Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

H&M:s 14 största designsamarbeten

1 av 10

2006, Viktor & Rolf: Viktor Horsting och Rolf Snoreren på catwalken med H&M:s första bröllopsklänning.

2 av 10

2012 var det Anna Dello Russos tur att samarbete med H&M.

3 av 10

2012, Anna Dello Russos event i Paris för hennes kollektion.

4 av 10

2009, Jimmy Choo gjorde första kollektionen med fokus på accessoarer och skor.

5 av 10

2010, Lanvin.

6 av 10

2009, Matthew Willisamson lanseringsfest i New York.

7 av 10

2007, Roberto Cavalli.

8 av 10

2011, Versace.

9 av 10

Sofia Coppolia gjorde kampanjefilmen till Marnis kollektion 2012.

10 av 10

2005, Stella McCartney.

Dela på Pinterest
Idag, torsdag, släpptes Isabel Marants efterlängtade kollektion för H&M. Sedan 2004 har H&M fått stor uppmärksamhet för sina kollektioner med bland annat Karl Lagerfeld, Roberto Cavalli och Versace. Här är modejättens största designsamarbeten genom åren.

2004 hade svenska modejätten H&M sitt första designsamarbete tillsammans med Karl Lagerfeld och sedan dess har succén varit ett faktum. Här är svenska modejättens största samarbeten genom åren.  

2004, Karl Lagerfeld

Kollektionen bestod av 30 plagg, såldes i 19 länder. I de flesta städer sålde kollektionen slut inom en timme. Genomsnittspriset per plagg var 760kr. 

"Some people bought 20 or 30 pieces in three seconds. Funny, no?" - Karl Lagerfeld. 

2005, Stella McCartney

Kollektionen bestod av 40 plagg och såldes i 22 länder. Genomsnitts priset var 760kr. H&M:s kampanj med Kate Moss lades ned i samma veva när modellens kokainberoende uppdagades. 

2006, Viktor & Rolf

Kollektionen bestod av 60 varor och såldes i 24 länder. De skapade den första bröllopsklänningen i H&M:s historia och kollektionen sålde slut på tre dagar. Genomsnittspriset var 1,565kr. 

2007, Roberto Cavalli

Kollektionen bestod av 45 plagg och såldes i 24 länder. 1,222kr var genomsnittet per plagg. 

"I love freedom and challenges: breaking down barriers. experimenting in different directions. H&M is all this for me" - Roberto Cavalli 

2008, COMME des GARCONS

Kollektionen bestod av 50 plagg som såldes i 28 länder och genomsnittspriset var 1,250 kr per plagg. I Japan köade fashionistas i 3 dagar för att få tag på den eftertraktade kollektionen.  

2009, Matthew Williamson

Såldes i 28 länder, kollektionen bestod av 50 plagg. Genomsnittspriset var 1,250kr per plagg. 

"Im thrilled that my creations for H&M will be accessible and hopefully enjoyed by so many people around the world" Matthew Williamson

2009, Jimmy Choo

Kollektionen bestod av 80 varor och såldes i 34 länder. Genomsnittspriset var 1,014kr och det var den första kollektionen som fokuserade på accessoarer och skor. 

2009, Sonia Rykiel: 

67 plagg som såldes i 34 länder och genomsnittspriset var 407kr. Det var Sonias första kollektion som fokuserade på underkläder. 

2010, Lanvin 

Kollektionen bestod av 80 plagg som såldes i 38 läder. Genomsnitts priset var 1, 431kr. Kollektionen var en succé, speciellt i Kina och Ryssland.

2011, Versace

100 plagg som såldes i 43 olika länder och kostade i genomsnitt 1,014kr per plagg. Samarbetet var det första som även gjordes en inredningskollektion. I Dubai och Peking sålde den slut på 30 minuter (!). 

2012, Marni

Kollektionen bestod av 80 varor och såldes i 48 länder. Genomsnittspriset var 644kr. Sofia Coppola regisserade kampanjefilmen till kollektionen. 

2012, Anna Dello Russo 

Kollektionen bestod av 50 varor och såldes i 48 länder. Genomsnittspriset var 1,014kr. Det här var den första kollektionen som Anan Dello Russo någonsin gjort. 

2012, Maison Martin Margiela 

Kollektionen bestod av 103 plagg, såldes i 48 länder. Snittpriset var 1,570kr per plagg. Kollektionen var den mest avant-gardiska och även den dyraste. 

"My take on fashion is all about personality" - Isabel Marant

2013, Isabel Marant

Kollektionen består av 119 plagg och är därav den största kollektionen hittills och säljs i 49 länder. Snittpriset är 1,454kr per plagg. 


Källa: Stylelight