Skägg är smutsigt
Skägg är inte speciellt hygieniskt. - Foto: AP via TT

Forskning: Skägg är smutsigare än hundhår

Ny forskning visar att det där med skägg inte är ett dugg hygieniskt. Vissa män har till och med hälsofarliga bakterier i skägget.

Har du bakterieskräck? Då kanske det är dags att sträcka dig efter rakhyveln.

Forskare har nu upptäckt riktigt dåliga nyheter för skäggbärare – nämligen att ansiktshåret är smockfullt av bakterier.

Det är schweiziska forskare som undersökt antalet mikrober i skägg och jämfört det med hundars päls.

– Studien visade att det fanns ett betydligt större antal bakterier i mäns skägg jämfört med hundarnas päls, säger professor Andreas Gutzeit vid Hirslanden-kliniken i Schweiz till Daily Mail.

Till och med Ed Sheerans prydliga fjun är äckligt (AP via TT)

Forskarna undersökte skägget på 18 män i åldrarna 18-76 – sju av männen hade så mycket bakterier i skägget att det kunde räknas som en hälsofara.

– Vi kan nu konstatera att hundar kan ses som rena jämfört med människor, säger Gutzeit.

Men, han skulle inte vila gå så långt som att säga att skägg är farligt.

– Jag tror att du skulle hitta massor av otrevliga saker om du bakterietestade ditt hår eller händer. Men skägg i sig är inte ohygieniska, säger Anderas Gutzeit till Daily Mail.

Nyligen kom en nyhet om att mängden kroppshår kan säga en del om dina testiklar - läs mer om det här!