Med eller mothåll?

Utnyttjar Lyko – och i förlängningen även Sanne Alexandra – Downs syndrom genom att uppmana människor att ”rocka sockarna” samtidigt som uppmanar dem till shopping genom använda deras rabattkod, framtagen specifikt för ändamålet?

Helgar ändamålet medlet?
5% på den specifika koden går till Svenska Downföreningen?
Good enough?

70 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Allt för att sälja.

      Ännu en gång blandar hon in reklam osmakligt. Hon var så ångerfull sist när hon blandande in kriget och nu funktionsnedsättning var går gränsen för att tjäna pengar på andra människors lidande/sorg?? Vad ska hon gråta ut om nu!! Pengar pengar pengar

        Fast det är väl för fan inte värre än Rosa bandet. Bindor, gurkor, toapapper med en rosa logga på, där lite går till bröstcancerforskningen, en försvinnande liten del förövrigt.

          Är inte en försvinnande liten del. Rosa Bandet som drivs av Cancerfonden stöder svensk forskning på ALL typ av cancer. 6 kronor kostar banden att tillverka och frakta, 44 kronor går till forskningen. 97 miljoner 2021.

            Du får nog läsa Es kommentar en gång till.

        DS eller andra funktionshinder behöver inte innebära lidande och sorg. Oftast uppstår sådana negativa aspekter i möten med en okunnig, oförstående, oempatisk och oanpassad omgivning.

          10 % mer gör självmord av de som har ds eller andra funktionshinder än de utan ds och funktionhinder . De jag har jobbat med tyckte det var var väldigt jobbit att inte vara som alla andra, inte kunna klara sig själva och få bestämma över sitt eget liv.

            Men VARFÖR är det jobbigt att inte vara som andra..? Jag gissar ju att det beror på att inte passa in och att de möter hinder i vardagen, vilket leder tillbaka till problemet att omgivningen inte är anpassad och/ eller förstående. ?‍♂️

          Tänkte på kriget förstås ?som jag skrev, och nu detta!? Vill hon skänka till en organisation så gör det men blanda inte in betald reklam med rocka sockorna blev väldigt osmakligt…

    Osmakligt och inte genuint enligt mig. Noll förvånad över att just Sanne Alexandra kör ett sånt här samarbete.

      Det hade också varit intressant stt höra vad en anhörig till en person med downs syndrom anser om stt göra den här typen av samarbete, det kanske bara är jag som är känslig med det där ?

        Mamma till en flicka med DS och tycker reklamen är sjukt osmaklig. Lyko och smink har absolut inget med internationella Downs syndromdagen att göra utan det gör bara detta för att sälja. Sen att hon som gör reklamen inte ens bemödat sig med att ta reda på vad föreningen egentligen heter? Svenska Downföreningen och inget annat.

      Fast isf gör alla företag det! Ta rosa bandet som exempel. Eller Dittes kaffe. Eller nått annat där del av vinsten går till nån välgörenhet.
      Om det ska diskuteras så ska hela grejen diskuteras, inte skyllas på den här specifika influencern

        Jag förstår, grejen är att för mig skaver det med alla typer av kampanjer som går ut på att företaget ska sälja produkter som villkor för att bidra med pengar. Jag vet inte, jag kanske som sagt är känslig.

          Jag håller med dig. Tycker inte det ska blandas. Det är uttalat inom företag att man gör detta för att sälja, inte för att göra något bra. För det ökar försäljningen nått så DJÄVULSKT!!!!!

          Men det som tas upp i inlägget är detta specifika fall å det känns inte rätt mot influencern att hon ska få skit då varenda jävla företag är med på Rosa Bandet.

        Det är en stor skillnad på Rosa Bandet och den kampanj som Sanne gör tillsammans med Lyko. Rosa Bandet är ett registrerat varumärke som ägs av Cancerfonden och en återkommande kampanj. Inför varje säsong skapas ett antal rosa band och armband som säljs hos Cancerfondens samarbetspartners, typ Lindex. Återförsäljaren får ingen provision utan ställer upp gratis med att exponera banden på ett ställe som gör att kunden ser och köper, ex vid kassan. Som sagt detta får inte samarbetspartners ett smack betalt utan gör det gratis. Detta bidrar inte direkt till merförsäljning utan det är snarare Rosa Bandet som får tillgång till partnerns kunder.
        Det Sanna gör är att rida på Lots of socks day som var igår. Deras koncept är snarlikt Rosa Bandet. Men det Sanna gör är att få människor att köpa mer produkter genom att utlova att 5% av köpets värde går till Downförbundet. Det handlar inte om att pusha människor att köpa strumporna utan det handlar om att köpa lykos produkter som ger Sanna fler välbetalda samarbeten med Lyko. För att köpa strumporna ger varken Sanna eller Lyko någon försäljning.

          Bra förklarat! ? Håller för övrigt med om att det är skillnad.

            Nej!
            Jag menade ju inte själva bandet. Utan typ ALLT finns under ”rosa bandet” under oktober. ”Rosa produkter” där företag tillfälligt använder en annan förpackning eller märkning på en redan existerande produkt. Detta gör att försäljningen på de produkterna drag i taket. Tro mig jag har sett exelarken från vissa som jobbar med detta. Visst de ger bort mkt pengar å det är bra. Men de drar in ännu mer till sig själva och varumärket får good will vilket spiller över på resten av försäljningen. Detta är ett sätt att marknadsföra sin produkt

            Företagen anslutna till rosa Bandet skänker en del av vinsten, ofta en mindre del, på de rosa produkter de säljer under oktober. Det är ju exakt samma som den här kampanjen.
            Det är kläder, väskor, disktrasor, tandkräm, halsband och parfymer. Typ allt! Det uppmanar till överkonsumtion ist för att bara skänka pengarna direkt!!! Förstår att detta drar in mer pengar men inte är det bra för miljön och istället för att alla pengar går till cancerforskning så passar företag på att höra stora pengar på folks goda vilja.

          Fast det är inte bara rosa band som säljs till förmån för cancerfonden nu för tiden. Vi har t.ex. Ica som gör om förpackningen på sina egna varor, gör förpackningen rosa och brandar dem med typ ”oktober – rosa månaden”. Och så reklamför man dem som att en liten del av vinsten på just den där varan går till rosa bandet.

          Egentligen är det exakt samma grej som Lyko gör nu. Bara att rosa bandet är mer legitimt att göra jippo på och Ica är ett mycket större företag, med mycket större vinstintresse.

            Nej det stämmer inte även den delen skiljer sig avsevärt från vad Lyko och Sanna gör. ICA väljer ut ca 100 av sina egna produkter som de brandar om under oktober. Av försäljningspriset går 20 öre till 10 kronor till Cancerfonden. Syftet är inte att uppmana till ökad konsumtion utan talar istället om för kunden att om du köper dessa varor så ger vi del av vinsten på varan till Cancerfonden. Det enda du behöver göra är att välja vår produkt istället för en konkurrents produkt. Det ICA får ut av det är att förmå kunden att köpa deras produkt för en god sak istället för att köpa konkurrentens vara som inte skänker del av vinsten till cancerfonden.
            Tyvärr är det Sanna gör tillsammans med Lyko att uppmana till konsumtion i Downföreningens namn för att maximera sin egen vinst. Enda anledningen till att ge rabatter är att få kunden att köpa mer än hen tänkt sig och att locka med att en liten andel går till behjärtansvärda ändamål är opportunism.

              Det är väl klart att ICA tjänar mer på att folk väljer deras produkter än konkurrentens. Du tror för gott om ICA när du tror att ICA enbart rebrandar för att ”sälja för en god sak”. Så går försäljning inte till för stora varumärken.

                Nejdå tror inte alls gott om stora företag generellt men har pluggat kundbeteenden för länge sedan och tycker det är jätteintressant. Tyvärr jobbar jag inte längre med det ?.
                ICA försöker inte aktivt att få kunder att köpa mer utan de försöker få kunden att välja deras produkt före konkurrentens. Den enda som förlorar är konkurrenten som tappar en kund. Ibland är ICAs varor billigare än konkurrentens så kunden tjänar ekonomiskt på att byta. Syftet med att just göra den typ av kampanjer som rosa produkter är, är att öka försäljningen genom att ta marknadsandelar. Totalt antal sålda produkter är den samma men kunden väljer ICA istället för konkurrenten.
                När vi handlar mat är våran beslutsprocess ”Low involvement” som innebär att vi köper det vi är vana vid och ändrar inte beteende om inte något oförutsett händer. Att få kunden att ändra varumärke är därför rätt svårt så därför blir en kampanj som rosa produkter rätt effektiv.
                Influensers å andra sidan behöver total volym. Ju fler följare du kan förmå att köpa mer än de tänkte sig ju mer klirr i kassan ger det för influensern. Många är helt öppna med detta och uppmanar följare att lika, och pushar kampanjkoder så de får fler och roliga samarbeten.

                  Det finns ju dock en anledning till att Ica enbart väljer sina egna prylar och det är att de har större marginal på samtliga produkter, jämfört med de produkter de köper in från andra.
                  De tar tillfälle i akt att på effektivast sätt ändra kundens beteende, som väljer en produkt Ica tjänar mycket mer på, även fast en andel går till cancerfonden.

                  Företag är inte välgörenhetsorganisationer, utan alla är ute efter att få så hög avkastning och vinst som möjligt. Och genom att branda sina produkter och göra dem rosa under oktober får de både goodwill, fler marknadsandelar och högre vinst på ett i jämförelsevis väldigt billigt sätt.

                    Tro mig – Ica mörkar hur stor del av marknaden de har. Har jobbat där, allt som går på interntvn är ”nya varor vecka 13! Samma marginal som ****, beställ här!” De ser bara vinster.

                    För att inte tala om att EBM gjorde razzia på ICAs huvudkontor igår

                  De gör ju visst reklam, tv-reklam exempelvis där de säger ”kom och köp våra rosa varor under hela oktober!”

              Och exakt var i ligger skillnaden från just det som Lyko gör just precis nu? De säger: välj vårt märke så ger vi 5% till välgörenhet. Exakt som Ica? Fattar verkligen inte skillnaden ?

          Fast jag menar inte själva bandet utan alla produkter som säljs under oktober under ”rosa bandet”
          Allt från disktrasor, tandkräm, trosor, bärkassar, mat jamen ALLT!!!

          Som jag har uppfattat det så betalar företag en rätt saftig summa för att ens få bli kopplade till Rosa bandet. Det är inte gratis att samarbeta med dem.

          Tror folk menar att ICA tex säljer varor som är rosa, där en del av försäljningsvärdet går till bröstcancerforskning.
          Det är ju samma sak.

        Precis min tanke!

        Tycker inte detta är värre än när Ica sätter rosa band på de varor de vill få sålt mer av, och sen ger en viss procent av den totala försäljningen av allt de säljer till bröstcancerforskningen. Och då är det inte enbart från de ”rosa” produkterna, utan man skänker en viss procent bara av den totala försäljningen.

      Finns det någon reklam som är smaklig och genuin??

        Ja, absolut.

          Har du något exempel?

    Även andra influenser har gjort detta. Tex ellinor bjurström. Med lyko.

    Hur jäkla lågt kan man sjunka?

      Väldigt … allt för att Tjäna pengar …

    Det blir ju ganska osmakligt. Varje möjlighet till att sälja mera.

    Det här är bara pinsamt och girigt. Som nån kommentaerade, hade varit skillnad om viss % av försäljningen gick till Svenska downföreningen, men i detta fall går pengarna rakt till Lyko o flunsornas ficka.

    Lyko gör samarbete med ALLA. Till och med med kriminella. En kvinna som har blivit dömd för olaga förföljelse, olaga hot m.m. och även har suttit i fängelse för detta gör nu samarbete med Lyko.

    Hmm, föreningen heter svenskadownföreningen. På deras sida syns vilka samarbeten kring rockasockorna de har bl a happy socks, trocadero, smarteyes, hattenförlag (babblarna)m fl. Lyko finns inte med.
    Jag har ingen åsikt om att det skulle vara att sjunka lågt med denna rabattkod. Skiljer sig inte från rosabandet etc, reklam är reklam. Men det är underligt att Lyko inte förankrat det hos svenskadownföreningen – eller att Lyko inte ens gör reklam för rockasockorna på sin sajt. Mindre trovärdigt. Och 5% av rabattkoden är skitsnålt.

    Vad mycket bra och professionella val hon gjort på senaste tiden.. ?

      Allt för?

    Hon var inte den enda som gjorde så igår!

    Tråkiga strumpor. Det ska vara färgstarka och iögonfallande strumpor. En blommig , en rutig tex. Annars ser det bara ut som det var bråttom på morgonen. Happy socks är perfekta.

      Hahaha att man orkar klaga på att man inte har tillräckligt bra strumpor på sig…

        Det var inte så fasligt jobbigt. Olika ska få vara olika om det ska finnas något syfte. Tråkiga människor har tråkiga strumpor.

          Oj fast nu generaliserar du ju extremt. De är ju olika? Ingen har sagt att det ska vara en blommig och en rutig. Olika är olika, oavsett hur färgstarka eller mönsterpryda de är ?

            Fyra nyanser av beige.

              ..en är gul med blå palmer och en är svart?

          Man är inte tråkig för att man klär sig snyggt. Den typen av strumpor du beskriver är knappast något alla äger. Enligt mig passar sådana strumpor endast på barn.

    Verkligen inte good enough…5%……smaka på siffran 5%……….
    Om det hade varit 50% så kanske det inte hade blivit så vidrigt gjort av Lyko.

    Queenfeyli gjorde samma

    Jamen, klart att även folk med Downs syndrom ska känna att de bör fixa sitt utseende så att skönhetsindustrin kan fortsätta att håva in pengar. Ingen ska lämnas utanför är skönhetsindustrins motto! Finns det pengar att tjäna är vi där för att stötta dig i din utseendefixering *host* strävan i att vara ditt bästa jag, menar vi förstås.

    Det är inte lätt att göra rätt som företag. Själva syftet och grunden för företag är ju såklart att tjäna pengar. Sen blir de ofta anklagade för att inte göra tillräckligt bra grejer, arbetsvillkor, miljön, välgörenhet, olika sorters modeller. Gör d sen ngt och lyfter fram miljön om d gjort ngn förbättring så anklagas de för greenwashing.
    Ansvar upp till konsumenten -är d ngt jag vill ha och behöver? Om inte, köp inte. Kanske lyftes ngt bra du inte kände till innan? Kolla upp och skänk pengar om du vill.

    Kort efter sin post på Instagram med ”some happy news on this sad day” ……. Smaklöst! Lär hon sig inte?? Hon borde verkligen ta sig en funderare.

      Eller hur. Märkligt. Hon borde ju ha lärt sig.

    Hon säger även att ”IDAG (21/3) bär jag..”. Dessa videos är ju inte från 21/3? Dom är förinspelade i Sälen.

    Usch.

    Absolut avskyr den här tiden på året då man får folks äckliga fötter med urtvätta strumpor i ansiktet så fort man besöker internet.

    Man får akta sig för att kritisera henne, då blir man kvinnohatare på direkten ?
    Helylle utåt, IRL not so much.

      Ja då åker offerkoftan på. Hon är ju bara en tjej som vill väl och bara få sälja massa grejer ….Så är det iofs för alla flunsor. Tjäna så mkt pengar som möjligt på sälja skräp men så fort de får kritik (befogad, ej personangrepp) då sprider man bara hat och stödjer inte andra kvinnor mm. Bara för att jag är själv kvinna innebär inte per automatik att jag tycker allt andra kvinnor gör är så himla fantastiskt. Så otroligt falskt.

    Jag ser inga problem med kampanjen.

    Alla rockar sockorna men hur många skulle behålla ett barn med Downs syndrom?????

      Du har rätt. Jag ska genast sluta rocka sockorna. Så rimligt.

      Jag skulle inte det men tycker ändå de som lever har rätt till ett bra liv och respekt.

      Jag hade absolut gjort det!

      Vi är MÅNGA som behåller våra underbara barn m DS o inte ångrar oss för en enda sekund! Tro mig, jag känner mig UTVALD o finns inget att ”tycka synd om”, inte ett dugg. Det är mer synd om dem som bara ser yta o vill passa in i normer. Gratulera nästa förälder ni ser, med ett barn m DS, för oavsett vad ni tror så är vi LYCKLIGA!

        Exakt så! Det finns inget ont i min dotter. Hon har det vackraste hjärtat i världen och har gjort mig till en bättre människa. Skulle bara vilja visa hela världen henne. ?❤

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.