Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

7 myter om kost och träning du inte visste om

Dela på Pinterest
Modettes livsstilsbloggare Molly Rustas listar påhitten om kost och träning som du bara måste läsa.

1. Utesluta kolhydraterna

Det största felet folk gör när det kommer till kosten är nog att utesluta kolhydraterna. Långsamma kolhydrater så som ris, bönor, frukt, potatis, nötter, rotfrukter. är bara positivt för kroppen oavsett (!) vilket mål du har med din träning. Rätt kolhydrater vid rätt tider ger dig en tightare och fastare kropp. Kroppen använder kolhydraterna som bränsle när du tränar. Tänk däremot på att minska intaget av snabba kolhydrater så som, vitt socker, vetemjöl etc för att uppnå det bästa resultatet när det kommer till träningen.

2. Endast köra cardio/kondition

Man får ingen fast kropp av att endast köra cardio alltså kondition. Vill du ha en slimmad, välformad kropp bör du få in styrketräning i ditt pass. Det är kombon som ger resultat!

3. Att bara äta tre mål om dagen

För att hålla ämnesomsättningen uppe och för att hålla blodsockret i schack ska man äta med ungefär 1,5 -2 timmars mellanrum. Inga stora mängder, men något litet mellan dina huvudmål så som ett ägg, en näve nötter, avokado, en smoothie, frukt, riskaka.

Shoppingtips
GRL PWR
Dream big
Mom to be


4. Punktförbränning

Man kan ju tyvärr inte punktförbänna även om vi alla kanske önskar det. Till exempel, gör du situps varje dag så får du bort fettet på magen, det stämmer ju inte riktigt. Däremot kan man köra övningar som snabbar på processen lite i samband med all annan träning. Alla kroppar är olika formade, vi kan inte bestämma exakt hur vi vill se ut, men vi kan forma kroppen till vår bästa version av oss själva. Vill du få bort fettet på magen, kör cardio, varva med mycket magövningar och helskroppsövningar men glöm inte bort att det viktigaste är träningen i kombination med kosten för att uppnå dom bästa resultaten.

5. Lyfta lätt för slanka muskler

Det finns så många teorier om det här med att lyfta lätt och lyfta tungt. Men som sagt, muskler kommer inte över en natt och var aldrig rädd för att få "stora, bulliga" muskler för det tar lång tid av stenhård träning innan det kommer och du hinner märka när du tycker att det räcker. Våga lassa på och ta i!


6. Vågen avgör

Glöm inte bort att muskler väger mer än fett. Du kan ha tränat stenhårt i flera månader och ha gått upp ett par kilo i vikt, varför? Jo, för att fettet har omvandlats till muskler som väger mer. De ser ut som att du har gått ner i vikt och du ser mycket tightare ut, men vikten har inte ändrats speciellt mycket. Stirra dig inte blind på vågen, använd dig hellre av måttband och din egen spegelbild. Känn efter själv!

7. Kalori som kalori

När det kommer till kaloriintaget så beror det helt på vilka sorts kalorier du stoppar i dig. En näve nötter innehåller ganska mycket kalorier om man räknar, kanske ungefär lika mycket som en cheeseburgare på McDonald´s. Men kalorierna du stoppar i dig från nötterna är bra, hälsosamma och naturliga kalorier tillskillnad från cheeseburgaren. En kalori är alltid en kalori, men kroppen tar upp kalorierna på olika sätt. Det finns alltså positiva och negativa kalorier.

När det kommer till träning & hälsa så gäller det att tänka långsiktigt och med ett sunt förnuft!

Läs mer på min blogg: HÄR!

Vill ni läsa om 7 anledningar till att börja morgonträna? Kolla in det inlägget: här!

Bilder: Molly Rustas