En av årets största försäljningsperioder Black Week, gav inte samma skjuts till handeln som den brukar, enligt Svensk Handel. Arkivbild.
En av årets största försäljningsperioder Black Week, gav inte samma skjuts till handeln som den brukar, enligt Svensk Handel. Arkivbild. - Foto: Fredrik Sandberg/TT

Black Week lyfte inte klädhandeln

Den sista veckan i november gav inte samma skjuts åt klädhandeln som den brukar. Svenskarna höll i plånböckerna och e-handeln backade jämfört med förra året.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Svenskarna drogs inte med i köpfesten i samma utsträckning som vanligt under Black Week. Det visar siffror från Svensk Handels stilindex för november.

Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.

Den fysiska handeln gick något bättre än e-handeln med en ökning på 3,8 procent för kläder.

"De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen. Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel", i ett pressmeddelande.

TT
/
stats