Amanda Schulmans konspirationsteori

https://www.instagram.com/p/CFB3xqTAami/

När jag tänker efter så är jag nästan benägen att hålla med henne.
Jag har aldrig vunnit mer än 30 kr på en Trisslott köpt i Stockholms innerstad. Jag har å andra sidan inte vunnit mer än 30 kr på en Trisslott inköpt någon annanstans heller, men häromdagen vann jag 60 kr på en digital trisslott i Svenska Spelappen.
Vad betyder det, Amanda?

Vad är det mesta ni vunnit på en Trisslott?
Var det innanför tullarna?
Svenska Spel har sitt huvudkontor i Solna, är det kanske där man ska köpa sna trisslotter?

380 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Kanske tycker högre makter att de har så det räcker ?

    Sedan de bytte pris (från 20 till 30) så ändrade de även och det blev färre mindre vinster. Förr kunde man ändå vinna en tjuga lite då och då, nu vinner jag aldrig något. Bor inte i Sthlm.

      25kr var det väl innan?? Man fick 4 för 100kr

      Spel = betala frivillig skatt

        Jag har vunnit 1000 kr. Det var första gången tanten på Pressbyrån såg en så hög vinst! Då hade hon jobbat på Pressbyrån och sålt Triss läääänge.

    Vann 5000 kr på en trisslott inköpt i Stockholm! Skrapade den dock i Norrbotten så kan förstås vara så att vinsten på den ökande under resan upp!

      Ja jag brukar låta dem ligga hemma en stund först… så vinsten typ ”växer” till sig lite först.
      Funkar inte.

        Tycker ändå det är skönt att höra man inte är ensam om att göra så ?

    Någon som sitter inne på receptet till pasta med krämig kantarellsås?

      Men neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej inte OT

        Hehe förlåt / Med vänlig hälsning, den ansvariga för receptet nedan. Men vad fan – det är kantarellsäsong några få veckor om året

        Tror det är mycket möjligt att kantareller emot kommer engagera mer än det här inlägget, som ju inte direkt var en brandfackla.

      Svetta ur kantarellerna i en stekpanna på rätt hög värme, tillsätt smör, sharlottenlök och vitlök när svampen har släppt all vätska. Sänk värmen när löken och vitlöken är i pannan till ungefär medel, när de är mjuka och genomskinliga är det gott att hålla i vitt vin och låta det ångas bort. Sedan grädde, svampbuljong/kantarellfond, smaka av med svartpeppar och salt, citronjuice. Blanda med pastan, sprinkla över parmesanost och persilja.

        ???

      Någon som vet om det går att tvätta mina nya byxor på 60 grader?

        Varför vill du tvätta dem i 60? Det räcker med att du hänger dem på vädring om de luktar illa.
        Har du fått en fläck på dem som inte går att handtvätta bort räcker 30 grader gott.

          ?

          Klart man ska tvätta nya kläder så kemikalierna försvinner.

            Kemikalierna som kommer från Chemtrails?

              Usa har erkännt att de sprutar Chemtrails. Läs på!

                Har du en länk?

                  Det får du leta upp själv

                    Trevligt svar. Jag försökte leta, men hittade ingenting. Kan du hjälpa mig?

        Läs på tvättråds lappen kanske?

        Ja du kan absolut tvätta dina nya byxor i 60 grader, de kanske krymper – men du kan tvätta dem i 60 grader ??

      Kolla hos pastakingen Sandra Beijer

    Finns ingen vinst inom Stockholmsområdet över lag. Köp i både förorter och innerstan, aldrig mer än 60:-. Det är bara att kolla på Nyhetsmorgon, alltid någon äldre från en liten ort. Samma sak med storvinsterna på Bingolotto.

      Sverige är mer än bara Stockholm.

        Jaha. Och vad finns mer då?

          Finns inget mer. Det är bara en sån där ”råttan i pizzan”-skröna.

        Fast Stockholm inkluderas i Sverige, vilket inte syns alls eller på något sätt är representativt om man tittar på alla sådana där lottoprogram.

          Är ju jättemånga stockholmare med i dessa program. Eller… när räknades man som stockholmare nu igen…??

            Typ alla som bor i Stockholms län med undantag från Lidingö va?

              Nä, det är bara innanför tullarna och tre generationer tillbaka ??

                Tre! Jävla lantis

          Måste man vara Stockholmare för att köpa lotten i Stockholm?

            Det beror på vad du menar med ”Stockholmare”.
            Riktiga stockholmare köper inte lotter.

              BS

        Nä, det är en myt.

        Vad finns mer än Stockholm? Du menar typ Uppsala då eller?

      Tror det har med skatteutjämningssystemet att göra.
      Det går inte att få ut mer pengar från Region Stockholm att skicka till glesbygden så därför hjälper Svenska Spel och Bingolotto till med att ordna fram lite guldkant på tillvaron till landets fattiga i skogen.

        Vi skulle ju kunna stänga av Stockholm ifrån resten av Sverige och se hur länge de skulle klara sig.

          Be my guest och lycka till med det. Mvh arbetande inom specialistvård KS

            Den vården är väl dock inget Stockholmare uppfunnit? Tror vi kan lösa det ändå.

              Med vilka pengar då? Var tror du majoriteten av alla skattepengar kommer ifrån?
              Det är inte renskötsel i alla fall.

                Fast om resten av Sverige vore så överfullt av renar att det vore det enda som alla sysslar med så är det förmodligen sjukt lönsamt.

                Om vi säger så här. Stockholm skulle inte klara sig länge utan resten av Sverige. De har inte ens ett kärnkraftverk så var ska de få sin el ifrån. Redan där är de körda.

                När det kommer till forskning som går på export, en av Sveriges viktigaste handelsvara, så är de inte ens i topp tio att prestera där.

                Om vi sedan tittar på region för region i den totala handelsbalansen med förhållande import och framförallt export hamnar Stockholm nätt och jämnt på 9:e plats där Blekinge kommer på första plats tätt följt av ytterligare de flesta regioner runt västkusten i tät följ.

                https://tillvaxtverket.se/statistik/regional-utveckling/regional-statistik-om-varuexport.html

                Stockholm producera nästan ingenting och den mesta ekonomi är cirkulär där det är samma pengar som snurrar runt runt utan frisk inflöde från övriga världen och de flesta jobbar med ekonomi eller någon form av tjänst för dem som bor i regionen.

                Stockholms 1 miljon invånare skulle få ett enormt skattetryck för att kunna upprätthålla allt de har idag och statligt subventionerad
                kultur etc är bara att glömma. Det spenderas på capita av det statliga skattemedel nästan 100% mer per invånare i Stockholm än i övriga Sverige då resten av svenskarna förväntas resa till Stockholm för att få tillgång till bla kultur och sport. Men så är inte fallet. Resten av Sverige åker inte till Stockholm för att gå på teater tex. Och iom är skattemedel som fördelas extremt orättvist.

                Skulle vara intressant att se hur fort Stockholm skulle börja blöda bara med att ännu fler statliga departement flyttar ut till övriga landet…

                  Det här är ju lätt, elen importeras från Ryssland, och i och med att Stockholm bryts ut kommer arbetstillfällen att minska, vilket leder till att inflyttade kommer flytta hem igen. Helt plötsligt består Stockholm av enbart 500.000 som är infödingar som kommer bygga upp landet till att bli en viktig handelshub för baltiska havet.
                  Stockholm behöver ju inte vara bäst i Sverige på forskning/produktion för att kunna klara sig.

                    Nähä! Vad tänkte ni producera då så att ni kan köpa er el? Aktier?

                      Well, vi klarade oss rätt så bra när bönderna bara producerade till sin egna byhåla. Vi klarar nog att göra om samma sak

                      22.01 när var det ni i sthlm var självförsörjande på el?

                      Stockholm har faktiskt alltid haft egna kraftverk.
                      Det kan inte vara så svårt att bygga ut Hammarby, Högdalen och Värtaverket 😉

                      23:26 att ha egna kraftverk är inte samma sak som att vara självförsörjande på el. I dagsläget är de kraftverken som ligger i sthlms närområde en bråkdel av vad staden gör av med. Do your homework?

                Alltså, snälla, testa att vara tyst nästa gång så slipper du genera dig med att visa hur otroligt dåligt påläst du är!
                Jag är inte norrlänning men trött på hur så många här i söder inte förstår hur viktig Norrland är för vårt lands ekonomi.

                  Om norrlänningar slutar håna allt som handlar om Stockholm så blir det inget tjafs.

          Ett som är säkert är att resten av Sverige skulle stanna.
          80% av Arlabönderna skulle inte ha någon att frakta sin mjölk till. Allt som importeras med flyg och som ankommer till Arlanda skulle stanna. H&M skulle stänga, byggen av Skanska skulle stoppas. De som fick sin el av Vattenfall skulle bli strömlösa, Scanias bilar skulle sluta säljas, ICA butikerna skulle stängas.
          De som har Nordea, Swedbank, Handelsbanken och SEB skulle stå utan bank och bara stockholmare skulle kunna köpa alkohol och ni skulle inte kunna tanka på Circle K.

          Men visst, vi kan se vem som skulle klara sig längst. Jag är så på!

            Nej vi andra 9 miljoner människor i landet dricker inte mjölk, det har du rätt i. Och företag, banker osv skulle ju självklart stanna kvar där strax under 1 miljon bor, inte flytta sig och nå ut till 9 miljoner. ? Trodde 08:or brukade hävda att de var smarta?

              Om man bröt ut Stockholm från Sverige så skulle det innebära att Stockholm blev ett eget land. Då är det inte bara att flytta ut verksamheten. Det förstår du väl ändå själv?

                Hur menar du?

                Har Astra bara kontor i Sverige menar du? Det är inte ens svenskägt länge och huvudkontoret ligger i Storbritannien…

                Så om Stockholm är ett land och Sverige ett annat och där två av tre universitet ligger i resten av Sverige och Lund och Uppsala är betydligt högre rankade internationellt, varför skulle de inte åtminstone vilja ha en filial i Sverige när de redan finns i flera länder som det ser ut idag?

                För att bara nämna ett företag…

              Du skulle heller inte kunna köpa något från Electrolux och då också Elektro-Helios, Zanussi, AEG och Volta eftersom dessa ägs av Electrolux. Ni skulle behöva hitta andra alternativ för Tork, Libero, Edet, Libresse, Tena och alla andra märken som ägs av Essity. Inga skulle inte kunna använda Securitas som vaktbolag. All industri av Sandvik, Epiroc, Boliden, SSAB, NCC skulle stanna av.
              Ni skulle bli utan Axfood, dvs Hemköp, Willys, Tempo, Handlar’n och Direkten. Dustin, Kicks, Åhlens,
              Mediciner från Asta Zeneca skulle ni inte kunna handla på vare sig Apoteket eller apoteket hjärtat. Lås från Assa skulle ni behöva hitta en ersättare för. Postnord skulle sluta leverera till er och ni skulle behöva hitta ett alternativ till Spotify, allt på TV som inte är lokala nyheter och alla stora tidningar.
              Ni skulle inte kunna handla nya bilar från bland annat Volkswagen, Audi, Seat och Skoda.
              De som hade Telia, Tele2, Tre skulle behöva byta telefonbolag till typ Hallon. Eller nej, Hallon ägs ju av Tre så det gick inte heller 😉
              Bonnier skulle inte ge ut några böcker skrivna av någon annan än Stockholmare. Och de som har Skandia som försäkringsbolag skulle behöva byta. Ingen skulle kunna göra kartonger eller papper av all pappersmassa ni tillverkar. Ni skulle inte heller kunna tanka på Preem, St1, OKQ8.

              Du hör ju, jag tror att det skulle gå jättebra för er! Ni får ju i alla fall SKF, Capio, Findus och Oatly. Riktiga vinnare 😉

                Jag tror vi klarar oss.

                  Tror gör man i kyrkan

                Du har inte hört talas om att det finns mindre bolag runt om i Sverige som tillhandahåller det mesta av det du skrev? Samt att de flesta bolag är intresserade av export? Finns även gott om huvudkontor för andra stora bolag i övriga Sverige som stockholmare skulle gå miste om i så fall.

                  Vad är det för familjelivslogik du försöker köra med?
                  Det är klart att det finns mindre bolag runt om i Sverige och självklart finns det en hel del företag som Stockholm skulle förlora. Har jag påstått något annat?

                Alltså va?! Finns ju fabriker på andra ställen i Sverige (även om vissa huvudkontor ligger Stklm). Den här plus kommentaren ovan var märkligaste event.

                  Fabrikerna ägs ju dock av Stockholm så övriga Sverige skulle inte kunna ta del av dem. Av de fabriker som ägs av företag som har huvudkontor i Stockholm då.

                    Jag tror inte ’sthlm’ äger så många fabriker? flera huvudkontor ligger i sthlm men det betyder inte att företagen är en så stor del av sthlm. De flesta företagen har betydligt fler anställda ute i landet än på kontoren i storstäderna. För att inte tala om AB bolagen som ägs av både kreti och pleti runt om i Sverige… Sorry du!

                      Om stockholm skulle brytas ut och bli ett eget land skulle fabriker med huvudkontor i stockholm ägas av landet stockholm. Hänger du inte med i det realistiska i det orealistiska?

                      Varför skulle bolagen ägas av Stockholm bara för att de har sina huvudkontor där nu? Samtliga skulle med största sannolikhet flytta sina huvudkontor till Sveriges nya huvudstad ^^

                      Varför bryta ut Stockholm från Sverige om ni ändå tänkte skapa en ny huvudstad? Är inte själva grejen att bli av med huvudstaden?
                      Nu är ni ändå helt ologiska

                      23:29 nej klart vi behöver en huvudstad. Det är stockholmarna och deras hybris vi vill bli av med

                      13:31 Vad är det egentligen för hybris du pratar om?
                      För hela den här tråden handlar ju enbart om att båda ”sidor” berättar om hur störst och bäst de är och att Sverige inte skulle klara sig utan dem. Allt jag ser är att alla då skulle ha hybris.

                      Folk i huvudstaden kommer alltid anses ha ”hybris” då övriga i landet lider av någon extrem jantelag som är jäkligt snabba på att attackera huvudstaden som verklighetsfrånvänd, samtidigt som de behöver hävda sig själva och berätta hur oumbärliga och unika just de är.
                      Oavsett om huvudstaden ligger i Luleå, Gävle, Mjölby eller Varberg så kommer landsortsbor alltid tycka att huvudstadsbor har hybris. Det har ingenting med Stockholmare i sig att göra.

                      15:19
                      Kränkt much? ?

                    Fast vänta nu – med din logik skulle ju fabrikerna vara tvungna att slå igen eftersom de låg i landet Sverige och huvudkontoren i landet Stockholm. Det skulle knappast finnas tillräckligt mycket plats eller arbetstagare i Stockholm så det troliga är väl att företagen då skulle konka?

                Dom klaaaarar sig! Bomba Stockholm!

                Det här tillhör det mest korkade jag läst någonsin och då hänger jag ändå mkt på Flashback. Men kör i vind, vi ponerar att alla väktare finns i Stockholm och åker därifrån även om de ska vakta en butik i Landskrona och all bensin tillverkas i Stockholm som är så känt för alla sina oljefält mitt i Gamla stan och för att producera all vind- och vattenkraft som används i Sverige och alla varor importeras med flyg, inte fraktbåtar, tåg och långtradare och all musik som finns på Spotify läggs ut för hand av personer i Stockholm så när någon trycker på play är det en kille som heter Ola i Stockholm som spelar upp låten på Spotify så är det ändå så att de är vi andra som har Bofors och Jas så vi kan bomba er sönder och samman och ta allt ni har precis när vi vill. Vad ska ni försvara er med? Tofsluvorna som står utanför slottet?

                  Förlåt men Ola har slutat, nu jobbar Carl där. Rätt ska vara rätt ändå.

                    Glömde det, Ola är långtidssjukskriven. Han blev utbränd stackarn, är ju rätt många som lyssnar på Spotify runt om i världen på en dag.

                  Vad försöker du göra egentligen? Det är självklart att väktarna inte åker från Stockholm. Bolaget är ju dock i Stockholm, vilket innebär att alla i Securitas utanför Stockholm blir utan jobb om de inte kan gå över till G4S.

                    Fast ett annat vaktbolag kan man ju starta på en kvart om behovet finns av det.

                    Men vi kanske skulle få mindre brottslighet om vi slapp eran skitpolitik ?

                    Haha du är från sthlm också antar jag? Bolaget existerar inte för att det ligger i sthlm, jag tror nog dom kan flytta sitt huvudkontor till en annan stad om det behövs och klara sig lika bra! Ledsen att förstöra din självbild men sthlm är inte sååå viktigt för att företagen ska finnas till i Sverige…

                      Det är klart att Stockholm i sig inte är viktigt för att företagen ska finnas. Men nu råkar de flesta företagen finnas i Stockholm och skulle Stockholm brytas ut och bli ett eget land är det ju inte bara för företag att flytta till en annan stad. Ni skulle bli utan securitas och blir beroende av en annan arbetsgivare istället.

                    Men hur blir det med väktarna i de övriga 58 länderna som Securitas har verksamhet i?

                      Där har de ju redan etablerat dotterbolag och verksamhet. Vilket inte kommer att finnas i Sverige om företaget är baserat i landet Stockholm.

                  Haha tofsluvorna utanför slottet åker säkert hem till Sverige när Stockholm blir en egen stat ?

                    Så inte ens de kan försvara Stockholm!

                      Tofsluvorna kommer från hela Sverige, de turas liksom om allihopa att bära tofsluvorna. Stockholm har ju dock hela Sveriges militärbas och högkvarter, militärhögskolan, Kungsängens och Haninges garnison.

                      Frågan är vad resten av landet ska göra när bara Stockholmare kan utbildas till officer 😉

                      Frågan är vilka man ska försvara staden från. Övriga landet vill ju inte ha staden och rent strategiskt vore det väl smartare att invadera Gotland, Malmö eller Göteborg om man var ute efter något?

                Haha?‍♀️ lär dig skillnad på produktion och huvudkontor. Behåll ni i sthlm huvudkontoret a så behåller vi i resten av landet merparten av all produktion och varorna som skapas. Så får vi se vem som klarar sig längst?

                Jag tror nog förövrigt Tre, Audi, Seat, apoteken, försäkringsbolagen etc är mer intresserade att leverera till övriga 9miljoner i Sverige framför 1miljon i sthlm om dom måste välja?

                men ni är värdefulla ni med, glöm inte det????

                  Utan huvudkontor kommer det ju dock inte finnas någon produktion.

                    Sällan huvudkontor är så betydelsefulla. Oftast tas besluten på andra orter.

                      Så jävla typiskt att tro att huvudkontor där ”cheferna sitter” gör allt det viktiga och faktiskt står för förmågan att något händer. Snälla, produktionen står inte stilla för att huvudkontoret stängs, det är när produktionen och ”folket på golvet” slutar göra sitt jobb som allt stannar av.. och som någon sa tidigare, tror nog företag flyttar från Stockholm för att förse resten av landet om scenariot skulle bli verkligt.
                      Men absolut intressant diskussion det här, speciellt som att anledningen till att stockholmare hatas av resten av landet blottas här!

                      Om huvudkontoret stängs så är det inga som skulle komma på affärsstrategier. Inga skulle komma på en strategi för att ta marknadsandelar, ingen skulle jobba för att faktiskt kunna sälja det som produceras. Det skulle heller inte finnas några ekonomer som gjorde all redovisning och kanske det viktigaste av allt, betala ut löner till ”folket på golvet” och då skulle produktioner stanna av hyfsat snabbt.

                      Vi lever i symbios av varandra och både storstad och landsbygd ger och tar. Vi behöver en huvudstad lika mycket som vi behöver en landsbygd. Och skulle Stockholm brytas ut är det bara någon annan stad som skulle förvandlas till ett nytt Stockholm.

                      men vi kan väl ändå lägga ner det där med att anledningen till att stockholmare hatas av resten av landet blottas här va? Ska vi verkligen sänka oss till en sådan låg nivå?

                      22:15 men du missar hela poängen. Huvudkontoren kan flytta vart som helst utanför sthlm, men produktionen kan inte flytta in i sthlm. Det är ingen som säger att huvudkontoren helt ska bort, bara att dom inte är beroende av att ligga i sthlm

                      Anonym 22:15, visst är det dumt att sänka sig till en sådan nivå, men håll med om att personen som ihärdigt hittar argument för att övriga Sverige är bidragstagare av generösa Stockholm är en riktig dålig reklampelare för befolkningen i huvudstaden!

                      22:43 Nej , jag missar inte poängen. Såklart kan huvudkontoren flytta vart som helst utanför Stockholm, men det mest praktiska är ju att de ligger i huvudstaden, nära alla andra och nära kompetensen. Produktionen kan ju dock flytta till Stockholm om det är så, de är inte heller beroende av att ligga ute i landet egentligen. Men man vill ju ha en levande landsbygd också. Alla kan inte och bör inte flytta till huvudstaden liksom.

                      22:48 Det är inte som att alla andra är en bra reklampelare för befolkningen i övriga landet heller

                    Man kan nog flytta på huvudkontoren ska du se ??

                      Det är ni som kommer få bygga upp nya bolag och nya huvudkontor. De gamla finns i landet Stockholm

                      Ok! Men era huvudkontor kommer tyvärr inte ha så mkt att göra och kånka ganska snabbt med tanke på att kontoren inte kommer att ha någon produktion eller anställda att styra över utanför landet sthlm.

                      Ja och undrar hur många som går i konkurs första kvartalet?!

                    Anonym 20:33, du ger verkligen stöd för den uppfattning övriga landet har om stockholmare, det vill säga boende innanför tullarna sedan tre generationer tillbaka. Totalt världsfrånvända och okunniga om världen som omger er.

                    Jag ber verkligen om ursäkt till alla er som jag drog över samma kam, det är inte meningen och jag är övertygad om att det finns gott om ”helt vanliga” människor där också ?

                      Bara för att någon säger att bönder inte skulle klara sig utan en huvudstad betyder inte det att man är världsfrånvänd. Det är ju liksom så det är!

                      Det är ju inte det vi pratar om här, du har ju själv skrivit att du tror att resten av landet lutar sig mot Stockholm mer än Stockholm lutar sig mot resten av landet. Det handlar inte om huruvida vi skulle klara oss utan huvudstad, det går att utse en ny ?

                      Fast Stockholm är ju Stockholm pga att den är huvudstad. Ta bort någon parameter och man får helt andra förutsättningar. Hade inte Stockholm varit huvudstaden hade det ju inte sett ut som det gör. Då hade den nya huvudstaden blivit precis exakt som Stockholm är nu.

                    22.43 sorry to break the news men nej, all produktion kan tyvärr inte flytta till sthlm. Lycka till att bryta och förädla malm, ta hand om skogen, vattenkraften etc inne i sthlm.. orkar inte ens förklara för dig hur korkad kommentar det var. Och välkommen till verkligheten, det finns oerhört mkt kompetens runt om i landet. Plus, hört talas om att vi lever i 2020 med internet och onlinemöten? Det går rykten om att man kan jobba på distans nu för tiden, whaaat!

                      23.34 menade jag så klart

                Det sorgliga är att sthlm skulle börja svälta efter några dagar om ni blir avskärmad ifrån resten av landet! Vi i resten av Sverige kanske missar lite brev, flygfrakter o grejer innan det styrs om genom andra städer. Ni kommer varken få kött, grönsaker, spannmål, mjölk eller annat mumsigt som produceras utanför sthlm. Men ni har ju iaf kontorspapper ni kan mumsa på!

                  Det fungerar att äta mat som inte är producerat i Sverige, du är medveten om det va?
                  Stockholm är dessutom navet för all export i landet, så medans ni får käka enbart svenskt efter säsong så kan vi i Stockholm dricka kaffe och leva på avocadotoast i överflöd, vilket kommer att vara en omöjlighet för er 😉

                    Jo för länderna/företagen som exporterar till Stockholm kommer inte bry sig om att de plötsligt förlorat typ 9 miljoner konsumenter. De kommer nog inte se att det finns ett par andra flygplatser eller så.

                      För vilka skattepengar ska Sverige importera allt som gick genom Stockholm?

                      Det vi får för att exportera grejer till exempel.

                      Vad exporterar landet stockholm?

                      Tror anonym 20:57 verkligen att Stockholm förser övriga landet med skattepengar?! Det är väl inte ”huvudkontoret” som producerar pengarna ? där sitter de högsta cheferna vars löner betalas av fabrikerna ute i landet!

                      Det finns inte några naturresurser innanför tullarna och inte heller någon produktion som genererar stora inkomster.

                      Varför har ni fått för er att det inte finns några fabriker, produktion eller andra tjänster som går att exportera i Stockholm??

                    Vi i resten av Sverige ska nog lyckas att importera in lite avocados vi med, men tackar för omtanken! Känns f ö lite hetare att äta närproducerat nötkött än irländsk antibiotika fläsk (eller regnskogsskövlade plantor).
                    Med tanke på att mycket av det som exporteras produceras ute i landet tar vi över exporten av järnmalm, skog mm så kan ni fortsätta att exportera spotifyspellistor!

                      Går alldeles utmärkt då jag misstänker att så mycket som 98% av alla avokados anländer till Sverige i Göteborgs hamn…

                      Eller till arlanda 😉

                    Det kommer Greta stoppa.

                    Ligger Arlanda i Stockholm?

                      Ja. Var trodde du att det låg?

                Post Nord…. du menar de som knappt är ägt av Sverige längre utan som mest styrs från Danmark?

                Men snälla du. Nästan inga av de företag som du nämner är ens svenskägda och varför skulle ett företag inte vilja sälja till alla länder, eller tror du att AEG levererar till hela Sverige bara för att Stockholm är huvudstaden? Om den gamle kungens önska att Helsingborg blev huvudstad istället så skulle de vilja stulits att handla med landet?

                Ni måste trolla hoppas jag….

                  Sverige skulle ju behöva bygga upp sitt land från grunden med regering osv eftersom det skulle stanna i Stockholm. Inget företag skulle ju vilja exportera till ett land som ännu inte existerar.

                    Haha, va?

                    Det är väl Stockholm som blev ett nytt land. Sverige finns redan.

                    Du vet att de flesta politiker riksdagsmän etc inte kommer från Stockholm eller ens är skrivna där?

                    Sverige rikes lag etc kommer att fortgå utan Stockholm som huvudstad. Sverige är inte avhängigt av att fortsätta som en nation för att några öar försvann från riket.

                    Det är Stockholm som skulle behöva skriva in lagar etc. Ett nytt Luxembourg typ.

                    Men du behöver inte oroa dig. Jag tror att de skulle fortsätta göra business med Stockholm också även om som ung nation.

                      Stockholm är ju dock de som har regering, riksdag och allt det som behövs. Vad har övriga landet? Nä precis, ingenting.
                      Det är Stockholm som kommer ta över det som existerar, övriga landet kommer att få bygga upp allt

                      Tillhör regeringen och riksdagen Stockholm??

                      Det blir ju svårt att lyfta upp byggnaderna och placera dem någon annanstans i landet

                      22.30 nu är det ju så att Regeringen och riksdagen i sverige inte är byggnaderna i sig utan det är de folkvalda som sitter i. Dessa folkvalda kan sitta i andra byggnader och utföra sitt jobb. Så ni i nya landet Stockholm kan få behålla de tomma byggnaderna om ni vill att de ska styra åt er! ??

                    Tyvärr består ju regering och riksdag till stordel av inflyttade människor så ni skulle inte ha särskilt mycket att komma med heller om dom flyttar hem till sig.. Men kungen stannar nog iaf! Om inte han drar till Solliden.. ?

                      Oroa dig inte, de riktiga stockholmarna kommer att kunna fylla ut de platserna så att det räcker och blir över

                      Anonym 21:26 Ja det är ju det minsta man kan begära att ni ska klara av!

                      Anonym 21:40 menade jag såklart..

                      Anonym 22:25 och 22:26, ja det förutsätter man ju att de gör, men underlaget verkar klent ?

                Du tror att dessa företag skulle lägga ner alla sina butiker/fabriker i resten av Sverige och bara leverera till Stockholm? då skulle dem gå i konkurs, dem skulle snarare flytta allt ifrån Stockholm så dem kan fortsätta leverera till resten av Sverige och ha kvar företaget.

                  Många skulle flytta till Sveriges nya huvudstad, då det behövs en huvudstad för att fungera som land.
                  Vilket gör att övriga Sverige kommer att få nya ”dryga” stadsbor med ”hybris”, vilket gör att man kommer vilja bryta ut den staden också efter ett tag. Vilket kommer skapa en ny huvudstad, då det behövs en huvudstad för att fungera som land.
                  Vilket gör att övriga Sverige kommer att få nya ”dryga” stadsbor med ”hybris”, vilket gör att man kommer vilja bryta ut den staden också efter ett tag.

                  Och så kommer lantisarna hålla på tills det bara är Runtuna kvar. Vad gör man då?

                    Hur många år har Stockholm varit Sveriges huvudstad? och hur lång tid tog det innan många Stockholmare fick hybris? 800 år? så om vi byter huvudstad var 800 år för att lugna dessa hybris människor tror jag inte är ett sånt stor problem 😉

                      Det är långt mycket längre än så som lantisar tyckt att huvudstadsbor har hybris, är världsfrånvända som inte vet hur riktiga livet ute på bonngården fungerar.

                      De du pratar om är ju också enbart sådana som vuxit upp ute på landet men som tagit första bästa tillfälle och fly till ett bättre liv.

                      Anonym / 19:57
                      Snälla, sluta tro att alla lantisar flyr till Stockholm. Majoriteten av Svenska folket bor INTE i Stockholm, av den enkla anledningen att dem INTE vill bo där. Även om du tycker Stockholm är den mest fantastiska staden i Sverige så är det ganska många som inte håller med dig, och aldrig i hela sitt liv skulle vilja bo där.
                      Det finns Stockholmare som flyttar ifrån Stockholm just för att dem inte vill bo där, men du hör aldrig resten av Sverige säga att dem flyr ifrån Stockholm?

                      Katten, snälla sluta lägga ord i min mun. Jag har aldrig någonsin påstått att alla lantisar flyr till Stockholm. Jag har aldrig sagt att Stockholm är den mest fantastiska staden i Sverige. Och jo, de som flyttat ut från Stockholm får väldigt ofta hört att de flytt storstan.

            Dricker då fan inte arla så bryr mig inte.

              Okej. Vad bryr du dig om då?

                Djuren.

                Vem är vuxen och dricker kalvens mjölk?
                Vilka dricker mjölk?
                Jo bäbisar..

                  Då kan jag nöja dig med att du inte skulle behöva se något från Kronfågel eller Scan säljas i din närmsta butik i alla fall 😉

                    Det är ju ni som skulle slippa det? Föder ni upp djuren där i innerstan?

                      Du är medveten om att Stockholm består av mer än bara innerstad och att vi faktiskt har uppfödning av djur här också?

              Anonym 21:13

              Kattungar och chihuahuavalpar räknas tyvärr inte som uppfödning

                Det är i alla fall bättre än flanellskjortor och grovsnus.
                Kattungar och chihuahuavalpar kan man ändå göda så att de har lite kött på benen man kan få i sig.

                  Anonym 21:36
                  Knapra ni på era kattungar så fortsätter vi i övriga landet att käka på fläsk, nöt, spannmål, mjölk osv i våra flanellskjortor. Sthlm är största konsumenten av snus i Sverige så ni får tyvärr behålla eran grovnus själva.

                    Ånej, tillverkningen sker i goa göteborg så den får ni!

                ???

            Nej, Sverige skulle inte stanna till 80%. Realistiskt sätt skulle ju företagen flytta till andra orter och även om de inte gjorde det finns det alternativ till allting du beskriver.
            Norrmejerier, Skånemejerier, Skellefteå Kraft, VOLVO, online banker (Monzo, Revolut, Transferwise etc). ICAs huvudkontor må ligga i Sthlm, men inte alla deras leverantörer och importerade varor kan flyga till andra orter etc.

            Specialist sjukvård är det enda jag kan tänka mig Stockholm har som inte finns någon annanstans.

              Vilken specialistsjukvård är det Stockholm har?
              GBG har hjärtspecialistvården, Lund har nått område inom barn, linkeboda å Uppsala har brännskadevården.

                Jag tänkte barn och neo, men det kanske finns på andra orter?

                  Neo finns väl på varenda sjukhus? Eller tänkte du nåt speciellt?

                  Jodå det finns på andra orter, vet att både Lund och Uppsala får in patienter från olika delar av landet till neo, å akademiska barnsjukhuset är ju stort. Skulle vara att de har nått specialistområde på astrid Lindgren då.

                  Lund har hjärta och neo vad jag vet. Överlag är region Skåne top notch.

                  Neo finns på andra orter med. Både Uppsala och Lund får in från övriga landet. Skulle vara att Astrid Lindgren har något specialistområde som inte finns på ackis eller Silvia.

                  Lund har allt inom barn, bättre än Stockholm. Vet barn som flygs t Lund från Stockholm för operation pga specialistvården saknas där.

                    Tvärtom sker också väldigt ofta! T.ex transplantation hos barn är Huddinge specialister på

                  Bra bra, då kan vi kapa av Stockholm.

                    Var skulle bli er nya huvudstad då?
                    Eller sprider vi ut allt, lägger finansdepartementet i Luleå. Arbetsdepartementet i Jönköping, stadsrådsberedningen på Gotland och Försvarsdepartementet i Ljungby?

                      Det hade varit bra för hela infrastrukturen ja, att sprida ut allt.

                      Men om man behöver ett namn på pappret så finns det nog många städer som skulle platsa som ny huvudstad.

                      Det blir jobbigt när en politiker behöver vara på finansdepartementet på förmiddagen och senare på Miljödepartementet i Malmö direkt efter lunch.

                      Ska positionen för regeringen ha ett slags rullande schema och byta stad varje/varannan vecka också?

                      Det är inte så det fungerar. Att de hoppar mellan olika departement hela dagarna.

                      Men annars inga problem. Om corona lärt folk något är det att zoom-möten är ypperligt effektiva.

                      Zoom möten räcker bara en bit på vägen. När det kommer till relationer så behöver man närvara fysiskt ganska ofta.

                      Trh, i landet Stockholm kan det nog vara så, att en och samma person måste byta hatt från finansdepartementet på förmiddagen och något annat på eftermiddagen. Vi talar om en folkmängd på en miljon här. Bra då att de får behålla byggnaderna. Jag tror också att vi klarar oss utmärkt med digitala lösningar i Sverige ?

                  Såklart finns det på andra orter än i Stockholm.

                    VA!?!

              Det var ju den detaljen att det inte går att bara flytta ett företag om regionen huvudkontoret sitter i bröts ut.
              Om vi nu ska vara realistiska i det orealistiska.

                Om vi ska vara realistiska så finns det alternativ till alla företag som nämndes. Dessutom finns det MÅNGA företag som inte har huvudkontor i Stockholm. Och som jag skrev tidigare, alla leverantörer ligger inte i Stockholm – det går starta andra företag som kan ta över distributionen.

                Jag vet att mycket finns i Stockholm men är inte alls övertygad att 80% av Sverige skulle stanna bara för att företagen som nämns ovan har huvudkontor i Stockholm.

                  Det är ingen som påstått att 80% av Sverige skulle stanna. Var får du det ifrån??

                    Jag läste fel, kommentaren var tydligen 80% av arlabönderna – vilket jag ändå inte tror stämmer.

                      Arlas största mejeri där de producerar 80% av alla deras mjölkprodukter ligger i Kallhäll, som ligger i Stockholm.

                      Som sagt, det finns andra mejerier för både bönder och konsumenter. Om mjölken inte kan transporteras till Kallhäll får dem helt enkelt skickas till ett annat mejeri.

                      *det

                      Bra för miljön med allt som skulle bli mycket mer närproducerat ??

                      Inget annat mejeri skulle kunna ta emot de mängder mjölk som dagligen skulle komma till Kallhäll.

                  Precis. Dessutom skulle de stackars stockholmsbolagen konka ganska fort när kundunderlaget sjunker drastiskt. Övriga Sverige skulle däremot starta upp en väldans massa nya stora bolag ?

                    Konka skulle de ändå inte göra. Mindre intäkter betyder mindre utgifter. Däremot skulle ni säkerligen få tillbaka en hel del utbölingar som flyttat till huvudstaden pga ”häftiga” jobb.
                    Vilket skulle betyda att Stockholm blev av med sin bostadsbrist.

                    Jag ser bara win för Stockholm på det här!

                      ?‍♀️ Ni skulle inte ha särskilt mkt att leva av i sthlm om ni inte hade resten av Sverige. Huvudkontoren är rätt beroende av övriga delen av bolaget, remember?

                      Och övriga landet skulle inte fungera om det inte fanns en huvudstad. Varför detta behov att likställa Stockholm med the capitol of Panem??

                      22.34 för att sthlmare tror att staden är huvudstad pga meriter och inte pga arv. Finns inget i sthlm som gör staden mer unik än någon annan stad. Många sitter på höga hästar i sthlm, få människor utanför staden delar synen av att folket i sthlm har byggt Sverige som land.

                      23:32 Det är väl ändå ingen som påstått att Stockholm är huvudstad på grund av meriter? Inte heller är det någon som påstått att Stockholm är unikt eller att det är just bara den staden som byggt landet.
                      Alla förstår att det är en symbios mellan de två.

                      23.45 nej men vi pratade om mentaliteten i sthlm och att det ofta uppfattas som att man i sthlm tycker att det är individerna i staden som har byggt Sverige. Att resten av landet borde vara tacksamma. Ett land bygger styrkan tillsammans med huvudstaden ja, men i Vårt fall hade huvudstaden lika väl kunnat vara i en annan stad. Stockholm och dess invånare är inte unika per se.

                  För att inte tala om all råvara järnmalmen, skogen, vattenkraften. Den behåller vi norr om Kalhäll. Vi bryr oss inte heller om Arla eftersom vi har Norrmejerier.

                    Vad ska ni göra med alla naturtillgångar när det inte finns någon som kan förädla den?

                      Fast vi har ju både Google och Youtube ändå så vi kan säkert lära oss. Värre med er som inte har resurser till att börja med.

                      Mig veterligen förädlas varken järnmalmen eller vattenkraften i Stockholm?

                      Är det företag ute på landsbygden som ser till att malmen förädlas? Det hade jag helt missat!

                      Ja inte sker det i Stockholm iaf…

                      Förädlar ni järnmalm i Stockholm ?

                      Hur säljer ni den förädlade järnmalmen?

                      22.35 man säljer till köpare? Tror du att sthlmare har en unik kunskap i hur försäljning bedrivs?

                      23:34 Vilka är det som hittar köparna? Vilka skriver avtal med köparna? Vilka ser till att köpet verkligen blir av? Vilka ser till att det som blir köpt levereras till kunden? Det kanske inte är stockholmare i sig, men det är då inte ”folket på golvet” som ser till att produkterna säljs, levereras och hela rubbet.
                      Sådant sker inte från fabrikerna liksom

                      Ja, det finns företag på landsbygden som förädlar malmen, du kan ju kolla upp Boliden företaget till exempel. Huvudkontoret ligger i Stockholm men kontoren i norrland och framförallt smältverken klarar sig utmärkt utan Stockholm. Det är i norrland företaget grundades och det är där kunskapen finns.

                      En tidigare CEO försökte flytta mer av pappersarbetet till Sthlm men det blev nedröstat, än en gång för att kunskapen om just malm inte finns där.

                Du är så rolig, tror du att det bara finns ett företag för varje bransch, med ett huvudkontor, som är planerat i Stockholm. Därifrån skickas bidrag till resten av landet ?

                  Ofta du lägger ord i munnen på folk

                    Läs dina kommentarer, det är i alla fall bilden jag får ? ”mejeriet i Kallhäll”, till exempel. Det finns ju jättemånga mejerier och ännu fler bönder.

              Men de väl klart det skulle vara skitdåligt ekonomiskt för resten av Sverige att skäras av från Stockholm. Precis som det skulle vara skitdåligt för Stockholm att skäras av från resten av Sverige.

                Resten av Sverige skulle klara sig bättre utan Stockholm och all statlig skatt som hamnar i för stort förhållanden där.

                Stockholm å sin sida skulle inte klara sig länge då de inte producerar något nämnvärt utan sysslar istället mest med att omfördela varor och produkter.

                  Någon måste syssla med omfördelning också. Anledningen till varför det är Stockholm är för att det är huvudstaden.

                    Nej. Inte den typen jag pratar om. Den behövs inte alls. Livet skulle bli något tråkigare för de som lever stan. Men det är inget som behövs.

                      I dagens civilisation behövs det ju definitivt!
                      Hela samhället västvärlden skapat bygger ju på att pengar hela tiden är i rörelse, att varor och tjänster hela tiden omfördelas och är i omlopp.

                      Såklart är det ingenting som behövs egentligen, det funkar jättebra för Tuvalo att inte ha det så. Men vi har demokratiskt bestämt att vi inte vill ha det som Tuvalo, vi vill ha det som resten av Europa.

            Jag tror vi löser det.

              Det tvivlar jag inte en sekund på! Jag tror dock att Stockholmarna löser problemet mycket bättre. De kommer inte behöva gå tillbaka till en primitiv medeltid innan allt som saknades byggdes upp igen.

                Så du tror inte att Stockholm får ett par användbara grejer ifrån resten av Sverige? Eller ni sysslar mest bara med välgörenhet, sköter om alla lantisar.

                  Varför så defensiv? Jag har inte sagt att resten av Sverige inte gör någon nytta. Bara det att resten av Sverige står och lutar sig mot Stockholm mer än vad Stockholm lutar sig mot resten av Sverige.

                    Jag är absolut inte defensiv. Men det finns ju lokala alternativ till typ allt som nämnts ovan.

                      Så du vill tillbaka till 50-talet alltså?

                    Men saknar du helt verklighetsförankring? Tror du på riktigt att resten av Sverige är så beroende av sthlm? Inte jättesvårt att flytta kontoren till andra städer, då har ni inte mkt att komma med. Resten av Sverige håller er med mat, el, exportvaror mm. Ni har inte mkt att komma med utöver flyttbara kontor. Sthlm skulle svälta efter någon vecka om inte resten av Sverige såg till att ni hade mat! Jag tror nog vi klarar oss alldeles utmärkt utan er om det skulle vara så??

                      Vi skulle aldrig någonsin klara oss utan en huvudstad. Kan vi inte bara lägga ner gnället?

                      Sant, det är därför vi flyttar huvudstaden till en annan stad så blir vi av med stockholmarna

                      Ock då skulle ni få typ Göteborg som huvudstad, börja hata på göteborgare istället för att efter några år tycka att man kan bryta ut Göteborg från Sverige.

                      Det är inte konstigt att Stockholmare är dryga mot landsbygdsbor, när de har den där griniga attityden.

                      Anonym 21:28
                      Perfekt, jag bor mitt i Göteborg så blir kanon om vi blir huvudstad istället för er!
                      Göteborgarna känns överlag lite mer chill än er så tror nog jag ska klara mig ifrån att hata på oss.
                      Mvh grinig landsbygdsbo

                    Du känns nästan lite galen, tror du verkligen att resten av Sverige lutar sig mot Stockholm så till den grad att vi är helt beroende av er. Hoppas att du inte representerar alla i Stockholm, utan att det finns mer kunskap än så bland befolkningen.

                      Finns det någon nation som fungerar utan en huvudstad?

                      Tror du att det finns någon nation som inte skulle utse en ny huvudstad ?

                      Själva grejen med att bryta ut Stockholm måste ändå vara att bli av med huvudstaden. Varför vill man annars bryta ut staden?
                      Det är ju liksom på grund av att Stockholm är huvudstad som den är på det sättet den är.
                      Utse en ny huvudstad och man får bara ett nytt Stockholm.
                      Så då är det ju verkligen hur ologiskt som helst att bryta ut Stockholm från första början.

                      Anonym 23.51. Du missar poängen i hela diskussionen, det är sthlmarna vi andra vill byta ut. Sthlm som stad funkar men inte dess invånare. Jag tror att invånarna i Lund, Gränna eller övik skulle hantera att vara huvudstad betydligt bättre än sthlmarna?

                    Stockholm lutar sig emot resten av Sverige för att få material att bygga hus av, för att få el, rent vatten, mat, mm. Att tro att resten av Sverige lutar sig emot Stockholm är bara naivt, kanske dags att kliva av din höga häst?
                    För utan resten av Sverige skulle man inte kunna leva och bo i Stockholm.

                      Och utan en huvudstad skulle man inte kunna leva och bo i Sverige

                      Anonym / 15:50
                      Man kan dock göra en annan stad till huvudstaden 😉

              Att tro är en betydligt sämre form av vetande.

                Att jämföra tro och vetande är som att jämföra bananer och äpplen

                  Båda är frukt

            Vattenfall må ha sitt huvudkontor med kostymnissarna i Stockholm, men produktionen och driften ligger inte där ;).

              Det kommer dock inte finnas något företag som kan distribuera ut produktionen. Vilket gör att produktionen kommer läggas ner

                Ser mörkt ut för Stockholm…

                Haha nej, dom flyttar nog huvudkontoret hellre än att lägga ner hela bolaget..

                  Vilket gör att ni får tillbaka alla era flyktingar!
                  Det är ju enbart positivt för Stockholm

                    Hur gjorde du den kopplingen?

                      Jag gissar på att ”flyktingar” i det här fallet innebär folk från övriga sverige som flyttat till stockholm.

                      De har flytt lantislivet liksom

                      Aha ? jamen de är väl välkomna hem igen!

                      Utan bidrag från resten av landet är nog inte Stockholm så pulserande och då vill nog inte så många stanna kvar där ?

                    Att kalla folk som flyttar till Stockholm för flyktingar?
                    När man säger saker som ”hissen går inte hela vägen upp”, ”inte vassaste kniven i lådan”, mm, då syftar man på såna som dig

                      Har de inte flytt då? Flytt det trista livet ute på åkern där det enda man kan göra är att föda barn.

                      Anonym / 15:54
                      Kanske dags att lämna Stockholm och se dig om i resten av Sverige?
                      Allt som finns i Stockholm finns i resten av Sverige, nattklubbar, museum, restauranger, bio, nöjesfält, flygplatser, mm.
                      Det finns massor med jobb i hela Sverige och stora möjligheter att utbilda sig och göra karriär utan att bo i Stockholm.

                      Alla utanför Stockholm är inte bönder som lever på att producera mat till dig, det finns en hel värld där ute, så om du bara vågar ta steget utanför Stockholm kommer du bli förvånad över vad du kommer se 😉

            Ett som är säkert är att ni i sthlm skulle svälta illa kvickt. Vad ska ni äta? Dricka? Allt det du beskriver produceras utanför sthlm, utan resten av Sverige är era huvudkontor värdelösa. Huvudkontor kan ligga i andra städer men ni kommer aldrig bli självförsörjande på mat, kläder, el, bensin mm

              Långt ifrån allt produceras utanför Stockholm. Om huvudkontoren flyttar innebär ju det att ni får tillbaka alla som arbetsinvandrat till storstan. Vilket innebär att den produktionen som finns här räcker. Vi skulle bli självförsörjande lika snabbt som ni.

                20.50
                Älskar din tanke om att sthlm skulle bli självförsörjande om ditflytade människor flyttar hem igen.. ? Please tell me more hur du får ihop det!
                En vild chansning är att du inte är nästa finansminister på gång?

                Hur får du ihop det om alla inflyttade som nu sitter på huvudkontor, sköter markservice etc i staden flyttar därifrån? Du tänker alltså att en stad kan bli självförsörjande? Ett tips är att läsa om belägringen av Leningrad för att få lite mer kunskap om hur beroende en stad är av omvärlden

                Arbetsinvandrat till Stockholm? man arbetsinvandrar inte om man flyttar till en annan stad i samma land…

                  Man stannar ju inte kvar där man är född i alla fall

                    Man är invandrare om man är född i ett land flyttar från det landet till ett annat land, man är INTE invandrar om man flyttar från en stad till en annan stad inom samma land.
                    Herre gud, dags för dig att gå tillbaka till skolan tror jag 🙂
                    Åker Stockholmare utomlands då när dem åker till Gotland eller? 😉

                      Då kan vi kalla dem för flyktingar. Vilket av det föredrar du?

              Du inbillar dig själv att dina kläder, din el och din bensin är närproducerat i Sverige eller??

                Jajamen, jag kör 100% närproducerat på allt jag konsumerar! Kokar egen bensin på kvällarna, kardar min egen ull och odlar gummiträd på bakgården ??

                  ???

                Europas modernaste raffinaderier
                Preem är Sveriges största raffinör med två anläggningar i Göteborg och Lysekil.

                  Har vi olja i Göteborg?!?

                    Va?

                      Ja, för att tillverka bensin krävs råolja. Du skrev att det är närproducerat på västkusten. Det borde ju innebära att vi borrar efter olja där.
                      Jag hade ingen aning! Varför blir vi inte lika rika som Norge?

                      21:45 för att all förtjänst går till att bekosta stockholmarnas skattelättnader, kulturliv och vägbyggen

                      Råoljan kommer inte ifrån Stockholm så vitt jag vet iaf!

                      Du tror inte att sveriges bönder är rejält subventionerade?
                      Vägbyggen behövs ju enbart för att alla från landsbygden envisas med att flytta hit med sina familjer och bilar!

                      22.40 haha med tanke på att bönderna bär upp landet så är dom värda så mkt subventioner dom kan få. Tyvärr har du fått det om bakfoten. 17 av 20 bönder har försvunnit senaste 25 åren pga att priserna pressats till den grad att man inte får det att gå ihop (tack kostymnissarna på Arla). Detta leder till lägre självförsörjningsgrad för Sverige, mindre mångfald i naturen, surare marker, mindre öppna landskap = svensk mark sjunker i värde. Men visst, njut av eran guldbro, subventionerade kulturliv och skattelättnader så får dom bönderna som är kvar kämpa vidare i motvind. Do your homework.

                      23:52 Bönderna bär inte upp landet mer än någon annan

                      Anonym 19.18 Bönderna har burit Sverige i alla tider, så ser det ut på de flesta håll i världen. Det är genom dem vi andra har mat på borden. Bönderna kanske inte bidrar med mest aktiehandel, pappersvändande och byggande av nya lyxhus a la Oscar properties, men i slutändan ser jag hellre att bönderna finns kvar än kostymnissarna. Vi skulle alla gå en säker död till mötes utan bönder som ser till att vi har mat på bordet. Så jo, dom bär Sverige och resten av världen. Eller vad tycker du är viktigare än mat?

            Vänta va? finns flygplats i bl.a Västerås som skulle kunna sköta import/export, hm, vattenfall, scania, ica, nordea, Swedbank, Handelsbanken, SEB, circle k och alkhol finns att köpa över hela sverige, och dessa butiker skulle finnas kvar över hela sverige, oavsett som stokholm fanns eller inte. herre gud, snacka om att tro att ens stad är viktigast i hela landet…

            Varför tror du alla dessa affärer skulle stängas/försvinna i resten av sverige om inte stockholm fanns?

          Ni skulle inte klara er utan våra bidrag heller. Vi kan alltid importera från andra länder om det ska vara på det sättet ?

            Men varifrån kommer era pengar tror du? Ni har inte några naturresurser och ingen produktion. Ni roffar åt er från företag i övriga landet, genom att flytta dit ”huvudkontoren” och skickar sedan tillbaka allmosor till resten av landet. Det vet egentligen alla men ingen talar högt om det. Punkt.

              22:38 word! ??

              Kunde inte sagt det bättre själv!

            Sveriges bönder får väl eu-bidrag. Kommer det nya fria stockholm ingå i Eu? För sverige lär det ju inte ändras

          Stängde man av Stockholm från resten av Sverige så skulle ju Sverige bara få en ny huvudstad där allt samlades. Kan vi inte bara komma överens om att vi behöver både en fungerande landsbygd OCH en fungerande huvudstad för att fungera som nation?

          Ganska bra på sikt. I början får väl vissa problem innan allt styrts om lokalt.
          Finns både flygplatser och tågspår som klarar sig bra på egen hand.
          Det samma med media, radio/tv och det mesta i mat (halvfabrikat och grödor/sädesslag) och pappersväg produceras i övriga landet. Även öl, saft, sylt, mjölk, havredryck, blöjor, etc producerad och distribueras i de mindre städerna.

          Så det går knappast ngn nöd på folket.

          Eller hur tänkte du?

      Jag trodde att det bara var i huvudstaden som det går att vinna ?

    Jag har samma konspirationsteori och köper därför alltid triss när jag är på mindre orter, men aldrig i stockholm. Har dock fortfarande max vunnit 60kr… men jag håller hårt på min teori och lever på hoppet ??‍♀️

      Haha den teorin tror jag med på! Eller bara att man inte ska köpa lotten på den ort man bor. Jag köpte fyra stycken på den orten där jag jobbade, tre gav jag bort och en behöll jag (brukar ge familjen varsin trisslott på alla hjärtans dag och så ger jag en till mig själv haha). Jag vann 90:- om jag minns rätt, och mamma, pappa och min bror vann också på sina. Dessa lotter låg efter varandra när hon i kassan plockade fram dem också.

      Året efter köpte jag också på en annan ort och då vann 2/4 lotter. I år köpte jag på hemmaplan, ingen vann. Så köp inte där ni bor!

        Någon bor ju dock där du inte bor så atteeeee…

    Min svåger skrapade fram 1miljon på triss
    Min mans kusin fick 15k i 15år
    Så gissar på att ingen i släkten kommer vinna något mer. I 3 år har vi på julafton köpt en oöppnad bunt för 2000kr, vi går plus minus noll..
    Bor i Västernorrland.

      Jag bor i Göteborg och en kille jag dejtade hade lyckats skrapa hem 1 miljon på triss.
      Vet dock inte vart han hade köpt lotten då jag inte tänkte på att fråga, men nog räknas väl Göteborg som storstad alltid

        Roligt skrivet. Hade lyckats skrapa!? Alla skrapar eller gör han på något speciellt vis ?

          Helt ordinärt uttryckt enligt mig.

        Göteborg är en stor småstad eller extremt liten storstad! ?

          Inte med svenska mått, eller? Alldeles perfekt stor stad hur som helst.

          Göteborg är Sverige 2:a eller 3:dje största stad, så jo det räknas som en storstad i Sverige.

      Var exakt köper ni era lotter? ?/också Västernorrland

        Statoil i Söråker

          Sundsvall/Timrå området

          Haha kul att Söråker represents här på BB

      Man får hoppas ni köper en oöppnad bunt, jag hade inte betalat 2000 kronor för öppnade lotter.

    White trash med trisslotter 🙂

      Men snälla låt folk ha kul ?

      Haha va? Varför skulle det vara white trash?

        Antagligen därför personen är det och inte har råd att köpa några.

      Ja har också fått för mig det, så himla dumt! Måste alltid ha mina arbetskläder på mig om jag köper en trisslott så jag kan låtsas att det är till en kund…jätekonstigt…

        *jättekonstigt skulle det stå..

        ”Arbetskläder”? Vad
        skulle du ha på dig som gör att folk tror att det är en till en kund??

        Kostym? = hybriskärring som dricker snabbkaffe i Take away i bilen och hetsäter bars?
        Sådana köper inget till ngn annan.

        Varselkläder?= maskinarbetare som ger en lott till ngn gammal trött markägare?

        Sjuksköterskedeäkt med visir?

        Slaktare?

        Tomtedräkt = möjligen då den tanken fungerar.

          Hemtjänst?

        Vart handlar du, om du tror andra människor studerar vad du köper och lägger värdering i vad du köper? Speciellt idag då dem flesta kollar ner i telefonen tills det är deras tur. När jag var tonåring var det pinsamt att köpa bindor/tamponger, men efter 17 års ålder insåg man att ingen annan i affären bryr sig om vad jag handlar utom jag själv

    En kompis och dennes partner körde ett experiment under ett år. Den ena köpte en trisslott en gång i veckan, medan den andre sparade 30kr i veckan och la in det i en aktieportfölj.
    Om jag inte missminner mig så vann de relativt mycket, inte högsta vinsten såklart, men den personen hade nog en 2-3000 i slutet.
    Den som hade lagt in sparpengarna på ett Avanxakonto hade dock mest, men det var inte många hundralappar som skiljde de åt.

      Tycker det låter lite som en skröna. Eftersom det tar mer än ett år att bygga en lönsam aktieportfölj om man lägger in 30 kr i veckan. Därför att det är svårt att hitta en aktie att köpa för 30 kr/aktien. Så därför måste man först låta summan växa till sig för att kunna köpa vettiga aktieposter och även om det handlar om utdelningsaktier så har många bolag utdelning bara en gång per år. Och man måste ha köpt aktien senast på sink-dagen för att ha rätt till avkastning.

      Så nej, inte särskilt trovärdigt tyvärr.

    Är det inte godare att köpa en glass? Finns ju en orsak att de döpte det till triss..t..

    Skulle bara köpa en triss om det dök upp en vulkan ur trädgården och jag endast hade 30kr och behövde flytta. Fast chansen att vinna är ju så låg så bättre med en glass ändå. Glass och vulkan.

      Jag trodde först att du menade vulcan som i motorcykeln! Helt orimligt att behöva flytta pga något sådant 😀

    1 000 kronor, jag blev ?

    Skulle ALDRIG ge bort en lott.

    Anledning: om jag köper en lott så är det såklart med en förhoppning om vinst- annars totalt meningslöst. OCH jag skulle aldrig överleva att en obskyr bekant vid namn Bertil (typ) vinner en mille på en lott jag köpt. Skillnad dock om det är en släkting eller mycket nära vän.

      Varför ena ge bort en present till en obskyr bekant?

        Men du vet, så som vissa gör när de är bortbjudna till någon i periferin, blommor och en lott typ som ”gå bort present.”

          Jo men en Bertil? ?

      Haha, lite samma här! ? Den enda jag köper trisslotter till är min man för om han vinner får jag ju ändå del av pengarna så därför känns det ok. ?

    Jag trodde först att du menade vulcan som i motorcykeln! Helt orimligt att behöva flytta pga något sådant 😀

    Jobbar i Falsterbo, butiken jag går förbi dagligen har flera såna där vinstskyltar (ex ”här köptes en lott som gav 20 000 i vinst”) i fönstret. Tror verkligen inte att folket där behöver de extrapengarna?

      Jag har trott att de där skyltarna bara är ”reklam” för att man ska vilja spela just där. Men skyltarna kanske stämmer på riktigt..

        Det skulle ju utgöra vilseledande marknadsföring om det inte var sant vilket vi får hoppas att Svenska spel inte sysslar med.

          Någon kanske vann x kronor där för 30 år sedan. Så kör de samma skylt sedan dess.

        Svenska Spel skickar ut skyltar till butiker som haft större vinster.
        Betyder ju såklart inte att någon inte gör en egen skylt för att locka kunder.

          Haha, då är väl oddsen ÄNNU sämre om någon redan vunnit stort på lotter från den butiken? Eller, någon som har koll på sannolikhet eller vad det nu heter som kan svara?

            Frågan är ju om de väljer att sprida vinstlotterna uniformt (typ lika antal vinster i varje 1000-pack låda – typ som i ”Kalle och chokladfabriken”) eller om de bara kör helt slumpvist för då spelar det ju ingen roll. Fördelen med uniformt är ju att alla butiker får en ”Någon vann x-hundra tusen här!”-skylt.

            Sedan finns det ju bäst-före datum så om de kör uniformt och ingen har fått en stor vinst på ett tag, så är det ju högre chans att nån av de kvarvarande är en vinstlott – fram tills lotterna går ut.

              Säkerhetskollade på introt i kalle o chokladfabriken 2005 och där var det ju bara 3 rullband, men pga vinklarna ser det ut som han väljer flera olika, sååå… inte helt uniformt.

      Men många såna är ju också spel på typ hästar etc? Och där kan absolut några spelmissbrukare håva in 20 000 som de gör av med lika snabbt som de kom in ?

      Men nä, köper jag lott ska det vara lotto. Sikta HÖGT.

    Jag vann 5000 kr på en trisslott köpt på en tobaksaffär vid Hötorget i Stockholm. Det var ju ingen miljonvinst, men relativt mycket 🙂

    Köpte trisslotter i Göteborg med en kompis för 1000 kr en gång (som vi vunnit på en annan grej) och vann till sist 2000 kr på trisslotterna! Så det lönade sig konstigt nog:)

      Förtydligande, det var alltså en trisslott som gav 2000 kr av alla de trisslotter vi köpte för 1000 kr. 🙂

    Det här får mig att tänka på en gång när jag var i Las Vegas. Jag är inne på ett casino och ser en tant sitta vid en slot machine och vinna hur mycket som helst. Det var typ 50-70.000 dollar, asså en helt galen summa att vinna enligt mig.
    Hon rörde inte en enda min utan fortsatte bara att spela som om ingenting hade hänt.

      Kanske var hennes jobb? De yttersta automaterna nära ingången kan ha andra odds för att dra in mer folk vill jag minnas att jag läst någonstans.

        Jag tror tyvärr att en anledning närmre sanningen var att hon försökte vinna tillbaka det hon förlorat.

    Vi prenumererar på trisslotter ??? Får hem 4 st en gång i månaden. Vi vinner nästan varje gång på 1-2 lotter, dock bara typ 30-60 kr. Tar alltid nya lotter för vinsterna. Nån gång SKA jag skrapa i TV ?✊?.

      Det gör vi med! Vi har gjort det i över 10 år och vi vinner ofta 30-60 kr och hämtar ut nya lotter. Haha.. jag blir nästan lite arg ibland. Blir aldrig någon storvinst. Vann 90 kr en gång.

    OT

    O.N Sporthorses (Nellie B’s företag) blev ett registrerat bolag i Juli i år, efter mer än ett år sedan Nellie startade det. Kan du inte gräva lite i det Cammen? Hur kan hon ha drivit företag i ett år utan att det varit registrerat?

      Dem hade ett företag sen innan i familjen, så dem kanske använde det företaget i början

    Jag köper Trisslotter bara som nätspel, bor i innerstad i Stockholm. Har vunnit några gånger, den högsta vinsten var 180 kr. Jag siktar på att vinna minst 100 miljoner på Eurojackpot, nåt som tycks vara omöjligt om man bor i Stockholm. Så lycka till säger jag mig själv ??

      Eurojackpot!!! Mmmmm 430 miljoner!

        Jaaaaaaaa!

    Visst är de fem st i familjen? Dvs 30*5 per tillfälle Alex köper lotter? Snabb uträkning så har de alltså slängt ca 78 000 kr på detta.

      Ja men är ju många som typ spelar på hästar, sport osv varje helg också. Vill inte ens veta hur mycket pengar jag lagt totalt på sånt ? fast är ju kul och spännande liksom.

      Tror inte att 300:- i veckan är pengar för dem

        Sant men då hade det ju varit fint om det snarare gick till något vettigt. Jag kanske har fel men har hört att folk svälter i världen..

          Schulman borde alltså inte köpa trisslotter för det finns folk som svälter ?

          När man tjänar pengar själv, så får man köpa vad man vill. Du 20.11 hur korkade herr o fru i den familjen än är så vet väl inte du om dom skänker pengar eller inte? Och köper lotter.

          Tiden du la på att skriva det där inlägget hade du kunnat lägga på att hjälpa människor i nöd. Skäms på dig!

      Fattar dock inte hur du får det till 78000 ?

        30×5 x2(lördag och söndag) x52(antal veckor om året) x5 (år de köpt låter) = 78000 🙂

          Herregud!
          Fast det är ju typ det jag laggt på take away kaffe under samma tid..

            Även det pengar som du aldrig får tillbaka… Hade du istället investerat 78tkr idag hade du kunnat köpa latte för avkastningen.

              Men så kan man ju säga om varenda grej som inte är en nödvändighet.. Om vi inte haft fredagsmys i familjen dom senaste 10 åren hade vi säkerligen kunnat spara ihop en rejäl summa också, det betyder ju inte att det är bortkastade pengar.

    Min svärmor vann 1 miljon på en skrapbingo. Hon bor i en förort norr om Stockholm. Det har som ni fattar blivit vårt svampställe, så kan och vill ej avslöja vilken förort. Hehe

      Det är ju dock inte större chans att vinna igen på samma ställe..

        Neeeej, vilken trist typ du verkar vara! ?

        Det tror jag att de flesta vet.

        i Finland finns det en mindre ort med 37 000 invånare. Där vann man 90 miljoner euro för två år sedan och för någon vecka sedan vann någon 35 miljoner euro. Kupongerna såldes i butikerna bredvid varandra och nu lär folk vallfärda dit.

    Min morfar hade alltid tur i spel. På trisslotter har han vunnit 15k, 10k och flera stycken 5k. Men denna gubben vann också 35k på en enarmad bandit, kom in till färgfemman på bingolotto och ja får fan vinst på allt även fast det bara kan vara en ny lott eller 100kr. Att spela kort med honom var typ lönlöst.

    Han sa alltid jag har tur i spel men inte i kärlek. Blev så ledsen varje gång han sa så haha.

      Har vi samma morfar? ?
      Min morfar vann på allt, och satsade som mest 3 euro per spel, en gång i veckan. Fick nästan alltid tillbaka insatsen och med jämna mellanrum tillbaka mycket mer. Spelmaskinen på K-market byggde hans hus med mera.

    Jag valde alltid trisslott som belöning när jag gav blod. Vann nästan alltid, bra karma antar jag. Men nu har de tagit bort det vilket är trist….

    Det är så jävla drygt att försöka kommentera på den här bloggen när var och varannan kommentar fastnar av okänd anledning…

    Har vunnit 10’ en gång! Fick lotten av min syrra i födelsedagspresent. Sjukt stort ögonblick ändå. Hon blev för övrigt 0% avundsjuk pga tjänar bra.

      Åh! Är själv höginkomsttagare, så hade blivit ÖVERlycklig om min syster hade vunnit något (särskild om jag hade gett henne lotten)! ? Hon med familj får knappt ihop pengarna varje månad, så hade blivit så himla glad. ❤️ Även om det var miljardvinst eller liknande, haha.

      på grund av tjänar bra?

    Skulle aldrig i mitt liv köpa lotter. Har jobbat i spelbutik och sett hur få som vinner. (Och NEJ att få tillbaks samma belopp som lotten kostar är INTE en vinst! Du har fått exakt 0 kr mer än du hade innan.). Ska man spela på nåt så är det i så fall andelar på trav som någon som vet vad den gör har gjort.

      Åh, åxå jobbat i spelbutik.
      Bästa minnet är när en kund kommer in, hon kan ingenting, men hennes tur att betta med en grupp från jobbet.
      Så hon ger mig 500 kr, och ber mig att hitta på något.
      Ett par dagar senare kommer hon in, lyrisk(!) 3500 kr rikare blev hon och kollegorna.
      Mysigt minne ?

    Folk som ger bort en lott, väntar de sig att personen som får den, om den vinner mycket pengar, ska dela med sig?
    Eller om någon får en lott i julklapp och vinner massor av pengar där släkten sitter samlad och tittar, har hört att det finns familjer som gör upp regler för hur man gör med en eventuell vinst. Varför då?

    Vi har aldrig gjort upp regler, vinner man så vinner man. Lotten har man ju fått och alltså bör pengarna bli ens egna.

      Förväntar mig inte att man delar på vinsten.

      Dock förvåntar sig hela mannens släkt det om vi spelar Bingolottot på uppesittarkvällen tillsammans, fast man köpt egen lott.
      Allt över 100kr. :/

      Min pappa bytte förövrigt från triss till Penninglotter. Och jävlar.
      Nu var det många sedan vet inte ommman kan köpa det längre, men fan vad han vann.

      Han vann 2.5 mille på lottot också en gång.
      Men vinner alltid stjärnvinster på allt, och vinner alltid om han spelar bingo.

      I min mans familj är regeln att om han eller hans syskon vinner över typ 15 000kr ska det delas med syskonet. Antar att det är för familjefridens skull? Att det skulle skapa väldigt oklar dynamik om föräldrarna köpte en lott som gav en miljonvinst till ena barnet.

        Hmm.. det är ju dock bara tur…?

    Har svårt för hur Schulmans gör reklam för olika spel, även om det är nåt så folkligt som triss-lotter. Vad ska de med en miljonvinst till? Betala av på kreditskulder och dåliga lån? Mådde nästan illa när jag hörde hur Amanda älskar när Alex kommer hem från ett casino och strör sedlar omkring sig. Har en sambo som haft ett spelmissbruk och det var fan ett helvete. Det finns så mycket skam och skuld kring detta.

    Schulmans är Sparbankens svar på Slösa!

    Bor i Vasastan och vann 900kr på digital triss :))))

    Högsta vinsten jag har vunnit vart köpt på Östermalm ä, 500kr

    Min mormor har skrapar triss i tv, hon vann två miljoner. Det var längesen, tjugo år sedan minst.

      Vad gjorde hon med pengarna?

        Varför undrar du det?

    Jag fick skrapa i TV.
    Köpte lotten i Stockholm, ej innerstaden.

    Jag vann 10000 på triss. Min morbror vann 10000kr i månaden i 15 år. Skåne

    Min mamma vann 10000 för ca tio år sedan. Lotten köpt i Sörmland.

    Det är så synd att jag försöker kommentera men av väldigt oklar anledning är svartlistad. Brukade komma med juridiska råd osv i öppet spår..men nu får jag inte vara med längre ?

    Vann 150 kr på triss för 3 veckor sen. Inköpt i Malmö 🙂

    Skulle behöva lite tips och råd!
    Jo det är såhär att jag kommer vinna en stor summa pengar denna veckan och nu undrar jag, vad gör man då? Om man vinner stort, vad är det första man ska göra? Var ska man placera pengarna?
    Vad skulle ni gjort?
    ?

      Googla.

      Skapa ISK-konto på Avanza.

      Beror på din livstil, köp det du behöver för ett bra liv, tex behöver du en bättre bil? Eller blir det mycket pengar så du har råd att köpa boende utan lån? satsa på det. Har du några skulder? betala av dem.
      Spara resten eller placera dem, men det är även risky att placera pengar då det kan gå både upp och ner.

    Vann 30kr nyss. Gick in på svenska spel och spela singelbingo efter att ha läst det här ?

    MILDA MAKARONER!!
    Ett battle om Stockholm vs landsbygd?!! Att ni orkar ?
    Världens längsta och definitivt den mest ointressanta tråden någonsin på Bloggbevakning (ÖS inkluderat)…
    Beundrar verkligen er som orkade lägga tid och engagemang i den astråkiga fantasivärld ni levde er in i.
    Elbolag och vaktbolag, wtf?

      Fast det är ju Stockholmarna som tror resten av Sverige går under utan dem, att dem bär hela Sveriges överlevnad på sina axlar.
      Resten av Sverige inser att utan produktion inget företag, och att huvudkontor är viktiga för ett fungerande företag, men att huvudkontoren kan ligga i andra städer.

      PS: Bäst var personen som kallade dem som flyttade från resten av Sverige till Stockholm för flyktingar.
      Och om man får jobb i Stockholm och flyttar från resten av Sverige till Stockholm var man arbetsinvandrare.
      Hoppas den personen dock är ensam om sina åsikter och resten av Stockholm inte är lika tappade bakom en vagn, haha

        Och det är bönderna som tror att resten av Sverige går under utan dem, att de bär hela Sveriges överlevnad på sina axlar. Bara intelligenta stadsbor inser att utan huvudstad fungerar inte ett land, men att produktion kan ligga på andra ställen än just i deras stad.
        När det dessutom är bönderna som ser till att påskynda klimatkatastrofen ytterligare med sin vidriga industrialisering av mjölk och köttproduktion.

          Att tro ett huvudkontor och chefer är viktigare än tillgång till mat är bara galet.
          Och intelligenta människor inser att skulle Stockholm försvinna skulle en annan stad bli den nya storstaden. Troligen en annan stad som redan har en flygplats.

          Du är emot att Svenska bönder producerar mat, men du vill troligen ha mat så du slipper svälta ihjäl, men att importera mat är ännu sämre för miljön och naturen är svensk mat, så jag har svårt att se hur du ska lösa den ekvationen?
          Och du tror inte all trafik och flyg i Stockholm skadar miljön? Det är tex mest flyg som kommer och går från Arlanda i Stockholm, och det är extremt skadligt för miljön och majoriteten av flygen som går/kommer är onödiga lyx resor…

            Det är aldrig någon som påstått att huvudkontor och kontorsjobb är viktigare än något annat. Det behövs båda två för att få en nation att fungera. Annars skulle det inte finnas någon som kunne distribuera ut allt som bönderna producerar.

            Jag är inte emot att bönder producerar mat. Det är sortens mat de producerar som jag är emot och framförallt tillvägagångssättet.

    När jag hade Alex Schulman som chef för många år sedan brukade han ofta köpa en trisslott var till alla i sällskapet när vi åt lunch tillsammans och så skrapade vi ihop. Väldigt trevligt tyckte jag! Han brukade också ofta bjuda på lunchen vilket var extra trevligt eftersom man inte tjänade så bra haha.

    900 kr (90 x 10) på triss inköpt på Mariatorget, Södermalm.

    Alla pengar som han har slängt iväg på lotter genom åren hade nog gjort mer nytta om de hade petats in i diverse sparande till barnen Schulman.

    Lol, trisslotter till HELA familjen Schulman, 2 dagar i veckan, året om i FEM ÅR!! Det är ju nästan 200 000:-, eller vad kostar lotterna?!

    Svenska spel (statligt bolag) bluffmakare. De bluffar med Lotto också. I lördags så var det ungefär 7 miljoner människor som spelade på Lotto och ingen hade 7 rätt varken på Lott 1 eller Lotto 2. Tror inte alls på någon vunnit en drömvinst någonsin, de säger bara så för att folket ska fortsätta slösa sina pengar och spela. Staten borde inte uppmana människor till spel genom att skicka e-post ”Du glömmer väl inte att spela, dina lottorader har gått ut”. Hälsningar Svenska Spel?

    Stockholmare ”buhu, jag vinner aldrig men alla andra i Sverige vinner jämt, fusk”
    Andra människor i Sverige ”buhu, jag vinner aldrig men alla andra i Sverige vinner jämnt”
    Stockholmare tror det är dem emot resten av Sverige, resten av Sverige inser att det är lika svårt för alla i Sverige (inkl Stockholmare) att vinna.

    Min pappa älskar triss lotter, köper till sig själv och andra, vinner aldrig något, ändå bor han så långt ut på vishan att en Stockholmare inte ens skulle hitta dit med GPS (helt seriöst, GPSen hittar inte till hans hus), så enligt Stockholmarnas logik borde min pappa vinna jämnt, vilket han inte gör, men han tycker det är kul att köpa och skrapa lotter ändå 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.