Hur objektiv är betald reklam?

Den här frågeställningen gäller givetvis alla influencers som säger sig recensera någonting man fått betalt för att marknadsföra, men eftersom Isabella är nyss hemkommen från Thailand – där hon varit väldigt tydlig med att det rör sig just reklam genom att tydligt reklamidentifiera de allra flesta av sina uppdateringar – så var det hennes inlägg som fick in mig i dessa tankebanor.

När det rör sig om betalt reklam så är det i slutändan upp till företaget hur de vill att den ska utformas, oavsett om de tar in extern hjälp eller inte.
När det kommer till just influencer marketing så är det vanligt att företagen ger influencers lite mer kreativ frihet vad gäller utformningen av reklamen, men de allra flesta vill godkänna den innan den publiceras.
Oavsett hur en betald reklam utformas så kan jag tänka mig att de allra flesta företag förväntar sig att den ska vara positiv.
Allt annat är ju att kasta pengar i sjön, och kan så klart även påverka företaget eller varumärket negativt.
Den risken tar företag när de exempelvis skickar ut pressbud eller liknande.
Det är lite av en chansning, där risken finns att få ett negativt omdöme, men det verkar vara en risk som många företag är villiga att ta, eftersom ett positivt utlåtande av någon som utger sig för att vara neutral är värt mer än betalda och regisserade hyllningar från ett manus.

Problemet med pressutskick till influencers är att de inte ser detta som arbetsprover att recensera, utan de agerar mer som att de får presenter från olika företag, som de glatt tackar för när de visar upp dem på sina plattformar.
Majoriteten av gångerna innan de ens provat produkten, och med det försvinner allt det som en gång var hela syftet med pressutskick utan krav på motprestation – objektiviteten.
Det allra flesta influencers skulle aldrig komma på tanken att såga ett pressutskick, för de vill ju så klart fortsätta få ”presenter” hemskickade till sig.
Med den här utvecklingen så kommer snart alla former av pressutskick eller pressresor ligga på samma låga nivå av trovärdighet som en betald reklam.
Trovärdighet är trots allt en av nyckelingredienserna i all influencer marketing, men kommer företag vilja betala för reklam i framtiden, om allt som krävs är att skicka en liten påse med presenter till en influencer som gratis visar upp produkter på ett sätt och med en räckvidd som man tidigare betalade dyrt för?

Ja, en influencer KAN mycket väl älska en produkt de får betalt för att marknadsför, kalla den för sin favorit och vara helt genuin sin positiva recension, men hur ska man kunna lita på det, när det förmodligen hade låtit på ungefär samma sätt, även om influencern tyckt att produkten ”presenten” var skit.
Syftet med betald reklam är inte att sprida konsumentinformation som fakta eller kunskap.
Syftet är att påverka människor, tillsammans med att sälja en vara eller en tjänst.
När ett företag betalar stora summor pengar för reklam – oavsett medium – så är det snudd på dåraktigt att tro att de fortfarande skulle vilja betala för reklamen om den var någonting annat än positiv och gynnsam för företaget.

Går det att lita på omdömen eller recensioner för ett företag, när man vet att influencern i fråga samtidigt tjänar stora pengar för att medverka i, och publicera reklam på sina plattformar?
Recensioner i betald reklam KAN vara genuina, men återigen – hur ska man kunna veta det?
Det är samma fråga som jag ställde här ovan, men då om pressbud.
Företag betalar för reklam med syfte att främja deras varumärke, och den hade nog låtit ungefär likadant, oavsett vad influencern tycker.
För att få betald reklam att verka mer trovärdig så brukar influencers ta med några få saker som hade kunnat ha varit bättre, men jag skulle gissa att även dessa är, antingen på förhand godkända av företaget eller i alla fall sanktionerade av det.
Företag vill åt influencers persona, trovärdighet och räckvidd, men är nog relativt ointresserade av deras åsikter.

Så, kan man lita på en influencers positiva utsago om ett företag, när denne samtidigt tjänar stora pengar på att marknadsföra och främja det?
Bit inte den hand som föder dig, brukar man säga, men frågan är väl egentligen vems hand det är som egentligen föder en marknadsförande influencer.
Företaget som betalar för reklamen, eller följarna, som i sin stora mängd är hela anledningen till att företag vill betala för att synas på en viss influencers plattformar?

Vad är hönan, vad är ägget? Vad är bonden, vad är tuppen?
Här kan man snurra runt ett tag…

104 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Blir noll sugen att resa med förtag som ex
    som ovan, bekostar en mytomans resor! Då kollar jag istället på andra företag.

      Spelar ingen roll för mig när jag bokar resa. För mig är andra faktorer mycket högre upp på listan.

    Vad handlar det här inlägget om? Är reklam reklam? Är det alltid klarblå himmel och turkost vatten på gran canaria som i tui reklamen? Blir man verkligen snygg och sexig av lancomes parfym?

    Fattar inlägg som kritiserar omärkt reklamsamarbete men vad är detta? Du kritiserar hederligt utskrivet reklamsamarbete?

      Litar du på influensernas omdömen och recensioner? Enkelt frågat.

        Litar du på reklam?

        Det verkar ha gått denna blogg och många av dess följare förbi hur reklam fungerar, och har fungerat i alla tider.

        Att ett känt ansikte – tex en artist, en influencer eller en skådespelare – frontar en produkt innebär INTE att de ger något slags omdöme om produkten ifråga. De får betalt för att säga att produkten är bra, att den rekommenderas, att de uppmuntrar just DIG att köpa. Produktens ägare hoppas att det ska övertyga dig om att genomföra ett köp.

        Under många år gav det ju en viss stjärnglans åt en produkt att tex en skådis från Hollywood frontade den, för på den tiden kunde ju kändisar knappt göra några fel och var snudd på perfekta människor vars status var ouppnåbar för gemene man. Så är det inte idag, tack o lov, men i viss reklam verkar det hänga kvar lite grann.

        Det spelar ingen roll om det är George Clooney som frontar Nespresso, Isabella ett hotell eller Zlatan en Volvo. Ingen av de sk kändisarna genomför kampanjen/samarbetet för att de på egen hand hittat en fantastisk produkt, har gjort vetenskaplig research om hela framställningen och funktionen, och dessutom lärt sig alla detaljer om bolaget bakom produkten, för att slutligen böna och be om att få promota. De genomför kampanjen/samarbetet för att de FÅTT BETALT för det.

        Så utgå alltid från att personen som frontar kampanjen inte går i god för saken personligen. Det gör inte Kendall Jenner när hon fotas i kläder för de stora modehusen, eller när Pernilla W gör reklam för Viktväktarna. Det influencers gör idag är bara en variant på hur reklam alltid har funkat. Ord som ”recension” eller ”genuint” ändrar inte på det.

        Sen kan man absolut kritisera influencers för hur väl de väljer vem de gör reklam för, och hur väl utförd reklamen är av personer som till 95% är amatörer. Men att förvänta sig att influencers ska göra reklam av andra syften än att tjäna pengar är naivt och oupplyst.

      Va? Jag ställer frågan om det går att lita på det som uttrycks i betald reklam och huruvida den är trovärdig.

      Hur får du det till att jag kritiserar reklamidentifieringen? Det är ju snarare motsatsen, om något.

        Lika väl som en annons i en tidning tänker jag, man vet ju att det är reklam

          Skillanden mellan en annons och reklam med och hos influencer är det som är uspen med just influencer marketing. Den bygger på en person och dennes trovärdighet och relation till sina följare, vilket en annons i en tidning inte gör.

            Och när Zlatan eller Ronaldo gör reklam på teve? Är det deras genuina åsikter de förmedlar?

              Eller tex Pernilla w och Viktväktarnas tv-reklam osv.

              Ja och alla andra kända som sålt parfymer och varit med i annan reklam.

              Zlatan, Ronaldo och Pernilla gör dock inte content. De gör hederlig gammaldags reklam där de lånar ut sitt ansikte mot betalning.

                Är det inte samma sak här då? Blondinbella följer tuis manus och skriver det tui vill framföra till den potentiella konsumenten. Hon gör det på sin blogg, Zlatan gör det på tv.

                Så varför tror du att Volvo betalar megasummor till Zlatan för att han ska göra reklam för deras bil? För att det säljer mer när han säger att han kör Volvo än när en random reklamskådis gör det så klart. Och då är vi tillbaka till förtroende bland fans.

                  Vem har sagt något om ersättning? Vad är du och far efter eller förstår inte du heller skillnaden mellan traditionell reklam och content marketing?

          En annons i en tidning är tydlig. Numera finns även annonser som är betalda artiklar och de är mycket luriga. Textreklam är lätt att luras med och det vet de flesta företag. Därför anlitar de influencers för deras ord, i text eller muntligt, påverkar mera.
          Att kalla ett betalt samarbete dvs reklam för recension är inte trovärdigt för TUI. Det märks att TUI har gett henne en hel del formuleringar för detta inlägg har färre fel än Isabellas vanliga inlägg.
          Dessutom är texten ändrad. Först stod det att testningen vid ankomsten till Thailand och dag 4 var gratis. Därefter har hon korrat texten utan att det anges: ”När du kommer fram på flygplatsen i Thailand så får du göra ett till PCR-test. Det kostar 1150 kr per person och går smidigt. Sedan måste du göra ett till PCR-test efter fyra dagar (ingår i beloppet innan) och det hjälper ditt hotell dig med. Vart du ska gå samt registrera er.”
          Troligen har ändringen kommit till efter att läsare har påtalat felet.

          Hon glömmer också att ange att de åkte Thai reguljärt hem.
          Inget om testning hemma vid ankomst. Inte ett ord om vad hade hänt om någon i ”familjen” testat positivt.
          Inte heller anger hon hur mycket är sponsrat, är det enbart hon eller alla fyra? Han har inte reklammärkt.

          Bilderna är dåliga, dessutom med brunt gammaldags filter vilket ser ofräscht ut.
          Detta är en dyr exklusiv resa. Priset 7000 per natt stämmer inte utan är minst cirka 78 000 för två vuxna och då under icke helg.
          ”och vi tog de lite dyrare flygbiljetterna och det var SÅ mycket plats” – har de själva betalat dem?
          Att flytvästar för barnen inte fanns nämner hon heller inte.
          Måste säga att när hon äntligen tar med barnen på resor så är det sponsrade resor är ett verkligt lågvattenmärke. Hon ska visst vara entrepreneur men kan inte betala sina egna semesterresor.
          Pinsamt för både Isabella och för TUI. Någon som kan få besked från TUI hur deras deal såg ut?

            Varför skulle reklamen innefatta testningen hemma? Eller vad som händer OM? Har tui ofta reklam som innefattar vad som händer om du får tandvärk utomlands, bryter benet, osv? Tusen saker kan hända både under, före och efter. Reklam är reklam. Inte samhällsinformation.

              Eftersom pandemin starkt påverkat turistnäringen skulle jag nog påstå att det finns ett egenintresse att informera om provtagning mm.

                Men vilken resebyrå informerar om det i reklamen? Reklam är till för att sälja. Inte informera.

                  Just det och folk reser inte för de är rädda för covid och osäkra på vad som gäller. Då behövs kampanjer som förklarar att det inte är struligt att resa även under covidtider.

                    Folk reser ju dock hur mycket som helst, så särskilt rädd vet jag inte om någon är? Står i varenda dagstidning att bokandet av resor är på samma nivåer som innan 2020 och att inga flygningar ställs in utan endast bokas om, samt att endast ett fåtal destinationer är bortplockade helt. Källa: SvD

        Jag noterar alltså att frågeställningen är skev. ”Hur objektiv är betald reklam.” Betald reklam är per definition inte objektiv (& jag blir jätteförvånad om just du inte skulle känna till det), det är därför det kallas reklam och det finns lagar och regler som begränsar hur den får utformas.

        Vad exakt är det du vill att läsaren ska diskutera här?

          Tycker det är en intressant fråga. Hade dock kanske använt begrepp som trovärdig eller äkta. Objektiv reklam är rätt osexig eftersom den handlar om att berätta fakta. All reklam handlar om att väcka en känsla hos framtida köparen. Och det handlar även om att få den framtida köparens uppmärksamhet. Något contentmarketing mycket effektivare gör. Dock är jag tveksam till vilken utväxling tui får av samarbetet med Isabella.

        Hen skrev inte att inlägget handlar om reklamidentifiering, utan att hon fattar såna inlägg (dvs. om reklamidentifiering) men fattar inte det här inlägget. Typ: vad är det du kritiserar? Hen undrar i första stycket om reklam överhuvudtaget reflekterar verkligheten, t.ex. turkost vatten i tui-reklam eller parfym som gör dig snygg och sexig.

        Läsförståelse är inte alltid lätt.

    Lika väl som en annons i en tidning tänker jag, man vet ju att det är reklam.

      Svar till ovan ja…

    Jag har varit naiv angående samarbeten på Youtube, inser jag. Det var ganska nyligen jag fick reda på att företaget skickar sin produkt till Youtubern, tillsammans med punkter som företaget vill tas upp. Typ att produkten är vegansk eller så. Sedan spelar Youtubern in sin video och skickar den till företaget. Företaget godkänner då videon, eller ber Youtubern ändra eller lägga till något. När allt är godkänt schemalägger dom publiceringen.

    Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, egentligen. Naivt, som sagt.

      Så är det ja.
      Men sen gör ju vissa reklam för vettiga saker och inte bara skräp. Man märker efter ett tag vilka man iaf kan tro på att de bara gör reklam för sånt som de själva valt och tycker är bra. Är dom smarta så vet de att detta gynnar deras egna varumärke också. Köper folk saker de rekommenderar, men som visar sig vara skit, ha då försvinner ju förtroendet inför nästa reklam.

    Nej, jag litar inte på influencers när de gör reklam. De gör reklam för hundra olika fransförlängningar, hudvårdsprodukter, klädaffärer etc varje vecka och alla är lika fantastiska. Reklamen är oftast dåligt utfört där de står framför en skitig spegel i badrummet och filmar lite snabbt, ingen kreativitet alls. Tom Isabella som är gammal i gamet är så otroligt dålig på att göra reklam för grejer så jag undrar vad hon egentligen har lärt sig efter alla år som bloggare. Sandra Beijer och Elsa Billgren försöker åtminstone göra något kreativt men litar inte helt på dem heller.

    Tycker det är skillnad på reklam i tidningar och på tv där företagen köpen en plats att göra reklam på men utformar reklamen själva. Skulle inte lämna över ansvaret för reklamen för mitt företag på outbildade influencers.

      Ofta mörker man ju om det är en någorlunda genuin reklam eller om de helt går efter ett manus de fått.

        Hur menar du att du märker att reklamen är ”någorlunda genuin”? Genuin reklam?

          Att det är en produkt som används även annars och som de tror på.

      Vill ändå påstå att det är det som är grejen med influencer marketing – det ska inte kännas för ”producerat”. Att vid ett klädsamarbete tex, ska det kännas som att ens favoritinfluencer står och vardagligt berättar om sin outfit så det smälter in i det vanliga innehållet på kanalen. Det är ju därför det fuskas så mycket med reklammarkering – det tydliggör att det är reklam vilket annars gått oss obemärkt förbi när reklamen är så ”okreativ”

      Exakt det här!!! Eller som influensan Clara som hyllar alla kläder hon gör reklam för till skyarna och sen säljer av a l l t i n g inom en vecka på sin bloppis. Kläder hon får gratis & tar betalt för att reklamera & sen säljer för mer pengar. Så sjukt skevt.

    Varför är det så tyst hos systrarna Graaf? Där brukar ju reklamen flöda?

      Hanna är väl ute på trevligheter som typ varje helg, då är ju alltid hennes blogg tyst och Maggan har tydligen stängt in sig hos någon kompis pga kanske covid.

        Hos Mona? Hon har väl covid nu?

      Loui M vill tydligen gömma en kropp i Göteborg!?

    Det du kan lita på är att alla vill tjäna pengar.
    Sen får man dra egna slutsatser utifrån det.

    Personligen hade jag HELLRE sökt info från en vanlig Svensson som ev skrivit någon medioker reseblogg på nätet från en resa hen betalt själv. Där finns de genuina tipsen

    Man vet ju att det är reklam? Är väl lika objektiv som reklam i tv, tidning osv. Sen tror jag att det är svårare för unga människor som tycker tex bianca är ”fakking quuuueeeen” att ta hennes ”rekommendationer” som reklam. De kommer köpa det ändå. Hela vitsen med influensermarketing, oavsett om jag tycker jag har koll på läget ?

      Då bör man kanske inte kalla det för en recension, som betyder kritik, anmälan, granskning, bedömning, omnämnande, press, bokanmälan, litteraturanmälan eller omdöme?

        Det spelar nog ingen roll om man kallar det ”recension” eller ”omdöme” så länge man klart och tydligt i samma text skriver ut ”betalt annonssamarbete med tui.” Så har lagstiftaren tänkt i alla fall.

          Hur vet du det?
          Den formuleringen är väl inte prövad rättsligt så det är ju i så fall en ren chansning att skriva som du gör. ?

            Nej det är inte en ren chansning. Det är en analogisk tolkning utifrån lagtext.

              Vad spännande att du kommit fram till det när inte ens Konsumentverket vill uttala sig om formuleringar som din, utan en dom från PMD att luta sig emot.

              Det är lite som att du kan se in i framtiden. Säg mig, får jag någonsin en ponny? ?

                Att KO inte kan garantera dig en formulering i förväg är inte samma sak som att du inte kan göra en tolkning av en formulering baserat på lagtext och i analogi med tidigare avgöranden. (Du försöker säga att KO inte kan svara på frågan om något är korrekt eller inkorrekt utan att föregå rättstillämpning vilket är sant men det har inte något med saken att göra.)

        Jag tycker det är en intressant diskussion vad man ska kalla sponsrade omdömen. Om man ska göra en recension måste man ju ha friheten att tycka att produkten är dålig. I ett sponsrat samarbete med TUI har Isabella inte friheten att tycka att resan inte var till belåtenhet. TUI betalar henne för att skriva positivt om resan, vilket gör att det hon skriver är reklam och inte en recension. Jag kan tänka mig att det framöver kan komma riktlinjer om att reklam inte får kallas recension.

          Om resan var till belåtenhet påverkar väl också av priset? Här är priset okänt. Hur kan hon bedöma detta objektivt då hon är betald för att göra denna resa. ”Är så glad över att TUI sände oss till Island Escape”. Ordet super har hon sagt hur många gånger som helst.

            Även om du får något gratis kan du väl avgöra vad du skulle vara villig att betala för den (och sen då jämföra det med värdet av resan eller vad den kostar om man betalar för den).

              Om man som rätt många influensers har sin största inkomst från betalda samarbeten är man nog lite försiktig med att vara kritisk. Får du dåligt rykte om dig att vara opålitlig blir det inte så många nya samarbeten. Vill nog påstå att det är influensern som är i den största beroendeställningen för hen måste hålla sig väl med både företag och följare. Isabella Löwengrips svårigheter under 2019 är ett bra exempel på det. Jag vet att hon är ett laddat ämne i detta kommentarsfält men det går inte att bortse ifrån att hon tappade kontakten med sin fan base och med företagen ungefär samtidigt och eftersom hon var beroende av båda dessa grupper blev fallet desto hårdare. Detta kan hända vilken influenser som helst och orsakerna behöver inte vara särskilt dramatiska.

                Jo visst. Men det var inte frågan här.

                  Hm det har du helt rätt i. Har hamnat lite fel.

        Håller helt med! Snöade in mig mer på ordet objektiv. Förhoppningsvis ser vi en ändring av det framöver, att kalla betald reklam för recension är ju helt felaktigt.

    Det finns ett gammalt uttryck som lyder ”Man ska inte skåda given häst i munnen”
    vilket alltså betyder att man inte ska granska en gåva kritiskt och försöka hitta fel och brister.
    Man kan alltså undra vad som skulle skett om den sponsrade vistelsen i Thailand för Isabella & co hade blivit mindre lyckad.
    Fanns ju väldigt mycket som kunde ha blivit kris och katastrof med resan i dessa tider.
    Nu verkar det dock som att TUI tagit höjd och ordnat fram två separata hus med privat pool vilket förmodligen är hotellets bästa alternativ när det kommer till boende. Och personalen verkar ha stått på parad också.
    Hur som helst, en betald recension kan aldrig bli annat än något som ska läsas med vetskap om att det som INTE står att läsa nog hade varit det mest intressanta.

    Tycker det var intressant att följa Isabella i Thailand och läsa recensionen. Med tanke på att hon reser med en fotograf och själv jobbat med sociala medier i halva sitt liv så var det inte direkt den bästa reklamen för TUI och hotellet. Hon brukade ju ofta fota sig själv i flyget, varför fanns ingen bild på hur otroligt gott om utrymme det var? Det var väldigt många bilder på den egna poolen men väldigt få bilder på de gemensamma utrymmena, restauranger och liknande. Det fanns SÅ mycket att göra vid stranden, gungor med mera – vad var detta med mera? Varför finns inga bilder? Eller de andra poolerna, barnpoolen set stor ut från hotellets egna bild men vad är det fantastiska? Man ser bara en liten rutschkana?

    Normalt sett brukar man ju bli sugen på att resa när man ser bilder och visst – jag hade inte tackat nej, men får ändå känslan av att det var rätt trist där. Det som verkligen ser härligt ut är när kocken kommer till deras terass och lagar middag, annars inget som verkligen ser lockande ut, som gör mig sugen på att resa till just detta hotell eller välja just TUI. För mig med barn i ungefär samma ålder skulle jag nog snarare tveka på just detta hotell, där det enda barnvänliga är en liten rutschkana i en pool och dyra aktiviteter på rummet. Hon skriver att hotellet är så barnvänligt utan att förklara varför.

      Skarp analys! ?? Bra!!!

        Ny lägstanivå för ”skarp analys”

          Haha verkligen ?

      Tänker att känslan du beskriver är så beroende av vad man vill ha. Själv får jag utslag av rutschkanor och bamsekostymer på charterhotell.

        Ja, alltså som jag läser det så verkar det vara ett väldigt lugnt hotell. Mer som att hyra en villa än att bo i ett hotellkomplex. Och det är ju inget fel med det! Men hellre skriva det då, än att det var så barnvänligt och massor att göra för barnen. Fanns det öht några aktiviteter inkluderade (t.ex. gym eller nåt), ett gemensamt hotellområde där man kan gå o kring, sitta, lekplats etc? Som sagt, jag skulle heller inte vilja betala extra för att någon står och showar varje kväll i veckan eller ett fullspäckat aktivitetsprogram med vattengympa och liknande. Men finns det något annat att göra än att ligga vid sin pool eller ta båt till annan ö?

          Hon har ju skrivit att det fanns en lekpark med aktiviteter dock så har hon inte visat någon bild på det, även vattenlekland för små barn skrev hon. Men du E har missat just det.

      Ja, som jag skrev ovan så är det mest intressanta med en köpt recension det som inte står där eller vilka bilder som inte finns med. Det som skrivs ut och visas på bild i övrigt säkert inte felaktigt men har man fått en resa för 100 000 kr och kanske även betalt för att skriva om resan så vill det mycket till innan en recension uttryckligen anmärker på särskilt mycket.

      Tveka på? Heter det verkligen så?

      Nu tror jag att syftet är att locka tillbaka resenärer som gärna vill åka men som inte riktigt vågar pga covid. Hela upplägget är mer storytelling än content och jag tror man vill nå ut till en bredare målgrupp.

    En influenser som jag tycker är bra här och inte alltid lovordar pressutskick mm utan ger ärlig feedback är Joanna Swica! När jag ser hennes samarbeten känns de mer ärliga.

      Men pressutskick och betalda samarbeten är 2 helt skilda saker.
      Pressutskick där har du inget krav på att skriva något alls och du får inte betalt för ett inlägg.
      Betalt samarbete, där har du betalt för att skriva positivt och ofta en förutbestämd text

    Det spelar ingen roll hur fina samarbeten som en influencer gör. För mig har de noll värde. Det är faktiskt tvärtom, jag får en sämre bild av företaget och blir mindre villig att köpa något från dem. Skulle aldrig köpa något från coolest, stronger, twistshake, personligalmanacka eller något av de företag som tex Helen Torsgården gör reklam för. Hur fint de än är gjorda så är det reklam och jag spolar numera bara förbi dem. Det finns noll trovärdighet. Speciellt när man aldrig ser dem använda produkterna utöver samarbetet.

      Man kan inte bara gå efter deras omdömen. Men det kan ju få en att gå upp ögonen för ett företag man inte fanns. Dock brukar man ju se om man kan hitta lite recensioner ute på nätet av vanliga Svenssons innan man beställer.
      Jag tyckte tex att stronger hade snygga grejer, men efter en förfrågan här inne om kvaliteten så beslöt jag för att inte köpa dör

      Håller helt med dig! Ena veckan är ett visst märke det bästa inom hudvård, det enda som används. Ett par veckor senare är det ett annat. Det är samma med flera olika klädmärken. Jag handlar vanligtvis inte det som influensers gör reklam för.

    Mer tröttsamt att man inte följer rekommendationerna att testa sig efter en resa. Idag är det besök på restaurang och shopping och inget om att de testat sig.

      Kan de ha testat sig utan att ha gjort ett inlägg om det?

        Mycket möjligt men konstigt att inte skriva om det när allt annat runt resan beskrivs ingående. Dessutom är det hårt tryck i Stockholm nu så tveksam att de både prov och svar på några dagar. Om inte provet gjordes på Arlanda.

          Kändisarna får alltid snabba svar… antar att de gör snabbtester privat och inte och genom landstinget… jag testades i måndags och har ännu inget svar. Nu svårt att veta om det är sent, borttappat eller misslyckat

        Barnen hämtades tydligen av Odd direkt efter att de kommit hem till Lidingö från Arlanda på lördagsmorgonen.
        Så någon tid för testning kan knappast ha funnits.

          Precis. Och många som frågor i kommentarsfältet i senaste blogginlägget.

          Tester finns ju på Arlanda

            Ja men i väntan på provsvar ska man vara hemma. Barnen har åkt direkt till annan del av familj.

            Och det är inga express prov utan svarstiden är samma som för övriga.

            Vid bagagebanden men de hade VIPservice (betalade TUI det också?) så de gick inte dit. Dessutom ska man inte träffa andra den första tiden vilket de gjort.

              Träffade de dig direkt efter eller varför är du så himla upprörd?

              Sen verkar folk tro att det som läggs ut är allt som händer. Inget händer mellan inläggen och inget händer som inte läggs ut.

                Det är väl ingen som är upprörd utan uppmärksammar att vid resa ska man i den situation vi nu är följa rekommendationer.

            Ja det görs ju på Arlanda dessutom så är det ju större risk att de blir smittade nu i Stockholm. Tar alla ni tester så fort ni har varit i närmsta mataffär eller? Väldigt vad det letas fel, måste vara jobbigt att bli så synad i sömmarna, man undrar varför vissa är så angelägna om att hitta fel att anmärka på, fel på allt. Måste vara avundsjuka.

              Menar du allvar? Det finns rekommendation om att testa sig efter resor som man bör följa. Och tills man har svar ska man vara hemma. De kan omöjligt hunnit få svar så fort. Vad har en pandemi med avundsjuka att göra? ??‍♀️

                Men barnen bor ju varannan vecka hos mamma och pappa. Så pappas hem måste väl ses även som deras hem? Hade jag varit Odd i det läget hade jag inte propsat på att barnen ska sitta i karantän i x dagar innan de får komma hem. För barn till skilda föräldrar räknas väl båda hemmen som hemma, och föräldrar med respektive får acceptera de risker det innebär?

              Ingen mening med att testa sig nu när det tar en vecka att få svar.

                Hoppas du skämtar!

                  Hoppas verkligen att ovanstående skämtar (inte samma M).

                    Klart jag tycker man ska testa sig egentligen, men det känns ju just nu rätt menlöst när man nu i Göteborg inte fått svar på 6 dagar… karantän-tiden har ju hunnit gå ut när man får svaret ändå

                      *meningslöst inte menlöst ?

    Jag tror att det är mycket enklare att gilla en produkt som är gratis och att bloggarna inte ställer så stora krav. Om de fått betala samma pris som läsarna hade de nog varit lite mer ifrågasättande.

    Hallå nån som kollar på True Love? Följer ingen av deltagarna på sociala medier men såg precis Angelo och Carro ute på stan tillsammans i Norrköping ?

    Om man jämför en vecka där med en vecka hemma i snöslask och jobb så är det ju såklart fantastiskt. Men om man själv sparat ihop till resan, med en medellön kanske 4 månaders inkomst, så vill man ju ha ut Max av sina pengar. Jag tror inte att Isabella hade valt att åka tillbaka till det här stället och betalat själv – finns betydligt bättre. Därmed inte sagt att det här stället är sk*t.

      Hon fick sitt livs vidrigaste upplevelse där, så jag tror knappast att hon längtar tillbaka.
      ”Nu till det värsta, det var så mycket ålar eller om det var ormar i vattnet (!!!) så Paul fick bära ett barn i taget in till land. Som tur var hade Paul simskor med sig och jag tog hans flipflops som jag försökte gå med i vattnet. När jag kom fram var det kolsvart ute, det gick så fort. Att gå bär bland ormarna, det var hur många som helst, var absolut det vidrigaste jag har gjort i mitt liv. Jag kommer drömma mardrömmar om det under en lång tid framöver. Men vi klarade det! Som grädden på moset så berättade Paul att han hade sett farliga fiskar som har som ett spjut som sticks in i foten om man trampar på dom.”
      https://www.isabellalowengrip.se/2022/01/06/banana-beach/

      Beror ju helt på vad man vill ha ut av sin resa. Jag skulle hellre dö än att ligga på en strand en vecka. Men ändå är alla dessa all-inklusive-resor populära. Man vill olika helt enkelt. Finns nog flera som tycker att det här är en värd semester.

    Kan du inte granska detta lite djupare; att ge thailändska företag/boenden medmera negativa omdömen offentligt är ”förbjudet” och man blir polisanmäld, terroriserad på sociala medier, tvingad att betala skyhöga böter och kan i värsta fall göra att man blir portad från inresa i landet någonsin igen. Det finns ett ärende från förra veckan när en thai gav en dålig recension på ett hotell på facebook eller agoda, och för ngt halvår sedan var det en europé som blev polisanmäld och fick ett drev mot sig. Googla så lär du hitta vad jag menar?

    Jag fattar inte de företag som anlitar Belsebub för samarbeten. Så dyra saker/resorsom hennes följare inte har råd med. Katamaraner, dyra fjällutflykter. Lyxresor till Thailand. Finns det nån redovisning vad företagen tjänar på detta?

    Om Bella får en resa i lyxvarianten, förmånsbeskattas hon då?

      Hon ska själv ta upp det i sin deklaration.

    Alltså vad är det som pågår i Biancas instatory idag?? Hahah, där hon pratar nån slags engelska om periods o hbo o moodswings och verkar extremt ostabil?:)) Bara jag som tycker hon verkar full?! Eller så är det jag som inte följt henne tillräckligt för o veta hennes olika sidor. Skrattade dock, rolig tjej!

      Uttråkad och irriterad verkar hon vara.
      Mycket mystisk ja.

      Rolig? Det hela blev ju bara pinsamt, syftar då framförallt till det fåniga med engelskan. Jag skämdes å hennes vägnar

    On topic så skrivs det sinnessjukt mycket hos Elsa Billgren om hotellet Ett hem. Är det ett samarbete eller inte? Har aldrig sett nån märkning men det är verkligen översköljande positivt…

    Hur kommer det sig att kenza har endast i snitt 100 kommentarer i sina post inlägg instagram? Inga kritiska ifrågasättande? Hennes boende är säkert sponsrat. Kan inte du Camilla granska henne?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.