Margareta Grääs har kastat in julkalender-handduken

Margareta Grääs har tagit sig kalendervatten över huvudet, hållit på att gå in i kalenderväggen eller kastat in kalenderhandduken om du så vill och här är varför jag tycker att det enbart låter sunt.
I sitt inlägg skriver Margareta att efter att ha öppnat över 500 adventskalendrar och spenderat hundratusentals kronor, har det hela eskalerat till en nivå som blivit ohållbar. Hon berättar att hon från september till december har ägnat all sin vakna tid åt att öppna kalendrar och skapa innehåll. Att arbeta 15 timmar om dagen utan paus är mer regel än undantag, vilket har slitit på henne.
Därför har hon beslutat sig för att gå en ny väg i år. Hon kommer fortfarande att öppna ett antal kalendrar, men inte i samma omfattning som tidigare. I stället kommer hon att fokusera på de mest populära kalendrarna.

Margareta introducerar också ett nytt koncept där företag kan betala för att hon ska öppna just deras kalender.
Samtidigt är hon tydlig med att hennes åsikter förblir opåverkade av detta – hennes ärliga omdömen kommer inte att kunna köpas.

Jag tycker som sagt att Margaretas beslut att minska omfattningen av sina adventskalenderöppningar känns sunt, särskilt med tanke på mängden kalendrar på marknaden och den konsumtionsproblematik vi står inför. Samtidigt kan jag förstå om vissa har sett fram emot hennes  mastodontöppningar, men i slutändan tänker jag att det handlar om att hitta en balans, både för sig själv men också för shopping-signalerna man riskerar att skicka ut.
Vad tycker ni?

116 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Givetvis kommer inte företagen betala för att hon ska såga kalendern. I och med att de betalar så köper de ju hennes åsikt.

      Det är hon ju EXTREMT tydlig med att hon inte gör! Finns garanterat ett vattentätt avtal där det framgår att hon ger sin personliga åsikt och att den inte går att köpas för pengar.

    All denna konsumtion. Har svårt att riktigt förstå varifrån alla pengar kommer.

    Hon ska ju fortfarande öppna typ 50, det är också ett sjukt antal. Det hade räckt med 10.

      Plus att hon skrev ju att utöver det kommer hon ha en live där hon öppnar resterande kalendrar, vad menar hon? Ska hon ändå öppna fler än 50? Fast live då?

    Alltså att sitta och koketterar över att man typ blivit utbränd av att öppna julkalendrar…något helt självpåtaget…osmakligt.

      Not very cutesy, not very demure

      Hon skulle prova ha ett riktigt jobb kanske.

        Nu har hon haft ”riktiga” jobb och sa upp sig för att jobba heltid med yt

          Ja hon jobbade väl deltid på Body Shop men ville hellre vara hemma och öppna kalendrar. Alla videos jag har sett med henne så har hon tappat saker, snörvlat, petat sig i näsan och så vidare och tyckt att alla produkterna i kalendrarna varit så bra så, aldrig ett kritiskt ord så inte fan kan det ta lång tid för henne att spela in och uppenbarligen läggs ingen tid alls på redigering. Jag skulle säga att hon jobbar exakt den tid det tar att spela in en video och så får man lägga på tid för att ladda upp videon, åka och hämta paket och för att städa efteråt, eftersom hon verkar skita helt i miljön vete fan om hon orkar sopsortera utan kanske bara slänger allt i samma. Så max två timmars jobb om dagen då.

            Ursäkta att jag svarar såhär ett dygn i efterhand, men måste ändå rätta dig. Du kan inte ha sett mycket av hennes innehåll om du tror att hon säger att allt är bra. Tycker hon att nåt är skit så säger hon det. Kommer ingen ihåg Caia-kalendervideon? Hon la ganska nyligen upp en video där hon bara pratade om produkter som hon inte rekommenderar. Och det är många timmar som ligger bakom, det är inte bara att öppna en kalender och prata i 20 minuter. Detta har hon förklarat, att det tar väldigt stor del av hennes tid under hela hösten.
            Plus att hon jobbade heltid flera år som anställd innan det.
            Man måste inte tycka om hennes innehåll men sitt inte och ljug.

      Också att hon ofta ”klagar” på att hon har så lite pengar och inte råd med semester. Men åker ändå på flera resor om året.
      Tror hon tjänar bättre än gemene man.
      Hon klagar och surar också på sina följare att dom inte kollar på hennes videos… vad sugen man blir att stötta och kolla då 😂

    Haha nej men hennes text? Utmattad pga paketöppning :’) Skrattretande! Om någon borde hon väl dra ner pga konsumtionshets och miljöpåverkan.

    Att bli utbränd av att öppna julkalendrar och att inte kunna träffa sin fästman/familj/vänner på 4 månader pga att man öppnar julkalendrar.. Bland det tokigaste jag har hört. Men det måste väl ha funnits luckor under 4 månader att träffa anhöriga. 120 kalendrar på 4 månader. Det blir 1 kalender/dag. Krävs det verkligen att man jobbar 24/7 för att öppna 1 kalender/dag.

      Speciellt då hon inte klipper videor själv heller.

      Men det är väldigt mycket gnäll på Maggan, så jag är inte förvånad faktiskt.

      Det ska sminkas för att synas i bild, öppnas, filmas, ooohas och aaaahas, klippas, läggas effekter eller vad vet jag. Jag har aldrig haft ett så svårt, jobbigt och krävande jobb som influencer verkar vara.

      ”Luckor för att träffa anhöriga” 🤪

    Men allvarligt, skaffa ett riktigt jobb.

    Ja men så är det ju också viktig konsumentupplysning hon håller på med också. Ett viktigt jobb. Så att resten av världen inte ska behöva köpa fel produkter. Verkligen viktigt. Jätteviktigt. Glad att hon har orkat öppna en hel kalender om dagen under några månader per år i flera år.

      Men tänk då att hon under tiden också la ååår på att välja rätt nyans av grön och röd till en ögonskuggspalett. Och dessutom välja rätt namn till dom. Det är ett jobb som måste göras, och det tär på en.

        Ja, slitsamt är vad det är! Jag sänder både styrkekramar och handhjärtan!

    Obs hon har alltså valt att öppna kalendrar framför att vara med sin fästman.

      Förstår inte hur alla dessa partners till flunsor står ut. Med att ALLT ska fotas göra content. Hade stått
      Mig upp i halsen 🤮

    Intressant att överkonsumtionen inte ens verkar vara en anledning (eller ens värt att nämna) utan orsaken är att det är synd om henne som inte hinner träffa sina nära och kära i månader pga att hon måste göra content på skiten.

    Att hon kommer att erbjuda företag att betala henne för att öppna just deras kalendrar är ju helt absurt…
    Skulle aldrig lite på något omdöme från henne.

      Ja, och att det skulle vara annat än reklam?! De betalar för att få synas på hennes kanaler. Vad är det om inte reklam?

        Är hon ärligt kritisk mot vissa kalendrar? Någon som vet? Typ som Camilla var mot Biancas om jag minns rätt pris/kvalitet.

          Givetvis inte eftersom hon har adlinks till allt hon visar. Allt är ”skynda skynda” då det kommer ta slut på nolltid. Bästa någonsin, amazing, love that for us osv.

          Hon sågade ju Biancas första kalender, och har varit ganska kritisk mot många andra kalendrar genom åren. Men de kalendrarna hade hon ju köpt för egna pengar, så svårt att veta hur genuint det blir om hon får betalt från företagen.

          Ja det är hon

      Jag kollade på en video då det var en kalender jag var intresserad av att köpa till min dotter.
      Det var flera ganska fula örhängen som såg ut som sådana där man får i myntmaskiner för 10 kr, men de var ju såååå sööööta och underbaaaara örhängen.
      Bara nej?

      Jag litar helt på henne. Hon är en duktig mua och vet vad hon snackar om. Smink säljs för miljoner varje år.

        Pga av att folk inte går till psykolog istället smetar på sig dyrt kinaskit och opererar sig. Säljs miljarder i vitaminbranchen med och sällan vi behöver mer än typ D vitamin extra. Folk är lättlurade.

          Ta och ge dej. Bara för att man vill vara fin har inget med psykolog att göra. Du vill bara bråka. Larv.

            Kurtan, du är den största bråkstaken.

              Haha, ja exakt. Tur att flera känner igen denna ”förståsigpåare” (synonymer; kännare, expert, fackman, konnässör, specialist, orakel, besserwisser, viktigpetter).

        Ja, det säljs för miljoner. Behövs det då hetsas att köpas ännu mer?

          Ja, för annars tjänar ju inte just hon på alla fantastiska saker som snart kommer sälja slut.

    Kan det vara för att hon inte klarar av att bli anställd någonstans?

    Amen gud asså vad jobbigt! Stackarn!

    Säg att du är världsfrånvänd utan att säga att du är världsfrånvänd.

    Kan du inte skriva om Tiingelinn som värderar sin vänskap i tacksamhet för att de är snygga! Märkligt att ens påpeka i samband med vänskap ”att tänk att jag har så snygga vänner! ”

    Sen kan jag tycka att de överdriver på Flash kring att hon släpper väder, det är iofs värre än att spela cello. Kan du få ihop nått kul av det;-) blir så roliga kommentarer när du skriver om henne. Gervide.

    Utöver den extrema konsumtionen så verkar hon väldigt otrevlig och oskön också.

      Jag håller med, vill gilla henne men tycker precis som du.

    Vill se loreals
    Maybellins
    Depend
    Gyldfynd. Dom viktigaste för mej.

      Och jag vill inte se någon, totalt oviktigt för mig 🙃

        Er

      Framgår inte innehållet på dessa på baksidan eller i informationen när man beställer? Är väl få kalendrar där det är helt dolt innan?

      Framför allt med smink, hudvård osv behöver väl innehållsförteckning för varje enskild produkter framgå innan man köper?

        Svar till 17.37: Nej, många kalendrar men inte alla kalendrar har info om innehåll. Och rörande de som skriver ut sitt innehåll kan man ändå inte vara säker på att de är bra. Jag har gillat att få se förpackningsstorlekar, färger etc när hon har öppnat kalendrar. (Ett år t.ex var det väldigt bra att få se öppning av Baressos kalender, där i princip alla produkter var torra och utgångna etc!). Det här året har jag f.ö. bestämt mig för att vara väldigt sparsam gällande köp av adv.kalender, så på så sätt blir det än viktigare att se innehållet innan (tycker jag).

    Bara negativa kommentarer. Vad trist. Men är tyvärr inte förvånad.

      Det finns absolut ingenting positivt att säga om någon som öppnar hundra kalendrar per år och som dessutom gnäller om det!

        Men detta handlar om att hon drar ner!

          Nej. Hon ska ta betalt för att öppna ca 50 som vanligt. Resten ska hon öppna på live varje måndag. Hur är det att dra ner?

            Hon drar ner på antalet videor alltså, inte kalendrar.

            I nästa stycke skriver hon att företag ska få betala för att synas. Men då har hon precis skrivit att hon öppnar de 50 som läsarna vill och resten live på måndagar. Så vad betalar de för? De betalar dessutom bara för att öppna, inte för att få positiva omdömen. Verkar inte genomtänkt.

          Haha nej, hon drar inte ner hon kommer bara öppna skiten i ett annat format. Ingenting positivt, absolut ingenting!

    Jag har ett viktigt jobb. På riktigt. Jag öppnar julkalendrar. Nån måste gör det.

    Pinsamt, själv ligger man med utmatning pga helvete med bröstcancer skulle byta med donnan alla dagar i veckan!

      Beklagar! Massa kramar till dig💜

    Jag tror mest att hon tänker det kommer bli mera lönsamt att öppna färre kalendrar och få direkt betalt för det. Men det låter inte lika trevligt att berätta det.

      Tror jag med.

    Arbeta 15 timmar utan paus 🤣🤣
    Lite som pappa som hade två mil till skolan och en meter hög snö varje dag året om.

      ”Den som klagar på att den jobbar för många timmar behöver jobba mer effektivt!”

        Bah. Sa ingen bonde någonsin. Mvh lättkränkt efter 18 timmar i traktorn med regnet som jagar en i horisonten 🤣

    Det var väl kalendrarna som gjorde att hon fick så många följare. Det i sin tur gjorde att hon kunde säga upp sig och börja med influensing på heltid. Så på sätt och vis förstår jag henne. Var och en kan ju sen avgöra vilka kalendrar som är prisvärda. Men nu finns det fler som öppnar kalendrar på YT.

    Kan någon som tycker det är intressant förklara varför? Är inte grejen med en kalender att man inte ska veta vad som finns i så det blir en överraskning varje dag?

      Tycker det är som att shoppa fast utan att behöva göra av med pengarna eller få grejer jag inte kommer använda. Kul att höra en expert uttala sig om produkterna, sammansättningen, priset och utveckling över tid. Extra kul att ha följt över flera år och se utvecklingen/försämringar.

        Samtiden är inte frisk.

          Varför skulle man inte vara frisk för att man inte vill lägga pengar på något där man kanske inte ens kommer gilla innehållet? 😁 ofta är ju värdet av kalendern högre än vad man betalar, så är det verkligen produkter man vill ha så är det ju värt det.

            Jag sa inte att Mia inte var frisk.

              Nej men vad är du menar då? Vad är det konstiga 😅

                Jag menar att vår samtid är sjuk. Precis som jag skrev.

      Nä inte längre

      Jag föredrar att veta innehållet, skulle aldrig lägga så mycket pengar på en kalender där jag inte gillar innehållet 😅

        Då vore det mer rimligt om hon enbart öppnade kalendrar där det inte framgick innehåll. Skulle bli få dock.

        Varför inte bara köpa de produkter du behöver istället för en hel kalender med saker du definitivt inte behöver?

          Folk tror att det blir billigare att köpa en kalender med småkrafs än att enbart köpa de produkter de vill ha. Men så är ju var och varannan smått beroende av att köpa köpa köpa också.

          För att ofta får man små miniversioner, så tycker det är mer prisvärt med en kalender 🙂 tycker det är kul att testa nya grejer. Men vill ändå veta att det är sånt jag är nyfiken på. Man gör väl som man vill eller? 😂

      Folk älskar konsumtion. Att själv handla, se andra handla. Shoooppa

        Bara för man köper en kalender så betyder det inte att man är galen i att shoppa

    Älskar hennes julkalenderöppningar! Så mysigt att se henne öppna. Men kan förstå att det kan bli för mycket, glad att hon inte slutar med det helt

      Håller med! Jag och mina barn tittar alltid! Sen brukar vi välja vilken som passar oss bäst. Köper den, och glömmer vad som fanns i den till december☺️

    Alltså om jag köper en julkalender vill jag inte se någon annan öppna alla luckor i november. Jag vill inte se något alls. För mig är hela vitsen att det är helt okänt vad som finns bakom varje lucka.
    I do not get it.

      Vissa köper pga innehållet, så det varierar nog ifall man vill bli överraskad eller inte

    Är det hon som undviker nyheter pga att de får henne att ”må dåligt”? Märklig människa.

      Nej, inte samma människa.

    Såklart att det ligger många timmar bakom, det fattar nog alla. Men, det är ju fortfarande helt självpåtaget, valet att öppna varenda kalender, det hade ju funkat att öppna färre också men då blir det såklart mindre pengar = en avvägning, inte så att hon står med KRAV att hinna med x på y tid. Men visst, anser hon sig behöva öppna mängder för att överhuvudtaget kunna försörja sig så förstår man såklart att det är en stress men så är det ju i många karriärer – några hundår först.

    Blir så provocerad när hon skriver att hon öppnar kalendrar för att vi ska spara våra väl kämpade pengar. Det har hon ju kommit på i efterhand när folk har börjat kritisera. Köper man en kalender vill man ofta bli överraskan, vill man inte det så står det på baksidan eller beskrivning på nätet..
    Köper inte heller ”påtvingad” semester. Dessutom ska hon ju öppna lika många som innan men live så det är 0% minskad konsumtion! Slut på rant

      Hon verkar ha ett shoppingberoende som hon har lyckats få andra intresserade av och därmed tjäna pengar på det. Nu kommer hon på massa ursäkter för att rättfärdiga när hon får kritik.

      Jag som aldrig köpt kalendrar utom svt:s till mina barn för många år sedan fattar faktiskt inte tjusningen alls, alltså inte över huvud taget. Varken för henne eller följarna. Fattar varken grejen med att få småprylar i en kalender eller att visa upp det eftersom överraskningen försvinner, som väl är hela idén? Varför julklappar innan julafton? Advent handlar ju om att väntan, att se fram emot. Är väl gammal men har också stått emot den sortens konsumtionshets till barnen.

        Min fråga är antar jag: anses det standard idag att öppna paket innan julafton? När blev det så?

          Faktiskt helt sjukt. Vi hade chokladkalendrar och var överlyckliga för det. Nu bränner föräldrar ut sig på att hitta 24 perfekta presenter att slå in i nån jävla folie och hänga på väggen INNAN det stora paketbonanzat på julafton. Blä.

    Ju fler kalendrar man har, desto mindre glädje med att öppna en lucka.

      För dig är det så. Andra vill veta mer om innehållet innan de handlar.

    Vad är det för värld vi lever i. 🥲 Så jävla sjukt alltihopa, ”bara” 50. Dessa kalendrar är ju verkligen definitionen av att köpa skit man inte behöver eftersom man inte har en susning om vad man får. Någonting att skriva hem till barnbarnen om när klimatet verkligen gått åt helvete. 🥳

      Ja. Både margaretas kanal och kalendrarna i sig är tydliga symboler på vad som är galet med vår konsumtion.

      Jag är fascinerad av att vuxna numera måste ”unna sig” en kalender. Förr var man som barn överlycklig över en helt vanlig kalender med bilder bakom luckorna + tillhörande program, den ultimata lyxen var en chokladkalender. Nu köper vuxna kalendrar till sig själv för tusenlappar, för att inte prata om att ungarna ska helst ha minst två svindyra kalendrar + de där tomtarna som ”busar”. Bara att konstatera att konsumtionssamhället blomstrar och att vi vuxna med glädje lär ungarna att överkonsumtion är det normala.

      Jag upplever att folk faktiskt har blivit mer selektiva med vad de vill köpa med hjälp av hennes videos.

      Nu har jag aldrig köpt en kalender och mina barn verkar inte bry sig, men hade de brytt sig hade jag nog tittat på hennes videos för att ha ett hum om vad jag ska köpa för undvika att få hem något som inte blir använt.

        Lol!! Tror inte en sekund på att folk blivit mer selektiva av hennes videos 😅 tvärtom hetsar hon värre än alla andra flunsor tillsammans.

        Det är rent av konsumentupplysning som erbjuds alltså. Bra om det innebär att man blir så pass selektiv att man köper noll kalendrar. Står fast vid att det är ett behov som företagen som säljer kalendrarna skapat. Så är det förvisso med väldigt mycket som vi erbjuds konsumera, i kalendrarnas fall så blir det dock så otroligt påtagligt (och nästan lite komiskt eftersom det är så fånigt, speciellt när det är riktat till vuxna) i mina ögon. Vi offrade planeten för att bli överraskade av nagellack i 24 olika nyanser medan producenterna skrattade hela vägen till banken. Julmagi!🎄😊

          Klart det inte blir mer selektivt, dessa videos är ren reklam och reklam görs för merförsäljning naturligtvis. Hon tjänar på det, för att inte tala om företagen som tjänar multum på att stoppa ner små provgrejer och blanda upp med skit som inte kostar nånting att producera.

    Vad taskiga flera av er är? Är väl bra att hon drar ner på jobb nu då? Fattar inte varför man måste håna detta med ”åh hur jobbigt kan det vaaa att öppna en kalender”

      Hon ska ju fortfarande öppna lika många. Men har hittat ett annat sätt att tjäna pengar på det. Varför inte bara säga det då?

        Hon sa väl rakt ut hur hon kommer tjäna pengar….

      Jobb och jobb.

        Ja vi alla andra har ju superviktiga samhällsbärande jobb! Mvh jobbar i inredningsbutik 🙄

    Fattr att det tar tid att öppna, klippa, filma etc.
    Men herre gud, om det tar sån tid.
    Livesänd en öppning per dag. Max 60 minutet per dag.

    Ändå bästa kommentaren.

    Och svaret ”att man vill vara fin” – branschen/samhället lyckas ju ändå lura i oss att vi inte är fina som vi är. De tjänar MILJARDER på oss kvinnor/tjejer och numera små unga flickor😞. Hade jag önskat något så hade det banne mig varit fred på jorden, mat åt alla och att tjejer fick fred från all jävla utseendehets.

      Min kommentar hamnade helgen, var ett svar till tråden om psykolog istället för miljarder på konsumtion av kemikalier på våra ansikten för att vara ”fina”

    Åh nej. Margareta blir utbränd för hon öppnar ”för många” julkalendrar och uppmuntrar till överkonsumtion. Stackars henne!

    Anyway…..

    Och människor svälter, vilken dingding värld

    Och vem köper dessa julkalendrar och vem tittar på när hon öppnar och recenserar dem?

    Hela julkalendergrejen för vuxna har gått helt överstyr. Spendera 200:- på att få 24 överraskningsprodukter du inte vet om du vill ha och sedan ta bort hela överraskningsmomentet genom att kolla på en öppning i förtid? Sjukt.
    Här är ett förslag: gör en egen julkalender. Börja göra den nu, så har du nästan glömt vad du ville ge ditt decemberjag som överraskning. Ge dig själv saker du faktiskt vill ha.

    Jag erkänner, jag har sett ett par av hennes videos, men varken följer eller gillar hennes content. Hon är lite för skrikig och ”omg” för min smak. Vet inte om det bara är hennes röst eller om hon gör till sig men jag måste dra ner volymen när hon pratar och har sig, och då är jag ändå ganska van vid högre samtalstoner.

    Anledningen till att jag kollade hennes videos var för att avgöra om kalendrarna var något jag ville ha själv, innan jag spenderar pengarna och kanske blir besviken. Jag köper 1-2 stora kalendrar till mig själv varje år som en liten ”treat”. En kul grej liksom.
    Jag vill inte veta exakt vad som kommer i varje lucka, men jag vill ha ett hum och en idé för att veta om det är något för mig.
    En jul köpte jag Rituals största kalender som var ganska dyr och fick ett gäng miniproduker där mer än hälften var för MÄN….. Helt värdelöst för mig.Blev ganska besviken, så sen dess försöker jag vara lite mer sparsam med vad jag köper.

    Det märks ganska tydligt att Margaretha är positiv till majoriteten av produkterna hon får i kalendrarna och det är väldigt ofta hon säger ”Jag har redan en sånhär men det är väl bra med en extra”. Hon kanske är super positiv som person, men jag har svårt att köpa att hon gillar alla produkter hon får via luckorna.. Eftersom hon varit så upptagen och öppnat så många känns det absolut som att hon tröttnat och tappat det genuina. Det är inte kul för mig, som tittar, att se att hon får en penna hon redan har, som hon sen inte ens testar och visar färgen på. Det är lite slentrian öppnande över det hela, och det är väl det som händer när man öppnar kalender efter kalender.

    Köper inte ett dugg att hon säljer en kalenderöppning men inte sin åsikt till företagen.. att någon redan betalar och placerar sin produkt i hennes kanal gör det extremt svårt att vara ”neutral”. Lite som att få en present man inte gillar.. Man tackar och tar emot, ler en stund och sen skiter i den. Tror inte hon kommer vara 100% ärlig. Hon är ju ändå en ”business woman” slaayyyy.

    av nyfikenhet gick jag till hennes kanal, kollade på första bästa random advetnskalenderöppning. Inga direkta effekter (förutom typ ”subscribe!” loggan och mitt i så går hennes alarm av och inte ens det klipper hon bort utan låter vara kvar så om jag inte är blind så är det inte så att hon klipper bort något alls heller. 12 min, avrundar till 20 min 150 kalendrar + kanske 90 min per kalender för fix och trix, vi låtsas att vi pratar om 300 timmar då (väl tilltaget, två timmar per kalender). Åtta heltidsveckor, men hon jobbar ju 15 timmar om dagen så vi pratar 20 arbetsdagar för henne, en dag i veckan på kalendrar under dessa månader hon jobbar alltså, och resten kan hon lägga på sitt andra content, fästman, vila och liv.

    Det är kanske lite tyngre än vi vanlisar tror att vara influencer, men det blir lite löjligt när de klagar på såna här saker. Om vi tror att en influencer vardag är hälften så tung som den egentligen är så verkar en influencer tro att en ”vanlisvardag” är en procent så tung som den egentligen är haha

    Julkalendrar är väl för barn?! Vuxna kan väl gå och köpa det de behöver 🤷🏻‍♀️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *