Lite information gällande CAIAs julkalendrar



Trots att jag tidigarelade det här inlägget med runt 10 timmar, så var jag ändå ganska sen på bollen vad gäller reaktionerna på Caia Cosmetics och deras julkalender.
Folk är ruskigt besvikna på kalenderns innehåll, särskilt som den kostade 1795 kr, och många uttrycker att det vill reklamera kalendrarna och få pengarna tillbaka.
Jag är en av dem.
Jag kontaktade företaget igår, med önskemål att annullera min order.
Det gick dessvärre inte då den redan hanterats av deras lager.
Istället fick jag de här instruktionerna:

Om du ångrar ditt köp och inte har hämtat ut paketet än kan du låta kalendern ligga kvar hos ombudet så kommer det skickas tillbaka till oss automatiskt, det kommer inte tillkomma några kostnader för detta. Har du redan mottagit kalendern kan du skicka den i retur till oss så länge plomberingen på kartongen är obruten. Lägg med en lapp i paketet med ditt ordernummer samt kontaktuppgifter och skicka paketet spårbart (ej REK), vi rekommenderar Postnords tjänst ’skicka lätt’: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/brev-skicka-latt till.

Jag kommer alltså inte hämta ut min kalender utan den får vackert åka tillbaka till Caias lager igen, utan att jag behöver betala frakt eller liknande.
So far, so good – för mig i alla fall.

En annan sak som många varit missnöjda med vad gäller Caias kalendrar är att många av de existerande kunderna som handlat på Caia tidigare, som fick reservera en kalender innan de släpptes på Caias hemsida. Det enda som krävdes var att man betalade 200 kr i reservationsavgift.
Problemet är att många av dessa reserverade kalendrar ännu inte nått den reserverande kunden. Margareta Grääs är en av alla de som som inte fått sin reserverade kalender än. Den hon öppnade i sin video var en hon köpte via hemsidan när de släpptes där.

Så..
Tillbaka till den här reservationsavgiften på 200 kr.
Igår fick jag höra från flera följare att Caia inte kommer betala tillbaka reservationsavgiften om man vill returnera sin kalender, trots att de flesta inte ens fått sin reserverade kalender.
Jag vet inte huruvida detta stämmer, men jag ställde frågan tillbaka till Caia när jag ändå korresponderade med dem ang min egna kalender.
Nu är det fredag eftermiddag så jag vågar inte hoppas på för mycket vad gäller ett snabbt svar, men kanske är det någon av er som också reserverade en kalender för 200 kr och som vet något om hur Caia kommer göra med avgiften?

Så här har Caia bemött kritiken:

 

 

 

138 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Vadå ”göra vårt allra yttersta för att inte göra er besvikna framöver”? Är det inte bättre att Caia gör sitt yttersta för att ta hand om alla som är besvikna NU? Och det är inget som säger att de som är besvikna NU kommer att handla mer från Caia ”framöver”. Vilket förbannat dretföretag. Skäms, Caia!

      Det finns en video på B:s kanal när de är i London för att diskutera en ny produkt (tror det var mascaror) och sedan shoppar konkurrenters smink för att få inspiration till det egna märket. Ett eller två år senare säger B (på egna kanalen) att hon inte längre följer/bryr sig/eller något liknande om vad andra gör. I detta fall med kalendern borde hon ha haft bättre koll på sina konkurrenter. Flera producenter av kalendrar satsar för att imponera på potentiella kunder. Jag tror som andra redan nämnt att man kan ha känt sig hotade, oroat sig för en flopp, och därför inte skickat ut VIP-kalendrarna en vecka före släpp som utlovat. Om man har följt Margaretas videor så har man koll på att pincett, pads, rabattkupong, blender, rengöringsplatta, minipenslar, sovmask, hårband ALLA ses som billig utfyllnad. Jag ser det som osannolikt att ingen på Caia så småningom insett att kalendern riskerade att floppa. Instämmer i att man ville hemlighålla innehållet till den 1 december då möjligheten att returnera löpt ut.

        Nu är det ju knappast Bianca som sitter och bestämmer. Hon är ansiktet utåt och är garanterat delaktig men finns nog ett helt team bakom samt att de som verkligen driver företaget har det slutliga ordet då de har koll på budget, mål osv.
        Caia är ju en ripoff av Kylie Beauty /KK Beauty och det har ju varit tydligt från dag ETT. Bianca har samma ”itfaktor” som Kylie och folk köper whatever she puts het namn on. Kylies brand är också överprisat och lite basic men med många bra produkter. Det handlar om att tjäna pengar, och det har dom ju lyckats med

      De ljuger i sin förklaring, de skriver att de jobbat i över ett år på kalendern bara det att Bianca sagt att de började jobba på kalendern i januari. Alltså snälla. Och vadå custommade, och de vaknar varje dag och vill göra alla glada – vilket manipulativt skitsnack. De vaknar varje morgon och vill tjäna mycket pengar och göra sig själva glada. Säger också, skäms Caia! Skäms Bianca!

        Antagligen har Bianca ärvt sin mammas sinne för månade och årstider…. Pernilla vet ju inte om höst eller vår kommer efter vinter…. så ett år är kanske typ 8 mån i Wahlgrenstid?

    Förlåt är kanske helt okunnig men vad har läppstift med hudton att göra? Alltså jag menar alla kan väl använda rött läppstift tillexempel?

      Nej, både din hudton och pigmentering på läpparna avgör hur t.ex. ditt röda läppstift kommer vara. Jag kan t.ex. absolut inte ha rött läppstift som ens antyder till lite orangefärgat (vilket oftast inte syns förrän jag har det på mig) medan andra passar perfekt i just den tonen ?

        Men snälla, om de kunde skicka små läppennor så kunde de väl lika gärna skickat med ett läppglans eller läppstift i samma färg. Sluta försvara dem! De har totalblåst sina kunder och sätter dessutom överpriser på sina produkter. Allt hutlöst dyrt. Necessären från Kina som de säljer för 400 kr är kanske egentligen värd några tior, likaså deras dyra dyra borstar. Köp inte!

        Okej fast då kan man ju inte skicka något smink alls? Om man ska se efter alla hudtoner som existerar?

        Finns färger som har neutrala undertoner och dom passar alla oavsett deras hud- och underton.
        Deras argument håller inte just därför.

          Detta är dock inte sant, det finns mer neutrala färger men de funkar på människor som ligger i gränslandet mellan varm och kall hudton. Inte på de som tydligt drar åt ett håll.

          Men ja, en sminkkalender är ju en ganska dum idé oavsett, hudtonsprincipen gäller ju alla färger över huvud taget, foundation, puder, ögonskuggor, kajaler, läppennor, läppstift, läppglans med färg, rouge, solpuder, contouring, maskara i vissa fall, alltså verkligen allt.

        Jag svarade bara på frågan om läppstift och hudton ?. Jag håller med om att de hade kunnat skicka med smink. Det är ju därför man köper en julkalender från ett sminkföretag?

      Exakt och alla kan ju använda en brun ögonskugga eller ett rosa läppglans. Så sjuka försvarstal. Pinsamt! Det är uppenbart att de lagt saker i kalendern som de inte blir av med, som inte säljer som t.ex sovmasken sedan verkar det mest vara provförpackningar. Bianca är verkligen inte att lita på. Nu använder hon alltid underkläder från intimissi, som hon får betalt av för att säga det, annars brukar hon säga att hon inte använder underkläder. Money talks.

    Tycker det är underligt att man bemöter reaktionerna i en story. Den försvinner ju efter 24h. Det kanske är meningen? Köper inte riktigt deras ursäkt, finns andra sminkmärken som har smink i sina kalendrar som lyckas lösa problemet med att inte allt passar alla. Istället för en rabattkod hade man ju kunnat haft en voucher för tex ett valfritt läppstift i så fall, om det var där skon klämde. Men den är ju inte i miniformat….

    Men att köpa en julkalender är ju att köpa grisen i säcken? Fattar faktiskt inte vad alla klagar på. Vill man veta exakt vad man får så får man ju köpa produkter rakt av istället.

      Är inte de som säljer julkalendrar skyldiga att skriva ut exakt innehåll?

        Jag har ingen koll på om de är skyldiga att skriva ut det i sitt marknadsföringsmaterial, eller om det räcker att man får med infon när man öppnar kalendern, men alla andra företag verkar ge infon i förväg. Då slipper man också den här typen av kritikstorm.

        Den här videon https://www.youtube.com/watch?v=YZ9yK9xrKrw tiden 0:30 visar baksidan av kalendern där innehållet anges i vit text mot rosa botten. De flesta säljare online visar både i bilder och text vad kalendrarna innehåller.

      Ingen klagar på att de inte visste innehållet, det är ju som sagt hela grejen. Men att innehållet inte motsvarar förväntningarna baserat på priset och hur CAIA (/Bianca?) pratat om kalendern. Har aldrig köpt en sådanhär kalender själv, men tycker inte det är särskilt svårt att förstå. Kalendern håller låg kvalitet på innehåll jämfört med kalendrar i likvärdiga prisklasser och jämfört med hur mycket de själva hypeat upp den.

        Med tanke på vad hon sagt om kalendern trodde jag att det skulle vara någonting som verkligen var utöver det vanliga istället för raka motsatsen. Kunde de inte ens smällt på med en riktig håll käften-”lucka” på julafton?

          Tillägg: känns som det tagit fram den sk utfyllnaden mer eller mindre gratis till kalendern + typ mascarorna eller vad det nu var som var röda. Resten känns som något överblivet från lagret typ. ”Åh hittade 15 kartonger med små testborstar, dom kan vi använda”, typ. Sorry not sorry.

        Men klart dom hypear den – det är marknadsföring. Fattar om folk kan va besvikna men åter igen så har man ju köpt under premissen att man inte vet vad den innehåller. Värdet stämmer ju trots allt, sånt får företag inte ljuga om. Med andra ord ogillar folk bara valet av produkter. Tycker kritikstormen är löjlig.

          Att värdet stämmer är ju extremt subjektivt, de kan ju påstå att värdet för kund för en produkt är xxx kronor men i verkliga fallet skulle den produkten aldrig sålts för det priset egentligen. Ett uppblåst värde med andra ord. Det går ju inte ens att rimligen svara på alls i detta fall iom att CAIA inte säljer dessa miniversioner som finns i kalendern. Så de kan ju påstå vilket värde som helst. Faktum kvarstår dock att jämför man med kalendrar i liknande prisklass och med liknande påstått värde, så underpresterar CAIAs kalender ganska rejält.

            Det kan säkert stämma att de både överskattat värdet och att den underpresterar i jämförelse med andra kalendrar. Men faktum kvarstår att kunden handlat under precis dessa premisser. Vill man veta exakt vad man ska få så är det bäst att avstå såna här julkalendrar, det är knappast något nytt.

              Du verkar ha svårt att fatta, ingen har problem med att man inte vet vad man får. Det är hela poängen med julkalendrar. Problemet är att de misslyckades i innehållet. Lösningen är att framföra kritiken till CAIA och returnera sin kalender, så får de göra bättre nästa gång om någon vill prova köpa deras kalender igen. För massvis med andra märken klarar det utmärkt att leverera en kalender med hemligt innehåll som kunder ändå är nöjda med.

      Fast hur kan du inte fatta? Företag har börjat tjäna enorma pengar på kalendrarna. Innan man köper en kalender så kollar man på ett ungefär vad värdet på allt är. Man köper inte en kalender för över 1500 för att få utfyllnadsgrejer utan då förväntar man sig att det är en hel del full size och mindre saker som 1 ögonskugga, ett läppstift osv.
      Det finns ändå en standard bland julkalendrar. Vill man betala för utfyllnad kan man lika gärna köpa ifrån h&m för några hundralappar.

        Förväntar du dig vinst varje gång när du köper lotter också?

          Så du menar att köpa Caias produkter är samma som att köpa en trisslott? Snälla säg att du skojar.

        Bortsett från att den är _alldeles_ för dyr stör jag mig orimligt mycket på att den är helt ogenomtänkt? Varför får jag en blendersvamp men ingenting att smeta ut? Varför får jag två mascaror istället för en mascara och en ögonskugga? Varför får jag typ tre läppennor men inget glans/läppstift? Sen är ju rabattkoden en kategori för sig. Som många andra redan påpekat – varför inte ge ett presentkort på valfri foundation/rouge/whatever ist? Att sedan försvara sig med att de jobbat med denna kalender I ETT ÅR…. Äeeh. Pinsamt!

          Det är väl överblivna produkter som de lagt i påsarna och så tänker de väl att kunderna istället ska köpa foundations och skuggor för dyra pengar så de tjänar mer.. och en rabattkupong vilket skämt. Så fräckt gjort men är inte förvånad.

          Ja att de dessutom ljuger och säger att de jobbat med den ett år nu, alltid har de jobbat med allt i ett år, säger de, MEN Bianca har ju sagt att de började jobba på denna kalender i januari. Tror sanningen är att de snabbt hafsat ihop den, oavsett alldeles för dyr sett till innehållet. Så fult gjort. Bra att de inte kommer undan denna gång utan får kritik. Det där att de försökte få sina kunder att ta krediter så kunderna skulle handla mer av Caia lyckades de ju också förklara bort.

    Tycker ni att Bianca ska besvara kritiken på sin instagram, eller det är bara Caia som ska besvara?
    Hon har försvisso sagt något till Aftonbladet eller Expressen, så hon har ju märkt av kritiken?

    Såg att vissa skrev i några kommentarer att man inte ska kritisera på hennes privata instagram utan bara ta det med Caia, så nyfiken vad ni anser ?

      Tycker inte Bianca behöver säga någonting. Utan det är Caia som ska stå till svars.

        Och andra sidan har ju Bianca själv hypeat upp kalendern på sin egna insta och gör regelbundet reklam för CAIA där som ansiktet utåt för märket. Då är det ju rätt förståeligt om folk vänder sig direkt till henne också.

          Bianca brukar ju själv säga att det är hon som tar beslut och sköter så mycket på Caia (vilket jag inte för en sekund tror på). När det är något bra då är det Biancas företag och hon som sköter allt MEN när det är något negativt då är det inte hon som ska stå till svars… Asså. Och hennes nära och kändisar som överhyllar henne och hypar Caia, och media som skriver om att Bianca har 1.2 milj följare och allt MEN media har ju tidigare skrivit att Bianca hade många köpta följare och hon var inte i närheten av mäktigast på sociala medier, dessutom ganska lite likes och kommentarer på Caia-inlägg. Hur kunde ett företag köpa andelar av Caia för flera hundra miljoner (?!), blåsta precis som kunder blivit.

            Blåsta tror jag inte företaget som köpte caia andelar blivit. De har gjort en DD som brukligt och kommit fram till den värderingen man gjort. Är inga duvungar som sitter med denna typen av investeringar. Sen om de gjort en korrekt bedömning är en annan sak och tiden lär utvisa. Inget som drabbar en fattig osv

            Fast i detta fall tror jag det är Bianca själv som bestämt, hon har ju sagt att det är hon som tagit fram kalendern, hon och Lovisa, det är deras drömprodukter sa hon typ, en maaagisk kalender sa de, så då är det väl Bianca som ska stå till svars. Hon brukar ju kalla det för sitt eget företag. (fastän hon väl bara ägen en liten del av det).

              B får nog inte babbla mer, det hjälper inte. Varumärket har tagit skada och returer kostar pengar i osålda varor, extra arbetstid samt lagringskostnad. 36 miljoner kr i försäljning och 1.800 kr per kalender ger 20.000 kalendrar. Säg att det finns fyra läger; de som returnerar, de som är missnöjda med inte orkar returnera, de som öppnat kalendern, samt de som gillar kalendern. Kanske får de 5.000 kalendrar i retur?

              Lovisa har aldrig betalat för den vara hela sitt liv hur 17 kan hon vara med och ta fram produkter ?

            Utan Bianca som frontfigur och reklampelare är Caia värd 1% av den summan, om ens det. Hon har garanterat fått skriva på kontrakt om att hon måste fortsätta hypa företaget och göra x antal reklaminlägg och även att hon måste se till att upprätthålla sitt följarantal på sociala medier. Om Bianca tar sina 200 miljoner och lämnar offentligheten för att leva ett äkta liv utanför sociala medier är det slutet för Caia.

      Eftersom hon själv ofta gör reklam är det svårt att hålla isär. Då får hon sluta med det på sitt konto tänker jag. Sedan tycker jag hon får oproportionerligt mycket. Verdane som investmentbolag och troligtvis största ägare har nog en del med i spelet. De ska ju se till att sina investerare ska få max av sin investering. Det är många fler nu som vill ha del av kakan än innan de klev in. De bygger ju sin verksamhet med en del kostnadsskikt i form av sin egen organisation, fina lokaler mitt i stan och massa nyanställda till Caia. Det sväller snabbt. Det var nog lättare innan att satsa mer på själva slutprodukten till konsument.

      Viktigast är såklart att Caia som är företaget folk handlat av bemöter det. Bianca har inget tvång att göra det personligt, men det ser bra utåt om hon gör det.

      Självklart är det Bianca först och främst som ska bemöta kritiken. Det är hon som gapar högst om hur sjuuuuukt bra allt är. Det är hon som hajpar så hon tappar andan.

    Först fick kunder informationen att dom skulle få tillbaka hela beloppet, men sen skrev dom att dom gett ut felaktiga uppgifter och skickade detta; ”Du får dessvärre inte tillbaka de 200kr som du betalade vid förköpet och det har kommunicerats via mailet”

    Kommunikationen där på kundservicen verkar vara sådär.

      Bara på den avgiften på 200 kr har väl Caiat tjänar minst en miljon. De är smarta, och giriga. Usch. Hoppas ingen handlar mer från Caia, finns andra billigare märken som har minst lika bra och bättre produkter.

    Vad är det för regler som gäller för reklam av alkohol?
    Hannalicious kör samarbete för en alkolhaltig cava i sin Instagram stories

      Fråga Åsa….

        ????

    Tycker det är illa att de som förköpt (alltså personer som fått möjligheten att köpa i förväg pga stora kunder till Caia) ska bli lidande i det hela och inte bli återbetald hela summan? Är det så man vill behandla sina största kunder? Helt jävla galet.

    Men vilken bullhit, Caias mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Vidrigt att lura sina kunder så, äckligt manipulativa. Inte undra på att de tjänar mycket pengar. Kalnederns innehåll kan omöjligt vara värd 3595 kr som de påstått, innehållet är nog inte ens värt 1700 som den kostade. Och det var sagt att den skulle innehålla 24 maaagiska produkter och nyheter. Lögnare. Usch.

      Innehållet i Caias kalender motsvarar innehållet i skönhetskalendrar som kostar 600-800 kr. De flesta hade nog varit nöjda med kalendern om den varit realistiskt prissatt sett till innehållet, för det är i sig ingen dålig kalender, om än lite trist.

      Jag gick in på deras hemsida och lade in de produkter jag kunde hitta i kundkorgen. Fick ihop 19st full-size produkter till ca 3000kr. Det är helt omöjligt att kalendern är värd 3600kr.

      Ja, det är ju SJÄLVKLART att ett företag ALDRIG skulle välja att gå back på en enda pryl som dom säljer. Tex en tröja har kostat 500kr men säljs nu för 250kr…ni glömmer att butiken ska få sin peng, likaså designern, transportfirman, fabriken. Kan ni då bara föreställa er vad plagget egentligen har kostat företaget som tillverkat: skit och ingenting. Detsamma gäller Caia, varför skulle dom förlora pengar och jobba gratis för att ”vi” (inte jag) ska få köpa denna julkalender. Hahahahaha

        Påståendet att ett företag aldrig skulle gå back på det de säljer är felaktigt.

        De skulle såklart inte börja sälja något de går back på, men varor som köpts in och inte sålts tillräckligt snabbt kostar företaget pengar eftersom de bundit sitt kapital i varorna.

        Då är det en bättre affär att sälja varorna med förlust så man kan köpa in något annat istället

    Aaaarrgghh de gör ju sig själva till offer! ”VI förtaget Caia vaknar varje morgon och vill gör alla glada men nu är VI företaget Caia så himla ledsna för att alla är inte glada! Buhu!”

      Tror verkligen att de är ledsna på riktigt, men av andra anledningar ?

        Jag tänker att de försöker spela på unga köpares känslor och få dem att inte vilja returnera

          Ja visst spelar de på unga köpares känslor, det gör Bianca alltid. Visst försöker de få folk att inte returnera, snart kommer nog snyft från Bianca också. Tror också de är ledsna men ledsna för att de får kritik, sämre rykte och inte tjänar alla de miljoner som de hoppats på genom kalendern.

        Haha…dagens asgarv ”Anonym 18:38”…så sant.

        Dom är inte ledsna, dom är nog lite omskakade och en aning rädda. Snälla var inte så naiv.

      ,meddelandet från Caia är ju att de inte tänker göra nåt åt kalendern, och det är mest synd om företaget för de har ansträngt sig så hiiimla mycket och nu är kunderna missnöjda

      Så löjligt, sjukt manipulativa. Vaknar och vill göra alla glada? Pyttsan de vaknar och vill tjäna mycket pengar. Bianca och Lovisa är ju sååå manipulativa och pengakåta. Ju mer de tjänar desto mer pengakåta blir de väl. Nu ska ju företaget som köpt in sig ha sina pengar och stora kontoret kostar väl en del så då ska man sälja billiga grejer väldigt dyrt så de tjänar ett antal miljoner.

        Lika pengakåta som de flesta företagare antar jag, inte väl inte konstigare än så egentligen. Men att företaget framställer sig som en ledsen privatperson gör mig fan arg

          Sålänge företag producerar bra kvalitativa produkter till bra pris spelar det väl ingen roll vad företaget tjänar. Företagare skapar jobbtillfällen vilket är fantastiskt.

          I detta fallet levde inte kalendern upp till de högt ställda förväntningarna man fått.

      Viiiilket trams, skämskudde.

    Helt plötsligt känns Caia så sunkigt.

    https://dhandel.se/caia-costmetics-vinnare-d-award-2021/
    Tur att diskussionen om adventskalendern inte hann komma innan juryn bestämt sig 🙂
    ”CAIA Cosmetics är i hård konkurrens med Maya Delorez och Sellpy det företag som bidragit mest till att driva e-handeln i Sverige framåt under det senaste året. CAIA Cosmetics fick flest av de fler än 17 915 röster som lämnats på Svensk Digital Handels sajt mellan den 8 – 26 oktober. Priset delades ut i går kväll på Sveriges största e-handelsevent D-Congress.”

      Eh. Sellpy? Så de vann över Sellpy och nåt okänt företag och enbart 17k personer röstade?

      Wow…..?…..typ

        Det är väl snarare en sensation att ett nischat märke som Maya Delorez, som knappast någon utanför ridsportvärlden hört talas om, kan slåss om ett pris med konkurrenter som Caia och Sellpy ifall publikens röster väger in när man korar vinnaren.

        Fattar inte ens hur Sellphy kan vara nominerad…

        Och bland tidigare vinnare hittar vi revolution race, desenio och ideal of Sweden som alla byggt sina företag på att utnyttja microinfluencers som inte förstår sitt värde till att marknadsföra deras produkter helt gratis. Sunkigt.

        Precis, wow liksom… när Bianca och hennes nära raggat röster och många gånger uppmanat sina följare att rösta. Inte direkt en överraskning att de skulle vinna då haha. Priset kommer väl mamma Pernilla överdriva också i vanlig ordning.

    De verkar ju inte respektera sina kunder iaf, de hade kunnat bemöta kritiken så mycket mer professionellt än i en story(?!?!) som försvinner efter 24h… alltså va? Sjukt oseriöst. Aldrig mer.

    Ska bli intressant att se vad denna lilla ”fadäs” kostar bolaget i badwill. Kommer det visa sig i försäljningen eller glöms det av illa kvickt av alla Biancafans..? Så lönar det sig att snåla?

    Jag har jobbat med kommunikation för ett företag som visserligen är större än Caia, och det där meddelandet… haha om vi haft något sånt till våra kunder hade vår support och vårt SoMe-team haft att göra ^^’ I en sån här situation är det absolut inte läge att säga ”vi har jobbat på det här i ett år”, utan ”vi förstår att vi inte lyckades uppfylla era förväntningar och tar tacksamt emot er feedback”, vilket man då som seriöst företag även bör göra, och inte bara säga. Däremot tycker jag det är bra att de förklarar att produkterna är utvalda för att fungera för alla hudtoner, men då kanske det borde ha varit något de skulle ha nämnt bra mycket tidigare. Är Caia ändå inte ett företag som i första hand säljer smink? Då är det väl ändå konstigt om en hypad kalender som den här faktiskt inte innehåller något…

      Att de har jobbat med detta i ett år är inte direkt en förmildrande omständighet om man säger så…

        Haha nä absolut inte! Det visar bara på att de under ett år kämpat med en produktidé som är totalt tondöv mot vad kunderna faktiskt vill ha, och även med facit i hand står företagets kommunikation helt oförstående till kritiken.

          Verkligen!

        Sedan i januari har Bianca tidigare sagt, och det där med ”utvalda för att passa alla hudtyper” är nog en uträknad efterkonstruktion.

          Gillar också hur hon slänger med uttrycket skräddarsytt. Nja då hade man fått välja hudton när man köpte kalendern.

      Skulle du som kunnig säga att det bästa för att reparera skadan vore om Bianca uttalade sig? Känner att många handlar på grund av hennes influens.

        Jag är inte jättepositiv till att influensers som frontar företag ska uttala sig om de inte har hjälp då de gör det. De är ju inte direkt menade att bemöta kundupplevelser till ett företag bara för att de råkar vara en frontperson. Ett företag som Caia bör rimligen ha någon som ansvarar för PR/kommunikation samt någon/några som ansvarar för kommunikation i sociala medier. I min erfarenhet bör någon som är lite snitsig med ord skriva upp ett uttalande som företaget sedan delar så fort som de blir tillfrågade om saken, och influensern i fråga skulle coachas i hur man bemöter frågan, helst med en liten Q&A där man samlar vanliga frågor och tydligt bestämmer hur de ska besvaras. Samtidigt bör någon ansvara för att samla in feedback för att man sedan ska kunna gå igenom kundernas åsikter och se vad som är rimlig kritik och vad som mest är ”gå och dö ni är sämst och alla hatar er”. Man bör visa sig ödmjuk mot kundernas önskan, men jag tycker också att man i vissa frågor har rätt att stå på sig som företag om det är etiskt rimligt. Ibland är kunder arga mest för att alla andra är arga, men ingen rök utan eld. Just i den här frågan hade jag lagt mig platt för kunderna eftersom det är så uppenbart att kalendern slog helt fel.
        En annan approach som jag tycker passar bra för influensern i fråga är (inte ordagrant) ”Jag är jätteledsen för er upplevelse, kontakta företagets support för vidare hjälp”, eftersom influensern ändå inte kan göra något åt alla kundärenden.

          Åh vad vettigt och utförligt skrivet, tack för att du tog dig tid. De borde ta in dig som konsult för krishanteringen!

          Du har så rätt. Influensers behöver tydliga direktiv på vad de ska säga och när det är läge att vara tyst.

        Happy, hur tänker du när du tror att ett uttalande av Bianca skulle reparera skadan???
        Ska hon filma medan hon gråter och säger förlåt? Skulle alla dessa som är besvikna, bli glada igen då?
        Det är redan kört.

          Skulle också säga att med den här dyra kalendern, med det ynkliga innehållet , har dom visat att dom tycker att deras kunder är idioter.

          Jag tänker att det som driver folk att handla är tillit och om hon inte pudlar så förlorar hon framtida trovärdighet. Nu har hon ju uttalat sig och det var verkligen inte särskilt proffsigt, hon skulle ha anlitat vår expert här ovan.

      Jag tänkte just kommentera att de borde ta in en kommunikations ansvarig för texten är inte bra skriven.

    Blåsta tror jag inte företaget som köpte caia andelar blivit. De har gjort en DD som brukligt och kommit fram till den värderingen man gjort. Är inga duvungar som sitter med denna typen av investeringar. Sen om de gjort en korrekt bedömning är en annan sak och tiden lär utvisa. Inget som drabbar en fattig osv.

      En dd är inte alltid en prisgaranti , allt kan hända speciellt i en bransch som denna

    Vet inte hur många här som har köpt, men det är sen gammalt att Bianca ALLTID pratar sååå gott om det hon jobbar med. Direkt när hon hade avslutat med puma så var aimn det bästa hon hade haft på sig, hon tränar knappt … Tycker folk borde lära sig att influencers är lika mycket reklampelare som en reklampaus på tv. Skillnaden är att de lurar in en mer på ett personligt plan, vilket i många fall blir mer effektivt för dem.

    Och den stora förloraren i allt detta är vår kära miljö. Både iom alla onödiga produkter och all fram och tillbaka frakt. Suck.

    Om jag får vara helt ärlig så köper jag faktiskt deras ursäkt. Jag tror deras tanke var att vara så inkluderande som möjligt. Det är ju Limited edition(julig tema) med resestorlekar(som oftast kostar mer att tillverka) i ganska gullig paketering.
    Man får ha i åtanke att de flesta julkalendrar har faktiskt resestorlekar, men av redan befintliga produkter.. alltså sådana som redan säljs och inga Limited editions. Vilket såklart betyder att det inte kostar företaget något extra att få ihop allt i en låda(oftast gjord av kartong) som inte heller är så dyrt jämfört med tygpåsar som hos Caia.

      Jag har haft två kalendrar för ca 1500 kr vardera (bodyshops dyraste och glossbox) och båda har haft mestadels fullsizeprodukter

      Fast varför göra resestorlekar? La likande produkter (från kalendern) som fanns på hemsidan (fullsize) i varukorg och det blev ca 18 produkter av 24. Värde: 3295kr, alltså inte ens 3595kr som de påstår att kalendern är värd? Så för mig är detta GALET!!

      Stå då inte och säg innan att ”det mesta kommer vara i originalsize” när det är rent ljug.

      Alltså bara en sak med julkalendern är det värsta förutom priset och rabattkupongen ! Blanda säger att hon gillar resekit och att alla kanske inte gör det.
      Man ska inte ens resa i dessa tider och hur många vanliga svenska unga kvinnor har råd en julmånad
      Det blir ju som att köpa badsalt eller badskum utan att ha ett badkar! Förstår att människor är besvikna! De kommer att få tillbaka hälften! Ett resekit borde ju heller inte kosta mera än 500 kr
      Det är ett respektlöshet utan dess like både mot människor och miljö och ett förlöjliga de av kunderna som gick på det! Trogna kunder kunde få en necessär med ett resekit i bonus i stället!

    Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att de inte får kräva obruten förpackning vid distansköp, däremot kan de dra av en summa som motsvarar värdeminskningen man skapat på varan. Fult av dem att försöka förvilla kunderna ytterligare! Har de inte gett information om ångerrätten som är 14 dagar efter att man mottagit varan löper den på i ett år efter de ordinarie 14 dagarna. Kanske bra om du lägger med en länk till Konsumentverket eller liknade i ditt inlägg Camilla?

    Undrar vad landets alla paketombud tycker om deras strategi att man inte ska hämta ut sitt paket ….

      Ogillar. Paketen tar upp plats och vi måste hantera returen manuellt i butiken. Tar en del onödig tid..

        Returen måste ju dock hanteras även om man går och lämnar i den senare efter uthämtning. Gör ju inte en jättestor skillnad, skulle till och med påstå att det är något smidigare att returnera utgångna liggtider i samma veva som de andra än enstaka returer som droppar in då och då. Att det tar upp extra plats kan ju vara lite störande dock kanske.

    Känns lite osäkert att inte hämta ut den? Betalade igår och känns ju som det kommer ta en evighet att få pengarna tillbaka 🙁 plus, känns som de kommer tillkomma kostnad ändå när man inte hämtar ut paket… Att de drar av på ngt sätt.. Vad tror ni?

      Kommer kosta dig 250 att inte hämta ut. De har verkligen tänkt på allt …

        Det gäller endast om kunden först inte meddelat att hon önskar ångra sitt köp. Man har alltid rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Avgiften gäller för ej uthämtat paket utan att meddela företaget.

        Mvh konsumentsrättstjej

          Åh tack! Då meddelar jag caia och sen hämtar jag inte ut paketet 🙂 och hoppas det funkar.

    Gynnar hellre företag som satsar pengar på att förädla produkten och inte lägger pengar på dyra lokaler osv

    Bara så du vet camilla kommer du få betala 250 kronor för att inte hämta ut den, det står finstilt och är inget de nämner…

      Det gäller endast om kunden först inte meddelat att hon önskar ångra sitt köp. Man har alltid rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Avgiften gäller för ej uthämtat paket utan att meddela företaget.

      Mvh konsumentsrättstjej

    Fast detta är inte lagligt enligt svensk konsumenträtt och distansavtalslagen.

    1. Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, även om en förpackning är bruten. Skulle en bruten förpackning påverka ex. hygien ska detta tydligt framgå i samband med köpavtalet (orderbekräftelsen och köpvillkoren på hemsidan) vid beställning. Du har i så fall alltid ovillkorligen rätt till öppet köp (innestående saldo) om företaget kan bevisa att så är fallet. Mest sannolikt inte, och köpvillkoren ska alltid vara datummärkt så att du själv kan se när det ändrats på hemsidan exempelvis.

    2. Om reservationsavgiften inte ska återbetalas måste även detta tydligt framgå i samband med beställning. Företaget kan inte ändra det i efterhand utan det måste framgått i samband med att avtalet ingicks (köpet genomfördes). Läs igenom era orderbekräftelser ni fick i samband med förköpet.

    Tips till er yngre som kanske aldrig klagat eller behövt göra sådana här saker innan:

    1. Vänd er till KO (Konsumentombudsmannen). Enkelt att anmäla via hemsidan och går även att göra anonymt.

    2. Anmäl till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Går enkelt via hemsidan och gäller alla köp/produkter över 500 kr.

    3. Bevisbördan för ovan kravställningar tillfaller alltid företaget. De måste kunna bevisa att informationen framgått i samband med köp – det är inte kunden som ska bevisa att det inte gjort det.

    Orka och våga stå på er här nu! Ni har rätt till fullt ångrat köp och full återbetalning med reservation för ev. returavgift. De kan inte prata bort det.

    Mvh en som jobbat med konsumenträtt och köpavtal för flera e-handlare. (& det hade aldrig fått gå till på det sättet där).

      Jättebra info. Tack!

    Vart har man hört detta förut?
    Överhypade skönhetsprodukter ✅
    Flytt till megabostad ✅
    Megastort asdyrt kontor ✅
    Följs åt av en hängaraound kompis som bytt namn från P till L.✅

    Bara invänta gäng med lappar i garage och en instagramfigur som heter Pianca då.

      Tänker att tyra var först där med sitt gigantiska kontor för stylebytyra 🙂

        Det hade jag glömt. Upp som en sol…

    Ang hudton. Borde inte det problemet vara enkelt löst? ha en ”light”, en ”medium” och en ”dark”, så kan man välja den som passar ens egen hudfärg helt enkelt?
    Är ju då bara visa produkter i kalender som skiljer sig, de mesta andra kommer ju vara samma så borde inte vara ett stort problem.

      Nja, det blir inte så bra för det kostar rätt mycket mer att göra tre olika varianter + blir lite konstigt när man ska bestämma i förväg hur många av varje färg som ska säljas.

      Alternativt rabattkoder specificerade för ett särskilt artikelnummer (t.ex bara foundations) med 100% rabatt

    Alltså. Vad är genomsnittsåldern på folk som köper såna här kalendrar? Inte över 20, va?

      Nej, det ser man ju i kommentererna att det är en väldigt ung kundkrets. Tycker det är precis lika sorgligt att 16 åringar går och lägger den summan på en kalender?? Helt sjukt. Sätter min ena njure på att hälften köpt den på klarna också så den blir ännu dyrare i slutändan.

    Tråkigt att Margareta har hamnat i kläm i detta ärende. Jag hittade henne idag via Bloggbevakning och har nog kollat igenom ett 10-tal av hennes kalenderrecensioner. Så underbar och härlig tjej. Inte någonstans ger hon en orättvis bedömning av kalendern, utan säger vad hon tycker om och inte tycker om. Precis som i alla andra recensioner. Så hemskt att hon blir en slagpåse som folk tar sig friheten att sparka på.

    Vänta, låt mig hjälpa till här. Helt gratis rådgivning till Caia dessutom:

    Lucka 1: Hydrating Lip Balm 195 kr
    Lucka 2: Perfect Blender 95 kr
    Lucka 3: Lovisa Lip Pencil 125 kr
    Lucka 4: Voucher på valfri Travel Size foundation 150 kr
    Lucka 5: Bibbz Mascara 225 kr
    Lucka 6: Translucent Matte Setting Powder Mini 150 kr
    Lucka 7: Setting Powder Brush 195 kr
    Lucka 8: Bianca Lip Pencil 125 kr
    Lucka 9: Travel Size Primer Normal Skin ca 100 kr
    Lucka 10: Liquid Eyeliner 195 kr
    Lucka 11: Clear Brow Gel Mini 95 kr
    Lucka 12: Juicy Lip Oil 195 kr
    Lucka 13: Voucher på valfri Travel Size concealer 95 kr
    Lucka 14: Pennvässare 70 kr
    Lucka 15: Red Alert Lipstick 195 kr
    Lucka 16: Travel Size Primer Pily Skin ca 100 kr
    Lucka 17: Tapered Blending Brush 140 kr
    Lucka 18: Classy Face Paletten Mini 195 kr
    Lucka 19: La Nuit Hand Cream Mini 95 kr
    Lucka 20: Pink Small Toiletry Bag 195 kr
    Lucka 21: Flat Buffer Foundation Brush 195 kr
    Lucka 22: Eye Brightener 195 kr
    Lucka 23: Headband 95 kr
    Lucka 24: That Dewy Hydration Duo Mini 195 kr

    You’re welcome.

      Denna lista skulle vart perfekt med en totalsumma längst ner?
      Men bra förslag!

        Haha, jag förutsatte att man förstod att det var samma värde som Caia sagt att kalendern var. My bad. Mitt paket: 3610 kr. Deras uppskattade värde (bullshit): 3595 kr.

          Travel Size ska aldrig kosta lika mycket som ordinarie storlek. Så det är helt omöjligt att det kan vara värt så mycket. Primer normal skin kostar liksom 325kr för 20ml, hur mycket är det då i en travel size om den kostar 100kr. Då måste det ju vara typ 6ml i den för 100kr… snålt

            Listan innehåller ju inte samma varor som de som öppnades i videon här ovanför inlägget. Bl a en voucher på 20% på kommande köp hos Caia.

      Tror du verkligen folk är korkade? Du är rolig du. Lägg ner.

        Vad menar du?

    Tacka vet jag Lumenes kalender som faktiskt har fler sminkprodukter i fullsize som ”passar dem flesta”. Vilket tydligen var jättekomplicerat av Caia att fixa ?.

    Lyssnade på Bianca i Framgångspodden. Det blev fullständigt uppenbart att hon har precis ingen kunskap eller intresse att lära sig om företagande- inte ens gällande Caia. Riktigt så pinsamt dålig koll och totalt ointresse för ekonomi/ framtida mål mm trodde jag inte att hon hade. Hon är även smärtsamt naiv och verkar vara ett lätt byte för den som vill tjäna pengar på henne.

    Bianca bör inte ställa upp på liknande intervjuer om hon vill fortsätta inbilla sina följare att hon är ”en affärskvinna”. Det var bara ledsamt att höra att hon inte har någon som helst koll på det mest basala som omsättning/vinst de senaste åren. Alexander fick berätta för henne.

    Hon fick frågan hur allt började och sa att det bara kändes så avslappnat och rätt med de männen som hon ”samarbetar” med när de hade sitt första möte. De hade förklarat att det var viktigast för dem att låta Bianca få fram sina ideér och att de uppträtt som kompisar mer än formella affärskontakter till skillnad från det första mötet hon haft med andra som varit stelare. Tanken att det var en medveten strategi från deras sida verkar inte ens ha föresvävat Bianca. Inte heller att hon kan ställa krav och inte bara vara deras ”kassako”.

    På frågan hur andelarna i företaget förhandlats från start sa hon fnissandes att hon inte har koll på sånt och inte haft någon åsikt eller förhandlat. Det hade hennes kompis fått göra. Att Bianca kallar sig affärskvinna blir ju lite av ett skämt tyvärr. Om hon hade haft lite intresse/driv att lära sig, är man inte så totalt aningslös efter flera år i ett företag.

      Det är synd att Bianca påstår att det går bra att klara sig utan utbildning. Hon gör en grej av att inte ha koll, inte veta. Men å andra sidan talar hon om hur mycket hon lär sig om företagande etc och att hon tycker det roligt att lära sig mer och mer. Det är roligt att det går bra för Bianca, hon är värd så värd det.

      Finns ett avsnitt av Wahlgrens värld denna säsong där hon skrattar åt Lovisa som går på en redosvisningslektion på handels. Hon menar på att man inte alls behöver lära sig sånt när man startar eget eftersom man har ett team som sköter allt. Hur världsfrånvänd får man vara?

        Det måste hon säga för hon skulle ändå aldrig kunna gå på en lektion och lära sig.

      Exakt Emma, det är det här jag menar. Folk blir skitarga när man säger att Bianca inte hade tagit sig någonstans utan dom som står bakom henne.

    Och nu kom ett ”tyck synd om mig”-inlägg gällande näthat…??‍♀️

    Säg ett företag som betalar tillbaka en reservationsavgift.

    Fy fan vilket drev och hatstrom du skapat mot Bianca. Blir så äcklad av er som tillsamman skapat detta ihop. Lite som en galen sekt.

    Till er alla som beter er på detta sätt; ?????

      Fast om den som säljer något inte säljer det den påstår.
      Då har ju inte kunden reserverat den kunden trodde?!

      Jag tycker synd om Bianca. Hon är skör i psyket och mår inte bra av den här typen av arga folkmassor (vem gör det?).

      Det är som att folk förlorar sinnet för proportioner. Hur viktigt kan det vara med lite smink?

        Detta handlar inte om Bianca, det handlar om Caia

        Och faktiskt inte om bara lite smink.
        Det handlar om hur man behandlar sina kunder, hur man inom företaget tar ansvar och hur man marknadsför en produkt

      ”Du skapat”? Om du menar om kalendern så kommer det väl inte härifrån och jag tror inte hatet mot bianca överlag kommer härifrån heller.

      Och nej jag försvarar inte den skit hon får.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.