Vanessa Lindblad har lagt vantarna på drömlägenheten

Vanessa Lindblad berättar om budgivningen på drömlägenheten, i sin och Rebecca Stellas podd. Hur mäklaren ringt upp och sagt "Ni lyckades till slut! Den är er!" En bild från Booli på lägenheten vars slutbud hamnade på 33 000 000 kr.
Bildkälla: Vanessa Lindblad Instastory // Booli
Bildkälla: Per Jansson Fastighetsförmedling

Bianca Ingrossos manager och medgrundare i Caia Cosmetics – Vanessa Lindblad – avslöjar nu i sin podd, att hon och maken budat hem sin drömlägenhet på Östermalm.
Att den är 228 kvadratmeter framgår, men hon nämner ingenting om priset, men vad tror ni om den här gissningen?
En lägenhet på 228 kvadrat? På Östermalm? För 33 000 000 kr?

Man får till att gratulera, man får till att gratulera! 
Det blir nog ett finfint hem till Vanessa, maken Valentino, dottern Cleo (tillägg) och sonen Matteo.

Vill man läsa mer om Vanessa så kan jag tipsa om den här artikeln som Nyheter24 satte ihop 2019, där det mesta fortfarande verkar stämma.

Tack för tips!

197 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Och dottern Cleo. Hon har 17 år kvar tills hon är i flytta hemma ifrån-ålder trots allt.

    Svara

      Hemifrån* 🥲👆🏼

      Svara

      Gud vad alla kändis- och influencerbarn heter Cleo? Det går inflation i det namnet.

      Svara

        Men jaaaaa!! Håller helt med 🙈 Har de ingen egen fantasi?

        Svara

          Jag har väl inte hängt med i svängarna. Vet bara att Kinnamans ex-fru och Amirs ex-hund hette Cleo.

          Svara

            + Joanna Fingal och Melina Criborns döttrar för att nämna ett par till

            Svara

        När jag va liten hette alla som va 5-10 år äldre Linda. Verkligen ALLA! Så det är nog så det är bara. Namn är populära i perioder.

        Svara

          Och Jenny.

          Svara

            Hade tre Linda och tre Jenny i klassen. Plus en Melinda och en Jennie. 80-talet, storstad.

            Svara

        Jag tycker att Cleo är ett så fint namn. Min bild av en Cleo är att hon är cool och inte tar skit. Men det tyckte jag förvisso långt innan det blev populärt bland influencers (vilket jag inte förrän nu visste att det tydligen var). Tur att jag inte är så ängslig att jag låter det påverka mig om jag en dag får en flicka.

        Svara

          Oj det där är inte min bild av en Cleo😅 min Cleo är den typiska tönten i amerikanska high school-filmer😂

          Svara

          Cleo är ett hundnamn.

          Svara

            Cleo låter konstigt i mitt huvud nu😅

            Svara

      Kanske inte Cleo får flytta med 🤔

      Svara

        Jag är såååå trött på Rebecca och Vanessa och deras ytliga skryt och snack. För typ 2-3 år sedan älskade jag deras podd – ärlig härlig och tyckte att Vanessa var down to earth. Nu tycker jag tvärtom Rebecca är den som är jordnära haha det säger ju en del. Och JA jag är avundsjuk på att hon köpte en lgh för 33M

        Svara

          Håller inte riktigt med dig. Tycker både att Rebecca och Vanessa är grymt duktiga på att lyfta allvarliga ämnen. Rebecca startade en insamling för en liten pojke som behövde operera sina ögon (om jag inte minns fel) så att han inte skulle bli blind. Vanessa har flera gånger pratat om psykisk ohälsa då hon förlorat sin far i självmord. Bara i senaste avsnittet så tog hon upp hur kvinnor ifrågasätter utsatta kvinnor och att vi inte alls står bakom varandra som brödraskapet. Sen kan de babbla i 15 min om Rebeccas naglar eller Vanessas workouts men jag tycker det är härligt att varje avsnitt inte är jätte djupt och tungt. Tycker att dom väger upp podden jätte bra.

          Svara

            Wow ja viktiga ämnen finns det gått om. Ett annat viktigt ämne de inte tagit upp är hur det går till när man hyr en lägenhet! Att man inte får köpa och sälja kontrakt. Kanske hade varit nyttigt för många att lyssna på.

            Svara

    Och hon i sin tur har alessandro, Bianca och Rebecca att tacka för den lägenheten. Utan de kontakterna hade hon aldrig haft råd att köpa lägenheten 😉

    Svara

      Nä precis, Vanessa har suttit som en liten menlös docka och bara väntat på att någon ska ge henne pengar?? Vad menar du, alla tjänar väl pengar på kontakter i någon mån? Om man inte är day trader och sitter ensam på sin kammare dagarna i ända.

      Svara

        Trot snarare att Bianca har Vanessa (och sin mamma) att tacka för en hel del

        Svara

          Vänta lite nu menar du att Vanessa skulle varit känd utan Bianca..,?

          Svara

            Vanessa är den med hjärnan av de två. Säger inte att Bianca inte är bra, men hon var väl inte ens 20 när Vanessa började hjälpa henne? Bianca har idéer och kändiskap = når ut, Vanessa vet hur man förverkligar dem. De är ett bra team helt enkelt.

            Svara

              Alla blir ett bra team med Bianca- Min fråga var om du visste vem Vanessa var innan hon började samarbeta med B?

              Svara

                Ja jag visste vem hon var innan!

                Svara

                  Knappast titta bara på hennes bolags omsättning… zero typ…
                  Om det är nu så att det är du Vanessa som svarar 🌟

                  Svara

                  Kom igen nu det är tack vare Bianca hon kan köpa denna lägenhet det förstår väl du också, ja hon är duktig men det var inte riktigt svårt att göra
                  Sitt jobb när man jobbar med”rätt ” folk.

                  Svara

              Når ut? Fram till för något år sedan hade hon endast 50 000 följare är det så man når ut?

              Svara

          Ja precis, Pernilla skapade hennes blogg och kändisskap, Vanessa fixade samarbeten etc. Hade det varit upp till Bianca hade hon fortfarande legat i soffan och surat.

          Svara

      Varför ska hon tacka sin mans djande bror och Bianca? När det gäller framgången med Caia är det nog snarare Bianca som ska tacka de övriga grundarna som såg nyttan av att ha med Bianca som ansiktet utåt.
      Man kan säkert tycka en massa saker om Vanessa. Fakta är att hon är en driven affärskvinna som är där hon är idag tack vare sin egen förmåga.

      Svara

        Hahaha sin mans djande bror 😭😂

        Svara

        06.30 Hon har blivit rik på att blev Biancas maneger. Vilken lycka för Vanessa, hon har Bianca att tacka för för sina pengar. Hade Vanessa istället blivit manger för ex Biancas förra poddkompis Alice Stenlöf så hade Vanessa inte haft råd med den lägenheten. Vad innebär det att vara driven affärskvinna? Man tar beslut för att få ut så mycket pengar som möjligt först och främst. Men Vanessa gjorde ett felaktigt beslut att låta Bianca göra reklam för underlivsprodukter, vilket ledde till att Bianca fick löpa galopp.

        Svara

        06:30 var och vad tror du de hade varit utan Bianca? Vem skulle kunna ersätta Bianca, finns ingen som har hennes strålglans och starka varumärke.

        Svara

          Och var hade Bianca varit utan hennes kända mamma? Och var hade hennes mamma varit utan sina kända föräldrar? Osv osv.

          Kontakter is the shit.

          Svara

            Sin… Men ni fattar nog.

            Svara

            10:27 Det är uppenbart att om inte Bianca haft sin fina utstrålning och fina kvalitéer så hade hon inte lyckats. Hennes företag går inte bra pga av hennes mamma, tvärtom Bianca och hennes mamma relation kunde gjort att Bianca inte haft kraft att skapa det hon skapat.

            Svara

              Bianca hade inte varit där hon är utan sina kvalitéer. Men hon hade inte varit där hon är utan sin kända familj heller.

              Man kommer inte hela vägen med känd familj men en bra bit på vägen.

              Svara

          Har inget emot Bianca hon sliter hårt för din framgång. Men, utan de andra grundarna däribland Vanessa hade Caia inte varit den framgången den är idag. Dessutom är ansiktet utåt utbytbar. Så nej det är inte Bianca som lyfter Caia det är de affärsdrivande delägarna dom inte syns. Tråkigt med människor som medvetet eller omedvetet förminskar alla dessa hårt jobbande entreprenörer som inte jagar bekräftelse hela tiden.

          Svara

            Det är Bianca som skapat det stora intresset för Caia.

            Svara

              Ja intresset har Bianca skapat, men hon hade inte kunnat ska det, utan människor som visste hur man skulle göra.
              Det är ingenting som Bianca skulle klarat själv. Hon kan inte ta sig från A till B ensam.

              Svara

                *kunnat skapa det…

                Svara

          Strålglansen består väl mest av hennes naturliga glow, påsmetat i 4 lager?

          Svara

        För att alessandro bistått med kontakter. Du vet verkligen inte hur det funkar i sthlms innestad :/

        Svara

      Är inte detta typiskt svenskar att vara så fruktansvärt missgynnsamma? Vanessa sålde sin del av Caia och tjänade riktigt stora summor på det. Hon och maken bor i en lägenhet nu som kommer gå för flera miljoner vilket jag förmodar går direkt in i den nya lägenheten. Varför skulle Alessandro ha något med detta att göra? Både Vanessa och hennes make arbetar. Att Rebecca och Vanessa har en podd ihop där de båda tjänar pengar är lika mycket bådas förtjänst. Innan Rebecca tog in Vanessa så var inte hennes podd alls lika bra som den är idag. Och angående Bianca. Bianca hade aldrig varit där hon är idag om det inte vore för Vanessa och tvärtom. Dom båda har byggt upp Biancas varumärken, det är bådas förtjänst.

      Svara

        Allt bygger på Bianca.

        Svara

          Och allt med Bianca bygger på Pernilla. och allt på Pernilla bygger på Christina. och allt på Christina bygger på Hans. och allt på hans bygger på Nina Scenna. Vilket i sin tur inte hade varit något utan Ivar. Som i sin tur bygger allt på Carl Wahlgren. Som i sin tur inte haft möjlighet att bli någon om hans pappa inte varit kyrkoherde. Och som i sin tur aldrig kunnat bli kyrkoherde om inte hans pappa i sin tur varit lantmätare. Och som i sin tur inte hade fått möjligheten att bli det om inte hans pappa varit trädgårdsmästare i Småland.

          Så EGENTLIGEN bygger hela Vanessas framgång på Tuna socken och kung Birger Magnusson.

          Svara

            Vi måste även komma ihåg att Vanessa faktiskt varit med från start i Biancas framgång. Någon som däremot åkt snålskjuts på Bianca är Alice Stenlöf.

            Svara

              Och så måste vi även komma ihåg att Birger Magnusson faktiskt åkte snålskjuts på sin pappa Magnus Ladulås. Som i sin tur fick en jäkla skjuts av sin pappa Birger jarl. Och han i sin tur fick hjälp av både sin fru som var syster till kung Erik och sin morfar som var kungason.

              Hur långt ska vi gå innan det här blir absurt?

              Svara

          Men Bianca skulle aldrig i hela världen kunnat bygga det själv.

          Svara

        Haha du kommenterar om typiskt svenskar under var och vartannat inlägg😆

        Och jo, det är uppenbart att det är du.

        Svara

          Jag är jag dock brukar jag inte kommentera så det finns väl fler som tänker som jag 💪😎

          Svara

      Stopp och hej 🤣Haha vad ni alla spårar ur.

      Vanessa från Umeå är manager till Bianca.
      Hon tjärnar pengar på att Bianca är känd.
      Hade Vanessa inte varit Biancas manager hade hon inte varit en del av Caia.
      Hade inte Bianca varit känd via sin mamma så hade typ ingen brytt sig om Caia och de hade fått kämpa på som vanliga nystartade sminkmärken får göra…

      Bianca har sin mamma att tacka för att hon är känd.Vanessa i sin tur har sin kompis Rebecca att tacka som introducerat henne till ”influencervärlden”. Det har också hjälpt till att valentinos bror, alessandro alesso har introducerat Vanessa för en massa människor som tyvärr inte skulle brytt sig om henne om de inte varit för alessandro. Jag är i samma bransch själv så jag vet tyvärr hur ytliga människor är i denna bransch.
      Med det sagt tycker jag man ska tacka sina vänner som hjälpt en på traven 😊

      Som låten går ”I get by with a little help from my friends” 🤩

      Svara

    Tycker att det är rent av bissart att valentino Lindblad driver ett bolag som producerar fula lådor till hus.
    Vanessa har skrutit i podden om hur endast moderna hus är det man ska ha.
    MEN sedan går de och köper lägenhet i ett gammalt sekelskifteshus omgivet av andra vackra hus.
    Varför flyttar de inte istället in något av de container-inspirerade husen som valentinos företag producerar istället?

    Detta är exakt samma sjuka beteende som Gert Wingårdh, han har förstört djurgården med att tvinga på oss stockholmare en gräslig betonglåda på stans heligaste plats.
    Samtidigt så bor gubben själv i ett charmigt gammalt torp.

    Oscar Engelbert som förpestat Stockholms skyline för alltid med norra tornen som är som hämtade från en mardrömsscen i the Matrix , ja han bor också i ett charmigt lyxigt gammalt hus på djurgården.

    Vad är det för fel på dessa människor som vill tvinga på andra fula nybyggda lådor och förfula stadsbilden men själva vill de till varje pris bo i äldre sekelskifteshus…
    Lev och bo som ni lär säger jag 🤬🤬🤬🤬
    /Surtanten

    Svara

      Norra tornen är verkligen fruktansvärda utanpå, men riktigt härliga inuti.

      Svara

        05.57 Det är ett lidande att behöva se dem, tyvärr går de ej att undvika att se dem från stora delar av stan.

        Svara

          05:57 & 10:03 – Det finns jättemånga fina och platta hus bara en timme från Stockholm, säg Västerås eller kanske Enköping. Tänker att det skulle passa er bra!
          Husen står där de står och kommer inte försvinna hur mycket ni än gnäller – it’s a fact.

          Svara

      Jag älskar Norra Tornen, tycker att de bidrar till en vacker stadssilhuett.

      Och så vackra i solnedgången när fasaden nästan blir lite rosaskimrande.

      Svara

        Hus kan vara i vacker harmonisk stil, typ sekelskifte men fortfarande vara moderna på insidan…

        Vad har du på dig för solglasögon för att se något Rosa skiftande 🤣🤣 fasaden är bajsbrun… gissar på att du inte kommer från Sthlm. Hade du vart uppvuxen i Vasastan hade du nog förstått hur norra tornen har förstört området totalt. Ödsligt, kusligt, och rent obehagligt har norra station blivit. Själv minns jag alla vackra träd som var där förut och hur mysigt det var att handla på prisextra som låg vid klocktornet….

        Svara

          Meeen neej inget jävla sekelskiftespastisch!! Finns få sidor på Facebook som provocerar mig så mycket som Arkitektupproret som anser att hus med en massa krimskrams är det enda rätta.

          Svara

            Det du kallar krimskrams är fantastiskt hantverk som kräver goda kunskaper hos både arkiteker och byggbolag.
            Att däremot ”rita” och bygga lådor är en barnlek och kan verkligen klassa in som krimskrams, byggbranschen version av Alibaba 🤣

            Svara

              Har du sett Arkitektupprorens förslag? Det ser ut något som jag byggde i Sims när jag var 12.

              Svara

              Du (07:39) har verkligen inte koll.

              Svara

            Men det är arkitekterna som provocerar fram arkitektupproret genom att i årtionde efter årtionde forsätta med skokartong på skokartong. De kan inte ta in att att bara för att det modernt så är bra.

            Svara

          Jag är uppvuxen i Vasastan (Birkastan) och fullkomligt älskar Norra tornen. Just Torsplan har ju länge varit en helt förfärlig plats (minns ni Prisextra? haha), nu börjar det bli rätt mysigt!

          Svara

            Klocktornet med pridextra var hur mysigt och fint som helst.
            Det får gärna komma nya byggandet men klocktornet skulle lämnats ifred och de nya husen borde varit lägre, finare design och trädalléer borde varit inplanerade…

            Svara

          Men snälla, det var ju ödelagda gamla industribyggnader och totalt öde och mörkt område innan de byggde Hagastaden. En riktigt skarp kontrast mellan Solna och Vasastan. Otroligt bra att de utvecklar området och gör det mer levande. Bara en idé att översvämma motorvägen med en park är bra.

          Svara

            Folk är alltid anti nytt på något sätt, oavsett hur det såg ut på platsen innan. Här i Uppsala har man bebyggt ett gäng åkrar som lantbruksuniversitetet sålde till kommunen (d.v.s. det var inte åkermark för matproduktion). Innan husen fanns inget annat än två stora blåsiga fält längs en väg, inte ett träd någonstans, och inga andra bostäder i närheten. Så kommunen projekterade nya hyresrätter och bostadsrätter i olika stilar, höjder och färger. Området är fortfarande under uppbyggnad och inte klart än men likförbannat gnäller folk om hur tråkigt och blåsigt det är och hur fult området är. De föredrar på allvar två blåsiga fält över nya bostäder i en del av stan som tidigare var helt obebyggd. Och att ett helt nytt område kanske behöver några år på sig att blir etablerat, träd och buskar, planteringar ska växa till sig, verkar de helt glömma. Nej, de vill att det ska se ut som gammalt villaområde eller gata på Östermalm från dag ett…

            Till råga på allt gnäller de också på att helt orimliga saker som att den park som tidigare var helt privat och bara till för forskning nu är öppen för allmänheten och har fått en jättefin lekpark för områdets barn. Ytterkanterna av parken har ”offrats” för radhus men i utbyte har alla barnfamiljerna nu en stor park bakom huset utan några bilvägar i närheten men nej, det är fel, för några trä fick huggas ned. Att resten av parken är full av stora, vackra ekar, kastanjer och lönnar verkar de glömma.

            Ursäkta uppsatsen, blir så irriterade på bakåtsträvare….

            Svara

              TACK!
              NIMBYsarna hörs alltid mest…

              Svara

              Varför skulle klocktornet och prisextra byggnaden försvinna? Det var bara yimbys djävulskap för att retas när de kan… jag har inget emot att de byter nya hus men de ska smälta in i omgivningen och var bra för de boende, dvs bra insläpp av dagsljus och solljus, normala avstånd mellan husen för att det inte blir sjukt insyn som det är idag, trädplantering på gator, osv. Allt detta har de skitit i som byggt och bygger norra station.
              Detta förstör både för Vasastan och Hagaparken…

              Svara

            Ödelagt? Du vet att norra station är ett område för tågen för de stannade och lastade av och på gods?
            Det var alltså inte öde…..

            Svara

        05:59 De är så fula att det är ett lidande behöva se dem, jag skäms över dem.

        Svara

        Jag bor inte i stockholm och har bara sett norra tornen på bild men jag tycker att de är riktigt snygga.

        Svara

        https://www.vvsforum.se/2020/06/avloppsvatten-i-lyxlagenheter-det-stank-skit-i-norra-tornen/

        Låter verkligen så mysigt och modernt att bo där, i avloppsstanken 😀

        Svara

      Gud, ta det med arkitekturupproret! Vem fan vill bo i ett sekelskiftes replikerat 2020-hus?

      Svara

        Jag poängterar dock dubbelmoralen hos Vanessa lindblads make, därav relevansen att posta kommentaren här. Men jag är såklart även medlem i arkitekturupproret 🙂

        Angående sekelskifte, nu är det 2021, men vackra byggnader går aldrig ur tiden. Man kan kombinera sekelskifte med moderna inslag. Ryssland, bland annat i st peterburgs så har de lyckats bygga riktigt coola nybyggen som både är moderna funktionsmässigt men fasader som både är ”klassiskt vackra” med moderna inslag 🙂

        Svara

          Det är inte hennes man som ligger bakom skokartongerna utan mannens pappa Richard.

          Svara

          Hur kan det vara dubbelmoral att producera något som konsument vill ha men inte bo i det själv? Det är väl hans jobb? Jag jobbar på XXL men inte tusan går jag runt i träningskläder till vardags och bor i tält. Sorry för dubbelmoralen.

          Svara

            Haha, du MÅSTE bo i tält – allt annat är dubbelmoral!
            Pizzabagare får bara äta pizza etc.

            Svara

            07:36 Ja, alla behöver någonstans att bo, alla behöver en bostad. Men vem vill ha fula byggnader? Förutom arkiter tydligen.

            Svara

              Arkiter?

              Svara

              Alla tycker inte det är fula… Jag gillar utseendet på gamla byggnader från förra sekelskiftet men det är jävligt opraktiska att bo i. Dessutom är det idiotiskt att lägga massa energi på att värma upp så mycket rymd som 3.80 i takhöjd kräver.

              När det gäller moderna lägenheter och de flesta hus så gillar jag det. Vårt lägenhetshus har brutet tak, inte platt, och de moderna hus i närheten som har platta tak har takterass för de boende med växthus och biodling. Växthus på gården har föresten vi också. Samt gemensamt kontor för de som jobbar hemmifrån och en gästlägenhet man kan hyra. Och parkeringsplatser till alla i huset och uttag för elbilar. Har du det i ditt sekelskifteshus? Ett av husen här har till och med löparbana och basketplan på taket…. I grannhuset som de håller på att bygga har de planlagt för cykelrum med verkstad, luftpump samt att alla lägenheter har loftgång och planerat så att man kan cykla hela vägen upp till sin lägehet oavsett vilken våning. Och så har jag förstås 17 kvadratmeter balkong, och en lite mindre på baksidan. Det ser man aldrig i gamla hus… Och jag glömde ju nämna inbyggd fläkt som verkligen fungerar som en fläkt i köket. Och fiber förstås i hela huset. Och eluttag med usb-portar är standard. Vinkällare i källaren också förstås, den är gemesam i huset. Kort sagt, jag ser ganska många fördelar med att bo i ett modernt lägenhetshus..

              Svara

                Ja! Exakt!
                Fint att någon vill bo i och använda de hus som redan är byggda, men när vi ska bygga nytt förstår jag inte varför man inte skulle göra sitt bästa att följa de premisser och möjligheter som modern teknik, kunskap och levnadsstandard ger.
                Igen, sätter ni er och väver vadmal när ni ska ha nya brallor?

                Svara

                  Vänta här nu, bara för att man bygger hus i sekelskiftesstil eller klassiskt stil så behöver inte det kompromissa på modern insida av husen…

                  https://www.arkitekturupproret.se/finbyggen/utlandsk-nyproduktion/

                  Se denna länk med exempel på hur andra länder byggt charmiga och klassiska versioner helt i nyproduktion!
                  Om ändå hagastan hade sett ut som något av dessa hus :/

                  Svara

            Haha va 🤣🤣 du kan väl inte på allvar säga att det är samma sak att vara anställd på ett bolag gentemot att driva ett eget bolag där man står helt och hållet bakom en produkt?

            Många företag vill idag ha anställda som iaf gillar produkten/tjänsten som erbjuds eller säljs.
            Man behöver ju inte vara en ambassadör och älska den.

            Det måste man däremot om man är företagsägare.

            Ifall inte ens Valentino Lindblad med familj vill bo i sitt företags producerade hus, varför ska någon annan då vilja göra det..?
            Det är ju inte direkt bra reklam att välja bort sin egna produkt så att säga…

            Svara

          Fast alltså folk vill att deras sekelskiftesvåningar ser ut som NYA men med originaldetaljerna. Alltså som det skulle sett ut när det var nybyggt på den tiden. Folk som renoverar såna lägenheter vill inte ha sprucken stuckatur och sprickor i listerna och fula dörrkarmar, de vill ju att det ska se nytt ut men med tidstypiska detaljer

          Svara

            Men är de beredda att betala för den tid och kunskap som krävs för att bygga så? Det är mycket dyrare att bygga med stuckatur och utsmyckningar på husen på hållbart sätt. Då för tiden gick det bra för att det här med rimliga löner, säkerhet etc inte riktigt var på tapeten…. Nu är det dyrt man inte fejkar med gips och frigolit.

            Svara

          Håller helt med dig! Majoriteten älskar sekelskiftes – de är helt enkelt universellt vackra. Tänk städer utan sina äldre kärnor och sekelskifteshus? Bara moderna hus? Det hade varit oerhört tråkigt att promenera där då. För fan, vi har helt annan teknik nu och borde kunna göra ännu bättre än förr, även om hantverket som sådant kanske är på utdöende. Har alltid sagt att om jag blir svinrik ska jag bygga en magnifik fastighet, i gamla anor men modern funktion.

          Svara

        Väldigt många. Hos alla småhustillverkare är det de klassiska husmodellerna som säljer. Ingen vill bo i en ful skokartong.

        Svara

          Uppenbarligen finns det ju det eftersom att folk bygger även skokartonger.

          Svara

            Nej, skokartongerna byggs därför att de är billigare och snabbare att uppföra. Folk flyttar in i brist på annat. När man bygger eget hus väljer 99% klassiska hus med charmiga gammaldags inslag.

            Svara

              Vi bor uppenbarligen inte på samma ställe. Där jag bor är det nog 50/50 folk som bygger i klassisk stil och folk som bygger ”lådor”. Tur att var och en får välja själv 🙃

              Svara

                Tack och lov inte!

                Svara

                  Joohoo

                  Svara

                Jag skulle hävda att de allra flesta i vårt område (villaförort till Stockholm) bygger moderna och avskalade hus med stora fönster.

                Svara

              Kan flika in med sorglig fakta angående norr station och norra tornen.
              De som köpte marken av Stockholm stad vill/ville få ut maximalt värde ur projektet, de bryr sig inte om att husen ska vara vackra, harmoniska eller fungera väl många år framöver.
              De vill bara få in så många kvm på marken de köpt = bygger högre hus som är extremt nära varandra.
              Norra station ska ses som ett varningsexempel, de är så nära mellan husen att det är som i Asien. Folk som bor där kommer inte att få in sol eller ha bra med dagsljus, de är extrem insyn och det kommer bli blåsigt på gatorna också.
              Sedan sket de i att planera in varesig skola eller park/träd. Mycket sorgligt att politikerna inte ställer krav på hur nya hus ska se ut, dvs smälta in i närmiljön.

              Svara

                Du har helt rätt det är både blåsigt och väldigt mörkt. Dessutom finns det en rad byggfel i framförallt tornen. Antagligen för byggherren inte är en etablerad byggherre utan ägarna är ekonomer.

                Svara

                  Var det inte så att det avloppsvatten läckte in i lägenheter, toalettsavloppsvatten alltså.

                  Svara

            Nej arkitekterna ritar inte efter den efterfrågan som finns.
            Detta är väl känt. (T ex norra tornen hade extremt svårt att sälja ut lägenheterna speciellt i helix)

            Har själv arkitekter i släkten som berättar hur kollegorna inte lyssnar på vad kunderna vill ha utan försöker sälja på kunderna ”lådor” för att de är enklare att ”rita” i programmen som arkitekterna numera använder.
            Att designa lådor går på nolltid i programmen men förr gjordes alla ritningar för hand och bara det var en konst.
            Att designa klassiska hus kräver mycket mer känsla för stil och form men även kunskaper hos arkitekten.

            Svara

              Arkitekterna ritar ju vad som beställs!

              Svara

              Haha, vad du inte har koll!
              ”Enklare att rita lådor i programmen” och ”sälja på kunderna lådor för att det är enklare att rita” – jo tjena!
              Med de program vi har idag har det aldrig varit enklare att rita organiskt, oregelbundet, eller ”klassiskt” om man nu vill det.
              Tycker inte det är konstigt om folk vill ha moderna hus, de flesta går i moderna kläder – inte vadmal eller puderperuk. De flesta föredrar också modern medicin framför åderlåtning, samt kör hellre en modern bil än hästskjuts. Varför skulle just byggkonsten stanna upp i nån bisarr pastisch från svunna tider?

              Svara

                Snälla någon, det är ju bara att titta på vilka hus som springer iväg i budgivning, och hur det ser ut i populära områden som Bromma eller Äppelviken. Inte är det lådorna inte… det är vackra 20-talshus.

                Svara

                  Diskussionen är ju huruvida vi ska bygga sekelskifteshus idag, vilket enligt mig vore bisarrt. Plus att ingen är villig att betala för det hantverk som måste till, och då blir det pastisch och påklistrad ”snickarglädje” i frigolit…

                  Svara

                    https://www.arkitekturupproret.se/finbyggen/utlandsk-nyproduktion/2019-neo-dom-st-petersburg-jevgenij-gerasimov/#main

                    Här kan du scrolla igenom många exempel av vad de gör i Ryssland.
                    Husen får en modern standard inuti men äldre charmiga och harmoniska detaljer på utsidan som smälter in i dess närområden.
                    Ifall hagastan hade bestått av sådana här hus hade det blivit en cool förlängning av Vasastan. Inte sett ut som ett nytt miljonprogram med inspiration från Asien.

                    Sedan när det gäller lådorna så ser allt så billigt och fult ut som de nyexade personer från arkitekturhögskolan ritar. De saknar både lyx och flärd i stilen fast byggherrarna vill sälja dyra lägenheter som Engelbert.

                    I London till exempel, Chelsea barracks eller Chelsea creek ser bra mycket bättre ut både på utsidan och insidan trots att det är moderna byggander. För i Sverige klarar de bara av att rita fula miljonprogramslådor, inte lyxiga modern byggander….

                    Svara

      Jag googlade norra tornen, visste ej vad det var, och jäklar vad min trypofobi triggades! 😆

      Svara

        Haha men jaaa! Och fy fan vad fula byggnader 😂

        Svara

          Hur kan man inte veta vad norra tornen är?

          Svara

            Man bor inte i Stockholm?
            Man anser inte att Stockholm är världens navel?

            Svara

              Bor i Stockholm, vet inte hur norra tornen ser ut. Så sluta bete dig spydigt.

              Svara

                Haha, det är väl ändå 12:26 som är spydig mot dig.

                Svara

        Haha, visste inte ens att jag led av trypofobi före jag såg de tornen.

        Svara

      Smaken är som baken. Jag har bott i gammalt skit i Vasastan i Stockholm.
      Pyttefönster med mera. Bor nu i nyprod. Tekniken går framåt och, vissa 🍑, tycker det är trevligt att bo i ett hus som inte är supergammalt.

      Men såklart är status, status o status viktigt.

      Gillar nya Stockholm!

      Svara

        Vissa persikor? Vissa rövar?

        Svara

        Är du uppvuxen i Stockholm? Förstår inte vad du menar med ”nya” Stockholm…

        Finns inget hus i Vasastan som har pyttefönster, så vidare du inte bott i ett vindsförråd med någon glugg…

        Svara

          Haha vad menar du, klart det finns. Jag bodde i en liten lägenhet i ett hus från 1920 vid st eriksplan för några år sedan. Det fanns ett litet fönster på mina 34 kvadrat.

          Svara

            Men då bodde du typ i pigans gamla rum eller serveringsköket som var omgjort till lägenhet, inte en ursprunglig bostad.

            Svara

              Jamen, exakt!
              Ingen ser denna poäng – ”du måste bott i pigans gamla rum”, och det är en tid och en arkitektur som är eftersträvansvärd?
              När pigor knappt hade fönster, det var dass på gården, folk brann inne pga noll brandsäkerhet, barn fick blyförgiftning pga byggmaterial och snusk, inget var rullstolsanpassat – blev du sjuk kunde du aldrig mer komma ut?
              JA – SÅ VILL VI HA DET!

              Svara

                Du har naturligtvis helt rätt. Det är uteslutande blyrör och utedass folk som gillar gammal arkitektur längtar tillbaka till. 🙄

                Svara

                  Folk sitter på allvar och romantiserar NU över sånt som var spekulationsbygge DÅ.
                  Eller tror att vi alla skulle kunna bo i typ Versailles om vi kräver ”gammal arkitektur” – det var envåldshärskare som hade guldstuck og 6 meter i takhöjd, andra hade stampat jordgolv och tyfus.

                  Svara

                    Men herregud 😅 likställer du verkligen längtan efter spröjsade fönster och takkupor med Versailles? Är du hög?

                    Svara

                      Problemet är ju att folk inte ser skillnad mellan riktig spröjs och klistrad PVC. Som att gå runt i nån polyesterfolkdräkt från Aliexpress. Ingen vill betala det pris detta hantverk skulle kosta om vi införde det i dagens byggande.

                    Nu har allt du avslöjat oss traditionalister. I hemlighet längtar vi efter ett samhälle med träldom och tyranni!

                    Svara

                      Tja, mycket av både det stilspråk, och arbetet detta kräver, som ni efterfrågar och framhäver är sprunget ur och möjliggjort av träldom och tyranni.

                      Tja, mycket av det både stilspråk, och arbetet detta kräver, som ni framhäver och efterfrågar är sprunget ur och möjliggjort av träldom och tyranni.

            Där har vi det, Stockholmsföraktet för att du inte kommer härifrån och inte har råd att bo stort här. Yimby består uteslutande av typer från andra delar av Sverige som inte har råd att bo fint i Sthlm så de är sura över det…

            du hyrde alltså in dig i ett litet rum och gnäller att hela Vasastan skulle vara likadant 🤣🤣🤣 I Vasastan har husen stora fönster för sekelskifte har alltid högre fönster än nybyggen för att takhöjden är högre i sekelskifte

            Svara

      Börja följ Arkitektupproret och Aldrigmehr på instagram!

      Svara

      Någon måtta får det vara: Mycket bra skrivet, håller helt med dig, jag tycker det är förfärligt vad arkitekterna håller på med, nu har de hållt på med de här lådorna i 50 år, stora fönster som inte ger trevnad, men insyn, öppna planlösningar som är offektivt användande av kvatdratmetrarna , då man får ett rum mindre. Kan de inte förnya sig någon gång. Och för att det är modernt, behöver det inte vara fult. Varför ska vi behöva utsättas för dessa arkitekterna fula hus, men de själva bor ofta i gamla vackra sekelskifteshus. Alla måste ju i någon form av hus och alla har inte möjlighet att välja, så då hamnar i dessa lådor.

      Svara

      Tvinga?

      Svara

    Hade jag varit rik hade jag också köpt en dyr lägenhet, men hade nog aldrig fått för mig att köpa något på 228 kvadrat för 3 pers? 4? Och verkligen inte för 33.000 000 🤯 jag förstår ju att hon och Bianca tjänade en hel del när de sålde av aktier i caia, men hon måste ha en rätt det månadslön med? Är hennes man också välbärgad?

    Svara

      Sjukt mycket pengar för så få kvadratsmeter.

      Svara

      Hennes man är inte rik, hans bror däremot är det. Alessandro bor ju i huset på andra sidan gatan från deras nya lägenhet

      Svara

        06.24 Intressant, alltså, detta par har har det ekonomiskt bra pga av Biancas starka varumärke, Biancas stjärnglans och för att hans bror har pengar?

        Svara

          Var hade Bianca varit idag om hon inte fått draghjälp av folk som har kunskap? Du kan inte påstå att Bianca har kunskap?
          Hon hade troligtvis sparkat sig trött i sin mammas soffa, fortfarande.

          Svara

      Som jag förstod i podden var det hennes förtjänst att dom kunde köpa lägenheten.

      Svara

        Den måste ju dock ha en oerhörd månadskostnad så de måste ha en ganska fet månadslön med? Jag eller köpte de den kontant?

        Svara

    Obegripligt för mig hur man kan vilja bo på Östermalm. Innerstans absolut ocharmigaste stadsdel.

    Svara

      Vad baserar du det på?

      Svara

        Sitt tycke och smak kanske?
        Eller måste det vara ”faktabaserat” att man inte vill bo en viss plats?

        Svara

      För mig är det obegripligt att man ens vill bo i Stockholm. Tycker det är ett straff fara dit. Tur att alla är olika 🙂

      Svara

      Hade heller inte valt Östermalm i första hand, men finns en del mysiga gator och framförallt nära till härliga restauranger och så.

      Svara

    Ska dottern Cleo inte med? Hon kanske ska bo någon annanstans?

    Svara

    33 mille alltså?
    Jag är som en tombola i huvudet när det kommer till siffror så blir lite tveksam på mig själv.

    33 MILLE??

    Kanske för ett slott här nere i Skåne, men det hade jag ju inte heller velat ha. Vet faktiskt inte vad jag hade införskaffat om jag hade den summan till övers att ödsla på fastighetsaffärer.

    Svara

      I min värld går det inte ens att föreställa sig de pengarna. Bor norrut i landet och jag tycker priserna här börjar vara höga. Men 33 miljoner. Tror inte ens det gamla stora bankhuset i min stad (en stor fin byggnad med affärer i nederdelen och stora lägenheter på övervåningen+ torn och läge mitt i stan) gick på det 😬

      Svara

      Är ändå Stockholmare och van vid de höga priserna här (vi har en villa för tvåsiffrigt i en villaförort) men 33 miljoner är ju vansinnigt… De måste vara stenrika, haha

      Svara

        Tvåsiffrigt? Det var väldigt billigt!

        Svara

        Äger man en villa för 2-siffriga belopp dvs minst 10 mille och uppåt skulle jag säga att man är rik då också.

        Svara

          Inte om den villan är belånad till 75%…

          Svara

            Klart man är rik ändå. Man måste ha pengar nog till kontantinsats (5 mille i detta fall), samt ha råd med – vad som blir hutlös – amortering varje månad. Banken äger mest men nog fan är man rik om man har ett hus för 33 mille.

            Svara

            Vem tror du betalar en villa kontant? Och du får ju inte ett så stort lån om du inte har en väldigt hög lön så klart.
            Så ingen som är fattig äger en villa för 5 eller 10 millar.

            Svara

      Med tanke på att radhus i bagis går på 9 miljoner numera så är det inte konstigt att en sekelskiftslägenhet på 220 kvm på Östermalm går för det tredubbla.

      Svara

    Lyzzvåning? Vad fan är det för ord?

    Svara

      Deras väldigt jobbiga talesätt de använder i podden. ”Lyzz” och fnitter som små tonårsflickor som pratar om killar för första gången. Så hemst att lyssna på. Försökte några gånger men nej.

      Svara

        Haha ja jag har kollat på hennes instagram nån gång och sett det där stavningarna. Skämdes när jag förstod att de säger så och verkar tycka att det är coolt.

        Svara

    Sandra Beijer i Frankrike, jag dör av avundsjuka! Vill också resa!!!!!

    Svara

      Jag förstår inte hur hon kom dit, behöver man inte coronapass eller kan man resa hur man vill nu igen?

      Svara

        Resenärer över 11 år måste visa upp ett negativt RT-PCR-test (destinerat för resor) som är högst 72 timmar gammalt och en hälsodeklaration vid alla typer av inresor (bil, båt, flyg, etc.) (inget krav för lastbilsförare och gränsarbetare). För närvarande är rekommendationen att isolera sig i 7 dagar efter ankomst.

        Svara

      Vilket hus! Hur rika är folk? Tycker alla influensers familjer har hus i Frankrike, marbella el mallorca…

      Svara

      Jag vet!!!😭 är såååå avis på henne

      Svara

    Såå nice!! Skulle vara kul om hon startade en youtubekanal så man kan följa renoveringen!

    Svara

      Helt galet att man köper en lägenhet för 33 miljoner och ens känner behovet av att renovera den .

      Svara

        Det var ett renoveringsobjekt. Den tidigare ägaren hade bott där i 30 år.

        Svara

          Och ändå kostade den 33 millar?! 😳 Å jävlar…

          Svara

            Nice liten vinst till ägaren som bott där i 30 år…

            Svara

              Och 22% skatt på mellanskillnaden.

              Svara

        Det är löjligt.

        Svara

    Tycker att hus- och lägenhetspriserna i Sveriges större städer börjar bli galet höga! Fattar inte vad det är som driver priserna för vi har väl ändå inte så många höginkomsttagare som fixar att betala lån och ränta på en lägenhet för 33 miljoner. Eller har jag missat något?

    Svara

      Bostäderna som går för så mycket är nog ändå relativt få. Såg att Göteborgs dyraste lägenhet förra året gick för 30 miljoner. 😮 Finns alltid ett par utvalda personer med otroligt mycket pengar…

      Däremot för ”vanligt folk” tror jag det blir vanligare att lägga mer och mer pengar på sitt boende. Man har nästan inget val? Jag och min man köpte precis bostadsrätt och vår månadskostnad kommer att vara 15 000 kr (då räknar jag in ALLT som rör bostaden). Det är mycket pengar med tanke på att vi hyr för 8000 kr/månad just nu. Men samtidigt spenderar man mycket tid hemma så känns viktigt att ha något man verkligen trivs med. Är glad vi föredrar lägenhet och inte hus. Har många vänner som vill köpa hus, men de kan inte hitta någonting bra för mindre än 5 miljoner häromkring. :-/

      Svara

        Med tanke på att ett radhus i Bagarmossen numera kostar 9 miljoner, dvs i en förort som har problem med skjutningar och kriminalitet. Då förstår man att tiden är ur led.

        Svara

      PepsiMax Det är bankerna som driver priserna uppåt för de ska tjäna pengar på räntan, är räntan låg går priserna upp, så bankerna ändå får in sina pengar.

      Svara

        Hur menar du att bankerna manipulerar alla budgivningar?

        Svara

          11:28, jag har inte skrivit att bankerna manipulerar budgivningen, det låter som om det vore kriminellt. Jag har skrivit att de bara har för ögonen mera pengar och verkar inom lagens ramar utgår jag ifrån, att bostadspriserna höjs för att de inte ska gå miste om räntor.

          Svara

            Hur gör de det?

            Svara

            Är också väldigt nyfiken på hur du menar att bankerna skulle manipulera bostadspriserna?

            Svara

    Hennes nuvarande hem ser mer ut som ett ombyggt kontor. Har kollat på bilderna och det känns inte som ett hem. Kallt opersonligt och ja kontorskänsla. Gardinerna, golvet allting känns så otroligt kallt. Ser inte ut som ett hem för barn.

    Svara

      Fast vad vill du ha sagt med den kommentaren egentligen? Att ditt hem är finare och mysigare och mer lämpligt för barn? Smaken är väl som baken. jag tycker hennes hem ser riktigt fint ut!

      Svara

        Saraf, hens hem är fullt med gammalt skit från loppis och hen tror därför att hen är ”personlig”. Sen att avundsjukan och bitterheten lyser igenom behöver vi inte ens ta upp. Man behöver inte ha massa plotter och gammalt skräp för att ha ett personligt hen, och för övrigt, varför vill man ens ha ett personligt hem?

        Svara

          Oj vilken barnslig kommentar. Nej mitt hem är inte fyllt med det du påstår. Man kan ha stilrent utan att det känns kallt och kontorsaktigt. Och mitt hem är ett varmt hem där barn trivs och vågar röra sig.

          Avundsjuka? Grina över nåt annat. Du är väl en sån patetisk jäkel som tror att folk är avundsjuka för att man tycker att andra ska följa rekommendationerna också. Känner igen din stil.

          Svara

          Vad är ens ett ”personligt” hem? Det bör väl rimligtvis variera beroende på just personen som bor där. Bor där en som älskar loppisfynd så är väl rimligtvis hemmet personligt om det fylls med loppisfynd hen tycker om.

          Svara

        Jag fick säga min åsikt. Funderade mest på om det var ett ombyggt kontor. Sen ser det sjukt kallt och opersonligt ut.

        Svara

    Föredrar mindre ytor, tar lång tid att städa annars. #hatarstäda

    Svara

      Tror inte de städar allt själva. De har nog råd med städhjälp.

      Svara

      Hur lång tid det tar att städa beror mer på hur mycket saker man har fyllt ytan med. Ett litet hem med mycket saker tar längre tid än ett större hem med mycket öppna/tomma ytor.

      Svara

    Det är inte den bilden nere till höger! Detta är ett renoveringsobjekt

    Svara

    Hon har väl en dotter också?

    Svara

    Bor i det sk norra Sverige(Jämtland) och vårt hus gick på 300.000:-, ska lite längre fram sälja det och köpa annat, vill helst inte lägga mer än 700.000:- på ett hus, vill vara skuldfri som pensionär för då spelar min pension mindre roll.

    Svara

      Alltid bra att ha en liten summa lån kvar på huset då det är svårt som pensionär att få lån. Rekommenderar dig att ha 50-100.000 kvar i lån på huset så att du om du skulle behöva i äldre tar kan ta lån 🙂

      Svara

        Menar du att du behöver ha ett lån för att kunna ta ett lån?

        Svara

          Gissar att personen menar, spara 100 000, ersätt istället med att ta ett mindre lån av banken för att betala huset.
          Ha pengarna kvar på kontot med du betalar Av lånet på längre tid.
          Har också hört hemskt sorgliga historier om typ pensionärer som har helt avbetalad hus med stabil pension men de får inte låna ens en mindre summa för att fixa ett trasigt tak eller kök osv osv… :/

          Svara

      Åh jag som bor i Uppsala har fått lägga 2 miljoner för en 1.a på 35 kvm. Kontrasten är inte nådig!

      Svara

    09:11 modernt, men inte fult.

    Svara

    De budade alltså 5 miljoner över utgångspriset. Vansinningt. Nu ska de säkert renovera sönder lägenheten så att den ser ut precis som alla andra nyrenoverade lägenheter på Östermalm. Varför ens köpa en sekelskiftesvåning då? Det går att renovera men ändå behålla lite av huset tidsanda. Om man absolut vill ha nytt, varför inte bara köpa en nyproducerad lägenhet?

    Svara

      Kanske är man en av de cirka 9 miljoner svenskar som inte bor i Stockholm? Jag vet inte om det här kommer som en nyhet för dig men Stockholm är liksom inte solen som resten av Sverige snurrar runt

      Svara

        ?

        Svara

    Sofia jag mår illa när jag tänker på hur de kommet att renovera sönder lägenheten, och hur den kommet att se ut som alla andra sönderrenoverade lägenheter. Det är sorgligt med denna förstörelse genom dessa renoveringar.

    Svara

      Oj, låter osunt att tänka på något som gör en illamående. Och hur orkar man tänka på vad någon annan gör med sin lägenhet som du aldrig någonsin kommer sätta din fot i?

      Svara

    Det är inte den lägenheten som är på bild, utan en som var listad på wrede, ett renoveringsobjekt med utgångspris på 28m.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.