Att återanvända reklaminlägg

Igår postade Elsa Billgren det här reklaminlägget för företaget CeraVe, där hon marknadsför deras produkter.
Återvinning i all ära, jag hejar på både källsortering och att sortera papper och plats separat, men jag vet inte riktigt om jag tycker att Elsas inlägg är riktigt lika bra.
I alla fall hade jag nog inte tyckt det om jag var det betalande företaget i det här fallet.
Elsa har nämligen återanvänt ett reklaminlägg från förra sommaren, där hon använder exakt samma bild ur bildserien, istället för att använda en som i alla fall skiljer sig lite från förra sommarens köpta inlägg.

Det här inlägget publicerade Elsa nämligen den 4 augusti 2021.
Hon må har ändrat lite i texten, men den ansträngningen måste väl ändå räknas som marginell med tanke på vad hon förmodligen tar betalt för reklaminlägg.

Hur lat får man bli?
Som betalande företag, hur nöjda hade ni varit med det här?

Tack för tips!

47 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Fast företaget har ju accepterat och godkänt detta, man skickar en kopia på det man tänkt lägga upp iförväg. Så om de inte tycker att detta är värt pengarna så får de ju skylla sig själva.

      Håller med. Och vi vet väl inte vilka diskussioner som Elsa och företaget haft? Samt vad de kommit överens om?

      Exakt!
      Kan väl vara dom som tyckte det förra va så fint å gick så bra att dom ville ha samma

      Precis – kan dessutom vara så att företaget till och med sagt att bara vill beställa ett inlägg med samma bilder för att på så sätt komma ner i pris. (Kan bekräfta att Elsa tar väldigt mkt betalt för sina inlägg)

      Det kan mycket väl vara så att företaget skrivit avtal på ett visst antal, vid vissa datum.
      Datumen behöver ju inte ens vara i närheten av varandra, utan kan mycket väl vara med ett års mellanrum.

      De kanske t.o.m. tyckte om just dessa bilder och köpte samma ”kampanj” igen

    ”Varför tar ni inte vårt yrke på allvaaar?” *snyft gråt sniff*

      Fast att återanvända reklam osv är det väl flera företag/företagare som gör.

      Fast här tycker jag att det letas lite väl mycket efter ett halmstrå att dra i.

      Hahaha svaret finns i sista klippet. Elsa du spelar in ett klipp som endast går ut på att du står tyst och åmar dig med en hudkräm?? Detta är liksom ditt jobb?? Då kan man vara hur mycket konstnärsbarn man vill, konstnär är man då inte ?

        Hon lär ju tjäna bättre än vad du gör på ditt så mycket mer riktiga och slitsamma jobb ☺️

          Haha ooooh burn! Jag söker mening och autenticitet i mitt yrke – inget som går att köpa för pengar. Tänka sig! Vilken enhörning jag måste framstå som.

    Sista videon i nya reklaminlägget var ju så konstigt.
    ”Det blir nog bra om jag trycker upp flaskan här upp i näsan.”

      Haha, jag den var ganska märklig faktiskt. Ibland funderar jag på hur man själv skulle känn sig i liknande situationer. Typ stå och filma sig själv i badrummet när man poserar med en kräm, eller ta fyratusen kort på sig själv framför en port i Stockholm. Hur skulle det kännas? Och hur skulle det kännas att sen redigera bilderna och posta dom?

      Jag får kryp i hela kroppen bara av att tänka på det. Men så skulle ingen av mina vänner kommentera ” döööör för dig gmn” heller. Snarare ”är du okej, vad håller du på med?”

        100%

      Haha hon verkar upptagen med att ha koll på att hennes ”gulliga” miner finns med… Men ja, det ser otroligt udda ut att liksom gnida en flaska mot näsan/fejset?

    Ser inget fel i det. Händer väl hela tiden på TV, radio och annan media att reklamer återanvänds.

    återvända och återanvända är väl två helt olika saker?

      Hon har nog råkat skriva fel i rubriken, står återanvänt i inlägget

    Hade inte brytt mig som företag. Är ju samma företag hon gör reklam för också så jag ser inte riktigt problemet.

    Haha jag har en så stark känsla att influensers i allmänhet (men kanske Elsa i synnerhet) jobbar mycket mindre än de vill ge sken av. Elsa anlitar ju till och med en fotograf för jämnan istället för att utveckla sin egen förmåga. Nu har hon och Sofia ”konferens” på Ett hem…. Handlar nog om 2 timmars arbetsdagar ungefär, hur lång tid kan det ta att svara på några mejl och skriva ett reflekterande inlägg om hur man mår för dagen?

      Jag har inte mycket till övers för influencers, men ännu mindre för den här typen av ignoranta kommentarer.

      Jag har ett eget företag och, hör och häpna, jag anlitar en revisor istället för att utveckla min egen förmåga. Din kommentar är förminskande både mot Elsa och mot fotografen vars jobb du tycker att Elsa borde kunna utföra lika bra.

      Hur lång tid det tar att svara på mejl och skriva inlägg har du ingen aning om. Jag tror att alla som skriver någon form av kreativa texter kan gå i god för att det tar tid. Även egenföretagare får åka på konferens, så varför skulle de inte göra det?

        Att driva eget innebär ju inte bara att jobba fram de produkter kunden ser. Man behöver hålla koll på statistik, målgrupper, efterfrågan osv. En influncer gör ju mer än att bara ta en bild till, instagram då och då eller svar på mejl. För något år sedan var det ju mycket prat om Löwengrips Excelark, men alla företag har ju planer och utvärderingar för att maximera? Inget konstigt alls. Och dessa planer måste ju tas fram och läggas upp, man ska dubbelkolla med sammaerbetspartners, planera inför jul- och vårkampanjer osv osv.

        Anlitar du verkligen en revisor? Till vad?

          Ekonomin, kan man anta

            Ja fast en revisor sköter inte bokföring och företags ekonomi längre, de granskar årsbokslut mm. En redovisningskonsult är rätt benämning

    Jättefin reklam och cerave är så bra. ?

      Tänkte skriva typ samma. Bilderna är fina och märket är svinbra. Om de fick bra respons förra gången så behövs det ju egenlitegen inte ändras.

    Känns väldigt oinsatt att säga att nån är lat när man inte har någon som helst inblick i hur deras avtal ser ut kan jag tycka

    Det här gör ju företagen själva hela tiden!
    Det finns ingen ekonomi i att göra ny reklam precis hela tiden.

    Min arbetsplats publicerar ”artiklar” i en portal en gång i månaden.
    Det är samma 14 artiklar som cirkulerat i 6 år nu.

      Jag jobbar med SEO. Det mesta vi skriver och publicerar är ju i princip samma text hela tiden. Fast med lite andra ord bara. Man kan ju inte uppfinna hjulet varje dag.

        Ja exakt. Nu för tiden har ju både folk och algoritmer dessutom helt glömt bort vad man publicerade för 13-14 månader sedan.
        Det viktiga är att man håller sig aktiv hela tiden. Och orka hålla sig aktiv om det är sprillans nytt content man måste producera hela tiden.

        Är så nyfiken på SEO! Får man fråga vad för utbildning du har och om du är nöjd med den? ?

          Kul att du är nyfiken! jag har egentligen ingen utbildning utan har glidit in lite på ett bananskal och sedan lärt mig under tiden, av kollegor och av erfarenheter. Jag är dock sugen på en gedigen utbildning så småningom, men har inte helt bestämt om jag ska satsa helhjärtat på SEO eller brancha ut lite och kanske utbilda mig till webbanalytiker eller liknande.

          Jag tror att det finns korta gratiskurser på några timmar bara, om du är nyfiken och vill får en mini-introduktion. Det är verkligen en fascinerande och jättespännande värld!

          Jag jobbade med SEO förut. Den utbildning jag har är en kandidat i företagsekonomi med inriktning på redovisning.
          Utbildningen har med andra ord ingenting alls med jobbet att göra.
          Började jobba med marknadsföring efter examen, och fortsatte med det. Började som marknadsassistent och jobbade mig upp.
          Nu jobbar jag som IT-ansvarig på ett annat företag. Vilket inte heller har något alls med min utbildning att göra.

          Det jag gjort är att tacka ja till de möjligheter som öppnat sig 🙂

    Såklart att det här är ett tips..

    Hur många gånger ska man behöva säga att av de tipsen du får in är den största majoriteten skickade av troll!?!

    Det är ju antagligen företaget som var med och bestämde hur hon skulle uttrycka sig och var väl nöjda med den formuleringen. Svårt dessutom att ta nya sommarbilder om man befinner sig i Sverige, så de var väl helt enkelt denna typ av bild de ville ha i sin reklam och inte bara en bild på produkten.

    Lite ironiskt att du frågar ”hur lat får man bli?” För att sedan tacka för tips.

    Hon har väl betalt för sitt arbete, och företaget kanske har valt 1 inlägg à visst antal publiceringar?

    Precis som företag gör på tv, i tidningar etc.

    Man kan inte utgå från att folk är ”lata” hela tiden utan att veta hur deras avtal ser ut.

    Halmstrån…

    Hej!

    Här tror jag inte riktigt att vissa kanske förstår hur affärsmodellen ibland kan se ut när företag köper marknadsföring hos influensers.

    I detta fall, när exakt samma material används, kan det bero på att företaget kanske fått kompensation för att de inte uppnått det resultat de önskat i första posten. Då är det väldigt vanligt att man som influenser tillmötesgår och ”bjuder” på en extra post. Såklart i förhoppning att få ingå i ännu fler samarbeten med kunden i framtiden.

    Ett annat vanligt senario är att kunden köper exakt samma material men till ett väldigt rabatterat pris för en ny post med influensern. Händer jätteofta både i podd och SoMe.

    Två jättevanliga exempel. Därav tror jag absolut att den betalande kunden är nöjd i just detta fall! Det handlar sällan om ”lathet”.

    Allt gott!

      Det skulle vara bra om influencers var mer transparenta och tydliga med hur det fungerar tycker jag! Du förklarar ju väldigt bra, men det är ju omöjligt att veta det där om man inte jobbar i branschen på endera sidan. Intrycket man får av reklamen blir istället slarvigt, hafsigt och slappt. Hur lång tid kan det ta att filma när man smeker flaska hudkräm med sitt ansikte tänker man.

      Det handlar ju inte om att man tycker synd om företaget, utan mer att man undrar vad influencers gör och ifall dom tror följarna är lite… korkade? När influencers pratar om sitt jobb får man ju ofta intrycket av att det är stressigt och tidskrävande, sen kommer inlägg som pekar på motsatsen. Trovärdigheten sjunker ju tycker jag!

    Finns nog ingen värre än Nessa från Exonph? Där kan man snacka om att återanvända samma videor och bilder i flera månader! Kvalitén blir bara sämre och sämre då hon laddar upp dom på nytt haha. Noll engagemang, förstår inte hur företagen går med på det. Efter att ha sett reklamen x gånger så skippar jag det bara pga irritation när hon postar det igen, kan tänka mig att fler gör så. Alltså förlorar ju företagen på det.

    Jobbar på en marknadsavdelning och beställer uppdrag från influensers. Brukar alltid föregås av en diskussion och hade absolut inte haft något emot det! Kanske t.o.m. blev en billigare deal för företaget.

    I det här fallet får företaget i alla fall rejält mycket uppmärksamhet eftersom det även uppmärksammas på den här sidan. Vilken vinst!

    Jag reagerade faktiskt ocksa pa denna reklamen da Elsa Billgren nu har en annan frisyr och dessutom bantat ner sig betydligt.
    Inget fel i sig att ateranvända reklam kanske men det blev sa tydligt just därför.

      ”Banta ner sig” är det väl ingen som håller på med nuförtiden?

        Eh kolla in på kontot. Det är en markant skillnad sen förra året.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.