Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Så vänder du ditt självkritiska beteende för att må bättre

no title
Dela på Pinterest
Brukar du ofta vara kritisk och klanka ner på dig själv? Då borde du skriva ner de här tipsen som kan få dig att vända ditt beteende.

1. Släpp onödiga saker som du ältar men inte kan påverka

Det här är lättare sagt än gjort. Men många gånger ältar man saker som egentligen är onödigt att må dåligt över. Kanske råkade du göra något pinsamt eller sa något dumt. Om det är något du inte kan påverka så försök att bara släppa det. Det tar onödig energi som du kan lägga på att må bra.

2. Ge dig själv ett pepptalk

Du gör jättebra saker varje dag, fokusera på dem istället för det negativa. Blås upp de positiva sakerna istället för de negativa sakerna och påminn dig själv om hur bra du är med ett pepptalk.

3. Skriv ner alla framgångar du åstadkommer i mobilen

Det är perfekt att plocka upp och läsa igenom när du känner dig nere. Du rockar, glöm inte bort det!


4. Skriv dagbok

Att skriva en dagbok med fokus på bearbetning kan hjälpa dig jättemycket. Fokusera på att skriva om allt bra du gjort under dagen och det som inte kändes lika bra kan du skriva ut och försöka bearbeta. Vad var jobbigt? Varför kändes det jobbigt? Hur kan du hantera den situationen om den uppstår igen? och tillsist avslutar du med att skriva något som gjorde dig glad. 

5. Släpp kritiken mot andra

Är du kritisk mot andra? Tänker elaka saker eller snackar skit? Försök droppa det och tänk istället bara snälla tankar om de du möter. Det kommer lätta både ditt hjärta, samvete och du kommer må bättre.

Mer:

Svar på dina frågor om psykisk ohälsa – innan du söker hjälp

Gilla Modette på Facebook!