X by Margaux läggs ner

Breakit var först med att rapportera om att Margaux Dietz skönhetsmärke ”X by Margaux” går i graven. 
Jag är i sorg, jag fullkomligt ÄLSKAR doften som de har på sina produkter, och deras lotion har stått som en trogen tjänare på mitt skrivbord sedan jag köpte den.
Bevis ⬇️⬇️⬇️

Feat. THK som side kick.

”X by Margaux” var ett gemensamt project mellan Margaux Dietz och Apotea-miljardären Pär Svärdson, och anledningen till att företahet nu läggs ner ska, enligt en av Margauxs Youtubevideos, vara att de båda grundarna ville åt olika håll.

62 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Är det inte konstigt att lägga ner nåt man tjänar pengar på, bara för att ”vi kommer inte överens”? Då kan man väl sälja eller nåt? Obs genuin fråga, kan inget om sånt.

      Nej det är inte konstigt och inte särskilt ovanligt heller. När man går in i ett företag som partner eller startar upp ett bolag tillsammans så investerares man inte bara mycket tid och pengar utan även en del av vem man är. Självklart behöver de stora sakerna då stämma. Var man vill att satsningen ska vara efter 5 år, vill man bygga upp och sen sälja eller något annat. Sen gäller det att man har samsyn runt saker som pengar.
      På ett personligt plan är det också viktigt att man klickar med övriga partners. Man måste kunna komma väldigt nära varandra för man är väldigt beroende av att de andra gör det man kommit överens om. Samtidigt måste man kunna prata helt öppet och säga ifrån när man inte håller med.
      Så när man går skilda vägar i företagsvärlden är det ofta väldigt odramatiskt. Man är överens om att man inte är överens.

        Men om bolaget är riktigt lönsamt och allt är igång, är det inte bättre att sälja företaget då?

          Jo det är det absolut men då måste det finnas en köpare som vill ta över men kan man inte vänta på rätt köpare då brukar man lägga ner.

      Självklart lägger man inte ner ett bolag som genererar mycket pengar. Jag skulle tro att han som investerat i hennes bolag inte vill gå in med mer pengar då han ser chansen att han ska få tillbaka dom som minimal.

        Du drog alltså till med en killgissning!

          Nej det är verkligheten tyvärr , varför tror du Hm hoppade av Kenyas bolag ? De konkade ju ganska fort efter det ..

        Vet inte vad som är mest intressant här. En person som så uppenbart inte har en susning uttalar sig eller dumbommarna som likear kommentaren.

          Varför måste du ha en här tonen?
          Kan vi inte resonera på en högre nivå än kalla folk för dumbommar?

            Vilken ton menar du då? Ledsen att du tar anstöt men det går inte att komma ifrån att många kommentarer på sociala media är vilda gissningar på saker där det faktiskt är väldigt lätt att ta reda på det faktamässigt korrekta svaret. Att likea sådana kommentarer är rätt obegåvat varför dumbom är ett rätt snällt sätt att generalisera dem som gör detta.

              Sen kan man ha logiskt tänkande också. Saker är sällan komplicerade. Det betyder inte att den första tanken är fel.
              Hade märket varit pengabringande som det är nu hade de knappast lagt ner bara utan löst det på annat sätt. Sen kan de varit oense om vilken väg de skulle ta för att det skulle gå bättre.

                Undrar hur många företag du startat, sålt och lagt ner? I din kommentar tillämpar du knappast något logiskt tänkande utan du bygger ditt resonemang på egna spekulationer, som, jag kanske felaktigt antar, bygger enbart på vad du tror och inte är förankrade till någon egen erfarenhet av att driva bolag.

            Ja det är så dysfunktionellt att börja kalla folk sådant.

              Ledsen att även du känner dig kränkt. Kan det ha att göra med att du känner dig lite träffad?

                ?

                Men vad elak du är!!!

          Självklart hade de inte lagt ner om det var lönsamt i nuläget.

            Men det var lönsamt och företaget fick en fantastisk start. Så valet att lägga ner hade nog inte så mycket med just lönsamheten att göra. Alltid lika spännande med alla snillen som spekulerar hej vilt.

            Det finns många skäl att lägga ned ett företag trots att det är lönsamt.
            T ex.
            Finns inte tillväxtmöjligheter
            Externa faktorer som t ex leverantörer
            Ägarna har inte tiden att lägga på företaget

      Ja man undrar åt vilka håll de ville, ville inte båda framåt? Margaux ville ju och hoppades att märket skulle bli stort i världen sa hon när det lanserades. Antar att det inte blev så stort och inte inbringade så mycket pengar som de hoppats på, borde väl gått att sälja annars också men kanske är så att ägaren kommer ingå samarbete med någon annan influencer nu då istället.

        Ett samarbete mellan en seriös entreprenör och en influenser har sina utmaningar och jag var mest förvånad över samarbetet till att börja med.

          Pär Svärdson är för näthandeln lite som Jan Stenbeck var för tv- och mobiltelefon. Svärdson var med och startade Adlibris redan 1997 och de senaste tio åren har han drivit upp Apotea till Sveriges största nätapotek med en omsättning på 4,5 miljarder och en värdering på 10 miljarder.
          Han är säkert van att hålla i taktpinnen så att samarbeta med honom sker förmodligen mycket på hans villkor. Annars så enas man om att man inte kan enas.

    Jag är nyfiken på vilka håll de vill.

    Så synd.

      Kommer ingen säga angående detta någonsin. ?

    Kanske att de andra två ville tjäna pengar? Bara en tanke.

    Vad är det för doft?

      En doft av pengar som aldrig rullade in trots Margaux. Eller om det är på grund av.

        Haha. Ja kan dofta hur gott som helst, men skulle aldrig köpa nåt av henne.

          Och jag som annars är en energidrycks-torsk bojkottar alla Lohlios smaker som frontas av Antonija Mandir!

      Köpte några produkter, luktar dåliga billiga hotellprodukter från 90 talet

    Creme de la crem ala Edgar.

      Aristocats!!

    Vem kom på designen på flaskorna? Urtrista och dåligt kopierade från:
    https://lyko.com/sv/harvard/styling/harspray/stylingspray/antonio-axu-hair-styling-spray-strong-ho

    ”Jag är i sorg” – det gäller en doft, inte någon som avlidit! Du har sannolikt aldrig sörjt; tänker du klä dig i svart och gråta över en hudlotion?

      ? eller du kanske ska ta det folk skriver med en nypa salt ?

        Eller så kan den som skriver formulera sig bättre.

          Eller så kanske du ska sluta leta anledningar till att känna dig kränkt?

            Eller slutar man använda fel ord vid fel tillfälle.

              Förbjud hyperboler! Helt rimligt krav från din sida.

                Skulle kränkt vara en hyperbol tänker du?

                  Nej men sorg uppenbarligen

      Vad är det för snöflingemos som vankas idag. Snacka om att förstora ord, läs med en nypa salt och var inte så förbenat allvarlig.

    Själva konceptet är ju jättetråkigt. Margaux är ju en färgstark person och flaskorna är ? Inget lockar med produkterna heller, det är standard deo, lotion, duschcreme etc. Förstår om det inte gick som förväntat.

      Färgstark? Jag har alltid sett hon som nåt helt annat.

    loggan ser ut som modellagenturen X Mgmt i polands logga hehe inte tänkt på innan

    ”Jag har valt tillsammans med min kompanjon att avveckla bolaget. Det bestämdes för ganska så längesen, det är därför det inte har kommit några nya produkter. Vi ville åt olika håll. Det viktigaste med att jag har avvecklat X By Margaux är att det kanske inte var exakt det som jag brann för. Och det kanske inte var precis rätt i tiden. Men det är inget misslyckande. Företaget har gått jättebra och jag är så glad att jag har lärt mig massor på vägen”, säger hon.”
    https://www.resume.se/kommunikation/varumarke/margaux-dietz-varumarke-laggs-ned/

    Det går bättre för Forni läste jag i nyheterna på Breakit. Babyappen som värderas i affär till 325 miljoner kronor

      Det är inte självklart att Baby Journey värderas till 325 mkr bara för att Länsförsäkringar köper 417 av totalt 5000 aktier dvs 8,3% av bolaget för 25 mkr. Länsförsäkringar betalar förmodligen för något som inte enbart är 8,3% av Baby Journey. Finns säkert ett avtal vi inte fått se. Först när någon vill köpa säg hälften av bolaget så kan man börja tala om en marknadsvärdering.
      Kom att tänka på att IvyRevel ”värderades” till 100 mkr 2016 när H&M köpte 20% av bolaget för 20 mkr. Året efter gick Zalando in med 21 mkr.
      I januari 2021 ansökte IvyRevel om att försättas i konkurs. Vad var IvyRevel värt när det gick i konkurs?

      Vilket är märkligt för det är en rätt trist app. Laddade ner den men använde hellre en annan när jag var gravid

    Vilken tråkig förpackning! Jag köper produkter helt och hållet efter hur förpackningen ser ut. Skulle aldrig köpa något med en tråkig förpackning hur bra innehållet än är.

      ???

        Härligt att man kan få folk att skratta ?

      du SKÄMTAR nu eller? Du köper inte hud och kroppsvård efter förpackningen??

    Det är ju knappast därför. Snarare att ingen köpte produkterna och det genererade inte så som Margaux trodde. Hon trodde hon kunde ta fram världens tråkigaste förpackning som de lagt 0 energi och pengar på, ett vanligt innehåll som vilken standard produkt som helst, sätta hennes namn på det och ta överpris för produkten och sen kunna bada i guldpengar. Hennes tid är så över nu

    Fanns mängder på Gekås sa min mamma som var där förra veckan, så tips för den som vill köpa!

    OT!!!!
    Missa inte Biancas story med Pernilla Wahlgren som berättar ett bananskämt kraftigt berusad, ingen annan i sällskapet verkar det minsta berusad, bara Pernilla. Så konstigt! ?

      Tycker det är mer konstigt att Bianca måste filma sin berusade mamma? Tycker för övrigt att de andra två man får se av sällskapet är berusade

        Jag funderar mer på om de inte får uppmärksamhet nog som det är? Har inte sett klippet men sitter här och sekundär skäms av bara tanken.

    Man avvecklar oftast bolag pga sviktande försäljning.
    Med tanke på det svaga mottagandet och svag försäljning som inneburit att man behövt sälja ut stora varupartier på ”klipp” till retailers som kan sälja till reducerat pris så är det enkel matematik.
    Satsningen gav ej den ROI man hoppats på.

    Vi behöver nog inte misströsta då det snart kommer säkert nya dofter och duschprodukter från ny hetare flunsa.

    Jag tror ( observera TROR) att det är svårt att bygga upp ett stort stabilt varumärke som influenser… dom har ingen kunskap om hudvård, ingen arbetslivserfarenhet inom området och saknar medicinsk utbildning.
    Produkterna blir således nyhetens behag och säljs bra under en viss tid tack vare influensernas följare. Men det blir ingen långsiktighet i det.
    Eftersom många influensers inte heller har jobbat med sina produkter i flera år så känns det, för mig i alla fall, som att allt ska säljas och köpas och marknadsföras när dom tycker att det är kul. När det sen inte är kul längre så hoppar dom på nästa projekt och produkterna hamnar i skymundan…
    Kanske kommer vissa influenserprodukter finnas kvar om 10 år. Men majoriteten tror jag kommer försvinna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.