Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Det här händer om du tränar under mensen

no title
Dela på Pinterest
Under hela menscykeln händer det otroligt mycket i din kropp, och din träning påverkas mer av det än vad du kanske kan tro.

Mensen påverkar din kropp galet mycket, på både gott och ont. Ibland kan du få ont och må dåligt av mensvärk och PMS. Men det kan också ge dig ökad sexlust och påverka dina träningsresultat.

Kvinnors menscykel kan nämligen delas in i två övergripande faser; follikelfasen och lutealfasen, enligt en undersökning som menskoppstillverkaren Lunette nu sammanställt. 


Under självaste mensen så kan många känna sig trötta och kanske inte så sugna på träning. Men för den som ändå orkar pallra sig iväg till gymmet så kan det lindra mensvärk och nedstämdhet. 

Första halvan av menscykeln är sedan perfekt för att styrketräna och bygga muskler då östrogennivåerna är högre, vilket boostar muskeluppbyggnaden. 

Den andra halvan av mensen är det perfekt att lägga mer fokus på konditionsträning och koordinationsträning.


Dock bör du vara försiktig med koordinationsträningen när det är en vecka kvar tills mensen ska komma, enligt studierna som Lunette tagit fram så kan det öka risken för skador. Så satsa då på träning som du känner dig bekväm och gör övningar som du är trygg i.

Mer:

Det här händer om du använder stringtrosor varje dag

Det här händer om du dricker alkohol när du äter p-piller Det här händer om du röker när du är gravid

Därför får du blekta fläckar i trosorna

Gilla Modette på Facebook!

Bildkälla: TT