Flera av de svenska bloggarna struntar i att betala skatt för de gratisprodukter som de får hemskickade.
1 av 3
Flera av de svenska bloggarna struntar i att betala skatt för de gratisprodukter som de får hemskickade. - Foto: JESSICA GOW / SCANPIX
Detta trots stränga order från Skatteverket.
2 av 3
Detta trots stränga order från Skatteverket. - Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX
– Vi har mycket bra information på vår hemsida och hjälp för bloggare och bloggerskor, säger Dag Hardyson, koordinator på Skatteverket.
3 av 3
– Vi har mycket bra information på vår hemsida och hjälp för bloggare och bloggerskor, säger Dag Hardyson, koordinator på Skatteverket. - Foto: Adam Ihse / SCANPIX

Stort skattefusk bland svenska bloggare - nu jagas de av Skatteverket

NYHETER24 AVSLÖJAR - DEL 1. Trots Skatteverkets krav struntar bloggarna i att deklarera sina gratisprodukter. Anledningen? För krångliga regler. Men nu slår Skatteverket tillbaka och tar återigen upp jakten på landets bloggare.


Nyheter24 granskar bloggosfären:

Den svenska bloggvärlden har snabbt utvecklats till en mångmiljonindustri. Isabella "Blondinbella" Löwengrip byggde sitt nu blomstrande företag med bloggen som grund. Kenza visar fakturabelopp på 100 000-tals kronor på sin blogg. Allt fler bloggare närmar sig miljoninkomster varje år.

Men bloggosfären är också strulig. Skatter undanhålls, smygreklam förekommer varje dag, utan insyn från myndigheterna. Företag och bloggare jobbar hand i hand - och blåser läsare och skatteverket. Nyheter24 vill nu visa den dolda sidan av bloggosfären med en reportageserie i tre delar. Har du tips på nyheter eller vet du mer? Mejla då tips@nyheter24.se

Ehsan Fadakar
Chefredaktör
ehsan@nyheter24.se

DEL 1
Stort skattefusk bland svenska bloggare - nu jagas de av Skatteverket

DEL 2
Onepiece lurade bloggarna - sparade hundratusentals kronor

DEL 3
Storbloggarnas tävlingar är olagliga

Gåva? Knappast!

I ett gemensamt debattinlägg på sajten Newzglobe gick Alexandra ”Kissie” Nilsson, Isabella ”Blondinbella” Löwengrip och Katrin Zytomierska - alla tre framgångsrika bloggare - ut och ifrågasatte Skatteverkets krav på bloggarna.

”År 2005 togs skatteplikten bort från gåvor. Det finns ingen lag som säger att vi ska betala skatt för gåvorna som vi får”, var avslutningsfrasen som la locket på för diskussionen.

Men är det verkligen gåvor som landets bloggare tar emot? Inte enligt Skatteverket. I ett styrdokument kring gratisprodukter till bloggare finns tre krav på vad som kännetecknar en gåva - ur juridiskt perspektiv.   

- Förmögenhetsöverföring

- Frivillighet

- Gåvoavsikt

Enligt Skatteverket uppfyller de flesta gratisprodukterna inte det tredje kravet, ”gåvoavsikt”.

”Det är knappast sannolikt att de givande företagen har en vilja att berika bloggaren av ren givmildhet, utan att det ligger rent kommersiella skäl bakom detta = reklam.”

Därför ska de prylar som bloggare får skickat till sig visst beskattas.

STOCKHOLM. 200 000 kronor. Så mycket tjänar Kenza Zouiten, Sveriges största bloggerska, varje månad. Bara på annonsförsäljning.

Bloggosfären i Sverige har växt till en mångmiljonindustri, och är numera en vanlig marknadsföringskanal för företag som vill nå ut till en given målgrupp, genom att till exempel skicka gratisprylar till bloggare i hopp om att öka sin försäljning.

– I branschen använder man sociala medier och bloggar för att få ut information på ett trovärdigt sätt, berättar en pr-konsult på en av Sveriges största byråer för Nyheter24.

Allting handlar alltså om trovärdighet. Men hur mycket kan man lita på vad bloggarna skriver? Är det bloggarnas egna åsikter som förs fram, eller är det bluff och båg - allt för att öka sitt värde i den stenhårda mediabranschen?

– Jag litar inte på någonting som någon bloggare skriver längre. Det går aldrig att veta vad som är sant eller inte. Så länge någon betalar så horar man ut sig, berättar en av Sveriges största bloggare för Nyheter24.

"Har ni smakat den.? Tycker ni att den är god ? Själv så älskar jag den!", skriver Paulina "Paow" Danielsson i ett inlägg där hon laddat upp bilder på sin kyl - fylld med flaskor med AloeVera-dryck.

Utskicken från företagen, som bloggarna tar emot och skriver om - oavsett om det är ett positivt eller negativt omdöme - ska tas upp som en inkomst i verksamheten.

– Ja, det måste man. Men jag tror att de flesta som får sådana här gratis produkter struntar i det, säger bloggaren som valt att vara anonym.

Krångliga regler

Bland de bloggare som Nyheter24 varit i kontakt med finns en uppfattning om att det är krångliga regler som gäller för beskattningen - och att det är därför som flera av Sveriges största bloggare varje dag bryter mot lagen.

Men Skatteverket håller inte med.

– Vi har mycket bra information på vår hemsida och hjälp för bland andra bloggare och bloggerskor, säger Dag Hardyson, koordinator av nätverket för Internetspecialister på Skatteverket.

I dokumenten på hemsidan går att läsa att alla produkter som skickas till bloggare i kommersiellt syfte räknas som en inkomst i verksamheten - och därför ska beskattas.

– Att vi kan ha så bra information bottnar i att vi har utfört kontroller inom bloggsektorn och tagit del av de frågeställningar som funnits och finns där, säger Dag Hardyson.

I juli 2010 skrev Alexandra "Kissie" Nilsson ett inlägg på sin blogg där hon marknadsförde det då hyfsat okända klädmärket Onepiece.

"Var och hämtade mitt paket från http://www.onepiece.no/ som innehöll mina 2 dressar i rosa från dom! :D Wiho! Så snygga och framförallt mysiga.. ;)", skrev hon.

Nyheter24:s källor uppger att Onepiece baserade sin kampanj på smygreklam i bloggar. Samtliga av inläggen där större bloggare syns i klädesplagget uppges vara sponsrade.

”Allt är produktplacering”

Trots de tydliga reglerna pågår smygreklam i bloggar varje dag, berättar flera av de källor som Nyheter24 varit i kontakt med.

– Det sker hela tiden. Precis hela tiden. När bloggare tipsar om saker, när bloggare lägger upp sin lunch - allting är medveten produktplacering. Och företagen är beredda att betala asmycket, säger en bloggare.

Det har alltså gått så långt att till och med luncher sponsras av företagen. Allting för att öka försäljningssiffrorna och minimera kostnaderna för annars väldigt dyra reklamplatser.

– Jag har gjort så. Man kan till exempel vara sponsrad av ett dryckesföretag, och då har man alltid med sig en flaska av den drycken och tar upp när man ska fota sin lunch, sen lägger man ner den igen och dricker det man egentligen tänkt.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Prestigefyllt EU-pris till tysk film

2 timmar sedan

Tummad äventyrsbok återlämnad – efter 105 år

3 timmar sedan
Ett exemplar av sir Walter Scotts klassiska bok "Ivanhoe" har återlämnats till ett bibliotek i Colorado. Den lånades ut 1919 men ingen förseningsavgift, som klättrat upp till motsvarande cirka 150 000 kronor, kommer att krävas in.

Så gör du hitlåtar med AI – enkelt och helt gratis

idag 16:01
Udio är ett nytt AI-verktyg som kan skapa realistiska låtar. Här är allt du behöver veta om Udio och hur du använder det för att skapa din egen AI-musik.

CAIA Cosmetics reklam med Mentos väcker ilska: "Smaklöst"

idag 15:47
CAIA Cosmetics släppte i dagarna en serie läppglans som är ett samarbete med godiset Mentos. Nu möts en av reklamfilmerna för produkterna av hård kritik. "Har CAIA tappat det helt?" och "Smaklöst" är några reaktioner.

Antonija Mandirs korta svar till TV4: "Ur arslet"

idag 15:41
Det var under veckan som Antonija Mandir berättade för sina följare att hon fått ett erbjudande från TV4 som hon valt att tacka nej till.

Efter 55 år – Beatlesfilm får nypremiär

idag 15:38
Filmen "Let it be" har länge legat orörd i arkiven. Men nu ska Beatlesdokumentären visas igen – nästan 55 år efter premiären, uppger Variety.