Haris Delic.
Haris Delic. - Foto: Privat

"Islamofobi är en typ av rasism som finns på alla plan i samhället"

Hur är det att vara ung, kille och muslim i dagens Sverige? Och vilka problem stöter man på? Haris Delic guidar oss #iminoritet.


Mer om #iminoritet

– Nyheter24:s artikelserie #iminoritet ska inför riksdagsvalet belysa hatet och diskrimineringen som drabbar minoritetsgrupper.

– Fungera som en guide för alla de som vet mindre om gruppen och för alla som vill veta mer.

– Naturligtvis är inte våra utvalda personer representativa för hela gruppen – de ger oss bara sin egna fördjupande och personliga bild.

Känner du nu i efterhand att vi inte har lyft en grupp?

Hör av dig till Magda på: magda.omerspahic@nyheter24.se.

PROFILEN. Haris Delic, 22, från Örebro, ger oss en bild av hur det är att vara en muslimsk kille i Sverige i dag.

Vad innebär det för dig att vara muslim?

– Jag är en helt vanlig kille som är en del av det svenska samhället, jag jobbar, studerar och har liknande värdsliga intressen som andra, läser morgontidningen, handlar på Ica och så vidare.

– Jag tar allvarligt på min religion och ser det inte som ett gäng regler – utan som vägledning till lycka och framgång såväl i detta liv som i nästa. Med det sagt så tror jag på Allah, ber, fastar, ger allmosor och planerar att någon gång göra en pilgrimsfärd till Mekka och Medina.

Vilka problem tycker du att du stöter på?


– Specifikt är det inte så många problem jag stöter på som är oöverkomliga, men mat kan vara ett problem. Det finns inget stort utbud av halalmat varken i restauranger eller närliggande mataffärer. Även definitionen av vad som anses vara halal skiljer sig åt vilket innebär att även om jag anser något vara halal kan en annan muslim som följer en annan tolkning inte göra det.

– Dessutom råder det en generell okunskap vad som är halalmat eller inte bland icke-muslimer vilket avspeglar sig ibland i innehållsförteckningar eller skyltning på restauranger. 



– Mest påfrestande dock är hur samhället kretsar kring en viss typ av dygnsrytm. Exempelvis vad det gäller bönetiderna så kretsar de kring jordens position i förhållande till solen och är inte statiska som klockslag – vilket allt annat är. Därför kan man be morgonbönen antingen klockan halv nio på morgonen under vintern eller halv fyra på morgonen under sommaren.

– Detta och muslimska helgdagar som Eid kräver en stor portion tålamod och framförhållning för troende och möts tyvärr med allt för lite förståelse från icke-troende. I övrigt känner jag att jag kan utöva min religion fritt men vet att många är begränsade och faller offer för andras restriktioner.

Tycker du att diskrimineringen är tydlig och synlig?

– Ja, det tycker jag även om jag personligen inte har känt mig diskriminerad, som många andra muslimer har. Genom att exempelvis muslimskt klingande namn selekteras bort vid arbetsintervjuer, hur den typiska muslimska klädseln hos kvinnor hånas när alternativ klädsel som hos, säg, punkare ses som en standardavvikelse.

– Hur muslimer generellt anses förespråka våld och våldsutövning baserat på framställningen av muslimer i media. Det råder även en brist på perspektiv vad gäller just den biten och en ovilja att uppfatta och förstå nyanser inom Islam. Den absoluta majoriteten av muslimer tar avstånd från våld och terrorism men ändå läggs bevisbördan på muslimer i diskussioner och debatter. Muslimer misstänkliggörs i olika sammanhang och islamofobi är en typ av rasism som förekommer på alla plan i samhället.

Vad är inte okej att säga om dig som muslim?

– Allmänna referenser till muslimer som terrorister eller våldsutövare anser jag vara för mycket och fullkomligt orimliga dessutom. Andra nedsättande termer som ”babbe” eller referenser till muslimers klädsel som ”spöke” eller ”pyjamasklädda dårar” är både tröttsamt och tråkigt men dyker upp tyvärr.

Vad är du trött på att få höra?

– "Dricker du verkligen ingenting?! Alltså inte ens öl?" – det är en konstig fråga egentligen och jag tror att många är trötta på att behöva förklara sig hela tiden. Allah har förbjudit det, det är dokumenterat skadligt och det borde vara en tillräcklig förklaring för både muslimer och icke muslimer.

– "Men alltså slöjan är förtryckande det är så typiskt män och deras patriarkala struktur och bla bla" – de flesta som kommer med detta påstående har aldrig frågat en kvinna som bär slöja om hon är förtryckt. De jag har frågat säger att de är fria. Fria från att dömas utefter deras fysiska attribut och objektifiering. De övriga som påstår detta har dålig koll på slöjans förankring i religion. Sedan finns det alltid något exempel där det förekommer slöjtvång men inom Islam är det förbjudet med tvång – det enda rimliga som då återstår att säga är att Islam är perfekt medan muslimer är långt ifrån det.

– "Varför äter muslimer inte griskött?" – det är viktigt att förstå att alla förbud inom Islam inte alltid har en strikt logisk förklaring som vi kan greppa. Muslimer tror på att Allah är den allvetande och den vise och därför ifrågasätter vi inte heller tydliga förbud och som helhet är de flesta muslimer världen över överens om vad som är tillåtet och vad som är förbjudet inom Islam. 

---

LÄS MER OM #IMINORITET:

DEL 1: Marwa Karim: "Folk undrar om jag vill leva ett 'normalt' liv"

DEL 2: Henrik Fannkvist: "Roligt när föräldrar får panik och väser: 'Titta inte på honom'"

DEL 3: Nicolas Näsman: "I bland pratar folk engelska med mig"

DEL 4: Tina Åkerman: "'Lebb' är bland de värsta orden jag vet"¨

DEL 5: Danial Moeeni: "Queer är en åsikt – det är inte en läggning"

DEL 6: Yrsa Hagström: "Fel av homosexuella att välja att ta 'den bisexuella vägen ut'"

KRÖNIKA: Magda Omerspahic: "Dags att lämna plats åt dem i minoritet"

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med Haris?
Tack för din röst!