Så hanterar du en kollega som är irriterad på dig

Det är aldrig kul när en kollega är sur på en. - Foto: Unsplash
Dela på Pinterest
Har du en kollega som är irriterad på dig? Här kommer en enkel krishantering!

Det är aldrig roligt när någon är sur på en, och ännu mindre när det är en kollega! Jobbar ni tight och behöver samarbeta? Ja, då blir det ännu värre. I stundens hetta kan man själv brusa upp sig snabbt och säga saker man kan komma att ångra senare. Försök att se situationen utifrån ett annat perspektiv och handla därefter. 

Här kommer vår lilla krisguide!

1. Försök tänka utifrån kollegans perspektiv

När någon är arg på en är det lätt att gå till försvars och komma på ursäkter till varför personen inte borde vara arg på en. Men försök att inte gå så långt. Fundera istället på varför personen känner som den gör. Din kollega känner en känsla som antagligen inte kommit utan anledning.

Tips! Försök att känna den känslan som kollegan känner och agera utifrån det. Kanske inser du att du skulle agera likadant om någon gjorde så mot dig. 

Om en konflikt uppstår – försök då att se det utifrån alla inblandades perspektiv. Bildkälla: Unsplash

2. Sätt situation i ett sammanhang

Hur kommer det sig att situationen uppstod egentligen? Anledningen till varför konflikten uppstod ska inte låta som en ursäkt, risken är då att kollegan har en mindre förståelse för varför det hände. Om allt du säger låter som en ursäkt kan hen börja ifrågasätta varför du från första början agerade som du gjorde. Om konflikten handlar om den viktiga detaljen i mejlet som du missade, var då ärlig och säg som det är, till exempel: "Jag missade detaljen eftersom jag satt i ett viktigt möte".

3. Okej, dags att ta ansvar

Om du har gjort fel – erkänn då det. Ta ditt ansvar genom att be om ursäkt för att du har gjort fel. Kom ihåg att det är skillnad på att be om ursäkt för att du har gjort fel och få misstaget att låta som en ursäkt. Även om någon fortfarande kan vara irriterad så uppskattar de flesta att man tar sitt ansvar och ber om ursäkt.

Låt inte din stolthet hindra dig från att be om ursäkt. Bildkälla: Unsplash

4. Stå upp för dig själv

Trots att du har förklarat dig flera gånger och bett om ursäkt till din kollega kan hen fortfarande var sur. Somliga människor är långsinta och det tar tid att släppa något som hänt. Om det som har hänt mellan er inte är en jättestor deal, så bör du stå upp för dig själv. Om du har bett om ursäkt och förklarat dig så har du gjort det viktigaste och mer kan du inte göra. Låt inte någon trampa på dig!

Läs mer:

Så här löser du lättast problem på jobbet – steg för steg