för sjutton bara vad de gör. Hur kan det vara så gräsligt att återge hur illa en minoritetsgrupp beter sig? Ärligt talat vill jag ha din förklaring istället för att du slår blint ifrån dig och skriker RAASIIST. Har dessa människor frikort att bete sig hur som helst för att de anses förtryckta? Var börjar denna onda cirkel? Väntar på ditt svar, Elin.

      Rasistiskt att beskriva hur ett folk betett sig under århundraden?

        Rasistiskt att utgå från att alla romer har dessa negativa egenskaper och beteenden.

    HAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHA

    alltså, BARA i Sverige…

    Hejsan hoppsan

    Det har ”ballat ur” på denna tråd eller hur. Vad var egentligen frågan, någon som minns.

    Mvh Gerra

    http://www.gerra.se/

    Är detta ett skämt? ? jag och min familj har alltid använt det uttrycket om vår familj och kommer fortsätta använda det, vi vet mycket väl vad det står för och det passar vår stora härliga familj.

      Fortsätt ni göra bort er.

        Göra bort oss? Nu får du ge dig ? För vem gör vi bort oss? För varandra? När vi kallar oss själva familjen taikon när vi är tillsammans? Den enda som tar skada av det är möjligtvis du nu när du vet om det. Haha du är så fånig så jag kan bara le åt din kommentar ?

          Du följer mitt råd, bra så!

    Åh hoppas jag formulerar mig rätt så denna kommentar blir godkänd (innan har min kommentar inte dykt upp). Jag skulle tycka det vore så intressant med en granskning av just Dasha? Vart får hon sina pengar ifrån, jag menar hon har ju startat en hel del bolag som sen bara försvunnit och hennes kanaler känns inte tillräckligt stora för att omsätta så pass mycket som hon verkar spendera? Det går ju en del rykten men undrar vad som är sant? Även om henne som person att hon inte är vidare trevlig och hamnar i en del konflikter? Tycker hon verkar härlig på hennes youtube och övriga kanaler så vad stämmer egentligen? Tack för en rolig och underhållande blogg!

    På riktigt har Sverige blivit ett land där man öppet skjuter på gator och torg men det som upprör gemene man är ORD som man bestämt är farliga att använda. Snacka om kränkt land

    Allltså sorry bilda mig snälla, för har försökt fatta men fattar liksom inte. Man får inte kalla lr säga taiko? För att det har varit källsord. Men sen finns det även folk med samma efternamn?! Vad jag vet så finns det ingen som heter neger i efternamn.. Så jag fattar inte rikitgt. Det jag läste vad att Katarina taiko försökte få fram bättre syn på romer, borde då inte namnet höjjas?! Fattar inget. HEELP!

    Snöflingornas krig…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.