En liten läsarundersökning

Jag har valt ut dessa fyra bilder till mitt exempel av en enda anledning och det är att de var de första fyra bilderna som dök upp i mitt flöde, som använde Instagrams egen reklamidentifiering.
Ingen av dem är utpekade för att ha gjort någonting fel eller liknande utan får enbart agera exempel här.

Det jag vill veta är följande:
Hur ofta händer det att du sitter och skrollar i ditt Instagramflöde och ser inlägg som ”känns som reklam”, och när du skrollar upp igen så ser du att inlägget är taggat som reklam med Instagrams egen funktion som jag ringat in här ovan.
Alltså, att du missar den och inte går tillbaka upp och ser att det är reklam förrän efter att du tagit del av inlägget under.

Har det hänt dig? 
Händer det ofta?
Händer det med reklam som innehåller en bild på produkt och/eller logga eller utan detta?

Eller båda två?

Om du går in nu och börjar skrolla så kommer du förmodligen se alla dessa markeringar eftersom du medvetet eller omedvetet kommer titta efter den, så det kommer inte vara så hjälpsamt, men du vet säkert med dig om du upplevt scenariot här ovan någon gång. 
Jag upplever det hela tiden, att jag läser ett inlägg och tänker att ”det här måste väl ändå vara reklam” och så när jag skrollar upp så ser jag att det står ”betalt samarbete med…” som jag missat på vägen ner till inlägget.

Ni kommer förstå längre fram varför jag frågar er om det här.
Anledningen till att jag frågar er här inne och på Instagram är för att ni är det perfekta underlaget att fråga – människor som konsumerar sociala medier på en regelbunden basis.

Det finns inget rätt eller fel svar här utan jag är bara ute efter så många svar som möjligt. 
Tusen tack på förhand.

197 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Är det någon som tycker dom här inläggen om reklammarkering är roliga?

      Nej. Dessutom händer inte ett skit om man anmäler det, så vad är vitsen?

        Men eller hur…

          Håller helt med! Så fruktansvärt, fruktansvärt tråkiga. Lika tråkiga som alla dessa samarbeten.

          Håller helt med! Så fruktansvärt, fruktansvärt tråkiga. Lika tråkiga som alla dessa samarbeten.

      Skulle precis gå in och föreslå omröstning om läsarna vill att Camilla slutar skriva om reklammarkeringar. Min röst är JA, sjukt trist.

        Ja, extremt ointressant och nej!

        Brukar du dra igång samma typ av oröstning för andra publikationer också för att styra deras innehåll? 😉

          Vill man veta vad läsarna gillar? Nej.

            Jag ifrågasätter mer konceptet att dra igång en egen omrästning för att styra innehållet. =)

              Står ju att hon tänkte föreslå det för dig, inte dra igång en egen.

              Är det inte lite intressant för dig ändå att veta vilka av dina inlägg som läsarna gillar bäst och minst? Eller syns det på antal kommentarer osv ändå kanske..?

                Haha var visst jag som läste fel? jokes on me.

                Andra delen av min kommentar står jag kvar vid, första kan ni bortse från ?

              Håller med. Sjukt magstarkt!

                Magstarkt….? really?

                  Ja det betyder fräckt! Jag tycker det är fräckt.

              Haha eller hur. Kan inte någon starta en omröstning på aftonbladet? så sjukt trist innehåll bitvis.

          Det är vi som står för din inkomst och utan kommentarsfältet vore du ingenting. Du vet det, så kanske dags att börja lyssna på vad majoriteten faktiskt vill läsa om här? Du brukade skriva om intressanta ämnen men jag läser ärligt talat inte dina inlägg alls längre för att de oftast är ointressanta och dåligt skrivna, jag hoppar direkt ner till kommentarerna och jag vet att det inte bara är jag. Du gör självklart som du vill, men det är märkligt att du inte förstår hur mycket du förlorar på att inte lyssna mer på oss som gör det möjligt för dig att driva den här bloggen och tjäna pengar på den.

            Det ego du uppvisar i din kommentar får Trump att blekna. Herregud!

              Va?

              Trodde att ni riddare hade tagit julledigt.

              Förklara jättegärna hur jag ”uppvisar mitt ego” i min kommentar.

                Se nedan/ en annan anonym

            Men lol Anonym 10:46.

              Kan ni inte komma med några motargument istället för att bara säga lol och jämföra mig med Trump?

                Förvänta dig inte sakliga motargument från de som inte håller med i en åsikt här inne.

                Det är extremt ego att ge Camcam din åsikt om vad hon ska skriva om för att tjäna pengar. Det är extremt ego att skriva att hennes inlägg inte är intressanta. Hon har inte bett om din åsikt, hon har inte sagt att hon vill tjäna mer pengar på sin blogg eller att hon känner att hon inte når ut till sina läsare. Gör du likadant med folk i din omgivning? Kastar ur dig en rant om hur de kan förbättra sina liv eller bli lite snyggare och framgångsrikare. För mig är det extremt ego att tro att alla vill höra ens åsikt om hur någon kan förbättra saker. Typiskt Trumpbeteende att tro att allt kretsar runt din åsikt. // Hälsningar en annan anonym

                  Konstigt att jämföra det med att ge förslag på hur någon kan bli snyggare. Vi konsumerar inte andras utseenden men vi konsumerar den här bloggen.

                  Jag tycker inte att kommentaren var ego. Ser inte att hon krävde andra inlägg eller att bloggen skulle anpassas efter henne. Det var en åsikt precis som alla andra kommentarer här.

                  Med din logik är du också extremt ego som ger dina åsikter. Jag ”kastade” inte ut min kommentar utan anledning, det var ett svar på Camillas fråga. Varför ställer man en fråga om man inte vill ha svar på den? Nej jag inte med mig av såna här åsikter till privatpersoner, men det är väl klart att man borde vara intresserad av ens kunders åsikter för att kunna förbättra sin tjänst? När ens arbete går ut på att tjäna pengar på andra människor tycker i alla fall jag det är märkligt att man väljer att inte lyssna på dem.

                  11.05..Väldigt konstigt resonemang måste jag säga…

                  Vilket jävla dravel.

            Samma här, skummar inlägget men läser igenom kommentarsfältet. Det roliga lättsamma med inläggen har försvunnit helt.

            Det måste slå någon form av rekord i narcissism.
            Om du inte gillar Camillas arbete som du frivilligt söker upp och gratis tar del av, så är det bara att låta bli.
            Du förstår att du inte måste läsa eller kommentera ?
            Ett alternativ är ju att starta en egen blogg och skriva bara om dig och dina intressen. Det hade säkert generat en ordentlig inkomst för du verkar vara en kul typ…..

              sTaRtA eN eGeN bLoGg

              Haha narcissism. Nja, inte riktigt va?

              Är din sura åsikt mer intressant tror du?

              Du har ingen aning om vad narcissism betyder märker jag.

              Det borde ni ta med er till alla influensers.. sluta följa dem när ni stör er på dem så mkt?!

          Det är som att du inte känner dina läsare ett.dugg.
          Du pratar alltså med läsare som vill styra så pass mycket att de vill att andra influencers ska göra slut med sin partner eftersom denne är ”tröttsam” i sociala medier. De hotar med en anmälan till soc om de inte genast slutar baka egna födelsedagstårtor. Det finns hur många orimliga krav som helst som dina läsare har på andras innehåll.
          Har du inte läst ett kommentarsfält än ditt egna de senaste 15 åren?

            Ja här inne får man inte ha en åsikt om vad som är ointressant men samtidigt gapas det här inne om att influencers inte tar till sig kritik från deras följare, att kommentarer som inte håller med inlägget raderas, att man som följare minsann har rätt att uttrycka vad man vill läsa om för att vi följare genererar deras inkomst osv. Då är det bara ”saklig kritik”.

              Man får GÄRNA komma med både förslag och feedback, men jag satte stopp vid att dra igång en egen omröstning här i mitt kommentarsfält.

                Fast det var ju ingen som gjorde de utan la de som förslag. Det känns som att du tar saker allt för personligt utan att dubbelkolla så du uppfattat rätt, samtidigt som du driver en blogg där det känns som att du förväntar dig att innehållet ska uppfattas som objektivt för den du skriver om. Jag tycker inte alltid du lever som du lär ?‍♀️

          Såg att jag formulerade mig dåligt, jag menade föreslå till dig Camilla att du kunde ha en omröstning i ett inlägg om dina läsare tycker om att läsa smygreklaminlägg. Jag ville inte dra igång en omröstning själv, sorry!

        Jag skulle tycka att det vore intressant med en omröstning om vilka influencers folk helst vill läsa om och inte. Även vilka typer av inlägg (händer på insta, reklammarkering, osv) som läsarna gillar mer och mindre. Har för mig att det var en sån omröstning fr länge sedan men det kan ju ha ändrats.

        Nej, jag kräver inte en omröstning men vore intressant att se ?

          hade även varit roligt att göra om omröstningen för vilka influencers man har högst vs lägst förtroende för. Exempelvis vilka 3-5 man har högst förtroende för och vilka 3-5 man har lägst för.

            Förtroende? Är ganska säker på att influenser inte finns till för att vi ska känna förtroende för dom….

              Då har du nog missuppfattat hela influenser grejen. Klart att deras mål är att vi ska känna förtroende för dem så att vi vill köpa produkter och tjänster som de marknadsför.

              Det är även intressant för företag som vill använda sig av influencer marketing att veta om en influenser har högt förtroende hos sina följare eller om man blir misstänksam när personen marknadsför någonting.

              Det har tidigare funnits just en sådan omröstning här på bloggbevakning
              https://nyheter24.se/bloggbevakning/2019/02/03/resultatet-fran-fortroendeomrostningen/

      Tycker ändå det är bra att det lyfts. Det är ju seriöst ingen annan som ens snuddar vid ämnet känns det som. Camillas blogg är ändå en stor aktör och därför är det bra att hon drar fram det här i strålkastarljuset.

        Är den här bloggen verkligen en så stor aktör?

        Jag menar.. en del läsare vill få det att låta som att det är gräv a la Janne Josefsson här inne. Men vad har den här bloggen för status utanför det här kommentarsfältet?

        Missförstå mig inte. Jag gillar ju bloggen eftersom jag är här. Men det är ju i slutändan en skvallerblogg.

          Exakt!

          Med handen på hjärtat, hur många är det som står för att man är inne och läser den här bloggen?
          Inte jag iallafall ?

            Nej den här bloggen (kommentarsfältet) är mitt guilty pleasure. haha händer till och med att jag refererar till någon diskussion i kommentarsfältet när jag pratar med min syster men säger då att jag läste om det på flashback i stället ?

              Du menar att du framstår som en bättre människa om du är inne på Flashback? Jösses.

                Ja. Faktiskt.

                Nu är jag inte i alla underforum där men de jag är i är väldigt trevliga. Mest är jag i forumen om historiska kriminalfall och teknik och data. Där är det väldigt ovälkommet med ot om svammel och trevlig stämning. Alla forum är inte dödsdroger och rasbiologi.

                  Flashback är fullt av sexistiska män. Usch.

            Hamnade i modd men nej, jag säger inte att jag läser här inne. Det är mitt guilty pleasure att hänga här inne.

            Ahh, ni är såna där som vill tro att ni är bättre än andra, ni kan , vågar inte bara ärliga, ok…..

            Jag är väldigt öppen med det. Varför är folk så ängsliga? Man får finns nöje i ytliga lättsamma saker, det är inte pinsamt. Big deal att man läser en så kallad skvallerblogg liksom.

              Det är intr att jag läser en skvallerblogg som är ”pinsamt” utan att jag är aktiv i det här kommentarsfältet. Det har liksom inte ett så bra rykte utanför den här bloggen. Inte i mina kretsar i alla fall. ”Mobbarbloggen” osv.

                Det beror ju helt på hur ens aktivitet i kommentarsfältet ser ut tänker jag. Är man en av dem som frekvent är taskiga eller osköna så förstår jag om man skäms. Annars är det inte heller pinsamt tycker jag.

      Nej. Jag bryr mig inte inte dugg om det är reklammarkerat eller inte.
      Jag fattar att det är reklam ändå.
      Det finns ingen trovärdighet hos en enda influenser när de pratar om andras produkter. Man fattar att de fått saken gratis och ska skriva/prata om den.
      Skulle jag köpa saken? Nej har däremot en tvärtomeffekt. Skulle aldrig köpa den.

        Jag köper bara om det är något jag ändå tänkt köpa och de har en rabattkod på just den saken.

        Tycker det är uppenbart sedan länge att alla influencers är köpta. Tror man annat är man bra naiv.

      Älskar dem! Förstår dock ej frågan i inlägget.
      Det mesta är ju betalt. Bättre att markera hela skiten.

      Kan vara intressant när det typ handlar om att Annica Englund försöker lura folk och sådana saker.

      Nope.

    Ser aldrig såna inlägg. Men så följer jag inga influencers heller.

      Och ändå hänger du här? ☺️

        En del är här enbart för kommentarsfältet…

        1. Är här för kommentarsfältet.
        2. Följer några få på Youtube, men på Instagram, som det här handlar om, där följer jag ingen influencer.

        Jag hänger här för att slippa följa influencers

        1. Är här för kommentarsfältet.
        2. Följer några få på Youtube men inte på Instagram som det här handlar om.

        Jag följer inte heller influencers men är här. Varför är det så konstigt?

          Samma här. Använder inte ens sociala medier längre och har aldrig följt en influenser. Tycker att kommentarsfältet är intressant, iaf när det inte blir alltför elak stämning.

          Det är inte konstigt alls

        Jag följer inte heller några influencers direkt, utan de jag följer följer jag indirekt genom denna blogg. 😀

        Är också enbart här för kommentarerna. Dels för att det är kul men också för att det ger mig en slags inblick i att det finns en hel del människor som inte resonerar som jag. Skulle aldrig någonsin få för mig att följa nån influencer. Tycker samtliga influencers bör klippa sig, skaffa sig en utbildning och ett riktigt jobb.

      Får du inte ens upp sponsrade inlägg? Alltså från folk/företag du inte ens följer.

        Inget jag reflekterar över ärligt talat, men jag scrollar sällan i flödet utan kollar typ bara de två första inläggen som finns och sen är det bra. Följer bara (förutom folk jag känner) träningskonton så går in på dem och kollar övningar etc så det är inget scrollande.

        De sponsrade inlägg jag får upp från företag har en sån ”köp nu”-banner under bilden. Plus att det står sponsrat över bilden.

          Men det är reklamplatser som företagen köper direkt från Instagram och som de stoppar in lite här och var i människors flöden.
          Det jag pratar om här är influencers som gör om en vanlig uppdatering i flödet till reklam. Två helt olika saker.
          Ett sådant inlägg har aldrig en ”köp nu”-funktion, och därför är det många som hänvisar till sin story i sådana inlägg eftersom man där kan lägga in en ”Swipe up”-länk – det närmaste en ”köp nu-funktion” man kan komma i vanliga inlägg.

            Ja men jag svarade på kommentaren om jag aldrig får upp sponsrade inlägg i mitt flöde när jag inte följer influencers. De sponsrade inlägg jag får upp är köpta reklamplatser från företag. Jämför det inte med betalda samarbeten från influencers ?

              Tror mitt svar hamnade fel. 🙁

    Missar typ alltid den markeringen – tycker inte att den är placerad bra. Förstår tanken med att den ska vara först – innan bilden. Men det är ju bilden som drar uppmärksamhet så man missar att det står något litet innan. Markeringen borde vara mellan bild och text.

      Gör som många andra, tittar på bildens nedre del och texten då den delen syns tydligast i mobilen. Läser texten, anar oråd, reklam???, kollar då efter taggar och sist ser jag markering vid avsändarens namn. Reklammarkering borde även finnas vid textens början då bild och text har ett avstånd.
      Intressant att Ebba nu äntligen lärt sig reklammarkera. Det tog tid. Blev hon anmäld?

        Fast man vet ju var markeringen sitter så vill man leta efter den så är det ju lätt att börja där.

        Håller med här.

    Ja, det har hänt. Att jag tycker att ”vafan reklammarkerar ni inte?” för att gå upp och kolla att jo, det gjorde dem. Men mest i början när funktionen var ny, vad jag kommer ihåg iallafall.

    Ja det kan ha hänt men då tror jag det berott på att själva inlägget är gjort så att det ska likna ett helt ”vanligt” inlägg. Alltså att det liksom ska smälta in med resten av den personens personliga inlägg.

    I stort sett alltid.

    Förstår oftaast av inlägget att det är reklam och ser då markeringen. Har dock hänt att det varit väldigt luddigt utformat så jag missat helt att det är reklam men först när jag kollat tillbaks efter några dagar sett att det varit reklam

    Brukar lägga märke till reklammarkeringen ganska direkt, sällan jag missar. Men följer inte jättemånga influencers på insta heller, så dessa inlägg ”sticker ut” lite och det blir nog därför jag lägger märke till dom mer. Sen tänker jag nog inte så mkt på det alls utan vissa typer av inlägg (tex: glatt posande med energidryck) VET jag redan är reklam så scrollar bara förbi fort.

    De markeras på samma sätt och samma ställe som ”vanliga” annonser på Instagram. Varför ska det vara annorlunda för influencers? Lägg ner din häxjakt nån gång ?

      Utöka ditt vokabulär och sluta kalla berättigad granskning för häxjakt.

        Berättigad? Nej, men tjatig.

          Ja berättigad. Att du tycker det är tjatigt är helt irrelevant. Ingen frågade dig och du kan bara scrolla vidare….

            För alla ville veta vad du ville?

              åhh du då…..

                Det är fan som ett dagis här inne alltså….

                Men du då?
                Men duuu då??

      Häxjakt? Det är snarare så att jag gör en granskning av Konsumentverkets hantering av influencer marketing, men tack för din input.

        Precise samma på din blogg med annonser! 🙂 inga konstigheter, man ser både på instagram och här direkt.

          Nu handlar diskussionen om sponsrade inlägg, inte köpta banners. 😉

        Om man köper ett sponsrat inlägg via Instagram så är det mycket tydligare att det är reklam. Märkligt att det av IG tillåts vara så luddigt när influensers fixar egna reklaminlägg. Där är IG för flata, det är deras plattform som utnyttjas så de borde ha större krav och ansvar.

          Varför skulle Instagram bry sig?

    Nu följer jag inte en enda influencer på ig, jag klickar in mig på de jag för stunden vill kika på.

    Men, ja jag missar ofta markeringen. Och är fruktansvärt less på reklam överlag. Den enda influencer som jag rakt igenom uppskattar både reklaminlägg och vanliga inlägg hos är Underbara Clara. Enligt mig lyckas hon alltid skapa intressanta och äkta reklaminlägg, oavsett om det skulle vara en spik hon marknadsför.

    Ja, jag missar ofta reklammarkeringen. Tycker den är för diskret.

      Instämmer. Den är på tok för diskret.

    Jag missar ofta den markeringen och precis som du beskriver brukar jag då dubbelkolla om jag får en reklamig känsla. Men jag tänker också att det handlar om hur dåliga vi blivit på att ta in information och jag tycker är liten ansträngning ändå kan förväntas av oss som läser. Jag är helt med på att reklam ska markeras tydligt och inte gömmas i någon hashtag men jag tänker också att man måste förvänta sig lite av läsaren också. Jag vet inte exakt vart du är påväg i ditt resonemang men mitt svar är iaf att jag verkligen känner igen mig men också känner att problemet ligger mycket hos mig och mitt slarviga scrollande 🙂

    Missar nästan alltid reklammarkeringen, även om jag vet att den funktionen finns så fastnar blicken först på bilden och texten och det tar några sekunder innan man inser att det är reklam. Speciellt lurigt när de försöker väva in det i en historia och har flera bilder.

    Det upplever jag väldigt ofta.

    Tycker den är tydlig. Dessutom lusläser jag inte varje inlägg så om jag missar den är det nog bara för att jag snabbt skrollar igenom flödet. Läser jag istället inläggen mer noga så ser jag den och då kan jag lätt ta ett beslut om jag vill lägga tid på att läsa reklam eller om jag vill fortsätta

    jag tycker det är tydlig, har inte missat och kollat igen för att se ifall det är reklam. Sen spelar det verkligen ingen roll för mig om det står eller inte att det är ett samarbete. Om en influenser tipsar eller skriver om en produkt eller tjänst så tar jag för givet att den inte betalat och att den tjänar pengar på den. Lika tydligt som att se en annons i en tidning eller på reklampausen i ett tv-program. Det är en reklamplattform med lite inslag av deras personliga liv, inte svårare än så.

    Händer ofta att man läser ett inlägg, anar oråd, scrollar upp och ser en liiiiten grå markering om reklam. Händer både på insta och blogg. Märks när skribenten är köpt. Trist.

      Så liten är den väl inte?

      Oråd? Är det samma om du köper en tidning? Vill du konsumera inspiration gratis får du stå ut med lite reklam då & då 🙂

        Haha ja eller om man slår på teven mitt i en reklampaus.. ”jag anar oråd…. är detta reklam eller är det någon som uppriktigt pratar om hur bra just ikano bank är..? MARKERING TACK!!!”

      Oråd? Snälla nån, det är ett inlägg på instagram/blogg, ingen dör.
      Följ inte personen eller gå inte in på personen om du inte tycker att det är okej att den ska få göra reklam och kunna tjäna pengar. Man får i princip inte konsumera nått gratis, att en person gör reklam gör att du kan konsumera dens innehåll utan att behöva betala en krona.

    Jag missar nästan alltid reklammarkeringen. Får som du skriver oftast scrolla upp lite för att kolla om det var reklammarkerat.

    Nej det tycker jag inte händer mig. Det första man ser när man scrollar neråt är ju det översta hörnet på nästa bild, dvs man ser meddetsamma om det är ett samarbete eller sponsrat inlägg (dvs från någon användare man inte ens följer). Man ser ju texten innan man ser bilden.
    Dock vet jag ju inte om allas Instagramversioner är designade likadant, alltså om Instagram ser likadant ut hos andra, typ beroende på vilken telefon man har, iPhone Samsung osv.

      Ögat rör sig naturligt direkt mot bilden, som är mycket större och mer iögonfallande än reklamtexten ovanför. Så i detta fall spelar det ingen roll att texten kommer före eftersom bilden ”vinner” ögats uppmärksamhet ändå.

        Jo, men så som det ser ut på min mobil (vet som sagt inte hur det ser ut för andra) så kommer texten före bilden när jag skrollat neråt. Så jag ser liksom texten INNAN bilden ens kommer in i bild, eller hur man nu ska uttrycka det. Hade både text och bild kommit samtidigt så funkar det säkert så som du skriver.

    Jag kollar aktivt efter reklammarkeringen när jag ser inlägg som jag tycker verkar vara reklam. Men jag noterar den nog kanske inte när jag bara slökollar i flödet.

    Ja, missar väldigt ofta den reklammarkeringen.

    Jag utgår från att allt influencers rekommenderar och pratar gott om är betalt samarbete. Lättast så.

    Är det bara jag eller känns det inte som om fanny lyckman håller på med blackfishing?

      Jag blev tvungen att gå in och kolla (har ingen koll på vem hon är) och jag håller med dig! Blackfishing på äkta Kardashian vis… pinsamt!

      Haha va? Varför det?

      Öh, va? Nä, varför?

    Jag måste lämna ämnet här bara för att skriva att ”svinga sig” är typ det sämsta du kan göra för axlarna om du inte byggt upp axelmuskulaturen ordentligt innan du ger dig på det. Du behöver inte vara stark eller ens vältränad för att klara det, men risken att du skadar axlarna är ungefär hundraprocentig.

      Ok.

      Jag fattar inte

      Bra rutet!

    Det händer ibland för mig. Jag tycker, som någon sa här ovan, att den kan ligga mellan bilden och texten. Eller så kan den få en annan färg för att sticka ut mer. Bäst, men som nog ingen skulle gå med på, vore om bilden fick en speciell ram så man kan se att det är reklam genom att bara kolla på bilden utan att behöva läsa något.
    Jag läser sällan allt som står på Instagram då jag mest är där för bilderna…

      Vill du att bilden ska blinka och ett alarm ska gå av också för att folk ska se det?

      Själv tycker man att det borde räcka med en text på samma ställe för samma bild och till och med placerad så att du ser texten innan du ser bilden. Men nej, tydligen inte.

        Camilla frågade efter allas åsikt och jag gav min. Självklart tycker inte alla som mig och det finns absolut ingen anledning att raljera ??‍♀️

          Och jag gav min åsikt att jag tycker att det borde räcka som nu men tydligen inte.

    Jag missar inte, men sen så bryr jag mig knappt oavsett.

    Jag bryr mig inte. Förväntar mig att flunsorna gör reklam. Oavsett markering.

      Haha ja vissa är fortfarande naiva när det kommer till influencers. ”Det verkar ibland misstänkt likt reklam och då får man leta lite efter om det står något om reklam..”

      Utgå från att de inte gör någonting gratis.

    Händer nästan dagligen för mig. Följer många influencers bode från Sverige och övriga världen, så har rätt mycket reklam i mitt flöde. 99 ggr av 100 å scrollar jag bara förbi när jag anar reklam (#ad) men så händer det att jag fastnar för ett inlägg som är välutformat med bra text och så vips så inser jag att det visst var reklam det med (med eller utan markering).

    Helt ärligt så har jag aldrig köpt något, iaf inte de senaste 10åren, som marknadsförs av bloggare/influencers. Men när jag väl har fastnat för ett inlägg, kanske tom gillar det, och inser posttraumatiskt att det är reklam, som sen inte är markerat, då blir jag ofta väldigt irriterad haha. Och detta har bara med perfektionisten i mig att göra. Varför investera tid och energi på sitt jobb och sen bra konsekvent trångsynt varje gång ett inlägg ska reklammarkeras hhaaa ok..m Bye Felicia

      Retroaktivt. Posttraumatiskt är något komplett annorlunda.

    Jag tycker det är lätt att se. Det är ju det första som syns när man scrollar neråt i flödet eftersom det kommer redan innan bilden.

    Jag personligen har noll trovärdighet för influncers och är alltid kritisk till vad de rekommenderar då det är uppenbart att hela deras livsstil och jobb går ut på att pracka på andra människor skit man inte behöver. Av den anledningen bryr jag mig inte heller så mycket ifall jag ser en tydlig reklam-markering eller inte.. även om jag förstås önskar att jag orkade bry mig och engagera mig mer i den frågan av principiella skäl.

      Håller helt med. Influencers och hur de (inte) rekommenderar är verkligen en ointressant fråga för mig. Ja, jag fattar att alla ska följa regler för det yrke man är verksam i och ”hur skulle det se ut om alla” osv. Men jag kan inte ens låtsas tycka att det är en fråga som intresserar mig. Alla influencers är köpta. För mig räcker det med att veta det.

        Reklammarkerar, inte rekommenderar..

    Jag missar oftast markeringen i flödet, men i stories så tycker jag att den är enklare att urskilja. Inte för att det var en del av din fråga, men du fick lite extra info där 🙂

    Missar ofta. tycker de borde ha typ en liten ribbon eller nåt i vänstra hørnet istället, så det verkligen syns.

    Det händer mig absolut i majoriteten av alla instagraminlägg jag läser. Jag läser inlägget FÖRST! Och det sista jag läser är ”betalt samarbete med..” TROTS att det står överst. Självklart borde texten under bilden inledas med någon reklammarkering.. men men

    Jag missar ibland och ibland inte. Så skulle säga 50/50 på den. Kan den göras tydligare? Absolut, kanske om de byter färg på den svarta texten som smälter in med all annan svart text.

    Jag missar jämnt den markeringen. Får alltid scrolla upp för att se efter den. Den borde ligga under bilden ist för ovanpå.

    Missar det hela tiden. I normal fallet används utrymmet innan bilden för att kunna lägga till plats, och eftersom jag nästan aldrig är intresserad av att veta var bilden togs, varken läser jag eller notera vad som står i den texten. Hade varit mycket bättre om det var nedanför bilden, eller än hellre precis så som Covid-19 infon lägger sig.

    Jag missar den nästan alltid. Blir sur över bristen på markering. Kollar och där finns den ju.

    Missar hela tiden markeringen. Ser inlägget och tänker ”hmmm, det här var lite reklamigt, är inte det här ett samarbete?” och så går man tillbaka upp och ser markeringen. Samma mer markeringen högst upp i blogginlägget hos bloggarna på Elle, tycker det är superlätt att missa. Där brukar dock tex Elsa skriva ganska tydligt i texten relativt tidigt att det handlar om ett samarbete.

    Jag missar den sällan. Jag upplever att det känns mer seriöst än att skriva i texten att det är samarbete.

    Gällande att han den i botten istället (som en ovan har kommenterat) så är det ju samma med blogginlägg. Där är det inte okej att bara ha en markering i botten på inlägget utan då ska den vara överst. Gissar på att det är samma här.

    Sen är den inbyggda funktionen inte speciellt svår att använda sig av. Däremot förstår jag inte de som ena dagen kör den inbyggda funktionen för att nästa dag skriva ”samarbete” i inlägget istället. Bianca Ingrosso gör ofta så.

    Men som jag skrev överst i kommentaren. Jag tycker det känns betydligt mer seriöst att ha denna markering.

      Tillägg: Sponsrade inlägg har dubbel markering. Både överst i inlägget och sen en ”call to action”-knapp att typ besöka användaren. Jag ogillar dessa starkt och klickar aldrig på dessa. Känns mer ”reklamigt”.

      Gör som många andra, tittar på bildens nedre del och texten då den delen syns tydligast i mobilen. Läser texten, anar oråd, reklam???, kollar då efter taggar och sist ser jag markering vid avsändarens namn. Reklammarkering borde även finnas vid textens början då bild och text har ett avstånd.
      Intressant att Ebba nu äntligen lärt sig reklammarkera. Det tog tid. Blev hon anmäld?

      Andrea Brodin gör så med.

    Missar den hela tiden! Den borde vara mellan bilden och texten!

    Har på riktigt aldrig missat den markeringen. Tycker den är supertydlig.

    Jag tänker aldrig på om det är markerat eller inte och jag bryr mig inte heller.

    Jag ser den, man man även se tydligt när det är ett reklam inlägg och texten är ovanligt lång ☺️ Sen tycker jag det är bra när dom använder den i storys , så kan man enkelt klicka förbi alla storys snabbt. För vem kolla på 25 storys i rad när dom gör reklam för något ?! ?

    Missar ofta, Den ligger fel tycker jag, borde ligga över själva inläggstexten. Det är ju ändå mot inläggstetxten ögonen dras.

    Jag gillar inläggen om reklammarkeringar, men det är väl för att jag jobbar med kommunikation. Jag kan inte fatta hur influensers får hålla på som de gör. Det massor av ”regler” för reklammarkering, alkohol, diskriminering, VARU och ARU och så vidare att hålla sig till så fort du gör kampanjer med mera för företag, men influenser tillåts köra sitt helt egna egna race. Det är så slappt att tillsynsmyndigheter hoppar på minsta lilla fel när det kommer till t ex en ”gammelmedia”. Men en influenser får ställa en bruk vitaminer på sin halvnakna röv – hade aldrig varit ok i ”gammelmedia”.

      Tycker det är tydligt där det är. Blicken dras mer till bilden och vem det är som lagt upp inlägg och då syns ju texten rakt under namnet. Jag har dock svart bakgrund och då lyser det mer att det är text där uppe än bara namnet

    Om jag får vara ärlig – jag bryr mig inte. Brutal honesty: Önskar att alla bara kunde reklammarkera sina inlägg så att Bloggbevakning kan skriva om något annat. Inte för att jag som sagt bryr mig. Det var intressant i början, nu är det bara tradigt att läsa om det. Läser inte längre inlägg eller instastories som handlar om det.. scrollar bara förbi.
    Älskar bloggen förövrigt.

    Måste bara kommentera Joanna Fingal. Aldrig sett fulare kläder. Bara nej, nej, NEJ!

    jag scrollar förbi alla inlägg som är reklammärkta. Ibland anmäler jag dom också för att de inte är relevanta för mig.

      Anmäler du inlägg som ÄR markerade med reklam?! Anmäler dem för vad?!

        Tror hen menar att man kan markera att man inte vill se inlägg som dessa då de inte är intressanta för en. På så sätt anpassas flödet mer efter vad man vill se. Det är inte en anmälan utan bara ”data” för algoritmen.

        ja,jag trycker på Anmäl.
        Väljer sen varför och ”Det är skräppost”
        Jag vill inte ha reklam i mitt flöde.

          Okej, men är inte risken att det kontot försvinner från ditt flöde?! Varför
          Inte avfölja?!

    Ja tycker att den syns tydligt för mig.
    Jag kör dock meds att bakgrund på instagram och då upplever jag att det syns tydligare.

      *Med svart

    Jag har inställningen att precis allt, exakt varenda liten post är reklam.
    Om inlägget inte har ett specifikt reklamsamarbete så är det något annat som man vill sälja, som klick, engagemang, en känsla av att vara genuin/lyxig/din bästa vän etc.

    Influencers lägger aldrig någonsin ut en random bild. Utan precis allt har ju en dold agenda och alla inlägg har ett syfte. Det är ju det som är själva grejen med influencing. Har man inte en plan för sitt content är man ingen influencer.
    Följer man ett sådant typ av konto måste man se det som att man följer vilket företag som helst och att man bjudit in en digital ClearChannel till sitt flöde.

    Personligen tycker jag att reklammarkering är lite som att slå in en öppen dörr – ALLA vet att dessa influencers är betalda reklampelare. Samtidigt är det viktigt att de markerar tydligt för att det hela inte ska bli normaliserat i ännu högre grad. Genom exempelvis produktplacering.

    Jag hoppas och tror att människor börjar tröttna rejält på all reklam, det är så genomskinligt och så tröttsamt att man baxnar. Får en att känna sig betraktad som ett viljelöst flockdjur.

      Men vadå att man hoppas att folk ska tröttna på all reklam. Vi matas med reklam dagligen, inte bara av influencers. I tidningar, filmer, Spotify, Youtube, på gator och i gallerior osv. Är det bara influencers reklam man blir trött på och i så fall varför?

        Sant…!

        Jag tänker mest att influencerreklamen känns mer personlig, mer riktat från en person till en annan – influencern till följaren. Det märks också mer när man frågar yngre (jag har dotter i ”den åldern” själv) att många tröttnar, många avföljer och scrollar förbi. De influencers som kändes ärliga och naturliga, har ofta förvandlats till vandrande reklampelare och därigenom förlorat rätt mycket av sin trovärdighet och känslan av att vara ens vänner (tramsigt jag vet, men det är väl en del av lockelsen – att få komma nära en stor influencer i deras privatliv).

        Så … du har helt rätt (och jag är precis lika irriterad på reklam i exempelvis program och filmer på TV – och den kan man inte scrolla förbi…) . Så varför irriteras jag mer på influencer-reklam…? Bra fråga – förutom då det jag nämnde ovan.

          Ja alltså jag vet inte själv varför man stör sig mer på influencers reklam. Kanske för att den är ny och vi inte har vant oss vid att se den på samma sätt som reklam på teve eller i tidningar.

          Men intressant varför just denna reklam anses så störande medan vi inte alls verkar ha samma problem med annan reklam. Ser sällan någon uppmana till bojkott av tv4 och Aftonbladet på grund av all reklam.

            Kanske också att vanlig reklam i tidningar etc är så tydlig reklam, inget man tar miste på. Medan influencerreklamen oftast är lite listigt dold så man tror att det handlar om nåt den personen verkligen älskar och rekommenderar. Nåt sånt, kanske? Hm…

              Reklam på nyhetssidor döljs ju ibland som artiklar. dvs en rubrik som ser ut som en artikel (så gick Anna ner 30 kilo utan att träna, Emma tjänade 100 000 på att sälja sin mormors fåtölj, tio sätt att sänka din ränta på huslånet etc) sen när man klickar så framgår det att det är köpt reklamplats.

      Mycket av den reklam du tittar på finansierar saker som du garanterat inte vill vara utan.
      Utan reklam kommer vi bara ha 2st TV kanaler. Vi skulle inte ha några tidningar du skulle bara få dina nyheter från Rapport och radion. Kommunaltrafiken skulle vara sämre, då deras reklamintäkter finansierar en hel del. Osv osv

        Samtidigt klagas det ju på influencers som ”tigger” via patreon etc för att kunna vara reklamfria.

    Identifierar det direkt som reklam och skrollar oftast fort förbi.

    Missat det typ 9/10 ggr. Tycker det är alldeles för otydligt ??‍♀️

    Jag skulle nog säga att jag ser det. Alltså läser texten och är ”beredd” på att det är reklam som kommer. Kanske inte till 100%, men i de allra flesta fall.

    Jag ska vara helt ärlig och säga att jag gillar dessa inlägg som handlar om reklam! Det kanske inte är det roligaste att läsa men det är absolut värt att uppmärksamma och diskutera! Influencers smyger med reklam stup i kvarten och det är inte okej. De har ett ansvar i sin yrkesroll och den måste de behärska.

    Händer ofta. Börjar läsa och bara ”vänta här nu..” scrollar upp igen och där är den.

    Tycker det är tydligt markerat av Instagram och användaren. Missar INTE att det är reklam. Och är less på reklaminlägg här i bloggen . Tack för en bra blogg.

    Det händer ofta att jag missar det men ser det när jag tittar noggrannare, eftersom det kändes som reklam.

    Anders Timell är en som aldrig reklam-markerar, men pratar varmt om i detta fallet bilen men bara taggar företaget. APAPAPP

    Tidigare hände det ”alltid” att jag missade märkningen, nu börjar jag med att aktivt se efter. Är det reklammarkerat väljer jag oftast att scrolla förbi inlägget. Känns helt ointressant med reklmaninlägg, det är inte anledningen till att jag följer bloggar och instakonton.

    Jag tycker att instagrams reklammarkering är tydlig.

    När det är markerat som ovan ser jag det alltid eftersom jag tittar efter det för att kunna skrolla förbi extra fort (japp, sån är jag). Är det inte markerat tycker jag ändå att det på något sätt alltid syns/känns när det är reklam… det är en speciell vibb oavsett avsändaren.

    Ja, det händer mig ofta. Jag har lärt mig att direkt se att det rör sig om reklaminlägg när produkten/tjänsten är känd eller förekommer på flera personers konto, samt att det är på en persons konto som ofta har samarbeten eller reklaminlägg. Då skrollar jag oftast vidare. Men ibland så läser jag inlägget innan jag förstår att det är reklam.

    Ja, ganska ofta. Men oftare i Instagram story, att jag efter några storys tänker att det måste väl ändå vara reklam och så går jag tillbaka och letar efter någon markering i första delen av storyn.

    Fanny Lyckman ser pinsam ut. Inte bra reklam för nåt ever

    I princip varje gång…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.