Succé för Matilda Djerf och Djerf Avenue

Jag har flera gånger lyft fram Matilda Djerfs klädmärke ”Djerf Avenue”,  som ett riktigt föredöme bland andra klädmärken, och då inte bara klädmärken som influencers står bakom.
Deras hållbarhetstänk är imponerande och deras transparens är av ett sällan skådat slag. De redogör till och med för vilka arbetstider fabrikerna har som tillverkar deras kläder.
De har valt bort tags på plaggen eftersom det ändå är det första man rycker loss och slänger, så ur en hållbarhetssynpunkt beslutade man sig för att slopa papperslapparna helt.

Den här typen av ansvarstagande, både ur ett hållbarhetsperspektiv men även sett till villkoren för de anställda, gör att priserna på Djerf Avenue är högre än hos exempelvis H&M, BikBok, Cubus mfl, något som ibland kan skrämma bort kunderna, men inte i det här fallet.
Djerf Avenue har omsatt 17 miljoner kronor med ett resultat på 6 miljoner kronor under sitt första verksamma år, enligt tidningen Breakit, och inte lagt en enda krona på marknadsföring och har heller inte arbetat med några andra influencers.
Istället har de involverat sin community, som de kallar Djerf Avenues Instagramkonto med dryga 100 000 följare, och det är även kunderna som står som modell för märkets kläder och de är kunder av alla storlekar, olika längd mm eftersom man vill inkludera så många olika typer av människor som möjligt. 

Matilda Djerf och Djerf Avenue – som hon driver tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson – visar att det finns plats för en annan typ av hållbar konsumtion i dagens samhälle.
Det behöver inte bara vara ”mer, mer, billigare, billigare” utan människor verkar helt klart vara beredda att betala lite mer för kläder som tagits fram på ett både arbetsrättsligt schysst och hållbart vis.

Stort grattis till succén, Matilda, Rasums och hela Djerf Avenue-teamet!

Läs även om när Djerf Avenue slog sig ihop med ”Period Packs” och skickade med gratis tamponger med varje order eller donerade dem till en kvinnojour på uppmaning av kunden. 

66 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Deras hållbahetstänk är bra men de har inte levt upp till ambitionen om att använda modeller av olika storlekar. 99% av modellerna på deras Instagram är smala tjejer.

      Tog mig en kik på deras instagram och håller inte med dig men det där är ju iofs ganska subjektivt så 🙂

    Älskar sättet de visar upp storlekar på olika modeller. Önskar att fler började med detta!

      Linn Ahlborg gör väl det:)

        Tycker att både kappahl och hm har blivit riktigt bra på det också.

          Men H&M alltså. Vad pågår med deras storlekar?? Jag är så förvirrad. Har gått ner i vikt sen i somras (ca 2 storlekar) och gamla kläder sen tre år tillbaka i en viss storlek passar, men så provar jag kläder som jag köpt tidigare i år och som då är i en större storlek, de sitter tajt? Det är H&M i första hand jag tänker på för jag har ändå mycket H&M. Börjar ibland undra om jag ens har gått ner något bara för det…det har jag, men deras kläder gör mig förvirrad ibland.

            Har du byggt också?

            När jag tränar passar inga överdelar över axlarna och får inte upp byxorna över låren, när jag inte tränar passar överdelarna byxorna går upp men går inte att knäppa….

              Nej jag har bara konditionstränat:)

            Vet inte om det är för jag bor i Tyskland och det är andra storlekar på HM här, men det känns som de blivit så mycket mindre de senaste åren? Jag har vägt ungefär samma senaste 6 åren men har gått från 38 till 40-42 i HM storlekar (på andra affärer har jag samma storlek som förr).

              Ja men det känner jag igen också. Får nästan ångest…

    https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-i-framtiden-kommer-alla-att-vara-okanda-i-15-minuter/?
    ”Influeraren Margaux Dietz är väl för den breda allmänheten mest känd som hon som fick skjuts hem av Ebba Buschs Säpovakter efter en festnatt på stan, mitt under brinnande pandemi.
    Men hon är inte bara en partytjej, hon är mamma också. Och nu har hon skrivit en barnbok. ”Arnold reser till Sydafrika” handlar just om en liten pojke som reser till Sydafrika. Där hälsar han på sin mormor och tittar på djur. Sedan åker han hem till Sverige igen. Man skulle kunna tro att något så helylle inte borde kunna göra någon större skandal. Men då har man glömt vilken tid vi lever i: Välkommen till moralpolisens era!”

      Räckte med det där, jojo, moralpolisens era. Jag hoppas inte den är här för att stanna!

    Jag gillar Matilda och konceptet Djerf Avenue. Men kläderna?! Bylsiga byxor och kavajer som jag lika gärna hade kunnat låna ur min pappas garderob?

    Skrivandet på den här bloggen har ändrats så drastiskt att jag undrar om det fortfarande är Cam som skriver eller om det bara handlar om att ’excelarket’ uppdaterats med input från någon utomstående. En klar förbättring men tyvärr har inläggen iomed detta blivit så lama och tråkiga. Jag får leta mig vidare.

      Haha aldrig är folk nöjda… folk klagar först att Camilla skriver oseriöst med stavfel osv. Sen när hon förvärrar sig så klagar man på det istället

        Förbättrar sig ska det såklart stå

        Nja, har också reagerat på att själva skriftspråket verkar annorlunda. Det sitter djupare än stavfel och och liknande.

          Haha..jag har kanske snott Bellas gamla spökskrivare? 😉

            Jag visste väl att det var någonting sådant! ?? håll bara koll på vem som skriver vad ?

      Det som varit lamt o tråkigt har varit det ältande gnället om samma saker. Personerna det handlat om har varierat. Tror som du i att det är en annan skribent.

        Vänta så ska jag skaka fram ett inlägg om Isabella så kommer ni känna er som hemma igen. 😉

      Alla inlägg kan inte passa alla. Och det är väl bara bra.
      Eller ska det bara vara elaka och nedvärderande inlägg för att du ska vara nöjd?

      Tycker det är sig likt: brist på nyansering och överdrivna kraftuttryck åt båda håll.

      Som i dagens text: ”ett riktigt föredöme”, ”deras hållbarhetstänk är imponerande”, ”deras transparens är av ett sällan skådat slag”.

      Stämmer kanske men en seriös skribent skulle inte ta i så jäkla mycket.

        Haha, ja det sammanfattar skriftspråket här inne jävligt bra.

    Kul att se, uppfriskande! Bra jobbat och grattis

    Äntligen en influencer som influerar på riktigt. Så coolt att de har lyckats skapa ett varumärken och ha krav. Inte bara skapar något för att sätta sitt namn på det. Kan nog gissa att det har krävt mycket arbete och tid att skapa ett företag från grunden med många krav. Kläderna kanske inte är allas smak, men det är ett företag som många andra entreprenörer kan lära sig av!. 🙂

    Gillar starkt! Så bra jobbat!

    Förskräckliga kläder dock

      Det är ju tur att vi alla har olika smak.

    Får kunderna och ”de vanliga” modellerna betalt?

      Nu är inte deras kunder modeller på hemsidan utan får synas på deras instagram konto som har 100.000 följare vilket i sig ger väldigt bra reklam. Som kund taggar man ofta företaget i hopp om att företaget ska vilja använda ens bilder på deras instagram för att få mer exponering till ens konto. Om de inte vill att företaget ska dela deras bilder på sina sociala medier så får de låta bli att tagga företaget vilket ger dom den möjligheten.

    Kul med något nytänkande som verkar fungera. Jag tycker att exempelvis Gertrud har kört twist&tango i botten efter att hon tog över där. Jag blir så anti allt som ska synas på influencers i storys.

    Efter att ha köpt på twist&tango regelbundet tidigare så vill jag inte ha något alls idag. Marknadsföringen kanske funkar för 17 åringar men inte för 30+

      Igenkänning! Har helt slutat köpa maria nila sen jag börjat förknippa märket med platt, stripigt fluns-hår.

      Tycker även indiska har gått ner sig sen deras nya vd:n tog över för något år sen.. Kläderna har blivit så tråkiga och inte alls lika indiska längre, kollektionerna liknar mer och mer valfria plagg från Lindex/Kapp Ahl etc.. Så trist! Var är alla roliga färger och härliga mönster??! Och kvaliten på inredning osv är betydligt sämre jämfört med förr, porslin som spricker i glasyr och mycket ser mer ut som diverse krims krams från rusta.. Tråkigt :/

        De höll väl dock på att gå i konkurs när nya VD:n tog över? Så antar att produkterna som var inte tilltalade en tillräckligt stor grupp. Jag tycker fortfarande de har fina saker. Kan dock inte uttala mig om kvaliteten på inredning, men kan säkert stämma att den blivit sämre. Vilket såklart är väldigt tråkigt i så fall

    Nu har jag inte alls kolla på detta märke utom vad som stod i inlägget.
    Men alltså, visst är det jättebra att det inte är lappar på kläderna och att de verkar ha koll på sin produktion. (Det senare borde ju dock vara en självklarhet för alla. )

    Men.. på vilket sätt blir dessa kläder hållbara? Jag blir så trött på alla som använder hållbarhet som (ännu) ett marknadsföringsargument utan att ha förstått vad det handlar om. Vi måste konsumera MINDRE. Så tröttsamt med alla influensers som babblar om hållbarhet och samarbete med blablabla för en hållbar garderob och sen i nästa inlägg ba ”köp dessa 39 polyesterblusar fån ellos” (som säkert håller max en tvätt etc)

      Serbstyrkorna på varje individuellt plagg, men materialet i kläderna är hållbart. Tex knapparna på deras skjortor är inte i plast

        Du missar poängen E. Kläders miljöpåverkan är som allra störst när de produceras. Vet inte vad de här kläderna är gjorda av men i det är bomull så är det en av de absolut mest miljöförstörande grödorna som finns, även den ekologiska bomullen bidrar till miljöförstöring. Så att köpa nyproducerade kläder kan aldrig vara hållbart. Vi ska handla så lite nytt som möjligt, inte luras av företag som ägnar sig åt green washing och använda det som ett skäl att fortsätta konsumera.

        Fast det har ju newbie på Kappahl också men har inga sjuka priser. Snälla, 2000 för ett par fula byxor, nej tack.

      Håller med. Men samtidigt finns det ju även social hållbarhet som är en aspekt av hållbarhet, något de kanske uppfyller med sitt inkluderande varumärken, transparens och val av fabrik som följer riktlinjer och har bra arbetsvillkor. Hållbart syftar inte alltid till miljöpåverkan, även om det oftast associeras med det. Har inte heller kollat upp deras plagg och vad de består av, men samtidigt kommer det ju förmodligen alltid finnas en efterfrågan även på nya plagg, även om den borde kunna minskas markant. Oavsett behöver nya sätt att producera behöva tas fram, såsom upcycling men även att använda återvunna material (något de kanske gör?).

    Svindyra kläder. 500 spänn för ett linne som inte ens ser snyggt ut. Och att man drar bort en lapp från kläderna är inte mycket att hurra för när man självklart uppmanar till ännu mer konsumtion genom att ens sälja nyproducerade kläder.

      Fast nu kostar det ju mer att välja hållbara material och att producera kläderna inom EU (med rimliga arbetsvillkor för de anställda). Sen att du inte tycker att kläderna inte är fina är en annan sak, smaken är som baken!

      Jag tycker Djerf Avenue är toppen och hoppas att fler företag skulle ta efter. Visst är det inte 100% hållbart att producera nya kläder och sälja dem, men jag tycker inte heller att det är rimligt att tro att all klädproduktion kommer sluta. Det är mycket som är ohållbart men det kommer alltid att finnas, därför gör Djerf produktionen så hållbar som den kan bli. Vilket jag tror och tycker att är lösningen!

      Snarare andra kläder som är för billiga. Är det billligt för oss är det någon annan som betalar dyrt för det.

      du kan vill gå och köpa Ivryrevels trötta polyester-design?

    Hannalicious verkliga slutat blogga. Olycklig slump att det hände ungefär samtidigt som de ”nya” restriktionerna eller är det för att hon inte vill få skit för att hon umgås med folk som vanligt?

      Verkar ha, ska det stå ?

      Haha 100% att typ alla influencers håller på som vanligt. De märktes ju sååååå tydligt när det kom nya restriktioner kring halloween om att man ska ställa in alla fester osv osv. ALLA influencers slutade helt posta på instagram stories under hela helgen – solklart pga att de alla var på fester men inte kunde posta för att de skulle få befogad kritik.

      Och Paula har börjat utelämna saker ur sin vardag på bloggen, samtidigt som Hugo uppdaterar flitigt på Instagram om hur de träffar släkt och vänner, spelar padel och äter ute. Jag fattar att hon är trött på att få skit och det kanske ändå är något form av ansvar att inte dela med sig av vad hon egentligen gör, blir bara lite konstigt när Hugo postat bilder på dem ute och hon skriver att de bara varit hemma i helgen.

      I henne vloggar håller hon sig verkligen inte till 1-2 personer.

      haha man märker ju också på typ Bianca Ingrossos vloggar så fort hon fixar sig på kvällen och så slutar hon vlogga så får man följa henne dagen efter när hon är i sin lägenhet, SÅ tydligt

        Förstår inte heller varför hon och hennes personal inte kan jobba hemifrån? De borde ju ha möjlighet till det. Alla kan ju inte göra det men om man jobbar med smink på kontor där allt ändå sköts digitalt borde det vara möjligt.

          Är ju såklart idioti när de inte följer restriktionerna. Men tycker ändå att det är bra att de inte skriver om det. Dels influerar de inte andra till att göra samma sak och då slipper man bli provocerad.

    Konceptet och tänket är ju jättebra. Men kläderna!? Konstiga och dyra. Jag antar för att hålla konceptet så blir kollektionen väldigt liten. 26 artiklar – 10 är utsålda. Kommer bli svårt att hålla intresset uppe om de inte ökar .

      Det är inte fast fashion, mycket av deras släpp har sålt slut på lanseringsdagen

    Exakt vad är det som är hållbart och framåt med de här kläderna, förutom avsaknad av papperslapp?

        Tack! ?

    https://www.rickardssonochfihn.se/webbshop

    Snälla lyft denna sidan, med kläder som vänder sig till rullstolsburna. Skapade av privatpersoner, ifs. Men så viktigt

    För en vecka sen postade de en bild på en vit skjorta som hade en helt vanlig tag i papper fastsatt med plast .
    Och vad är bra med alldeles för långa byxben ur hållbarhets perspektiv. Antar att ingen i deras målgrupp kommer att växa 20cm på längden mer.

    Jag blir lite trött på mänskligheten ibland. Här är några som försöker göra något bra, skapa en positiv förändring och tänka i flera led. Givetvis ska det komma några tangentbords riddare och hitta något att klaga på. Kläderna är fula, benen är för långa och deras marknadsförings inkluderar inte alla mellan 20 – 200 kilo.
    Jag vill så gärna veta vad alla dessa gjädjespridare gör för att skapa en bättre värld? De måste vara perfekta eftersom de anser sig ha rätten att avfärda andras försök.

      Jag handlar ca 90% av mina kläder och prylar begagnade/second hand så jag får fem guldstjärnor i hållbarhet och miljötänk. Sug på den du.

        Va kul för dig. Då har du samlat tillräckligt med godhetspoäng för att ha rätt att sabba någon annans försök att göra något bra.

    Hur kommer det sig att du inte skriver om elin kling? en av dom absolut första influencerna i Sverige. Hela hennes instagramkonto är smygreklam för hennes varumärke Toteme, hon har inte en endaste reklammarkering och har över 320 000 följare…

      Hennes konto riktar sig inte primärt mot den svenska marknaden, därför skriver jag inte så mycket om henne.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.