Ebba von Sydows fiasko

Skulle gå hem hos yngre, men det är mest äldre som tittar på Ebbas Stil. Låga tittarsiffror. SVT tvekar om fortsättning.


Ebba von Sydow värvades till SVT för att locka yngre tittare. Men den stora satsningen, Ebbas Stil, har dragits med dåliga tittarsiffror sedan start. Programmet beskrevs när det lanserades som ett "smalt program som når modeintresserade med det absolut senaste".

Det blev väldigt smalt.

Premiären sågs av 174 000 tittare. Det sista avsnittet, som sändes under tisdagen, lockade bara 88 000 personer, enligt MMS (Mediamätning i Skandinavien). Dessutom var målgruppen inte den SVT hoppats på. De flesta tittarna var i åldersgruppen 60 plus och 40-59 år.

– SVT har ju främst äldre tittare, även om målgruppen för just det här programmet är kanske lite annorlunda. Men vi delar inte upp efter ålder, säger Mikael Österby, ansvarig utgivare för SVT:s faktaproduktioner, till Dagens Media.

SVT tvekar om nästa säsong

Mikael Österby försvarar de låga tittarsifforna med att Ebbas Stil inte bara handlar om tittare, utan även om satsningar på webben och Ebba von Sydows blogg. Men ändå är han osäker på om det blir någon fortsättning.

– Man får se till helheten när vi utvärderar om det blir en fortsättning, säger han.

/
SVT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!