Underbara Clara i kokboks-vm

Underbara Claras kokbok ”Nu bakar vi” ska alltså representera Sverige i kokboks-VM. 
Jag visste inte ens att det fanns.
Kokboks-VM alltså…
Tror ni de har stora problem med doping, eller är de förskonade från det?
Oavsett så är det ju svinkul för Clara, Annakarin och Frida!

Grattis!
Vi ses på Sergels torg om ni vinner! Kanske bada i fontänen?
Eller Kungsträdgården?
Var någonstans firar man nu för tiden egentligen?

19 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Vi inom den ironiska kultureliten brukar fira på Gröne Jägaren.

    Recepten på framsidan känns så vanliga och sådant som folk redan gör? Kokosbollar, syltkakor och sockerkaka?

      Som jag förstått det är hela grejen att boken är för barn, med pedagogiska bilder så att de kan baka helt själva.
      Då är ju chokladbollar, sockerkaka och syltkakor en bra grund. Inte så avancerat, inte så ovanliga eller ”konstiga” i smaken och dessutom lite kulturhistoriska 🙂

        M a o exakt samma koncept som den populära ”Vi bakar” som var populär generationen innan fast med lite mer färgglada bilder.

          Ja, UC brukar ju hävda att de kom med ett helt nytt koncept som andra förlag härmat efteråt. Men som du säger är det inte ett nytt format utan fanns innan Clara ens var påtänkt.

          Däremot kan det ju vara bra böcker ändå. Men de har inte, som hon själv påstår, uppfunnit själva upplägget.

    Behöver vi verkligen fler bakböcker?

      Vet inte. Vad behöver vi egentligen mer av alls?

        Vi behöver mera kärlek.

    Det är en bakbok för barn. Väldigt fint illustrerad.

    Stora problem med doping ????? tack för skrattet ?

    Vi har den boken och barnen älskar att baka ur den.

    Grattis! ?

    Hej Camilla och ni andra!
    Kul för Clara förstås, men jag tycker att hon flyger lite under radarn här inne när det gäller kritisk granskning av hennes övriga bloggjobbande.

    Du Camilla, brukar ju ibland uppmärksamma när samarbeten inte är ”ärliga”, trots att de formuleras på ett sådant sätt som att influencern ”aaalltid har använt och gillat just den här och den här produkten”.

    Här kommer ett väldigt tydligt exempel från Claras blogg: För några veckor sedan gjorde hon reklam för kläduthyrningsföretaget Hyber. Hon hävdade att hennes familj var inne på tredje året med att hyra vinterkläder till barnen därifrån och att det var SÅ BRA och praktiskt. Jag förhåller mig dock mycket tveksam till sanningshalten i detta påstående, eftersom hon någon gång det senaste halvåret i ett blogginlägg har skrivit om hur hon och hennes man inrett källaren, med ett hypervälorganiserat klädförråd och nybyggd tvättstuga bl.a.

    I det inlägget förklarar hon ingående hur skönt det är att äntligen ha organiserat familjens alla kläder som inte används just nu, genom att ha hyllor med olika stora plastlådor märkta exempelvis ”Strumpor”, ”Vinterovareller”, ”Stövlar”, ”Vantar” osv följt av också en storleksmärkning på varje låda. Hon berättade hur bra det var att kunna gå ner där och hitta precis det hon behövde från något av det äldre barnets urvuxna kläder och använda det åt något av de yngre barnen. Där nämndes alltså bland annat vinterkläder som hon då, enligt inlägget, gick ner och tog fram när det behövdes.

    Några månader senare berättar hon om hur bra det är att Hyber har en sådan supertjänst, där hon och hennes man ordnat vinterkläder i tre år åt barnen….

    Ett annat exempel som jag skulle önska lite kritisk granskning av är hur hon exponerar barnen. Just nu förekommer de väldigt mycket, i reklaminlägg efter reklaminlägg, samt även i en mängd inlägg om privatlivet. Jag själv tycker att hon ganska kraftigt kränker deras integritet – på ett sätt som många andra influencers skulle få ganska mycket skit för. Men inte hon. Varför är det så, månne? För att hon har en så fin, hemvävd och ”äkta” stil, eller? Det har hon ju och själv uppskattar jag hennes blogg på många sätt, men nja – det här med barnen skaver i mig. De blottas väldigt mycket. Betydligt mer än hennes man.

    Även om barnens innersta känslor inte beskrivs, så får man ändå ofta höra om deras lekar, deras intressen och se dem posera för olika reklaminlägg där de liksom blir modeller med sina riktiga personligheter, de är alltså inte anonyma barnfotomodeller. Har de valt detta själva? Såklart inte.

    Kan du inte granska detta, Camilla? Och vad tycker ni andra?

      Älskar UnderbaraClaras blogg och tycker inte hon har mycket reklam alls? Sen förstår jag inte vad du menar med utnyttja barnen, dom är väl inte ofta med i bakgrunden mest. Apropå vinterkläder så finns det massor man har ex. Strumpor, vantar, tröjor, långkalsonger, jackor och mer än 1 overall och täckbyxor när man bor i Norrland där det är vinter i minst 6 månader med – grader. Så ta det lugnt

      Vet inte riktigt vad du förväntar dig av en bloggare? Hon behöver få in pengar varje månad och får det genom att göra reklam för olika företag. Klart att hon spär på/ljuger/överdriver och kanske inte alls använder produkterna när kampanjen är slut – det är så det fungerar.

      Sen håller jag med om att hennes barn exponeras väldigt mycket. Men allt för pengar som sagt!

      Ett annat exempel är väl ändå Ebba Von Sydow (varje inlägg är samarbete). Bara att avfölja!

      Ja, precis. Hennes mans integritet respekterad mer än barnens. (Får i o f s för mig de lever liksom lite uppdelat. Clara har huvudansvaret för hem och barn och Jacob har sitt därför finns kanske inte så mycket att inkludera honom i vad häller blogginläggen?) Clara har jämfört barnens närvaro i bloggen/reklaminläggen med barn som bor på bondgård och hjälper till. Att barnen är med och bidrar till försörjningen.

        Har hon sagt det? Sjukt. Hon cashar väl in 10 gånger mer än en vanlig bonde.

      Jag håller med om att barnen exponeras onödigt mycket. Så har de varit sedan Bertil föddes. Hon får noll procent skit för detta, till skillnad från andra influenser så som Margaux eller Lundells.
      Men det som stör mig och alltid stört mig är att hon är så dålig på att reklammärka sina samarbeten på bloggen. Själva bannern följer ej med när man skrollar. Det är otroligt lätt att missa samarbetes märkningen i början av inlägget, och därav helt missa att detta var reklam. Vet att detta togs upp för flera år sedan i hennes blogg och att det då ej var ”tekniskt möjligt” att lägga till denna funktion.
      Hon har mycket reklam, det är bara att de verkligen bakas in i hennes familjeliv. Leka med brio, semester på Astrid Lindgrens värld, trädgårdens spons av granngården, kökets ombyggnad, bastubygget, första telefonen till barnen, all reklam för hennes mans grönsaksförsäljning osv. Väldigt mycket ”livstil” reklam.
      Jag vet inte varför jag läser hennes blogg när jag provoceras så mycket av henne. Borde för allas skull sluta med det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.