Efter den kritiserade bilden – det här kommer H&M ändra på

- Foto: Foto: Pexels
Dela på Pinterest
Här om dagen rasade alla på H&M:s produktbild som föreställde en mörkhyad pojke iklädd en hoodie med texten "Coolest monkey in the jungle" och idag berättar H&M om vad de tänkt göra åt saken.

H&M:s produktbild väckte rejält mycket ilska världen över här om dagen. Flera har nu kallat bilden på den lilla mörkhyade pojken som bär en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle" för rasistisk och ifrågasatt hur de egentligen tänker på H&M när de använder en sådan bild.

Efter påtryckningar av kunder och kända profiler så har nu H&M gått ut och berättat deras sida av saken och vad de tänker göra åt det.

I ett inlägg på Instagram skriver dem att de förstår att folk är upprörda över bilden och att de håller med de som reagerat på den.

"Vi är hemskt ledsna över att bilden blev tagen och vi ångrar även att den faktiskt trycktes. Därför har vi inte bara tagit bort bilden från våra kanaler utan även plagget från vårt produktutbud", skriver H&M i inlägget.

Angående hur de egentligen tänkte när det här hände så skriver de att deras rutiner inte har blivit följda ordentligt.

"Vi kommer verkligen att utreda varför det här hände för att förhindra att den här typen av misstag händer igen", skriver H&M i inlägget.

Läs mer om vad som hänt här!

Mer:

Folk rasar över H&Ms; produktbild – anklagas för rasism

Därför lackar folk på Alexander Bard och H&M just nu

Gilla Modette på Facebook!